PDA

Vis full versjon : Lage veivaksel



TeamBørnOut
03/01/11, 17:41
Tenkte lage meg en veivaksel.
Bruke SS2541 (03?) stål som nitrer herdes. (samme som stikkaksler etc)

http://www.metalsupermarkets.com/catalog/ALLOY_STEEL/ROUND/4340

Hvordan ville dere gått frem for å lage en slik aksel? (Er ikke vandt til veivaksler på under 2000kg :P)


Blir mest sannsynlig dreid (noe proffene har sluttet med.. aner ikke hvorfor) og så får man bruke cnc fresen til å få en form på vektene.

Noen som har vært med på å lage en veiv før eller vet noe om denne prosessen som har litt info og dele med seg?

(det jeg tenker mest på er størrelsen (vekta) på skinkene å sånt. men det fikser kanskje de som avballangserer dette? Det er ikke mye info å finne om dette på nettet for en som ikke er 100% stødig i engelsk :/)



(sliping, herding etc er null stress.. har utstyr til sånt).

TeamBørnOut
03/01/11, 17:45
Så det ikke blir noen diskusjon om hvorfor jeg gjør dette og ikke kjøper ferdig veiv.
Erfaring, kunnskap og at det er moro å lære nye ting teller mer en å bruke 2500kr på ei veiv på ebay :)

Martin.S
03/01/11, 17:56
Om du faktisk skal gå i gang med dette, må du jo ha en bolt som er størrre en utvendig mål på skinkene.
Vet ikke om maskinene du bruker er de mest avanserte eller om du skal kjøre dette i en manuell benk. Om det er veien å gå, så er det vel bare å sette bolten opp i backskiva og begynne en plass. Ser for meg det er vanskelig og regne seg frem til slaget og få dette til å stemme på hvert område til rådene.
Hvordan du skal forme skinkene, er jeg ikke sikker på. De har jo en rund radie på enden stort sett, så det kan jo også dreies med backskiva. Også deretter frese til fasongen i en cnc maskin.

Hadde man hatt en god tegning så skal ikke det være umulig:) Men du har jo god kunskap med dette du?

Martin.S
03/01/11, 18:04
Her ser du et eksempel på hvordan du kan dreie skinkene, ser litt brutalt ut,men er jo som å dreie på en 6-kant;):http://www.metacafe.com/watch/4497507/model_makinalar_crankshaft_build_erdem_uygan/

Og er står det litt nytti info, ser ut som de lager en jigg for å driei ute av senter. Da vet man også at slaget blir det samme hele veien. Smart!

http://modelenginenews.org/techniques/crankshafts.html

TeamBørnOut
03/01/11, 18:17
ja må ha en ganske så stor bit med stål ja. men det er en kostnad man bare får ta. Men derfor jeg vil sammle inn mest mulig info om dette først også :)
Maskinene er avanserte nok. men jeg ser nesten for meg å grov dreie det manuelt først.
trenger 3 sentre å gå utifra (fordi det blir singelplan veiv).
Slaget er vell ikke vanskelig å regne seg frem til? (eller tar jeg feil? :D). Ser for meg at det blir 1stk miniatyr veiv først som man kan herje litt med å se hvordan ting går. Men den andre pcn med CAD på vil FFFFF ikke på!!

TeamBørnOut
03/01/11, 18:23
Her ser du et eksempel på hvordan du kan dreie skinkene, ser litt brutalt ut,men er jo som å dreie på en 6-kant;):http://www.metacafe.com/watch/4497507/model_makinalar_crankshaft_build_erdem_uygan/

Og er står det litt nytti info, ser ut som de lager en jigg for å driei ute av senter. Da vet man også at slaget blir det samme hele veien. Smart!

http://modelenginenews.org/techniques/crankshafts.html


4bakkers chuck er nok best ja :) Må finne telefonen min å få ringt litt rundt og hørt nå :)

Martin.S
03/01/11, 21:27
4bakkers chuck er nok best ja :) Må finne telefonen min å få ringt litt rundt og hørt nå :)

Ja har tenkt meg litt om nå, og den jiggen di har brukt på bildene burde vært laget som en splitthylse om den skulle kunne brukes til alle partiene hvor rådene skrus på. Partiet som lagerbukkene til selve veiva sitter over, roterer jo i rett senterlinje, så de er ikke noe problem og dreie. Erru med?:o

TeamBørnOut
03/01/11, 21:39
snakka med en kammerat som anbefalte å bruke en type løse bakker som man festet i materialet. da kan man bare "skru" ut "slaget". gjelder det samme ved "senterspissen".
da var det null problem å få alt 100% innenfor mål.
så anbefalte han å lage veiva lengre i front så man kunne få på skikkelige reimhjul etc.
så nå er det bare å leke i inventor eller lignende å se om man får til noe.

turb00le
03/01/11, 21:43
Snegla noe på de benkene de sliper veiver i???

TeamBørnOut
03/01/11, 21:45
nei, faktisk glemt? Men det er nok den maskinen som får siste hånd på verket hehe :)
blir vell den som skal fikse kam akselen også :) må bare overtale han som kan den litt :P

turb00le
03/01/11, 22:10
Det er jo igrunn en dreiebenk med noen fiffige chuck'ser på da... må da gå ann å gjøre noe tilnærmet?

TeamBørnOut
03/01/11, 22:15
å lage veiv med slipe maskina mener du? (jeg datt av :D)

turb00le
04/01/11, 04:58
tenkte mest på oppspenningsmetoden.
Nå vet ikke jeg åssen alle typene av veivslipemaskiner ser ut, men jeg har sett en som ser akkurat ut en som en dreiebenk med noen merkelige chuck'ser. står jo ikke akkurat med papir når de sliper ned dim eller eksentersliper....

SWR
04/01/11, 09:34
En ting er å lage den i f.eks. EN40B, en annen er å beregne første- og annengrads vibrasjoner, g-krefter på olja inni den, langsgående Hertzian stress, og litt sånt... En ting er å lage en veiv-forma stålbit, noe helt annet når den skal snurre rundt med 8-9000 og får strekk og belastninger rytmisk... får man det feil, ender man med en sak som gjør som "Galloping Gertie" inni blokka. YouTube is your friend...

TeamBørnOut
04/01/11, 11:16
G grefter som skal flytte olja er ikke et stort problem.
håper en god demper og riktig herding vil fjerne slike problemer. og det er jo ikke så mye spesielt mer som blir gjort med de billet veivene jeg har sett (ikke noe formel motor akkurat men).
De veivaksel folka jeg har snakket med i dag(hele 2stk :P) sa at jeg antagelig klarte meg med 2541 stål. det var dette de brukte. det holder lenge.. men skal man ha noe som tåler enormt mye mer utmattelse så måtte man over på VIM stål (vakum støpt). Ikke noe problem å skaffe det heller. men prisen er nok deretter.
Men singelplan veiv blir jo utsatt for mye mindre stress en crossplane også.
En bekjent har vært i kontakt med hedstrøms motor i sverige (de hadde hjulpet en kammerat av han igjen med en wankel veiv) og de har laget "mange" veiver i 2541 med bra resultat. så tror ikke det er mere magisk en mulig på dette nivået.
(og skulle det skje at ting kolapser ved 9000rpm så ser jeg på det som spennende og ikke katastofalt :D)