PDA

Vis full versjon : Fellesfeil på V70II 2008-->



Cane
30/12/10, 00:25
Noen som har opplevd eller kjenner til fellesfeil på V70II fra 2008?

Selv opplever jeg ofte å få infomelding om at min venstre bakdør er åpen - når den er lukket. Dette gjør at jeg ikke kan låse bilen med fjernlåsen. I tillegg medfører feilen til tider at alarmen starter. Etter samtale med Bilia bekreftet de min misstanke - her må de bytte ut noe i låsen. (Dessverre fikk jeg ikke time før etter 3 uker, men det er en helt annen sak. Stakkars naboer bare...).

Hvis det er andre ting jeg bør være klar over før garantien går ut, så setter jeg stor pris på tips. :cool:

Stig-Arne
30/12/10, 10:59
Det angående låsen er rett å slett feil smørefett i låsen, som gjør at døren ikke registreres låst når det blir veldig kaldt slik at fettet blir for stivt. Men ett tips kan jo være å ta en hårføner eller lignende å varme litt rundt låsen, dette gjør at fettet blir mykere å låsen skal da funke som normalt.
Fikk samme feil jeg, men heldigvis tok det meg 2 dager så var alle låsene reparert på verksted :)

Annen feil, på 2.0 D motorene er slapp reimstrammer til drivreima, man legge merke til litt reimgnelling når motoren har maks moment. Fikk byttet både reim og reimstrammer på verksted, ikke opplevd det samme i ettertid.

Annen feil jeg har hatt er styreenheten til midtkonsollen, som gjør at radioen ikke starter, telefonen ikke fungerer og ryggesensorene ikke fungerer. Men problemet har forsvunnet etter man har stoppet og startet bilen igjen. Så opplever man dette kan det være lurt å kjøre rett til verksted å få de til å lese av feilkodene mens bilen går, om ikke blir ikke kodene mulig å lese av.

Det er iallefall det jeg har oppdaget på min bil, ikke store greiene, men kan være irriterende fordet :)

Cane
30/12/10, 11:51
Det angående låsen er rett å slett feil smørefett i låsen, som gjør at døren ikke registreres låst når det blir veldig kaldt slik at fettet blir for stivt. Men ett tips kan jo være å ta en hårføner eller lignende å varme litt rundt låsen, dette gjør at fettet blir mykere å låsen skal da funke som normalt.
Fikk samme feil jeg, men heldigvis tok det meg 2 dager så var alle låsene reparert på verksted :)

Annen feil, på 2.0 D motorene er slapp reimstrammer til drivreima, man legge merke til litt reimgnelling når motoren har maks moment. Fikk byttet både reim og reimstrammer på verksted, ikke opplevd det samme i ettertid.

Annen feil jeg har hatt er styreenheten til midtkonsollen, som gjør at radioen ikke starter, telefonen ikke fungerer og ryggesensorene ikke fungerer. Men problemet har forsvunnet etter man har stoppet og startet bilen igjen. Så opplever man dette kan det være lurt å kjøre rett til verksted å få de til å lese av feilkodene mens bilen går, om ikke blir ikke kodene mulig å lese av.

Det er iallefall det jeg har oppdaget på min bil, ikke store greiene, men kan være irriterende fordet :)
Takk for det Stig-Arne!
Ang. låsen har jeg selv prøvd trikset med varmepistol, men etter at gradestokken var nede på -20 igjen var jeg like langt. I tillegg la Bilia på nytt smørefett i går, men det ser ikke ut som det hjalp det heller. Teknikeren sa for så vidt at det er det første de prøver, og hvis ikke det hjelper så er neste skritt å bytte fysiske deler (låsen tenker jeg).

Uansett greit å møte alle potensielle fellesfeil før garantien går ut. :)

Stig-Arne
30/12/10, 16:34
Takk for det Stig-Arne!
Ang. låsen har jeg selv prøvd trikset med varmepistol, men etter at gradestokken var nede på -20 igjen var jeg like langt. I tillegg la Bilia på nytt smørefett i går, men det ser ikke ut som det hjalp det heller. Teknikeren sa for så vidt at det er det første de prøver, og hvis ikke det hjelper så er neste skritt å bytte fysiske deler (låsen tenker jeg).

Uansett greit å møte alle potensielle fellesfeil før garantien går ut. :)

Nei det med varmepistolen er bare en midlertidig fiks, så får man bare passe på å unngå å bruke den døren når det er veldig kaldt.
Har sålangt fungert bra oss meg med bytte av fett i låsen.

