PDA

Vis full versjon : Ventil rakling i motor etter oljeskift



93_volvo960
02/01/11, 01:16
Skfitet olje hos NAF, og de brukte 6 liter Mobil 1 ESP Formula.

For 960-kjennere.............. er det en "kurant" olje til motor'n? Mulig at jeg er litt "tåspola" oppe i hodet mitt, men jeg synes at det er mer ventil-klikking ETTER motoroljeskift. Logisk?

TeamBørnOut
02/01/11, 01:17
motorene er kjenslige på riktig olje ja.. mulig det er blitt brukt for tynn eller tykk olje.

SWR
03/01/11, 08:21
Eller bare at motoren har hatt litt drit innvendig og den nye olja vasker rent - slik den skal - og derved åpner opp klaringene litt...

TeamBørnOut
03/01/11, 13:12
skal ikke være så mye klaring på hydrauliske løftere

R.G
03/01/11, 13:24
er nok olja sin skyld detta. alt for tynn

SWR
03/01/11, 13:43
skal ikke være så mye klaring på hydrauliske løftere

Tenkte nå på alt av klaringer i mølla jeg.. sett flere ganger at det blir mer støy generelt av tynn olje.. :)

93_volvo960
09/01/11, 20:13
Tenkte nå på alt av klaringer i mølla jeg.. sett flere ganger at det blir mer støy generelt av tynn olje.. :)

Satser på at det går greit. Har forsåvidt knatret og kaklet litt i motoren så lenge jeg har hatt den, men pleier å gi seg etter en stund. Er vel noe med at det er et eller annet selvjusterende i disse motorene. Så vidt jeg husker fra "brukerforvirringen" som medfulgte bilen. :)

Njål Nilssen
12/01/11, 16:26
Problemet er vel det at det har vært fylt mineralolje en gang eller to på en motor som er laget med klaringer originalt for å kjøres på helsyntetisk.

Hvitmotorer skal KUN ha helsyntetisk. Fyller man mineraloje EN gang må du fylle det resten av tiden også, ellers kommer ulydene (fordi mineralolje er grovere i struktur enn helsyntetisk, og dermed "graver" seg mere plass)

Har man ei multigrade olje med bredt spekter er det best for biler med hydrauliske løftere. Tynnere når den er kald, og holder seg tykkere når den er varm også. Eks. 5W-50 er my bedre for en bil med hydrauliske løftere enn 10W-40.

sansynligvis har det blitt fylt mineralolje på din en gang, og når den nå fikk helsyntetisk så ble det ulyder... Alternativt blir det å fylle halvsyntetisk...

TeamBørnOut
12/01/11, 17:34
nei nei... Jeg kan bytte på så mye jeg vil på bila mine og lydene forsvinner like fint som de kom :)

Njål Nilssen
12/01/11, 17:50
nei nei... Jeg kan bytte på så mye jeg vil på bila mine og lydene forsvinner like fint som de kom :)

Joda, men poenget var at hvis bilen er kjørt inn på helsyntetisk, og kun har blitt fylt helsyntetisk på, så kommer ikke tikkelydene selv om man bruker helsyntetisk.

Men fyller man mineralolje en gang eller to, så vil det komme tikkelyder neste gang man fyller helsyntetisk.

Mottoet er; fyll helsyntetisk fra første start, og fortsett å fylle helsyntetisk.

TeamBørnOut
12/01/11, 17:54
første start = mineral. kjøre inn. så syntetisk :)
Jeg bytter på veldig på bilene her hjemme... men bytter olje ofte... men merker stor forskjell på helsyntetisk og mineral olje.. men tikker ikke når jeg fyller helsyntetisk igjen..
hvis bilen hadde tikket etter man hadde fylt syntetisk olje igjen så ville det jo tyda på at noe hadde blitt slitt eller lignende så det hadde blitt mere klaring..

Njål Nilssen
12/01/11, 21:52
første start = mineral. kjøre inn. så syntetisk :)
Jeg bytter på veldig på bilene her hjemme... men bytter olje ofte... men merker stor forskjell på helsyntetisk og mineral olje.. men tikker ikke når jeg fyller helsyntetisk igjen..
hvis bilen hadde tikket etter man hadde fylt syntetisk olje igjen så ville det jo tyda på at noe hadde blitt slitt eller lignende så det hadde blitt mere klaring..

