PDA

Vis full versjon : Hvilken olje anbefales?



psyfoon
29/12/10, 18:57
Kjøpte en 97 850 2.0 126hk i går og tenkte å ta et oljebytte på den.
Ser i kvitteringer at det er brukt Castrol 5-30 helsynt. fra før. Noen som vet mer eksakt hva som er betegnelsen på denne oljen hvis den er vanlig å bruke på volvo, eller om en annen god olje som er bra for disse motorene? Den har gått 233.000km og bruker ifølge forrige eier ca.0,5l olje pr.10.000km noe som jeg vil tro er et normalt forbruk.

Hvor kresen er disse motorene på oljen egentlig? Regner med Biltema helsynt. utgår, eller?
Hva med filter, er det kun orig. som duger? Ser at det står på Biltema oljefilter fra før.

Og ja, jeg er fersk her. Har prøvd å søke litt på forumet uten å finne noe spesielt ang. olje til disse motorene, men mulig jeg ikke søkte riktig :-)

Uansett, takknemlig for svar!

Erik 850
29/12/10, 19:10
http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=9015144&contentId=7028389
Jeg bruker Castrol Magnatec 5W-40 fullsynta på min, har fått den anbefalt og den virker helt ok :)
Kjørte på med Biltema fullsynta en gang, oljeforbruket gikk vesentlig opp og har ikke brukt noe annet enn Castrol siden.
Mekonomen pleier å kjøre kampanje på disse innimellom.

Kjører Volvo-filter, koster ikke stort mer enn Biltema, og orginalt vil jeg tro er bedre enn Tema sitt.

Edit: Sjekket, og jeg bruker 5w-40 fra Castrol, samme som Erlend (husket bare feil :) )

Nilsebu
29/12/10, 21:08
Bilen bruker 0,5 L på ca 10 tusen km. For all del. Ikke bytt blod på bilen. Hold deg til den samme oljen. Og volvo filteret koster 30-40 kr mer enn biltema, så personlig så holder jeg meg til volvo sitt :)

Gratulerer med ny bil!

Erlend
29/12/10, 21:43
på bilen min kjører jeg castrol magnatec 5w40 c3, kjempegod olje. oljefilteret er jeg 99% sikker på at heter oc204 hvis du stikker på mekonomen og kjøper, koster snaue hundringsen :)
castrol har også en EDGE olje som er spesielt utviklet til 5-sylindrede volvo motorer. den kan fort bli litt tynn på en motor som har gått langt, jeg har valgt å ikke kjøre med denne på bilen min da jeg er redd for at den skal bli for tynn og at motoren skal begynne å svette.
tror den er 0w30.. husker ikke helt, skal sjekke på jobben i morra :)

kjøp forresten verken olje eller filter på biltema.. disse bilene er verdt å ta vare på. ikke putt på dritt på den.

Espen69
29/12/10, 22:04
Gå for Magnatec 5w-40 alternativt 10w-40. Da får du godfølelsen. Perfekt blir det først når originaloljefilteret er på plass, selv om en Mann/Mahle/Knect/Fram osv-filtre trolig gjør samme nytten. Vogna mi manglet 2,5 liter olje da jeg kjøpte den. Hadde hatt service på SnapDrive. Vet ikke hva de har gjort, men nå har jeg kjørt 8000km på Castrol uten nevneverdig forbruk. Sjekk forøvrig ut gruppa "oljeskift" på facebook :)

Muren Motorsport
29/12/10, 22:15
Setter penger på att der er biltemaolje på den motoren.. Hvem kjøper temafilter å kvalitetsolje?? Kjøre 4 mil for å spare 30kroner på filter. God butikk!

Volvonikko
30/12/10, 02:37
Enig der ass! Selv bruker jeg 15W-40 halvsynt. Fra Mobil 1 Den virker kjempe greit på vogna mi :)

Soulair
30/12/10, 13:24
på bilen min kjører jeg castrol magnatec 5w40 c3, kjempegod olje. oljefilteret er jeg 99% sikker på at heter oc204 hvis du stikker på mekonomen og kjøper, koster snaue hundringsen :)
castrol har også en EDGE olje som er spesielt utviklet til 5-sylindrede volvo motorer. den kan fort bli litt tynn på en motor som har gått langt, jeg har valgt å ikke kjøre med denne på bilen min da jeg er redd for at den skal bli for tynn og at motoren skal begynne å svette.
tror den er 0w30.. husker ikke helt, skal sjekke på jobben i morra :)

kjøp forresten verken olje eller filter på biltema.. disse bilene er verdt å ta vare på. ikke putt på dritt på den.