Dag Thomas
01/01/11, 16:43
Noen av dere som har vibrering i bilen rundt 1700 omdreininger? Jeg har i hvertfall dette. Snakke med Volvo og dette var vanlig på 2.0 D. Kommer vist av vibrering fra motor som er litt i ubalnse. Dette var noe Volvo jobbet med.

Petter
01/01/11, 20:53
De har funnet en løsing på viderasjonen nå.
Må bytte foringer i motorramme og begge drivaksler

TeamBørnOut
01/01/11, 20:57
drivakslene? Hvorfor det? (spesielt :D ofte behøver man bare montere "gummi" lignende ting på de)

Straydog
01/01/11, 22:07
Nye Mondeo har akkurat samme dørfeilen når det er kaldt!

TeamBørnOut
01/01/11, 22:08
Er samma dørlåsen vell :P

ASK Racing
01/01/11, 23:59
tipper det ja, mener det står fomoco på den :)

Dag Thomas
02/01/11, 08:33
De har funnet en løsing på viderasjonen nå.
Må bytte foringer i motorramme og begge drivaksler

Takk for info Petter:) Da skal jeg ta opp dette med Volvo. Dørlåser har jeg ikke problemer med...

Stig-Arne
02/01/11, 11:27
Noen av dere som har vibrering i bilen rundt 1700 omdreininger? Jeg har i hvertfall dette. Snakke med Volvo og dette var vanlig på 2.0 D. Kommer vist av vibrering fra motor som er litt i ubalnse. Dette var noe Volvo jobbet med.

Ja du sier noe der.. for la egentlig godt merke til det når jeg akkurat hadde fått bilen. Satte bilen inn på verksted, og fikk en regning tilbake for at de ikke fant noe feil. Men nå har jeg vendt meg til det, så noe stor sak er det vel neppe.. Men husker ikke hvilket turtall jeg oppdaget det på, men skal prøve å legge merke til det fra nå av :)

Dag Thomas
02/01/11, 16:57
Ja du sier noe der.. for la egentlig godt merke til det når jeg akkurat hadde fått bilen. Satte bilen inn på verksted, og fikk en regning tilbake for at de ikke fant noe feil. Men nå har jeg vendt meg til det, så noe stor sak er det vel neppe.. Men husker ikke hvilket turtall jeg oppdaget det på, men skal prøve å legge merke til det fra nå av :)

Dette er grådig irriterende spør du meg!!:mad: Rister jo i hele bilen. Sånn skal det ikke være på en ny bil..

Stig-Arne
02/01/11, 19:29
Nåh.. da har ikke jeg det problemet... merker egentlig ingenting spesielt.

ASK Racing
02/01/11, 23:23
Ja du sier noe der.. for la egentlig godt merke til det når jeg akkurat hadde fått bilen. Satte bilen inn på verksted, og fikk en regning tilbake for at de ikke fant noe feil. Men nå har jeg vendt meg til det, så noe stor sak er det vel neppe.. Men husker ikke hvilket turtall jeg oppdaget det på, men skal prøve å legge merke til det fra nå av :)

har hatt 2 biler inne med dette problemet nå, har ikke klart å finne en løsning på det desverre, er forbasket irriterende, virker som om det bare gjelder 2.0d

skal få samlet sammen litt info å sende en raport til qualety control hos volvo, så de kan finne en måte å fikse det på.

men er godt å vite at det ikke bare er jeg som er ubruklig da :)

edit, det her er en lyd som kommer når bilen står på tomgang, øker noe ved kjøring, men ikke rist i selve bilen, bare en irriterende vibrasjons lyd som høres ut til å komme fra inni dashen,

Dag Thomas
03/01/11, 09:36
har hatt 2 biler inne med dette problemet nå, har ikke klart å finne en løsning på det desverre, er forbasket irriterende, virker som om det bare gjelder 2.0d

skal få samlet sammen litt info å sende en raport til qualety control hos volvo, så de kan finne en måte å fikse det på.

men er godt å vite at det ikke bare er jeg som er ubruklig da :)

edit, det her er en lyd som kommer når bilen står på tomgang, øker noe ved kjøring, men ikke rist i selve bilen, bare en irriterende vibrasjons lyd som høres ut til å komme fra inni dashen,

Det kan stemme ja! Sykt irriterende.

