PDA

Vis full versjon : LØST! Nøkker i rattet



Jan Olav
31/12/10, 21:22
Hei.

Eg kjøpte meg en volvo 850 2.0 turbo 1996mod for rundt et halvt år siden og er strålende fornøyd.

I dag når vi skulle til svigers så begynte bilen å nøkke i rattet ved lav hastighet (20-40 kmt). Eg kan trille beint frem uten å røre rattet og rattet beveger seg 5 cm frem og tilbake uten at eg gjør noe. Det er ikke en vill risting, men rolige jevne nøkkinger i samme bevegelse. Har etter strammet hjulmuttre og dekk ble avbalansert ved kjøp.

Er det noen som har en ide hva det kan være? :confused:

Mvh
Jan Olav

ASK Racing
31/12/10, 21:59
kast i felg/dekk, mest sansynlig har corden løsnet, noe som gir dekket egg form, som igjen kan få bilen til å oppføre seg på den måten du beskriver :)

sett det før, kan godt være et av bakhjula å :)

hvis ikke det har lagt seg is eller snø i ene felgen da :)

Jan Olav
31/12/10, 22:37
Takker for hurtig svar :)
Er ikke så veldig dreven, men corden er trådene i gummien på dekkene?
Mener du at de er løsnet innvendig i ett eller flere av dekkene?

TeamBørnOut
31/12/10, 22:40
loddene har sikkert detti av?

ASK Racing
31/12/10, 23:27
Takker for hurtig svar :)
Er ikke så veldig dreven, men corden er trådene i gummien på dekkene?
Mener du at de er løsnet innvendig i ett eller flere av dekkene?

ja, det er ikke så veldig uvanelig, har sette det på alt fra helt nye dekk, til gamle dekk.

kan å være et lod som er løsna, men da ville jeg tro du ikke merka noe før du hadde mer fart, sånn rundt 90 - 120.

TeamBørnOut
31/12/10, 23:36
Kan være lite servo veske også!! husker dette skjedde på en bil vi lånte på ferie! rattet gjorde også noen "rare" ting innimellom :D

ASK Racing
31/12/10, 23:39
Kan være lite servo veske også!! husker dette skjedde på en bil vi lånte på ferie! rattet gjorde også noen "rare" ting innimellom :D

sant :) men da skulle jeg tro at servopumpa ville klaget også, :)

TeamBørnOut
31/12/10, 23:41
ikke alltid. (ofte en servo klager selv om den ikke har noen feil også :D)

ASK Racing
01/01/11, 00:38
sant, klager som regel en stund etter at de er bltt skiftet olje på har jeg lagt merke til :)

TeamBørnOut
01/01/11, 00:40
da har du nok fått noe dritt i pumpa.. skal ikke store kornet til.
eller noe fantastisk biltema olje som ikke eier smørefilm og får pumpa til å gå "tørr"

ASK Racing
01/01/11, 00:46
eller så er det mye luft i olja, har lagt merke til at de gangene det er som verst, så bobler det i tanken :) blir det samme som at den går tørr :)

TeamBørnOut
01/01/11, 00:47
koker olja bør man kanskje tenke på å fikse kjølinga og bytte oljelevrandør :P (statoil olje = koking) :D

ASK Racing
01/01/11, 00:51
nå tenker jeg på etter at en har tappet ut alt, og fylt opp igjen, da vil det være luft i systemet, å intil det har fått gått seg til så vil det skumme litt i tanken. det går jo over når det har sirkulert seg ferdig:)
vi bruker bare orginal volvo servo olje hos oss, vi er jo tross alt merkeforhandler :)

TeamBørnOut
01/01/11, 00:55
Er vell ikke all olja deres som er til å stole på heller ;) girolja volvo leverer til m90 kassene nå (som plutselig går på de eldre m45 og m47 kassene også....) ble jo ubrukelig etter den ble universal. :/

Om det gjelder servo olja aner jeg ikke...
Men mener at olje av god kvalitet er viktig :)

ASK Racing
01/01/11, 01:00
god olje er viktig, det er helt klart :)

F86
01/01/11, 12:37
Deffekte dekk kan godt oppføre seg sånn, har vert borti det noen ganger.
Kjenn med handa rundt bana på dekket, avslitt cord vil ofte føre til en forhøyning i slitebana, gjerne i s form. I sånne tilfeller vil rattet vandre frem og tilbake. Godt biltema ikke selger dekk, da hadde nok det vert forklaringa:D
Tror du skal svinge mye på rattet før du får problemer med servo olja, selv om du ikke bruker Volvo orginal. Stemmer spesifikasjonene ( er vel dexron 2 ?) er du på trygg grunn.

Jan Olav
01/01/11, 14:28
Takker for mangen svar.
Eg holder på å flytter på et sommer dekk for å se om det blir noen endring og eliminerer feil på vinterdekkene på den måten tenkte eg...

Eg har sjekket servo oljen og den var på normalt nivå. EDIT: Sjekket oljen mens motoren var varm og den viste over "varm" merket som er på peile pinnen med et par mm. Kan det ha noen innvirkning?

Men eg følte i dag når eg hentet bilden at den trekker litt til høyre siden spesielt ved oppbremsing. Det er ikke noe brutale bevegleser, men er rolig myk "sving".

Jan Olav
01/01/11, 14:31
da har du nok fått noe dritt i pumpa.. skal ikke store kornet til.
eller noe fantastisk biltema olje som ikke eier smørefilm og får pumpa til å gå "tørr"

Er det servopumpen du tenker på her? Eg vet ikke hvilken olje som er brukt på servoen...

Nilsebu
01/01/11, 14:44
Støtter det med servopumpe. Skjedde med en a3 jeg kjørte en gang. Nøkket litt i rattet ved rett fram kjøring, fylte på servoolje og problemet var løst.

Når TBO sier pumpa, så satser vi på servopumpa. Når det kommer til olje, så skal disse systemene ha vanlig ATF girolje.

Jan Olav
01/01/11, 17:11
Da har eg flyttet litt på dekk og eg tror eg har funne synderen.
Eg tror det er høyre bakdekket som har skapt alt problemer, eg kan ikke se noe utvendig på dekket, men nøkkingen forsvant når det ble byttet med et sommerdekk.

Eg leverer det inn på Mandag og da kan eg oppdatere med eventuelle tilbakemeldinger.

Takk for hjelpen så langt :)

Jan Olav
03/01/11, 11:21
Da har eg vert inne med dekket og det viste seg at stål felgen hadde tatt kveld.
Så da tok de felgen fra stepphjulet, satt vinterdekket på og steppdekket på den dårlige felgen.
Men eg kom til å tenke på det etterpå, tåler "steppfelgen" like mye som en vanlig stålfelg?

TeamBørnOut
03/01/11, 12:22
Så du krasja felgen din? Den begynte ikke bare å vibrere allså? :D

Jan Olav
03/01/11, 18:22
Nei, eg hadde ikke krasjet felgen. Da hadde det jo vert en selvfølge...
Men eg oppdaget nå at den "nye" felgen lekker fra ventilen så da må eg ned igjen i morgen:mad: