PDA

Vis full versjon : Problemer med servostyringen (Video)



PetterDale
02/01/11, 16:55
For ca. 1 uke siden, begynte styringen å "hakke" veldig. Dette skjedde bare når jeg skulle parkere, og kjørte sakte/stod stille mens jeg svingte. Etter et par bilturer til, ble det verre og verre.

Nå kommer det kraftige ulyder fra servomotoren.. Når man står stille, hører man ikke noe spesielt, annet enn at motoren bråker mer enn normalt. Når man svinger, kommer det voldsomme lyder fra servon, samtidig som man kjenner at servoen er i ferd med å gi opp... er mye tyngre å svinge enn sånn det skal være samtidig som servoen "hakker" mens du svinger. Når jeg gjør fullt rattutslag, høres det ut som om det er rett før motoren dør ut. Akkurat som om du holder igjen en elmotor og du hører at lyden endrer seg...

Her er en video av hva som skjer når man vrir på rattet:
http://www.youtube.com/watch?v=cQACYPVFb4U
Kamera gjengir ikke lyden helt som den er i virkeligheten

Noen som vet hva som er problemet?

PetterDale
02/01/11, 17:12
dumme dumme meg... peila olje på servoen nå... kom ikke ei dråpe på peilern. man skal peile når motoren er kald? hvor lenge skal motoren gå på lite olje før den ryker? har kjørt et par turer hvor jeg kjente litt lugging, og starta motoren 2 ganger etter at den ble helt jævlig, 1 gang for å vise fattern og 1 gang for denna videon...

F86
02/01/11, 17:30
Tror pinnen er merka cold og warm, fyll på til du er på cold start så motoren og sving litt på rattet. Stopp motoren og sjekk:) Olja er automatgear olje (atf dexron2) Pumpa har vel kanskje fått en smell men du får prøve:) OBS dette gjelder servoen ikke motoren :)

PetterDale
02/01/11, 17:54
står i instrksjonsboka at det er CHF II S oljekvalitet. Kan jeg dra bort på statoil å få kjøpt riktig olje? trenger svar fort har en kompiss som kan svippe meg bort nå!!

Christian
02/01/11, 20:06
Ikke spesielt kjapt svar, men alle ATF DIII oljer funker.
Finns overalt :)

ASK Racing
02/01/11, 23:50
er nok pga lite olje ja :) men spørsmålet er da, hvor har den olja blitt av?? forsvinner jo ikke av seg selv. sjekk at det ikke lekker fra styrebelgene, eller kjøle slynga, har også vert borte i at det lekker ut fra pumpe akselen.

PetterDale
03/01/11, 03:29
tror at det muligens aldri har vært byttet servoolje på den... dvs 10-11 år.. er ikke det grunn nok til at det er lite olje?

TeamBørnOut
03/01/11, 06:31
nei... olje dunster dårlig :D

får håpe du ikke har svidd i filler pumpa di

PetterDale
03/01/11, 13:21
hvor mange liter olje rommer tanken? så jeg ikke blir lurt trill rundt på volvo og kjøper for mye

PetterDale
03/01/11, 16:23
kjøpte 1l på volvo, fikk ca 0,5l i tanken for å få riktig nivå... kjørte i 30 minutter, ser ikke ut til å være lekasje. kjennes faktisk ut som servoen er sterkere nå enn den var... kjenner at rattet prøver å rattet seg opp i mye større grad enn før

TeamBørnOut
03/01/11, 16:24
du må nok "lufte" systemet ved å vri rattet en del ganger til hver side etc. prøv det å sjekk nivået igjen..
Lekasjen din behøver ikke være stor :)

TeamBørnOut
03/01/11, 16:25
Å der kom filmen :P kast pumpa... tror den har gått en smule varm :P

F86
03/01/11, 16:37
Du får kjøre litt å se hvordan det går, følg med på lyder og nivå:)

850GLTsilver
12/01/11, 22:16
Pumpe på Ebay: $25,-
Sendes som "gift" = Ca Kr. 150 for pumpa, Ca 300 for frakt = Ca 500,-
Good deal. (Scantech-pumpe)
Ser jo folk på FINN som skal ha 12-1300 for brukte pumper.