Jeg kommer til å smøre lagra i min motor inn med 15W-XX helsyntetisk når jeg bygger sammen seksern (samt fylle alle kanaler før motoren fylles med olje og startes). Kommer til å fylle på 5W-50 helsynt til å kjøre motoren inn med, og bruke den og 0W-40 på videre påfyllinger (henholdsvis sommer og vinter)

SWR
12/01/11, 23:31
Da skal du ha litt sylindertrykk for å få ringa til å sitte..

Njål Nilssen
13/01/11, 16:43
Da skal du ha litt sylindertrykk for å få ringa til å sitte..

Skal smøre mineral på sylindrene. Men alle plasser ellers blir det helsynt. Er lagerområdene i hvitmotor som krever helsyntetisk, pga de veldig små klaringene.

SWR
13/01/11, 17:24
Det er så. Mineralen sitter der i ca 10 sekunder vil jeg tro... Skal godt gjøres å kjøre den inn på den tiden. Små klaringer = 0W-20, 0W-30 eller 5W-30. Viskositeten er vital med trange klaringer, that's it.

Njål Nilssen
13/01/11, 18:24
Det er så. Mineralen sitter der i ca 10 sekunder vil jeg tro... Skal godt gjøres å kjøre den inn på den tiden. Små klaringer = 0W-20, 0W-30 eller 5W-30. Viskositeten er vital med trange klaringer, that's it.

Joda sitter bare der ett øyeblikk :) Hvitmotorene startes og kjøres med Valvoline helsynt olje på fabrikken når de testes, så vil tro de er laget for det :S

Er Også lite keen på å fylle helsynt etter at det har vært mineralolje på motoren. Det er bra stor forskjell på den kjemiske sammensettningen mellom synt og mineral, og oljeprodusentene selv sier jo at mineral og helsynt ikke må blandes.

Evt. eneste måten er å flushe motoren etterpå.

Delsynt vil jo være en fordel å kjøre inn på evt. Den kan blandes med helsynt, og innehar egenskapene til mineralolje, og den har også omentrent samme renseevnen som helsynt.

SWR
13/01/11, 23:32
Joda sitter bare der ett øyeblikk :) Hvitmotorene startes og kjøres med Valvoline helsynt olje på fabrikken når de testes, så vil tro de er laget for det :S Eller så er det bare de at de gjerne ikke vil at motoren skal vare evig...


Er Også lite keen på å fylle helsynt etter at det har vært mineralolje på motoren. Det er bra stor forskjell på den kjemiske sammensettningen mellom synt og mineral, og oljeprodusentene selv sier jo at mineral og helsynt ikke må blandes.

Evt. eneste måten er å flushe motoren etterpå. "Farene" ved slik miksing av oljetyper vil jeg tro er opphypet til de grader... Jeg har kjørt en og samme motor etter overhaling jeg tok selv på 7 forskjellige viskositeter, mineral, helsynt, mineral igjen, delsynt... ad infinitum omtrent, og jeg tok den også opp selv etter ca 18 måneders bruk, ink -32ºC-starter og annet bruk som man jo får her oppe når horna vokser litt... :D Eneste "skade" som jeg fikk av den runden var lærdommen om at enkelte ventilmekanismebiter av gammelt design liker høyere viskositet... INTET annet i motoren hadde synlig eller målbar slitasje. Da skal det sies at den ble aldri startet under belastning - kjøre igang så fort du slipper nøkkelen og sånt - og alltid nådde rimelig vanntemp før tung belastning.

Men, hvor trang er hvitmotoren i lagringene? Hva er klaringene? Noen som vet?

Njål Nilssen
14/01/11, 00:00
Eller så er det bare de at de gjerne ikke vil at motoren skal vare evig...

"Farene" ved slik miksing av oljetyper vil jeg tro er opphypet til de grader... Jeg har kjørt en og samme motor etter overhaling jeg tok selv på 7 forskjellige viskositeter, mineral, helsynt, mineral igjen, delsynt... ad infinitum omtrent, og jeg tok den også opp selv etter ca 18 måneders bruk, ink -32ºC-starter og annet bruk som man jo får her oppe når horna vokser litt... :D Eneste "skade" som jeg fikk av den runden var lærdommen om at enkelte ventilmekanismebiter av gammelt design liker høyere viskositet... INTET annet i motoren hadde synlig eller målbar slitasje. Da skal det sies at den ble aldri startet under belastning - kjøre igang så fort du slipper nøkkelen og sånt - og alltid nådde rimelig vanntemp før tung belastning.