Edge (STX hos forhandler) er den beste Castrololja til Volvos femmere. Magnatec 5w-40 C3 havnet på nummer 2 sist jeg sjekka, og ville nok heller gå for den hvis motoren har gått langt og kanskje svetter litt. Kjører selv Magnatec:)

Førstnevnte koster btw 800 kr for 4 liter:eek:

psyfoon
30/12/10, 18:28
Tusen takk for gode svar! Da satser jeg på Castrol Magnatec. Har forøvrig opptil 40prosent rabatt på smøreprodukter hos Mekonomen gjennom jobb, så da passer jo d fint :-) Har også god erfaring med castrol på de nyere BMW'ene jeg har eid.

The Sven
30/12/10, 19:33
Kjør Castrol Magnatec, det er også samme olje du får kjøpt hos Volvo.

DieselDriver
30/12/10, 19:42
Bruk heller 0-40 mobil. Da får du en olje som er tyntflytende når motor er kald.

The Sven
30/12/10, 19:47
Det ville jeg ikke gjort på en hvitfemmer, de er litt mer kresne på olja enn en gammel D24 og magnatec funker helt ypperlig. 5-40 er en helt kurant vinterolje.

DieselDriver
30/12/10, 20:00
Hehe mer kresen motor på olje en d24 skal du leite lenge etter ;)
Skal bytte på en v70 nå fra 5-40 til 0-40. Hva er poenget med og ha en olje som er tykkere når den er kald og like tykk som 0-40 olja når den er varm? Og Castrol er vel et rimelig oppskrytt merke. Er den amerikanske olja som det er mest kvalitet på.

Espen69
30/12/10, 21:25
Nyere VW med oljeforbruk får Castrol - og forbruket reduseres.. De kutter altså ut Shell 0W-30 og går over til Castrol 5W-40 i de fleste tilfeller. Valvoline har en olje med navn Max Life. Mange har positive erfaringer med denne med tanke på forbruk. Ellers så avgjør også bruken av gasspedalen hvor mye olje som skal slippe inn i forbrenningsrommet... ;)

The Sven
31/12/10, 01:01
Har veldig gode erfaringer med Castrol 5W40 på 940 også, den bruker ikke merkbart med olje selv etter 3 år med trim og til dels hard bruk. Gjør jobben sin også til lett banekjøring, motor er ren og fin og ingen slitasje. S70en ble helt lydløs i ventilmekanismen og V70en ble også mye stillere med denne olja. I tillegg til at jeg syns den har gode kaldstartegenskaper. Prisen er vel rundt 500 kr for 4 liter hos Volvo og dermed billigere der enn f.eks Mekonomen.

Men når det er sagt skal jeg ikke banne på at det ikke fins noe som er bedre, men denne vet jeg iallfall at funker:)

Nilsebu
31/12/10, 02:29
Jeg bruker valvoline maxlife 10w 40. Og den anbefaler jeg sterkt. Fikk utlevert 0w40 av mekonomen og bilen slurpet i seg olje. Men den førstnevnte oljen så er ikke forbruket mitt noe å bite merke i.

Koster vel 150-160 kr literen hos Volvo.

Men spørsmål rettet til dere andre: Som trådstarter sier. Bilen bruker ikke noe nevnverdig med olje, er det ikke da best å fortsette med den oljen bilen er vant med?

Erik 850
31/12/10, 02:37
Er det jeg har hørt hvertfall.
Og jeg opplevde jo det selv med Biltema-oljen pga. stram lommebok og uvitenhet prøvde jeg billigløsning.
Selv etter et oljeskift i sommer har den brukt god tid på å stabilisere seg (vet ikke om det er sammenheng mellom Biltema-oljen eller ikke).
Men nå er den tilbake til normalen. Og godt er det ^^
Tror Skuta prøvde å si i fra at det var noe annet enn normalt som hadde blitt putta i ha!

psyfoon
31/12/10, 17:38
Som sagt, så sto det på kvitteringene fra tidligere oljeskift at det var fyllt på Castrol 5W40 så da går jeg ut fra at det er magnatec som er brukt.

F86
31/12/10, 18:40
Min 850 banket på ventilene når jeg fikk den , mulig gammel olje. Fyllte på Statoil 5-30 hel synt og nå er lyden borte:) Bruker Biltemas 5-50 på de andre bilene våre, men tror femmeren er kresen på olja.

