PDA

Vis full versjon : Dumpventil til 940, 230FK, 200HK++



regeli
01/01/11, 21:47
Lurte på om det er mulig å bruke dumpventil på 940 med 230FK motor?

Har lest at det kan minske belastning på turboen og at den slites ikke så fort.
Står orginal turbo i med 1 bar ladetrykk akuratt nå.

Mitsuen 13C har egen dumpventil har jeg forstått rett?

Skal i med en større turbo med tiden av typen Garret T3/T4 og kan ikke se at den har noe dumpventil i det hele.
Har sett litt på denne: http://www.nordicautoimport.com/greddy-type-rs-blow-off-valve-998-p.asp

TeamBørnOut
01/01/11, 21:48
søk! Er ikke så vanskelig

regeli
01/01/11, 21:59
søk! Er ikke så vanskelig

Jepp, det har jeg gjort og en åpen resirk ventil er nok det beste pga. LMM:o

Hvilke typer/merker anbefales av åpen resirk?

Edit: Pedersen har jo alltids mye fint: http://www.pedersens-racing.no/bil/JBR/

TeamBørnOut
01/01/11, 22:01
original bosch. kjøpes på ebay eller hos en saab forhandler

regeli
02/01/11, 23:10
original bosch. kjøpes på ebay eller hos en saab forhandler

En slik du tenker på: http://www.928motorsports.com/parts/blowoffvalve.php

Hvordan vet jeg at den f.eks. slipper ut luft på 1 bar og ikke 1,5 bar?
Hadde vært kjekkere med justerbar:)

jonass
02/01/11, 23:13
En slik du tenker på: http://www.928motorsports.com/parts/blowoffvalve.php

Hvordan vet jeg at den f.eks. slipper ut luft på 1 bar og ikke 1,5 bar?
Hadde vært kjekkere med justerbar:)

Den der er bra enkelt og greit. Funker kjempe fint trenger ikke justering

s4nd3r
02/01/11, 23:40
er en vakum slange som er tilkoblet dumpen.. som hjelper til med og opne og stenge...

1,5 bar laddetrykk i insug. 1,5 bar i dumpen... pluss fjæra...
og når du slipper gassen, blir det vakum i insuget. og det hjelper til og trekke inn fjæra og dumpen opner... fordi du har 1,5 bar mellom insug og turbo....

Anbefaler JBR-K25 på pedersens racing (forxempel) selges andre plasser og.........
Hadde denne på gamle bilen, og har den på den eg har no.. husk og monter den riktig bare.. så funker den heilt greit....

(denne er juster bar og.....)

Her ser du hvordan den skall monteres.

det er forsjell på den delen som går tilbake i systemet, og det som slippes ut...
Så det er ikkje en 50-50 ventil. går mest luft tilbake i systemet..
http://web.atechmotor.com/webshop/img/productImages/JBR-K25.jpg


Sån skall den være instaleres:
http://www.jbraceparts.se/english/motorskiss_JBR-K25.jpg

eg har montert større trakt på min. kjører den som open dump no. er ganske frekk lyd av den.... :)

turb00le
03/01/11, 05:33
Har kjøpt en biltema dump, ikke montert enda pga tidsmangel i geriljamekkinga som var.
Den ser faktiskt bedre ut en turboxs sine.
det er en god kopi av forge sine ventiler og koster 579kr.

regeli
03/01/11, 23:34
Pedersen sine dumpeventiler er utgått pga. for høy prod. kostnad :(
Av kvalitetsmessige årsaker, så vil jeg ikke ha Biltema komponenter i min bil:eek:

Den til Bosch ser jo grei ut, men hadde vært litt kult å ha en som er resirk og fløyter på samme tid uten at det går ut over LMM.

TeamBørnOut
03/01/11, 23:37
Nå skal du vite at biltema resirk ventilen er av typen med gummitetting og lekker ikke...
mens dumpen til pedersen er av kina kvalitet. koster 40kr og lage + lekker som en sil...

s4nd3r
03/01/11, 23:59
hvilken av pedersens sine? har ikkje hatt noen problem med JBRen min i værtfall...

s4nd3r
04/01/11, 00:01
Pedersen sine dumpeventiler er utgått pga. for høy prod. kostnad :(
Av kvalitetsmessige årsaker, så vil jeg ikke ha Biltema komponenter i min bil:eek:

Den til Bosch ser jo grei ut, men hadde vært litt kult å ha en som er resirk og fløyter på samme tid uten at det går ut over LMM.

den bossccchh saken finner du på i alle 740 turbo bilene... (orginalt) og i audi.. a3 a4 og rs2 sikkert s2 og.. og i mange andre biler... :P
ha ikkje gadda og betalt 500spenn for den i væffal...

R.G
04/01/11, 00:03
kjøpte en fra pedersen, og da jeg skulle shimse den opp litt pga var så j... slapp, så skrudde den sammen igjen etter å ha putta to tre skiver i, og da ble det ikke skjært gjenger, men plutselig under ladetrykk etter halvårstid ble hele koppen trykt av og rev med seg alle gjenger. detta var den standard som alle man som skaffer seg en første dump bruker, med to trompeter, får den også med en tut..

s4nd3r
04/01/11, 00:48
da kan ikkje du ha skrudd den beint på.. smører opp min av og til med antiskjærfætt. kopperpasta..

kapli
04/01/11, 01:45
Om en har en dumpventil som er beregna for 0.8-1.3bar og bilen lader en plass mellom 0.6-0.7bar kan bilen miste effekt av det? Altså at bilen går mye slappere enn den egentlig skal.

kermitt
04/01/11, 02:26
dumpen har ikke noe med effekt å gjøre på den måten. den skal bare hindre turboen i å bremse så du må begynne "på nytt" å bygge trykk.

turb00le
04/01/11, 05:15
Pedersen sine dumpeventiler er utgått pga. for høy prod. kostnad :(
Av kvalitetsmessige årsaker, så vil jeg ikke ha Biltema komponenter i min bil:eek:

Den til Bosch ser jo grei ut, men hadde vært litt kult å ha en som er resirk og fløyter på samme tid uten at det går ut over LMM.

Ser tankegangen, men om du betaler 1000kr for en kopidump ett sted eller kjøper den på biltema så er de nok lagd på samme fabrikk.
Biltema er ikke noe dårligere enn alt annet i mange tilfeller. Jeg har hatt verktøy fra da biltema fikk ryktet sitt for dritt. Og ja, det er skikkelig dritt også. Men de har ikke så dårlige ting lengre.

Kalsn
04/01/11, 16:11
Om en har en dumpventil som er beregna for 0.8-1.3bar og bilen lader en plass mellom 0.6-0.7bar kan bilen miste effekt av det? Altså at bilen går mye slappere enn den egentlig skal.
Nei, men viss du snur situasjonen kan det skje, at bilen ladder 1.3 og dumpen er laget for 0.6, kan den tjuvåpne :)

TeamBørnOut
04/01/11, 16:15
nei... men ofte så dimensjonerer man dumpene etter trykk så 14åringer skal skjønne hva de skal se etter.
en dump er en dump... men man trenger ikke en 60mm dumpventil på en 13c turbo...