Dag Thomas
05/01/11, 22:07
De har funnet en løsing på viderasjonen nå.
Må bytte foringer i motorramme og begge drivaksler

Ifølge Volvo er hvist dette ikke løst. De har nå prøvd med lodd på drivaksel som ser ut til å fungere. Dette må nå godkjennes av Volvo i Sverige før man kunne montere. Dette fikk jeg svar på til uken.:)

Stig-Arne
06/01/11, 21:36
Noen av dere som har vibrering i bilen rundt 1700 omdreininger? Jeg har i hvertfall dette. Snakke med Volvo og dette var vanlig på 2.0 D. Kommer vist av vibrering fra motor som er litt i ubalnse. Dette var noe Volvo jobbet med.

Er det under pådrag ? hvilket gir ?

Har prøvd å fremprovosere dette på min bil nå, i både 3,4 og 5 gir uten hell.. Merker heller ingenting ved pådrag..

TeamBørnOut
06/01/11, 21:38
drivakslene? Hvorfor det? (spesielt :D ofte behøver man bare montere "gummi" lignende ting på de)


Ifølge Volvo er hvist dette ikke løst. De har nå prøvd med lodd på drivaksel som ser ut til å fungere. Dette må nå godkjennes av Volvo i Sverige før man kunne montere. Dette fikk jeg svar på til uken.:)


Herlig av volvo å ikke ha prøvd / skjønt dette før da :D
Sitter jo på nesten alt av gnagere dette.. opel osv :)

Dag Thomas
08/01/11, 17:12
Er det under pådrag ? hvilket gir ?

Har prøvd å fremprovosere dette på min bil nå, i både 3,4 og 5 gir uten hell.. Merker heller ingenting ved pådrag..

Dette er spesielt på 3 gir i 50-60 km/t på ca. 1500-1700 omdreininger. Er speseilt merkbart når bilen går lett. Ikke under pådrag. Jeg merker det meget godt.

Stig-Arne
08/01/11, 20:49
Ok. Det har jeg jo ikke prøvd da.. Ligger aldri i 3 gir i 50-60 så, er heller 4 eller 5 gir jeg bruker.. og dermed ikke samme turtall. Men sånnsett så har det jo ingenting med drivakslingene å gjøre, da de har samme hastighet uavhengig av gir.
Da må det jo heller være noe med opphenget til motoren eller girkassen å gjøre.

Dag Thomas
08/01/11, 22:04
Ok. Det har jeg jo ikke prøvd da.. Ligger aldri i 3 gir i 50-60 så, er heller 4 eller 5 gir jeg bruker.. og dermed ikke samme turtall. Men sånnsett så har det jo ingenting med drivakslingene å gjøre, da de har samme hastighet uavhengig av gir.
Da må det jo heller være noe med opphenget til motoren eller girkassen å gjøre.

Volvo hadde vist løst dette med lodd. Hva problemer er veit jeg ikke.

Stig-Arne
08/01/11, 22:18
Er vel mange som sier at det er løst, men like mange som sier det ikke er løst..
men rart jeg ikke opplever samme problem da.. for da skulle det jo vært likt på alle biler..

danskmann
21/08/11, 17:24
Heisa

Har problemer med at min Vovo V70 2010 utgave lige pluselig slukker ned når jeg kjører. Etter på kommer der en feilmelding om lavolie nivå. Dette er ganske skremmende når man kjører. Verkstedet har ikke funnet feilen. Kjenner dere til denne type feil ?

SagaPer
21/08/11, 18:29
Takk for det Stig-Arne!
Ang. låsen har jeg selv prøvd trikset med varmepistol, men etter at gradestokken var nede på -20 igjen var jeg like langt. I tillegg la Bilia på nytt smørefett i går, men det ser ikke ut som det hjalp det heller. Teknikeren sa for så vidt at det er det første de prøver, og hvis ikke det hjelper så er neste skritt å bytte fysiske deler (låsen tenker jeg).

Uansett greit å møte alle potensielle fellesfeil før garantien går ut. :)

Jeg har ikke hatt problem med dørlåsene på min bil. Styreenhet i midtkonsoll har jeg derimot fått byttet hos forhandler selv om garantien var gått ut. Tok saken direkte med Volvo i Norge i tillegg til forhandler og de (Volvo Norge) aksepterte bytte av styreenhet (bilen ble importert fra Sverige i desember 2010). Har nå gått ca 45.000 km og er en super kjøremaskin...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2015.jpg

Blaudis
13/09/11, 09:46
Jeg har fått gnikselyder fra bakluken etter 3/4 år på XC70. Noen som kjenner seg igjen?:(

..når jeg kjører i humper..