ASK Racing
31/12/10, 20:56
vi bruker 0w30 på verste, står volvo på den, men er ikke siker på produsenten, sikkert castrol, vi har flere som har kommet å sagt at oljeforbruket har gått ned etter at de har fått den olja :)

TeamBørnOut
31/12/10, 21:01
tynn olje har film som varer lengre. dette heller volvo på bilene sine som skal gå 10år uten oljeskift. Dette er ikke bra for motorene.
Men de har også tykkere olje for de som bytter olje litt oftere!
Jeg som bytter hver 5000 + - litt fikk tykkere olje av volvo (som også er mye billigere).
Husker ikke navnet men kan finne senere..

Edit:
Dette var egentlig ikke noe bra innlegg.. men trodde lappen med navnet på olja lå her :P

ASK Racing
31/12/10, 21:12
tynn olje har film som varer lengre. dette heller volvo på bilene sine som skal gå 10år uten oljeskift. Dette er ikke bra for motorene.
Men de har også tykkere olje for de som bytter olje litt oftere!
Jeg som bytter hver 5000 + - litt fikk tykkere olje av volvo (som også er mye billigere).
Husker ikke navnet men kan finne senere..

Edit:
Dette var egentlig ikke noe bra innlegg.. men trodde lappen med navnet på olja lå her :P

enig, men det mange ikke tenker på er at selv om det sies at en skal kunne kjøre 30.000 km før service, så skal den fortsat utføres 1 gang i året, det heter 30.000 eller (20.000 eller 15.000 for den saks skyld), 1 gang i året.

Muren Motorsport
01/01/11, 02:00
Bestemora til fruen min har en toyota carina 93 mod. Ho kjøpte den ny! Nå er den kjørt den nette kilometerstand av.. 30 000! Hadde den blitt bytta olje på 3 ganger hadde der vell rusta hull fra inna å ut! men neida! gamla har satt den på verksted å bytta olje høst og vår! gulle rein olje hvergang! Hadde ikke dette vært en gørr kjedelig bil hadde jeg kjøpt den tvert! Den ser rett og slett ny ut! Ho har kjøpt seg leilighet i sentrum nå.. så bilen blir nok solgt snart.

TeamBørnOut
01/01/11, 02:02
synd sånne folk kjøper seg sånne dritt biler :P
en i fammilien har gjort det samme med en 850... ser ny ut... den dag i dag :/

Muren Motorsport
01/01/11, 02:25
Fornuftige vettu.! bevares.. bilen har fungert veldig bra til hennes bruk! faktisk en del "langkjøring" og, type 10 mil. Er nesten på tanken på å sjekke om toyota har en type museum som slike biler kan komme innom..

ASK Racing
01/01/11, 11:17
er samme med S70n min, har gått 356.000 men service heftet er smekk fult, å bilen er så god som ny å kjøre. lønner eg å ha service minst en gang i året uansett hvor mye eller lite en kjører :)

850GLTsilver
06/01/11, 01:48
Morsomt å lese slike skråsikre uttalelser om den ene og den andre oljen her.
Min 850 GLT -93modell har ruslet 520 000 Km nå.
De siste 395 000 utelukkende på biltemaolje.
Ikke bruker den nevneverdig olje, rundt en halvliter på 10 000 Km.
Bensinforbruket ligger på 0,8 blandet kjøring.
Filterne er alt etter hor jeg er når jeg finner ut at jeg skal kjøpe noen.
Ikke hatt negative opplevelser med hverken mekonomen eller biltemafilter.

Men nå røyk girkassa.
Tror sannelig den inneholder ekte Volvo-olje gitt. Hva er galt da?

Morgis
06/01/11, 02:08
Min 850 GLT -93modell har ruslet 520 000 Km nå.

Men nå røyk girkassa.
Tror sannelig den inneholder ekte Volvo-olje gitt. Hva er galt da?

kanskje volvooljen måtte gi tapt etter 500000km? ;)

The Sven
06/01/11, 15:25
Las i en annen tråd 850GLTsilver, at det var en automatkasse som røyk, kan vel egentlig ikke annet enn gratulere deg om den har holdt i over 500 000 km :) Det er olja si det!

På den annen side er det interessant å lese om folk som faktisk VET hva biltema slitedeler duger til. Det er mye synsing om disse på forumet.

Soulair
06/01/11, 17:19
Las i en annen tråd 850GLTsilver, at det var en automatkasse som røyk, kan vel egentlig ikke annet enn gratulere deg om den har holdt i over 500 000 km :) Det er olja si det!

På den annen side er det interessant å lese om folk som faktisk VET hva biltema slitedeler duger til. Det er mye synsing om disse på forumet.

Dette bekrefter vel at kvaliteten hos Biltema varierer. Min erfaring av Biltemaolje var at veivhusventilasjon på 740n kokset igjen 2 ganger på 6 måneder! 2 kamerater av meg fikk bort blårøyken fra sine V-70R awd ved å gå over fra Biltema til Agip.

