PDA

Vis full versjon : Diselvarmer som poffer



Robert_AWD
02/01/11, 00:15
Har søkt litt rundt på forumet, etter muligheter til problemløsning
på dieselvarmeren til min far.

Når diesel varmeren brenner, står den og poffer. Ved vert slikt "poff" gir den fra seg en stikk flamme fra eksosen på ca 20-30 cm. Dette er en V70 2005 mod AWD.
Har hørt med Volvo, de har ikke vert borti dette før. Og mener at hele
varmeren må byttes. Før jeg lar de begynne lurte jeg på om dere har noen tips.

TeamBørnOut
02/01/11, 00:17
hvis den suger litt falsk luft noe sted så kan den "poffe" sånt. (allså falsk luft fra diesel tanken).

ASK Racing
02/01/11, 00:22
er nok falsk luft ja, spørsmålet er bare hvor det kommer inn :)

på focus er det et problem med slange ut fra tanken, er en sugeslange inne i tanken som sprekker i toppen, men har aldri hørt om det på v70 før, er heller ikke i nærheten av samme tank, men kan jo så klart skje der å :)

Robert_AWD
02/01/11, 00:23
hvis den suger litt falsk luft noe sted så kan den "poffe" sånt. (allså falsk luft fra diesel tanken).

Da må det komme luft før pumpa da. Og pumpa er vel den som ligger under
høyre bakdør. Er det noe filter på dette systemet?

TeamBørnOut
02/01/11, 00:29
prøv å fyll opp tanken smekk full å sjekk om du har samme problem.
Hvis du har det så kan du legge deg under bilen å se om du kan se sprekk i slangen eller filteret ved pumpa eller lignende.
(vet ikke hvordan tankene ser ut innvendig. men kan jo hende det er en slange som suger litt falsk luft der uansett hvor mye disel du har).

En anne ting du kan prøve er jo på ta en kanne med diesel og koble pumpen rett til kanna. da kan du kanskje utelukke brenneren.

Volvo har en fæl fetisj til å bytte ut brennerene bare det ryker litt av de :D
Sikkert gode penger :)

Robert_AWD
02/01/11, 00:34
prøv å fyll opp tanken smekk full å sjekk om du har samme problem.
Hvis du har det så kan du legge deg under bilen å se om du kan se sprekk i slangen eller filteret ved pumpa eller lignende.
(vet ikke hvordan tankene ser ut innvendig. men kan jo hende det er en slange som suger litt falsk luft der uansett hvor mye disel du har).

En anne ting du kan prøve er jo på ta en kanne med diesel og koble pumpen rett til kanna. da kan du kanskje utelukke brenneren.

Volvo har en fæl fetisj til å bytte ut brennerene bare det ryker litt av de :D
Sikkert gode penger :)

Virka som de var sugen på og bytte ja.
Skall se om jeg får kobla meg inn på dieselpumpa imorgen da.
Best og sette seg inn i dette med en gang, jeg har mesteparten av skylda for at det går tre Nyere volvo i familen nå.

mister j
02/01/11, 00:44
Så har dysa en tendens til å bli litt slitt på disse brennerene.
Da kommer det for mye diesel inn i brennkammeret, og du vil få en "poffing" med etterfølgende stikkflamme/røyksky...

ASK Racing
02/01/11, 01:00
dette står det i vida:

Obs! Notera lutningsvinkeln på bränslepumpen, 15°. Det är viktigt för pumpens funktion att lutningen är rätt.

kan det være at noe har kommet borti pumpa?? snø klomp ??

Steen
02/01/11, 23:14
Kan også være diesel sprederen inni varmeren som begynner og bli slitt.

ASK Racing
02/01/11, 23:16
er ikke noe spreder i seg selv, er bare et rør som går rett ut forran vifta, så blir dieselen blåst inn i forbrenningskammeret, kommer det noe ekstra luft da, så kan det fort bli litt ekstra flammer å røyk, brenner med ganske feit blanding de varmerne :)

Steen
02/01/11, 23:26
Er vertfall en dieselspreder på min brenner
Her er en teining over min diesel varmer vertfall. Fått hos Volvo
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/105.jpg

ASK Racing
02/01/11, 23:41
skifta 2 i forige uke, er bare et rør, ikke noe spesielt på enden av
det er del 8 på tegningen din :)

ASK Racing
02/01/11, 23:44
http://i790.photobucket.com/albums/yy184/volvoman82/0900c8af8005a30e_0_0.gif

ASK Racing
02/01/11, 23:45
men klart, hvis den er sotet på tuppen, så er jo ikke det noe kjekt da.

Robert_AWD
03/01/11, 21:53
Har letet med lys og lykter, prøvd pumpa med kanne, uten virkning.
Nå aner jeg ikke hvor lenge den har brent slik da, så kan jo hende innmaten er nedsotet. Hvordan er disse og demontere og rense selv?


Hvordan funker dette om bilen står i en bakke da, nå skall det jo en del til før det blir 15 graders helling?

dette står det i vida:

Obs! Notera lutningsvinkeln på bränslepumpen, 15°. Det är viktigt för pumpens funktion att lutningen är rätt.

kan det være at noe har kommet borti pumpa?? snø klomp ??

ASK Racing
03/01/11, 21:55
er greie å ta ut, ligger unner innerskjermen på venstre side, sitter i 2 skuer, en diesel slange, en kontakt å 2 vannslanger :)

skal ikke vere noe problem å bruke i bakke men mindre det er lite diesel på. er ikke helt siker på hvorfor den skal ha 15 grader hellig, men står jo så, så må vel bare stole på det :)

TeamBørnOut
03/01/11, 22:16
Kunne jo kanskje ha latt den gått med parafin en stund? Det fungerer å rense mastere på den måte :)

mister j
04/01/11, 20:47
Se under

mister j
04/01/11, 20:49
skifta 2 i forige uke, er bare et rør, ikke noe spesielt på enden av
det er del 8 på tegningen din :)

Og dysa sender dieselen ned på sprederen som sitter på akselen til motoren...

ASK Racing
04/01/11, 20:56
kanskje sant det, har ikke studert det så nøye, :)

men uasett så må den opp å deles for å være sikker :)

mister j
04/01/11, 22:50
Jepp