PDA

Vis full versjon : Dunking/klakking/ulyd i forstilling 855.



R-M-I
01/01/11, 17:34
Har fått en ulyd i forstillingen på 855'en nå..

Alt av foringer er skiftet på begge sider for mindre enn 1 mnd siden på verksted(både fremme og bak).

Kjørte bilen over smøregrav i dag og fikk svigerfar til å rugge litt i bilen. Sånn jeg ser det kommer lyden fra krengestaget(tverrgående stag). Virker som om det "glipper" litt eller noe.

Er dette et vanlig problem med 850'ene? Er det evt. stress å få det utbedret? Jeg HATER ulyder og "smådefekter".. Og vil naturlig nok ha ting i orden igjen Asap Zulu :)

TeamBørnOut
01/01/11, 20:12
Normalt å bytte disse "kyllingbeina/rakkle beina" ofte på 960 og 850 etc..
koster ikke mye og bytte. er lett jobb.

Nilsebu
01/01/11, 21:21
Ca 700 kr hos Volvo, 2-300 hos feiltema (hold deg vekke), tar ca 30 min å skifte. Enkelt å greit.

Btw: TBO. Genial signatur :) Måtte stjele den til facebook!

TeamBørnOut
01/01/11, 21:37
du får bra stag på biltema også.. men de er ikke til volvo. så man må kappe og sveise de over :P (mins det er en "forsterka" type til ford. koster 400kr og holder mye lengre en volvos originale. Har gjort dette på 960n. har jo ledd i begge ender på den :D)

Nilsbu: Ja den var litt kul :D

R-M-I
01/01/11, 21:39
Hmm.. Mulig det er de satans kyllingbeina ja... Synest så tydelig jeg kunne kjenne at staget som går på tvers under bilen fremme hoppet litt samtidig som den lyden kunne høres når det ble skubbet i bilen.

Jævlig irriterende å få mer problemer med forstilling etter å hå kastet ut 10k+ i foringer, arbeid og drit for kort tid siden. Ble byttet stabilisator-stag, foringer i bærearmer forran, foringer i bakstilling, hjulstillingskontroll osv osv. For 2-3 uker siden..

TeamBørnOut
01/01/11, 21:41
Kan jo være krenghemmerens foringer som er slitt ja.. men de bør du vell ha byttet hvis du har kostet på forstillinga 10k? :D

Espen69
01/01/11, 22:55
Har du betalt 10 lapper for jobben, hadde jeg reist tilbake og bedt dem finne ut hva som er galt...!

R-M-I
01/01/11, 23:04
Har du betalt 10 lapper for jobben, hadde jeg reist tilbake og bedt dem finne ut hva som er galt...!

Var litt annet også som ble tatt samtidig :) men synest det var snodig at det skulle begynne å skrangle der forran så fort etter eu-kontroll OG naturlig nok en litt grundigere sjekk etter slitasje og slitne foringer i forstilling/bakstilling. Tar meg en tur bortom dem på mandagen og hører hva de har drevet med...

Skulle ikke forundre meg om det er noe såpass dumt som a de ikke har skrudd til ting i henhold til hvordan ting burde vert.. Fungert strålende inntil et par tre dager siden.. Da kom de ufattelig irriterende klunke-lydene. :/

TeamBørnOut
01/01/11, 23:05
ta en stort tang av rørlegger typen å sjekk disse leddene...

er litt teit å være brautende til de som har skrudd så er det vanlig slitasjefeil :P

R-M-I
02/01/11, 00:00
ta en stort tang av rørlegger typen å sjekk disse leddene...

er litt teit å være brautende til de som har skrudd så er det vanlig slitasjefeil :P

Will do :)

Espen69
02/01/11, 22:32
Er det "vanlig slitasjefeil", bør et oppegående verksted oppdage dette under bytte av deler for 10 lapper... Man skifter ikke til nye dekk om de gamle er helt skeivslitte - uten å utbedre årsaken. Så her får verkstedet innrømme eventuell "overseelse"! Brautende trenger man jo absolutt ikke være.. ;)

pet90
02/01/11, 23:53
hadde samme problem på min 850 stasj.
lette og kjente ingen foringer etc var defekte.
men under bytte av lambda sonde fikk jeg en skrekfull oppdagelse.
på drivakslen på pasasjersiden. så hadde lager holderen løsnet.
og lagre i oppfestinga var løst og dunket endel.
til min forskrekkelse har jeg kjørt slikt i ca 3 månder.
kan være verdt og sjekke.

R-M-I
03/01/11, 00:02
Uansett er vel dette noe som et skapelig verksted ville merket under "snekring" i forstillingen? Samt eu-kontroll + Hjulstilling?

TeamBørnOut
03/01/11, 05:57
finn ut hva klunkinga er først så kan vi sikkert svare på det :)

R-M-I
06/01/11, 00:30
finn ut hva klunkinga er først så kan vi sikkert svare på det :)

Fant omsider ut hva synderen var... Løs f%{#* mutter på stabilisatorstaget venstre side.. Vil HÅPE og tro at det der var et engangstilfelle.. For sånt er IKKE helt tillitsskapende for min del :)

Klunking er borte ved svinging nå.. Er bare de normale klunkene over fartshumper igjen nå.. Men de gidder jeg ikke å gjøre noe med før jeg bytter fjærer/dempere (antar at det er fjærsetene som kakler i vei).