Forbruket på min V-70XC gikk dramatisk ned ved å gå over fra Biltema (tidligere eier...) til Volvos 0w-30!:eek: Ble ved neste oljeskift Castrol Magnatec og da var oljeforbruket en saga blott:)

The Sven
06/01/11, 17:27
Castrol Magnatec funker iallfall ypperlig på disse bilene, det er vi nå mange som kan stadfeste :) Men min erfaring er som sagt at den er billigere på Bilia i Volvo-kanner enn på Mekonomen f.eks.

Hvilken olje fra Biltema bruker du da 850GLTsilver? Kan jo være at folk har erfaring fra en annen kvalitet enn du bruker, de har vel mineral, delsyntetisk og helsyntetisk.

Nilsebu
06/01/11, 17:46
Er ikke 0w 30 litt tynt for en gammel rekkefemmer?

psyfoon
06/01/11, 18:54
Tusen takk for alle svar, moro å se at diskusjonen utarter seg, og også på en saklig måte:)

Jeg har en kamerat som er erfaren mekaniker og driver hovedsaklig med storjobber som motoroverhalinger o.l. av flere bilmerker.
Han sier at med en gang han åpner en motor, så kan han se om det er brukt biltema-olje på den over tid- den er nemlig kokset.
Når det er sagt så har jeg brukt Biltema 10W-40 mineralolje på de aller fleste eldre bruksbilene jeg har hatt uten noe problem, men felles for alle er at de har hatt merkbart oljeforbruk. Om det har noen sammenheng med oljen vet jeg ikke.

Men, til det tråden handlet om; jeg utførte oljeskift på 850`n i dag, og jeg kjøpte Castrol Magnatec 5W-40 på Mekonomen for ca.450kr pr.4l. Kjøpte også oljefilteret der, det var av typen BOSCH. Oljebyttet gikk meget lett, faktisk en av de enkleste bilene jeg noen gang har byttet olje på. Tydelig at Volvo har hatt brukervennlighet i tankene ved konstruksjon av bilene sine. Så dette lover bra foreløpig :) Oljebytte var på høy tid da sist bytte ble tatt på 211.000km og den har nå gått 233.000km og mest sannsynlig med Biltema-olje, ettersom filteret var fra Biltema. Oljen var iallefall så svart at den sugde til seg alt lys i garasjen :p Uansett så er jeg ganske sikker på at motoren gikk mykere og stillere etter oljebyttet. Det føltes iallefall slik :D

Byttet også luftfilteret i samme slengen, kjøpte dog det på Biltema men det duger nok :)

TeamBørnOut
06/01/11, 19:05
Morsomt å lese slike skråsikre uttalelser om den ene og den andre oljen her.
Min 850 GLT -93modell har ruslet 520 000 Km nå.
De siste 395 000 utelukkende på biltemaolje.
Ikke bruker den nevneverdig olje, rundt en halvliter på 10 000 Km.
Bensinforbruket ligger på 0,8 blandet kjøring.
Filterne er alt etter hor jeg er når jeg finner ut at jeg skal kjøpe noen.
Ikke hatt negative opplevelser med hverken mekonomen eller biltemafilter.

Men nå røyk girkassa.
Tror sannelig den inneholder ekte Volvo-olje gitt. Hva er galt da?

Min bestemor røyka 40-60 om dagen og levde til hu ble 90. ofte hu tente på den andre røyken med den første...
Kanskje vi alle skal begynne å røyke sånt fra vi er 2 år?

Du bør nok takke tidligere eier for å ha kjørt 200.000 med bra olje og ikke biltema olje :) Sånt bruker bare gjerrige folk som driter i motorens liv.
koks å dritt er ikke noe jeg vil ha i motoren min...
500.000 uten å ha bytta olje på girkassa er jo også utrolig bra :) Se om den går like langt på biltema olje :D

Soulair
06/01/11, 22:37
Er ikke 0w 30 litt tynt for en gammel rekkefemmer?

