PDA

Vis full versjon : Ulyd ved registeret/dynamoreima



Tore
02/02/10, 20:47
Av tidligere tråd om at min 1998 V70 2.5T AWD fjusker ved fult gasspådrag har jeg vært litt i garasjen å "kost" med bilen i kveld.

Da oppdaget jeg noe nytt; det var -6 grader i garasjen og jeg startet motoren med panseret oppe. Hørte da noe knittre-gnafse-lyder ved registeret/drivreima for AC/servo/dynamo. Lyden ga seg etter å ha stått litt på tomgang (mindre og mindre og helt borte etter ett minutt eller to). Stoppet motoren og startet den 5 minutter senere og da var lyden tibake en liten stund.

Innimellom kom en liten pipelyd.

Mistenker at det er lageret i strammehjulet til drivremma for AC/servo/dynamo. Ser at det er eget servicekit for dette (272136).

Er det andre ting som pleier å gi seg der som gir tilsvarende symptomer?

Hva slags verktøy bruker dere for å spenne strammeren for drivreima? Ser ut soom om det er 3/4" firkantøkkel, men jeg får den ikke innpå fordi det ikke er nok klaring mellom hullet og boksen med motorsyringa. Ved å løsne og ta av reimaregner jeg med at det blir lettere å verifisere om det er lageret i strammehjulet som ulyder.

Tore
03/02/10, 07:43
Hadde på litt WD-40 i lageret på strammehjulet til drivreima mens jeg holdt på i går, uten at det hjalp noe der og da, men i dag tidlig, når det hadde fått stått å god-gjordt seg over natten ser det jammen ut som at det hjalp, så da er det nok overveiende sannsynlig at det er strammehjulslageret som har fått det :-)

Noen som har tips til verktøy som passer for å spenne strammehjulet så man får av reima? 1/2" skralle var for liten og 3/4" kom jeg ikke til med.

ola normann
03/02/10, 08:21
Leste et sted at noen hadde laget seg en plate bit som passet diagonalt inn i hullet og brukte skiftnøkkel. Har ikke prøvd selv så vet ikke hvordan det funker.