PDA

Vis full versjon : Reimhjul på veivaksling - kaputt



jpgundersen
30/12/10, 17:09
Hei Forumet, jeg er ny her inne men erfaringsvis er slike forum veldig nyttige.

Jeg har en Volvo V50 -05 modell diesel 1,6 en utmerket bil. Men, her om dagen ble det en slags skranglelyd ved høyt turtall.

Kikka i mottorommet og tok høyde for at det var strammerern til drivreim/"viftereim" som var kaputt og slik virka det da også. Uansett jeg tenkte jeg fikk ta av reima og kikke nøyere på det.

Overraskelsen var derfor stor da reimhjulet (eller den delen som banen til reima sitter på) ramla av.

Det virker som om "den ytre delen" har ramla av slik at det sitter igjen en del på enden av veiva.

Noen som har vært borte i en slik sak før?, er det mye jobb og bytte dette reimhjulet ?

takk for alle svar !

God jul og godt nytt år !!

Mvh

jan :O)

angerman
30/12/10, 20:06
dette er en knallmotor fra psa.desverre har den arvet det problemet som alle citroen eiere(jobbet som citroen mekaniker i 6år) har slitt med,nemlig deling av remhjul. er ett forferdelig spetakkel av en lyd når dette oppstår. det som er litt moro er at på citroen koster dette hjulet ca 800kr og volvo forlanger rundt 2000kr. skulle vært moro og se om de er helt like.


edit. jobben er gjort på under tiden det tar for deg å drikke en kaffekopp.

jpgundersen
30/12/10, 23:52
dette er en knallmotor fra psa.desverre har den arvet det problemet som alle citroen eiere(jobbet som citroen mekaniker i 6år) har slitt med,nemlig deling av remhjul. er ett forferdelig spetakkel av en lyd når dette oppstår. det som er litt moro er at på citroen koster dette hjulet ca 800kr og volvo forlanger rundt 2000kr. skulle vært moro og se om de er helt like.


edit. jobben er gjort på under tiden det tar for deg å drikke en kaffekopp.

Hei og takk for svaret, denne bolten som sitter der er det "venstre gjenger" på den?

Setter stor pris på det raske svaret og puster letta ut for at det ikkke er en kjempejobb.

Kikka på reimhjul hos Mekonomen der skal de ha 1150 ,- for dette reimhjulet.

takk for svaret

jan :O)

jpgundersen
02/01/11, 19:10
Hei igjen forumet, er det noen lur måte og få holdt igjen motoren på når en tar tak og skal ha av reimhjulet ??;)

C.Erstad
02/01/11, 19:43
Hei igjen forumet, er det noen lur måte og få holdt igjen motoren på når en tar tak og skal ha av reimhjulet ??;)

Bruker muttertrekker! :)

jpgundersen
02/01/11, 20:51
Bruker muttertrekker! :)

Ja den er go`tenkte det kanskje var en grei måte å slenge ei pipe på og holde igjen med noe annet. men muttertrekker er en bra ting :O)

Takk takk

jan P.

runepv50
02/01/11, 22:08
Fikk skiftet dette hjulet på min 2007 V50 også. Dette ble gjort på ca. 55000km.

-Shark-
02/01/11, 22:11
dette er en knallmotor fra psa.desverre har den arvet det problemet som alle citroen eiere(jobbet som citroen mekaniker i 6år) har slitt med,nemlig deling av remhjul. er ett forferdelig spetakkel av en lyd når dette oppstår. det som er litt moro er at på citroen koster dette hjulet ca 800kr og volvo forlanger rundt 2000kr. skulle vært moro og se om de er helt like.


edit. jobben er gjort på under tiden det tar for deg å drikke en kaffekopp.

Samme problemet på peugeot sine 1.6 motorer. Jobber som peugeot/mercedes mekaniker.

Har de samme motor betegnelse, som 9hz, 9hx, husker du det?

C.Erstad
02/01/11, 22:30
Samme problemet på peugeot sine 1.6 motorer. Jobber som peugeot/mercedes mekaniker.

Har de samme motor betegnelse, som 9hz, 9hx, husker du det?
Det har de ikke, for hos volvo heter motoren D4164T! :P

Men står sikkert enellerannen plass på den!

ASK Racing
02/01/11, 22:43
det er samme motorene, men de har andre innsug å eksos osv, renult bruker også denne motoren i noen biler, er også i flere forder.

ford mener jeg også bruker en annen betegnelse.

-Shark-
02/01/11, 22:45
Skjønner.. Men er fortsatt samme bunndel,topp, reimtrekk- men forskjellige innsug og eksos tilpasset bilen da?