Er visst forbehold nyere modeller med longlife intervaller, fikk jeg vite i ettertid. Som sagt så gikk forbruket ned, så viskositeten er ikke nok ikke alt!:cool:

Espen69
06/01/11, 22:42
Biltemas MC-olje har spesifikasjoner lik Statoil's.
Kollegaen kjørte 350000km på mineralolje fra tema på sin Fiat - motoren gikk fremdeles meget godt da han solgte den, men noe forbruk, ja det var det.. Men det er da også lov når vogna har rullet 450000. Første hundre Km fikk den Valvoline.
Sjekk ut "oljeskift" på Facebook! ;)

TeamBørnOut
06/01/11, 23:01
statoil produserer ofte mye av biltemas olje... Men statoil olje er søppel det også. samme dritten som mølla har :)
kokser igjen og mister filmen sin fort. søppel

F86
06/01/11, 23:42
Statoil søppel ja.....? På jobben bruker vi det, personbiler,lastebiler strømaggregat ol. Har ikke hørt at det har vert problem med koksing. For lenge sida ble det brukt esso, da kunne mekanikerene se hvilke motorer som hadde gått på denne olja da de var rimelig svarte inni:).Dette er lenge sida og dagens esso er sikkert ok. Vil tro statoil synt holder mål i en gammel bensin femmer? Hadde jeg derimot hatt en D5 hadde jeg nok tenkt meg litt mere om hva jeg fyllte på;)

TeamBørnOut
06/01/11, 23:51
statoil olja kokser fort å tåler ikke mye juling.. og det er det ikke mye av i et strømagregat :P
Lastebiler jeg vet om går som oftest bare på shell olje. scania blir nok ikke noe fornøyd hvis man havarerer motorene deres å du prøver å få ting på garrantien med statoil olje :P

The Sven
06/01/11, 23:53
Jeg har brukt litt statoil helsynt på gamle rødblokker tidligere fordi jeg får den nesten gratis, men når jeg vet castrol er så mye bedre enn den så bruker jeg iallfall ikke den på hvitblokk :) Motor går stillere, mindre slitasje, oljeforbruket forsvinner og motor er allikevel renere innvendig. Jeg må dessverre si meg enig med TBO her. Han legger kanskje ikke fingra mellom men Castrol olja er bedre enn Statoil.

Forskjellen er nok ikke så stor som før i tida, olja må jo tilfredsstille diverse spesifikasjoner og sertifiseringer, men den er der!

The Sven
06/01/11, 23:53
Er Shell olje noe bra da?

The Sven
06/01/11, 23:56
Sjekk ut "oljeskift" på Facebook! ;)

Bilde fra gruppa på face:D

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1122.snc4/148484_1761542081292_1321275556_1914346_6287361_n. jpg

TeamBørnOut
06/01/11, 23:57
Er Shell olje noe bra da?

shell har MYE bra :)
selv om du ikke finner all olja deres på den lokale essoen så har de mengder med gode oljer til alt mulig bruk..

F86
07/01/11, 08:14
statoil olja kokser fort å tåler ikke mye juling.. og det er det ikke mye av i et strømagregat :P
Lastebiler jeg vet om går som oftest bare på shell olje. scania blir nok ikke noe fornøyd hvis man havarerer motorene deres å du prøver å få ting på garrantien med statoil olje :P

Jeg skal ta det opp med bilansvarlig:) vi har både volvo scania og man.
Tror ikke du finner mye verre forhold enn et aggregat på flere hundrede Kw som går for fullt i varme/kalde og ellers lite gunstige forhold. Kan ellers nevne at før jeg ble uvitende og gjerrig brukte jeg valvoline og pennzoil:D Smaken er som baken, tror aldri folket enes om et merke. Uanstt stortsett synsing, mitt fagfelt er ikke olje analyse, det tar ABB seg av for oss. Men dette har vert morsomt og engasjerende:D:D Trådstarter har jo fyllt på det han ville ha:)

Tore
07/01/11, 09:35
Edge (STX hos forhandler) er den beste Castrololja til Volvos femmere. Magnatec 5w-40 C3 havnet på nummer 2 sist jeg sjekka, og ville nok heller gå for den hvis motoren har gått langt og kanskje svetter litt. Kjører selv Magnatec:)

Førstnevnte koster btw 800 kr for 4 liter:eek:

Castrol Magnatec 4w-40 C3 har vært mye på kampanje til 398 hos mekonomen i det siste. Nettopp pga denne enorme prisforskjellen har jeg "degradert" fra Edge sport til Magantec nå. Tror ikke det skiller så mye. Om man skal bruke x antall kroner på olje i året har jeg mer tro på dobelt så ofte skift med Magnatec fremfor å kjøre dobbelt så lenge på Edge Sport...

Soulair
07/01/11, 09:58
statoil olja kokser fort å tåler ikke mye juling.. og det er det ikke mye av i et strømagregat :P
Lastebiler jeg vet om går som oftest bare på shell olje. scania blir nok ikke noe fornøyd hvis man havarerer motorene deres å du prøver å få ting på garrantien med statoil olje :P

Ble sterkt anbefalt 15w-40 Shell Rotella til Olds dieselen av en fyr i Statene som driver med disse motorene, men da igjen er vi vel inne på helt andre kriterier? Min erfaring med helsyntetisk olje fra Shell (riktignok på en B21ET ved 1 anledning) var at det begynte å sive ut olje gjennom bl.a. hele toppdekselpakninga.