SagaPer
13/09/11, 11:20
Ingen lyder her etter 3 år (har selv eiet bilen siden des 2010).

Vikern
13/09/11, 11:59
Hei.

Jeg har hatt samme feilen, fikk min XC 70 nå i jan.11 måtte inn å justere bakluka. Ikke hatt noe problem etter den ble justert. (Selvfølgelig på garantien)

Texascom
13/09/11, 12:53
Begynn med å smøre baklukelåsen ;)

Vikern
13/09/11, 13:18
Begynn med å smøre baklukelåsen ;)

Hei Texascom

D prøvde jeg og d hjalp ikke så da er bare å hoye å skrike hos forhandler så lenge bilen ikke er eldre en d den er:)

radar
14/09/11, 08:25
Hei .

Jeg fikk også smurt opp bakluken. Litt usikker om de justerte den, men ingen lyder etter det på min V70 11 mod.

ragge1
17/09/11, 19:05
inga lyder her , men har nåt som irritera meg lite, ner det regna ,det som vi har mye av her i Bergen så samlas vann rund gimmi propp ( var er detta gummi propp til )
se bilder :

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1389.jpg

Stig-Arne
17/09/11, 20:01
Ser nå ut som en kabelgjennomføring

Braathen142
17/09/11, 20:11
Den kan også være til så ikke "hengsla" der gniser metall mot metall når den er igjen

ragge1
18/09/11, 13:20
Den kan også være til så ikke "hengsla" der gniser metall mot metall når den er igjen
tror det

men får dere også massa vann samlat der :eek:

Holern
18/09/11, 14:20
tror det

men får dere også massa vann samlat der :eek:

Ja....:mad:

SagaPer
18/09/11, 18:20
Mange interessante teorier her. Disse hullene med gummipropp i må vel ha noe med produksjonen av chassis eller lakkprosess eller monteringsprosess. Hullene har ingen annen funksjon hverken i forhold til hengsler eller kabling.

richmond
19/09/11, 20:58
Se etter på all plast på bilen spesielt speil da dei Sprekker litt opp. Bensintank måler er også et kjent problem. for å nevne noe

Blaudis
26/09/11, 21:48
Hei .

Jeg fikk også smurt opp bakluken. Litt usikker om de justerte den, men ingen lyder etter det på min V70 11 mod.


Det var min også nysmurt og "lydløs" igjen. Takk for tipset!

lyngen
03/10/11, 20:50
hvordan er AWD systemet på disse ?

hvordan er automatkassene?

;D

MadAss
07/10/11, 18:56
Er vel mange som sier at det er løst, men like mange som sier det ikke er løst..
men rart jeg ikke opplever samme problem da.. for da skulle det jo vært likt på alle biler..

Problemet er ikke løst. Volvo har prøvd mange ting for å få bukt med problemet. Det har klart å fått ting bedre, men aldri klart å få vibrasjonen helt bort.

Problemet er egentlig på alle 2.0D, i større eller mindre grad. Grunnen til at mange ikke merker noe til det, er pga kjørestil. De sier også at problemet er regionsbestemt - pga forskjellige typer veier og kjørestiler.

De har prøvd med å bytte alle motorforinger, drivakslinger, dieselpumpe, svinghjul, programmering av dyser osv. Alt hjelper litt, men de klarer rett og slett ikke å få bukt med problemet. Det er nesten som en produktegenskap til motoren.
Når folk først har lagt merke til denne vibrasjonen, er den høyst irriterende. Mange som har byttet inn igjen bilene pga misnøye. Vet om problembiler som har blitt solgt til andre regioner -der kunden er kjempefornøyd og ikke merker noe til problemet, nettopp pga annen kjørestil. Dessverre, men sant.

kjetilh
07/10/11, 21:50
Problemet er ikke løst. Volvo har prøvd mange ting for å få bukt med problemet. Det har klart å fått ting bedre, men aldri klart å få vibrasjonen helt bort.

Problemet er egentlig på alle 2.0D, i større eller mindre grad. Grunnen til at mange ikke merker noe til det, er pga kjørestil. De sier også at problemet er regionsbestemt - pga forskjellige typer veier og kjørestiler.