Er jo en god motor, med lite problemer, hvertfall når den sitter i peugeot :D

ASK Racing
02/01/11, 23:14
jepp :) er ikke så ille, egr ventilen ryker til stadighet, men ellers er det skjeldent noe.

C.Erstad
02/01/11, 23:33
Skjønner.. Men er fortsatt samme bunndel,topp, reimtrekk- men forskjellige innsug og eksos tilpasset bilen da?

Er jo en god motor, med lite problemer, hvertfall når den sitter i peugeot :D
Skal ikke si noe på det! :)

Har vert borti en 2 liters diesel som kjeden mellom kammene har røket og ført til havari!
Og en med et svinghjul som dobbelmassen ikke ville være med lengre!

Innsug og sånn er vel likt som i peugeot! :P

ASK Racing
02/01/11, 23:40
dobelt masse svinghjulet er et problem, men det her vel i grunn ikke noe med motoren å gjøre, det skjer jo uansett.

trodde ikke 2l var lik 1.6, men skal ikke påstå hvis du vet de er det, mener bare det at de ser ikke like ut,

C.Erstad
02/01/11, 23:42
dobelt masse svinghjulet er et problem, men det her vel i grunn ikke noe med motoren å gjøre, det skjer jo uansett.

trodde ikke 2l var lik 1.6, men skal ikke påstå hvis du vet de er det, mener bare det at de ser ikke like ut,

2.0d er ikke lik som 1,6d :P

ASK Racing
02/01/11, 23:46
var det jeg trodde, ble bare litt forvirra her :) byner å bli seint tror jeg :)

angerman
03/01/11, 22:10
Samme problemet på peugeot sine 1.6 motorer. Jobber som peugeot/mercedes mekaniker.

Har de samme motor betegnelse, som 9hz, 9hx, husker du det?

stemmer det. oljelekkasje fra samme pinnebolt på citroen/ peugeot og volvo (sikkert de andre som bruker motoren) luftfilteret sitter ikke gøy til på citroen c4. skikkelig drit å bytte. ellers var det lettere og komme til oljefilteret på den.

ASK Racing
03/01/11, 22:12
ja helt hva de tengte når de plaserte det oljefilteret skjønner ikke jeg :)

men verst er nok pollenfilteret :( det er ret og slett bare slit å komme til, men så har jo ikke det noe med motoren å gjøre heller da :)

angerman
03/01/11, 22:20
utrolig irriterende at olje filteret skal gå i ic røret... pollen filteret var hat de første gangene,men etter 6år med de,går de på ca 2 minutter. eneste er når en har 3-4 slike servicer pr dag, da merker en det i knærne selv med puter. alderen innhenter en fort i denne bransjen desverre.

ASK Racing
03/01/11, 22:26
kunne ikke vert mer enig :) på alle pungter :)

-Shark-
04/01/11, 21:48
stemmer det. oljelekkasje fra samme pinnebolt på citroen/ peugeot og volvo (sikkert de andre som bruker motoren) luftfilteret sitter ikke gøy til på citroen c4. skikkelig drit å bytte. ellers var det lettere og komme til oljefilteret på den.

Bunnpanne pinnebolt ja?

Luftfilter er ikke noe morro på peugeot 307 og 308 iallefall! trangt.


Skal ikke si noe på det! :)

Har vert borti en 2 liters diesel som kjeden mellom kammene har røket og ført til havari!
Og en med et svinghjul som dobbelmassen ikke ville være med lengre!

Innsug og sånn er vel likt som i peugeot! :P
Ja vært borti at kjede mellom kammene på 1.6 hadde tatt veien ut, og du kunne se kjede på toppen av motoren- gjennom en sprekk.. Motoren gikk enda, men med en voldsom rakling.

Svinghjulene, dobbeltdempende- har jeg bytta mange av.. Dårlig lagt, og dårlig holdbarhet. Hvorfor ikke ha det i lammelplata som på eldre biler :)

C.Erstad
04/01/11, 23:11
Bunnpanne pinnebolt ja?
Ja vært borti at kjede mellom kammene på 1.6 hadde tatt veien ut, og du kunne se kjede på toppen av motoren- gjennom en sprekk..

Har vert borti det samme på en 2,0D :P

jpgundersen
04/01/11, 23:26
Da har jeg fått skifta reimhjulet, det gikk smertefritt og var som her ble sakt, en fin jobb på en kort ettermiddag.

Pris:
Mekonomen: 1150,-
Volvo: 2430,-

Var litt forskjell på de der da ... ;O)

Takk for svarene !!

Jan :)

angerman
05/01/11, 11:49
har sjekket opp litt. samme hjul på noen av de citroen c4 feks. dvs med rabatt havner de på 457kr. veldig greit:)