Castrol Magnatec 4w-40 C3 har vært mye på kampanje til 398 hos mekonomen i det siste. Nettopp pga denne enorme prisforskjellen har jeg "degradert" fra Edge sport til Magantec nå. Tror ikke det skiller så mye. Om man skal bruke x antall kroner på olje i året har jeg mer tro på dobelt så ofte skift med Magnatec fremfor å kjøre dobbelt så lenge på Edge Sport...

Var akkurat det samme jeg kom frem til.:)

Sagen
07/01/11, 12:28
Har kjørt på Statoil 10W og nå Biltema 5W-40 på de siste oljeskiftene. Motoren har aldri brukt olje, og jeg har bare gode erfaringer . Olje og filter skiftes hver 10'km(2,5tdi, gått snart 300' km).

Tore
07/01/11, 12:48
Har kjørt på Statoil 10W og nå Biltema 5W-40 på de siste oljeskiftene. Motoren har aldri brukt olje, og jeg har bare gode erfaringer . Olje og filter skiftes hver 10'km(2,5tdi, gått snart 300' km).

Nå gleder jeg meg bare til å lese TBO's kommentar på hvor heldig du er som ikke har hatt motorhavari ennå grunnet Statoil-olja, samt hvor elendig motoren din må være innvendig etter en slik "mishandling"... Amen :cool:

TeamBørnOut
07/01/11, 13:11
why? har kjørt mye på sånn olje selv. men jeg gjør det ikke lengre fordi jeg skjønner hvor viktig det er med bra olje for motoren. Jeg bryr meg egentlig svært lite om hvordan olje andre folk har på biler jeg aldri kommer til å kjøpe. Jeg bare smiler når de får lager ras og sånt. "tett veivhus, bu hu". Aldri problem med kvalitets olje og litt hjerneceller :)
Noen kjører med biltemas bremseklosser også. Det er sånne folk som man hører om i vegvesen kampanjene " en bil bruker 5minutter på å bremse fra 80-0. Hvilken side av fartsgrensa ligger du på?"
samme gjelder motor olje... sebbes motor ser ikke ut hvis den blir hardkjørt. blir kokset igjen og grøtete innvendig. Det gjør ikke min motor :D
Vist betaler jeg 100-150kr mer for olja. Men det er mye bedre for motoren min og de neste som får bilen min. å åpne en motor som har gått på biltema olje vs kvalitets olje får man til å skjønne hvorfor hvitmotorene til volvo har så dårlig rykte :) selv VAG verkstedene frykter biltema olje kunder :D

850GLTsilver
07/01/11, 18:02
Min bestemor røyka 40-60 om dagen og levde til hu ble 90. ofte hu tente på den andre røyken med den første...
Kanskje vi alle skal begynne å røyke sånt fra vi er 2 år?

Du bør nok takke tidligere eier for å ha kjørt 200.000 med bra olje og ikke biltema olje :) Sånt bruker bare gjerrige folk som driter i motorens liv.
koks å dritt er ikke noe jeg vil ha i motoren min...
500.000 uten å ha bytta olje på girkassa er jo også utrolig bra :) Se om den går like langt på biltema olje :D

Sådda. Å takke tidligere eier for at jeg kjørte 75 000 av de første 200 000 tror jeg ikke jeg skal bry meg særlig om :D
Jeg har ingen umiddelbar redsel for motorens livslengde, for som sagt, så ligger jeg og kjører på et forbuk av olje og drivstoff som er klart under gjennomsnittet av hva man kunne forvente på langt nyere motorer, og når jeg i tillegg har passert 520 000 på den uten at jeg har selv det minste problem med kompresjon eller andre indikatorer på at motoren skulle være kokset eller på annen måte skadet, ja da er jeg som sagt slett ikke redd for å kjøre Biltema på den de neste 500 000 heller.

Girkassa?
Jo den har fått litt "spesialbehandling" av et par gode grunner.
Siden jeg hadde visse problemer med varmeapparatet idet jeg tok over bilen, så ble det gitt en sterkt utvidet garanti på girkassa. Den ble skiftet ved Ca 125 000Km på grunn av manglende evne hos Volvo på å finne ut hva feilen egentlig var. Denne utvidede garantien har gitt meg tilgang på gratis oljeskift på kassa hos Volvo med unntak av at jeg har betalt for oljen.
Selvfølgelig benyttet jeg meg av dette, og klarte altså å få ut 395 000 på den før den nå takket for seg. Bra ikke sant?

