PDA

Vis full versjon : Bytte turbo



kirkis
02/01/11, 20:15
Tror turboen min begynner å bli sliten og tviler på at den levere det trykket som den egentlig skal. Hva er egentlig orginalt ladetrykk på en 2.0 T5(b5204t)?
Så tenkte derfor på om jeg skal koste på en ny, og da kanskje ha en grunn til å kjøpe en større en, når jeg først skal ha:D
Bilen er pr i dag orginal(kun powerfilter), men store muligheter for at den bir chipet og større eksos. Kunne godt tenkt meg oppunder 300hk.
Men jeg vil ha en holdbar bil som jeg ikke må skru på hele tiden, så jeg vil ikke trimme den helt til grenseland av det som går. Da vil jeg heller ha mindre krefter og mer holdbarhet.

Så lurer på hva slags turbo det lønner seg å kjøpe? Størrelse, type etc.?

Richard N
02/01/11, 20:22
med chip eksos å en 19t eller 16t turbo så nermer du deg 240-250 på 1 bar ca.

kirkis
03/01/11, 13:00
250hk kan jeg leve med.

Er det noen store fordeler og minuser med en større turbo enn den orginal, sålenge bilen ellers er orginal?

Hvor stor en en 16t eller 19t i forhold til den jeg har nå? (regner med at det beskriver størrelsen)

Hvor lønner det seg å kjøpe turbo ?

TeamBørnOut
03/01/11, 13:03
kjøp en 19T.. man ser så vidt forskjell på de. men 19tn leverer litt mer luft en turbon du har i dag. stikk på volvo eller GIK turbo

julen
03/01/11, 17:49
http://www.turbotrimming.no/index.php?aid=28
funderer på å kjøpe denne selv med tiden.
hvor mye kan jeg klare å hente ut ca med en 19T?

Richard N
03/01/11, 19:47
19tn holder opp til 280-290+ med rette oppsettet.

kirkis: du har 13g turbo i dag så hjelper mye med en 19t, er ingen minuser egentlig. 19tn er jo ikke en stor turbo det heller.

kirkis
03/01/11, 20:50
Takker for svar.

Blir litt klokere etterhvert (ikke mye, men litt).

Ola Hagen
03/01/11, 21:55
biltema selger turbo til 850/x70 vel? jeg kjøpte en derifra for ett år sia og det var lik som originale, var garrett trur jeg eller er usikker på det.. men var i allefall kjent merke, og den har jeg enda ;)

syntes prisen ikke var så verst heller.

GMV
05/01/11, 14:32
Er Mitsubishi turboer på disse. Den Biltema selger er vel 16T. Kjører selv med 16T på en 2.0T, fungerer utmerket det. Størrelsesmessig er det ingen forskjell på utvendige mål. Det du skal være obs på er eksoshuset som finnes i 3 forskjellige utgaver til Volvo. Det beste huset er det som er vinklet og har ett 7 tall støpt inn i huset, det ble levert på 16, 18 og 19T de øvriger er 6 og er noe trangere. De passer på grenrøret ditt, men fremre eksosrør må byttes/bygges om. Om du har planer om å bytte eksosanlegg så er det en fin anledning til å oppgradere til 19T med vinklet 7'er hus.
Går også å bytte kun turboen og beholde gammelt eksoshus, kjørte slik selv til jeg fikk byttet eksos til ett med vinklet flens.

kirkis
05/01/11, 20:31
Godt og vite.
Hva slags eksoshus har jeg nå? Rett?
Når jeg først skal kjøpe så kan man vel liksogodt kjøpe det som er best :)

GMV
05/01/11, 23:32
Godt og vite.
Hva slags eksoshus har jeg nå? Rett?
Når jeg først skal kjøpe så kan man vel liksogodt kjøpe det som er best :)

Er enig der ja. Du har nok rett type. Identifiseres som løs eller fast flens på downpipen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/246.jpg

Venstre, vinklet. Midten, rett fast flens, og til høyre rett løs (kon) flens.

Sjanten
11/01/11, 20:21
Har selv en 1998 V70 2.0 180HK.
Regner med at dette er lavtrykk-turbo varianten, med minste turbo (har rett utblås..) etc..
Ønsker å bytte til en noe større turbo utgave, vinklet utblås og nytt 3" eksos.
Her bør det jo finnes "bolt-on" produkter, som passer inn med samme tilkoplinger til olje/vann etc..
Men, hva med behovet for motor-styringen?

Om man putter på disse nye snacks delene, vil dette funke just-like-that?
Eller må man inn med ny chip/mapping?

Om man ønsker mer pulver, må man jo ha ny chip (god anledning til dette også..), men for at det nye oppsettet med turbo/eksos skal virke, må man også tenke på dette?

Richard N
12/01/11, 09:49
Har selv en 1998 V70 2.0 180HK.
Regner med at dette er lavtrykk-turbo varianten, med minste turbo (har rett utblås..) etc..
Ønsker å bytte til en noe større turbo utgave, vinklet utblås og nytt 3" eksos.
Her bør det jo finnes "bolt-on" produkter, som passer inn med samme tilkoplinger til olje/vann etc..
Men, hva med behovet for motor-styringen?

Om man putter på disse nye snacks delene, vil dette funke just-like-that?
Eller må man inn med ny chip/mapping?

Om man ønsker mer pulver, må man jo ha ny chip (god anledning til dette også..), men for at det nye oppsettet med turbo/eksos skal virke, må man også tenke på dette?

kjøper du en 19t så er det bolt on ja. skal du kjøre på mer trykk må du chippe ja. går litt magert uten.