Men, hvor trang er hvitmotoren i lagringene? Hva er klaringene? Noen som vet?

Iht Vadis er det 0,02mm... på veiva i alle fall. Er såpass tight at veiva ikke er mulig å rotere uten overdreven makt før aller siste tiltrekningsrunde er unnagjort. Beskrevet fint i VADIS også. Noe som dette om jeg ikke husker feil; "crankshaft is NOT to be rotated and will not be able to do so until final torque is completed. Failure to do so will result in bearing damage!"

Selv med de slitte lagra på T5 motoren min, låste veiva seg bare jeg roterte hovedboltene en vange under demonteringen. Så de er nok enda tightere når de er helt nye...

SWR
14/01/11, 00:32
Iht Vadis er det 0,02mm... på veiva i alle fall. Er såpass tight at veiva ikke er mulig å rotere uten overdreven makt før aller siste tiltrekningsrunde er unnagjort. Beskrevet fint i VADIS også. Noe som dette om jeg ikke husker feil; "crankshaft is NOT to be rotated and will not be able to do so until final torque is completed. Failure to do so will result in bearing damage!"

Selv med de slitte lagra på T5 motoren min, låste veiva seg bare jeg roterte hovedboltene en vange under demonteringen. Så de er nok enda tightere når de er helt nye...
Urunde hull, som de jo er når det ikke er strekk i boltene og deformasjon i blokka, låser i praksis alt stumt opp til 0.04 eller så, hvis det er litt store lagerbaner.. :)

Da er isåfall hvitmotoren veldig spes.. Nissan's SR20DET har 0.008-0.012 på bærelagrene fra fabrikk, og har null problemer med opp til 10W-40 mineral i varme strøk.. 5W-30 med normale temperaturer her hjemme.

Njål Nilssen
14/01/11, 00:57
Urunde hull, som de jo er når det ikke er strekk i boltene og deformasjon i blokka, låser i praksis alt stumt opp til 0.04 eller så, hvis det er litt store lagerbaner.. :)

Da er isåfall hvitmotoren veldig spes.. Nissan's SR20DET har 0.008-0.012 på bærelagrene fra fabrikk, og har null problemer med opp til 10W-40 mineral i varme strøk.. 5W-30 med normale temperaturer her hjemme.

Bare jeg som husker feil :p

0,02 er maks på aksialklaringen på thrust-lageret.

0,004-0,008 skal klaringen være på nye ramlager. Diameteren er 65mm på ramlagrene og 50mm på veivlagrene.

SWR
14/01/11, 13:52
Bare jeg som husker feil :p

0,02 er maks på aksialklaringen på thrust-lageret.

0,004-0,008 skal klaringen være på nye ramlager. Diameteren er 65mm på ramlagrene og 50mm på veivlagrene.

Samme her.. :p SR20DET, std. lagerklaring: 0.004 -0.022. Godkjent med 20W-50-olje i temperaturer over -10ºC, men går med 10W-30 som standard.. hvitmotoren må være spes, gitt. :rolleyes:

TeamBørnOut
14/01/11, 14:11
ganske så likt med andre ord? Men det forklarer jo hvorfor begge to får lagerras bare de føler for det :D

SWR
14/01/11, 17:13
ganske så likt med andre ord? Men det forklarer jo hvorfor begge to får lagerras bare de føler for det :D

Enda til gode å se en SR20 kvelde uten at det har vært noe idioti med i bildet, gitt... :)

Njål Nilssen
14/01/11, 17:30
ganske så likt med andre ord? Men det forklarer jo hvorfor begge to får lagerras bare de føler for det :D

Lagerras? Har aldri vært borti det på hvitmotor, uten at oljetrykket har vært totalt fraværende, eller at folk ikke har vært renslig nok eller gjort feil under monteringen.