Fattern lå også på mellom 60 og 80 for dagen, men døde av en krefttype som ikke hadde noe med røyking i det hele tatt. Ironisk?

Men hva med Statoils oljer? Noen som har erfaring med de?
Eller STP? Hvor er det blitt av det gamle hedersmerket. :eek:
Bardahl er heller ikke nevnt ser jeg. ;)

Kvalitet jeg kjører på? 5W40 er helt grei syns jeg.

VAG-verksteder har nerver hver gang en bil kommer inn på verkstedet i utgangspunktet de :D

TeamBørnOut
07/01/11, 18:13
statoil er samme dritten som biltema og mølla... 90% av tiden er det statoil olje i biltemas kanner.. derfor man heller ikke kjører på det skvipet der :)

Skulle likt å se en taxi kjøre rundt med biltema olje :D de havarerer det nok av selv om de bruker tynn kvalitets olje ;)

Agrostar
07/01/11, 18:30
Mølla er Felleskjøpet?

TeamBørnOut
07/01/11, 18:31
yes... 10liter for 200kr eller hva de tar :P

mrstfu
07/01/11, 18:41
shell har MYE bra :)
selv om du ikke finner all olja deres på den lokale essoen så har de mengder med gode oljer til alt mulig bruk..

Selger Esso Shell-olje?:eek::D

Har kjørt godt og vel 50000 på Valvoline delsynt 5w40, og har kun gode erfaringer med det. Bytter olje når snøen går, midt på sommeren, og rett før snøen kommer, så ca hver 12000. Bytter filter og plugger samtidig, siden jeg er i gang:D

Har siden i våres kjørt på Valvoline helsynt 5w30, på girkassa (M56H) og trives kanon med det. Ved oppstart og kald motor/kasse, er spaken hard som en fjortenåring i damegarderoben, men etter å ha kjørt i noen sekunder, er spaken myk og kjapp som bare det. Rett etter oljeskiftet, fra noen jeg kan tenke meg er 17 år gammel olje, gikk faktisk spaken så lett at jeg et par tre ganger girte for fort, før jeg hadde fått clutchen helt inn. Hardt liv:D

psyfoon
07/01/11, 19:26
Når det gjelder diskusjonen angående Biltema olje så er det vel bare å sende en mail til noen litt opp i systemet i Biltema og høre hvem som produserer oljen for dem og kanskje følge opp dette mot produsent videre, hvis noen i hele tatt vil svare på spørsmål angående oljen da.. Men Biltema påstår jo selv at dette er høykvalitetsolje og da bør de ikke være redde for å opplyse hvem som produserer den. For alt vi vet så kan Biltema-olja være eksakt den samme som selges i kanner med f.eks. Statoil ett-eller-annet osv.. Jeg TROR at Statoil har produsert det meste av Biltema-oljen, men regner med at Biltema har oljen på anbud regelmessig og regner med at det sikkert har vært andre produsenter på oljen opp igjennom tidene også.

Dette er jo en bedre løsning enn å synse om oljen er bra eller dårlig.
De fleste baserer jo sitt inntrykk av oljen på ting de har hørt, men for min del så er jeg mest opptatt av fakta. Det kan jo være tilfeldigheter at man ved å ha en gammel bil som er kjørt på f.eks. Pennzoil fra 0-300.000km og så fyller man Biltema-olje og motoren havarerer; tvert om kan det tyde på at Biltema-oljen i gitt tilfelle har bedre renseegenskaper og løsner slagg og avleiringer som den forrige oljen ikke har klart å løsne opp gjennom bilens driftstid.

Når det gjelder automatkasse, jeg hadde en 87 760GLE som hadde gått 403.000km uten overhaling av hverken motor eller automatkasse. Og forrige eier var en kvinnelig kollega som overhodet ikke brydde seg om vedlikehold.. Det var 3 år siden det var byttet olje på motoren og den brukte omtrent ingenting olje. Og automatkassen var det iallefall ikke byttet olje på etter at hun kjøpte den (da den hadde gått ca.200.000km) og når jeg overtok den så var peilenpinnen på automatkassen helt tørr! Enda fungerte den helt prikkfritt.

