PDA

Vis full versjon : Hvordan få av gamle kjølevannsslanger på varmeapparatet?



Daniel V
30/12/10, 23:55
Som topic sier. Noen som har noen løsning på hvordan få av disse slangene fra motoren og inn til varmeapparatet?

Har skåret over slangene på varmeapparatet slik at jeg skal få det ut, og har et donor apparat som jeg gjerne skulle hatt av slangene på, men disse sitter like dønn fast som de inni bilen.

Det jeg har prøvd er:

- Å legge donorapparatet i vasken med varmt vann på der hvor slangen sitter i kobberøret.
- Hårføner...

Christian
31/12/10, 00:20
Skjær dem av. :)

Daniel V
31/12/10, 00:25
Skjær dem av. :)

Kan jo ikke det, skal jo ha dem på igjen :p

Ivar
31/12/10, 00:26
Vri dem forsiktig fram og tilbake med vannpumpetang kan fungere.

Haaven
31/12/10, 00:28
Hvis man er litt hardhendt, og kansje greier å få enden av et flatjern under kanten samtidig som man vrir med ei tang eller noe skulle kansje fungere. :-)

Christian
31/12/10, 00:28
Åja, trodde det var snakk om donorapparatet.
Du må bare bruke makt. Hvis det er orginale slanger som sitter der kan du like gjerne kappe dem å kjøpe nye, for dem kommer til å ryke etterhvert uansett.

Dårlig patent på dem der på 240.

Daniel V
31/12/10, 00:32
Åja, trodde det var snakk om donorapparatet.
Du må bare bruke makt. Hvis det er orginale slanger som sitter der kan du like gjerne kappe dem å kjøpe nye, for dem kommer til å ryke etterhvert uansett.

Dårlig patent på dem der på 240.

Ja, var egentlig snakk om donorapparatet, for har skåret av på det som sitter inne i bilen, men tenkte jeg skulle prøve å "ta av" de på donorapparatet, og dette de på det ordentlige når jeg monterer det igjen :) Men ser vel ut til at nye slanger er eneste som duger. Noen som vet hva disse koster? :)

ArneR
31/12/10, 05:40
Jeg bruker å løfte kanten på slangen med et lite skrujern, så sprayer jeg silikonspray i åpningen. Så er det å bruke nevene eller vannpumpetang og vri slangen rundt, påfør mer silikonspray om de ikke slipper. Men slangene pleier å slippe taket når jeg gjør det slik..

Øyvind G
31/12/10, 10:49
mener å huske at disse slangene er dyre på volvo (250kr stk hvis ikke jeg husker feil)

jeg har brukt en av de universale de har på biltema og den passer ganske bra (tror jeg brukte den som har 1 stk 90 grader. ser ikke lik ut, men passer bra)

christoffera
31/12/10, 15:18
må du absolutt bruke de samme slangene?
De pleier jo å være ganske gammle og mårkne, hvis de ikke har vært byttet før.

Da jeg bytta mine hadde det gått hulle på den ene så jeg måtte ha nye uansett. Volvo bestilte først feil slange til meg, så jeg fikk litt rabatter men kosta fortsatt rundt 200 eller no, husker ikke helt.

Kjøp nye og skjær av de gammle!

Daniel V
31/12/10, 15:22
må du absolutt bruke de samme slangene?
De pleier jo å være ganske gammle og mårkne, hvis de ikke har vært byttet før.

Da jeg bytta mine hadde det gått hulle på den ene så jeg måtte ha nye uansett. Volvo bestilte først feil slange til meg, så jeg fikk litt rabatter men kosta fortsatt rundt 200 eller no, husker ikke helt.

Kjøp nye og skjær av de gammle!

Eneste grunnen til at jeg tenkte å bruke de gamle var det at jeg ikke fikk bestilt nye i dag, fordi Bilia var stengt, mens jeg egentlig trengte bilen i dag.