Njål Nilssen
14/01/11, 17:37
Samme her.. :p SR20DET, std. lagerklaring: 0.004 -0.022. Godkjent med 20W-50-olje i temperaturer over -10ºC, men går med 10W-30 som standard.. hvitmotoren må være spes, gitt. :rolleyes:

Spes og spes :p

Er vel Bare Volvo da som er fantiske med oljeanbefalingene...

Det mest spesielle er vel det at det ikke er vanlige individuelt avtagbare ramlagerklemmer slik som på SR20DET. Hele nedre halvdel av blokka eller "middle section" som Volvo kaller den er en stor "kladunsk" som klemmer over alle lagra samtidig. Den er av aluminium, med innstøpte halvmåner av stål rett under ramlagrene. Rekkefølgen av tiltrekningen er veldig avgjørende for om det blir suksess eller ikke.

Kan fikse bilde om det hjelper.

SWR
14/01/11, 18:04
Spes og spes :p

Er vel Bare Volvo da som er fantiske med oljeanbefalingene...

Det mest spesielle er vel det at det ikke er vanlige individuelt avtagbare ramlagerklemmer slik som på SR20DET. Hele nedre halvdel av blokka eller "middle section" som Volvo kaller den er en stor "kladunsk" som klemmer over alle lagra samtidig. Den er av aluminium, med innstøpte halvmåner av stål rett under ramlagrene. Rekkefølgen av tiltrekningen er veldig avgjørende for om det blir suksess eller ikke.

Kan fikse bilde om det hjelper.
Null problem. Absolutt alle motorsykler er bygget på samme måten, med nedre del av blokka ink. overfallene i et stykke. :) SR20DET har løse overfall, men har også girdel over de, som festes av samme boltene... og jeg har sett lagerras på SR20, fordi et nek ikke skjønte at den girdelen hadde en misjon der den var og "sparte vekt"... :rolleyes:

Njål Nilssen
14/01/11, 18:17
Null problem. Absolutt alle motorsykler er bygget på samme måten, med nedre del av blokka ink. overfallene i et stykke. :) SR20DET har løse overfall, men har også girdel over de, som festes av samme boltene... og jeg har sett lagerras på SR20, fordi et nek ikke skjønte at den girdelen hadde en misjon der den var og "sparte vekt"... :rolleyes:

Jupp, har aldri sett en hvitmotor få lagerras uten grunn heller så. Veivpartiet er VELDIG solid på disse motorene, og er vel det som ryker sist av ting. Bygd som en diesel. Identiske hovedjournaler på dieselutgaven av hvitmotor, som på bensineren faktisk :p

Samma faen egentlig :p kommer til å kjøre første fyllinga på delsynt. resten på helsynt. Burde vel funke greit det. Har jo gjort det på andre motorer jeg har overhalt og slikt.

Men tenkte at helsynt helt fra første start var veldig viktig på hvitmotorer, siden VADIS hadde skrevet klart at mineral ikke måtte brukes :S

Morgis
14/01/11, 19:33
begynn med noen enkelt. har fungert på alle femmer motorene jeg har hatt service på så langt som har tikket litt ved kald motor.

Fyll på ei flaske Omega.
Følg bruksanvisning nøye.
Tøm ut oljen, bytt oljefilter, fyll på helsyntetisk 10w40 olje ca, og start.. :)

TeamBørnOut
15/01/11, 00:24
Enda til gode å se en SR20 kvelde uten at det har vært noe idioti med i bildet, gitt... :)
Jeg også. Men vært med og drept noen alikevell :D

TeamBørnOut
15/01/11, 00:30
Lagerras? Har aldri vært borti det på hvitmotor, uten at oljetrykket har vært totalt fraværende, eller at folk ikke har vært renslig nok eller gjort feil under monteringen.

totalt fraværende behøver det ikke være. samme som på nissan driten. står på bremsen etter noen gode hastigheter og gode dekk så kan man skimte et blink i oljelampa.. ikke et godt lys... men litt svakt blink... og da er man fuckt :D

Njål Nilssen
15/01/11, 12:56
totalt fraværende behøver det ikke være. samme som på nissan driten. står på bremsen etter noen gode hastigheter og gode dekk så kan man skimte et blink i oljelampa.. ikke et godt lys... men litt svakt blink... og da er man fuckt :D