De har prøvd med å bytte alle motorforinger, drivakslinger, dieselpumpe, svinghjul, programmering av dyser osv. Alt hjelper litt, men de klarer rett og slett ikke å få bukt med problemet. Det er nesten som en produktegenskap til motoren.
Når folk først har lagt merke til denne vibrasjonen, er den høyst irriterende. Mange som har byttet inn igjen bilene pga misnøye. Vet om problembiler som har blitt solgt til andre regioner -der kunden er kjempefornøyd og ikke merker noe til problemet, nettopp pga annen kjørestil. Dessverre, men sant.

Har min V70II 2.0l diesel 2010 modell inne på verkstedet nå, de har funnet ut at det kanskje er dieselpumpen som må skiftes for å få bukt med vibrasjons-problemet... Har prøvd alt det andre som det skrives om her, så dette blir vel siste forsøk på å få det fikset. Plages også med "pulsering" i clutch-pedalen, har fått beskjed fra verkstedet at den skal være slik på denne modellen ??! Noen som har merket det samme ??

Holern
08/10/11, 01:05
Har min V70II 2.0l diesel 2010 modell inne på verkstedet nå, de har funnet ut at det kanskje er dieselpumpen som må skiftes for å få bukt med vibrasjons-problemet... Har prøvd alt det andre som det skrives om her, så dette blir vel siste forsøk på å få det fikset. Plages også med "pulsering" i clutch-pedalen, har fått beskjed fra verkstedet at den skal være slik på denne modellen ??! Noen som har merket det samme ??

At ting "skal være sånn" klinger dårlig i mine ører, spesiellt om det oppleves som en feil med bilen....:rolleyes:
Jeg har en vibrasjon rundt 50-55 km/h, men jeg skal først se om den er der etter at vinterhjula er på, før jeg gjør et fremstøt mot Volvo. Må tro at det er reklamasjonsmuligheter på en sånn ting??

MadAss
08/10/11, 01:13
Reklamasjonmuligheter har du selvfølgelig. Og at de klarer å få ned vibrasjonen til et minimum, vil de nok kunne gå. Men er trolig en "feil" i motorkonstruksjonen, da ingenting hjelper 100%. Volvo jobber fortsatt på spreng med saken.
Ford S-Max har akkurat samme motor, men er lite plaget med dette. Det er hovedsaklig fordi de fleste S-Max med denne motoren har automatgir som tar opp vibrasjonene.

Faren er vel kanskje at Volvo må krype til korset til slutt, og utføre et komplett motorbytte for å kunne klare å få bukt med problemet. Bare en teori men. Litt surt for Volvo å måtte rekonstruere en motor som ikke lenger leveres i nye biler, men kan hende at det er dette som må til tilslutt. Er jo selvfølgelig enda surere for kundene å måtte leve med dette - og det gagner heller ikke Volvo med mange misfornøyde kunder.

Dimmur
08/10/11, 09:49
Har min V70II 2.0l diesel 2010 modell inne på verkstedet nå, de har funnet ut at det kanskje er dieselpumpen som må skiftes for å få bukt med vibrasjons-problemet... Har prøvd alt det andre som det skrives om her, så dette blir vel siste forsøk på å få det fikset. Plages også med "pulsering" i clutch-pedalen, har fått beskjed fra verkstedet at den skal være slik på denne modellen ??! Noen som har merket det samme ??

Har du fått byttet svinghjul?

kjetilh
08/10/11, 15:40
Har du fått byttet svinghjul?


Jepp.

Holern
08/10/11, 20:55
Ford S-Max har akkurat samme motor, men er lite plaget med dette. Det er hovedsaklig fordi de fleste S-Max med denne motoren har automatgir som tar opp vibrasjonene.


Jeg har automat.....og jeg merker godt den vibrasjonen rundt 50. Blir interessant å se om den fremdeles er der når vinterhjula kommer på.

ragge1
09/10/11, 10:25
Det var min også nysmurt og "lydløs" igjen. Takk for tipset!

hvor hene smör dere , har ingar lyder endå men man kan forebyger

MadAss
09/10/11, 15:37
hvor hene smör dere , har ingar lyder endå men man kan forebyger

Selve låsen bør smøres med "låsespray" og gummiknottene som luka hviler på hver side, bør smøres med silicon.