Vel da er det jo ikke no feil med motoren og lagra da ;) Bare luringen som tyner den med latterale G-krefter UTEN å ha bygd ei sump som er beregnet på det, som er problemet da ;)

Jo tightere klaring det er i lagra, og forutsatt den får olje, jo mere belastning tåler lagra radielt før oljefilmen blir overvunnet av presset ;)

Evt. kan man bruke nålelager med tettsittende ruller, og tåkesmøring. Er ikke like avhengig av konstant tilførsel av olje da, samt det er lavere friksjon så tjener en neve hk også. Dog tåler ikke like mye last og krever mere vedlikehold enn oljefilmlager.

Med tightere oljefilmlager kan man bruke tynnere olje, og da også oppnå lavere friksjon, fortsatt med samme "bæreevne". Noe de gjør på moderne motorer som Hvitmotor eks. vis.

TeamBørnOut
15/01/11, 16:44
Seff :) men ikke alltid man kan stoppe opp og bygge om tråget eller montere tørrsump på bruksbilene før man skal idiotkjøre litt :) da er det kjekt at motorene tåler snevet av ørlite dårlig oljetrykk. (kanskje jeg bare er bortskjemt mtp rødblokka som tenker sånn :D )

Njål Nilssen
15/01/11, 16:55
Seff :) men ikke alltid man kan stoppe opp og bygge om tråget eller montere tørrsump på bruksbilene før man skal idiotkjøre litt :) da er det kjekt at motorene tåler snevet av ørlite dårlig oljetrykk. (kanskje jeg bare er bortskjemt mtp rødblokka som tenker sånn :D )

Rødblokka er vel en tanke grov ja :p

93_volvo960
17/02/11, 22:36
motorene er kjenslige på riktig olje ja.. mulig det er blitt brukt for tynn eller tykk olje.

Nå har bilen stått ganske lenge, jeg har vært på sykehus og fått oppgradert kroppen med litt titan og plast (skiftet ut orginal hofte med flunka ny uorginal... hehe). Startet opp bilen og da virker det som om den nesten ikke klakker og klunker i det hele tatt. Så det virker som om den har hatt godt av å stå i ro............... :confused:

Jaja, men skal ikke klage på det da. For vel ikke kjørt så mye helt enda, så for se hvordan den fungerer når jeg for den ut på veien....! :)

Helge
05/11/13, 13:19
begynn med noen enkelt. har fungert på alle femmer motorene jeg har hatt service på så langt som har tikket litt ved kald motor.

Fyll på ei flaske Omega.
Følg bruksanvisning nøye.
Tøm ut oljen, bytt oljefilter, fyll på helsyntetisk 10w40 olje ca, og start.. :)

Hm, Omega?! Det er jo en del forskjellige varianter her: Noe spesifik favoritt?

Omega 300 - “Eboney Fine” motorolje
Produktinformasjon

Motorolje med meget gode smøreegenskaper som reduserer friksjon og slitasje, forbedrer motorens ytelse og gir uovertruffen beskyttelse.
Møter og overgår følgende spesifikasjoner : Caterpillar series III, supercharged diesel, MIL-L-46125D, Detroit diesel series 1, Ford ESE-M2C153D, General Motors 6085M, API SL, SJ/CF. SAE 40, 50, 10W40, 20W50.


Omega 631 - Høykvalitets motorolje
Produktinformasjon

Svært høy fordampningstemperatur. Etterlater ingen skadelige avleiringer. Møter og overgår API spesifikasjonene: SL, SJ/CF, MIL-L-46152E. SAE 10W40, 20W50.


Omega 757 - Langtids motorolje
Produktinformasjon

Allsidig motorolje til alle typer maskiner og kjøretøy med og uten turbo. Motvirker slitasje effektivt, og bidrar til forlengede oljeskiftintervaller. Tilfredsstiller spesifi-kasjonene til alle produsenter av motorer. Møter API SL/CF. SAE15W40, 20W50.


Omega 778 - “Type II” syntetiske motorolje
Produktinformasjon

Annengenerasjon helsyntetisk motorolje med topp ytelse utviklet for å overgå ytelsen til ordinære syntetiske oljer. API SL SJ/CF spesifikasjon. SAE 10W60.