Gav 5.000kr for bilen og solgte den videre etter ganske kort tid. Slenger med noen bilder :) Skål og god helg! :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/350.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/351.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/352.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/353.jpg

mrstfu
07/01/11, 19:28
det var jo et pent eksemplar, uten tvil.





selv om motoren står feil vei hostkremt:D

Nilsebu
07/01/11, 21:04
det var jo et pent eksemplar, uten tvil.





selv om motoren står feil vei hostkremt:D

Forkjølt du også? Var et pent eksemplar ja.

ser vi vekk ifra hvordan de har plassert motoren i bastarden og miriam, så står vel motoren rettere sagt rett vei? kremtkremt

psyfoon
07/01/11, 21:21
Hehe, jeg vil jo si at motoren står riktig vei på disse jeg da :p
Er mest vant med bakhjulsdrift, men kjenner godt forskjell på vinteregenskapene på 850`n vs de 2 760`ene jeg har eid.

Denne var et brukbart eksemplar ja, og veldig bra mtp. den høye km-standen. Men motoren brukte noe kjølevæske og må ha vært noe annet feil ettersom den brukte over 2l på mila :eek:
Kjøpte den forøvrig mest fordi jeg fikk den billig da hun bare ville kvitte seg med den. Fikset noe småtteri og solgte den for 16.000 ikke lenge etter :)

Hadde forøvrig en 88mod som nå er solgt også. Den var i unik stand. Gidder ikke legge inn bilder, men hvis interesse se bla. tråd på dette forumet og den gamle salgsannonsen på finn.no:

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=7492

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24088245

mrstfu
07/01/11, 21:24
Forkjølt du også? Var et pent eksemplar ja.

ser vi vekk ifra hvordan de har plassert motoren i bastarden og miriam, så står vel motoren rettere sagt rett vei? kremtkremt

ikke i 850/x70-seksjonen, det var liksom det jeg hinta til... og nei, RETTstilt er ikke nødvendigvis RETT...

Espen69
07/01/11, 21:36
INGEN -INGEN skrugutter på et VAG-verksted liker shellolje!!! Men de fleste møllerdelelagre har Castrol på lager til de kundene som har skjønt det - og til de kundene som klager på oljeforbruk. Gutta bruker shellskvipet til å flushe sine egne motorer - så fyller de på nyyydelig Castrol ;)
Audier som har fulgt longlife-service, er et trist gjengrodd kapitel...

Nilsebu
07/01/11, 21:38
Enkelt og greit. Biltema olje består av en god blanding kvalitetsoljer. De samler bare opp bunnslammet som ligger igjen i oljefatene etter at de skikkelige leverandørene har fått sitt :p

Muren Motorsport
07/01/11, 23:17
Er ikke det enkelt å styre unna oljer som vi ikke vet opphavet av da?
Jeg har begynt å bruke Comma oljer på mine biler. Kjører på http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12858 På mine biler:volvo 89 modell 230 F. 96 opel omega 2,5 V6(Denne er kresen på oljen!) Og en 72 Opel manta med 86 mod rekord 2,2 motor. Alle motorene ser ut til å trivest godt! spesielt Omegaen! forrige eier lurte på om jeg hadde bytta motor! (ha slutta helt å tikke)

Daniel V
07/01/11, 23:29
Låner tråden bittelitt. Byttet olje på 240'n nå i høst. Byttet til Magnatec 5w40. Vet ikke hva bilen hadde før. Husker at de gamle bilene mine har jeg kjørt 10w40 mineralolje på. Er dette noe jeg burde bruke, eller er det best å kjøre på 5w40 magnatec?
Bilen har B230A. Har ikke brukt olje etter jeg skiftet 2000km siden, ingen merkbare rare lyder heller.

Espen69
08/01/11, 09:59
En helsyntetisk olje kan gi høyere forbruk enn en mineralolje. Men har du ikke merket at den bruker noe, så kjør på med Magnatec'en. Motoren din får det mye bedre bl.a ved kaldstart. Og go'følelsen er der både om dagen og natta ;)

Ottoturbo
09/01/11, 12:24
Min bestemor røyka 40-60 om dagen og levde til hu ble 90. ofte hu tente på den andre røyken med den første...
Kanskje vi alle skal begynne å røyke sånt fra vi er 2 år?

Du bør nok takke tidligere eier for å ha kjørt 200.000 med bra olje og ikke biltema olje :) Sånt bruker bare gjerrige folk som driter i motorens liv.
koks å dritt er ikke noe jeg vil ha i motoren min...
500.000 uten å ha bytta olje på girkassa er jo også utrolig bra :) Se om den går like langt på biltema olje :D

395 000km er mer enn langt nok å ødelegge en motor på hvis den ikke har tilstrekkelig smøring. Hva som har skjedd de første 200 000km har således ingen betydning. Jeg tipper 395 000km er nesten dobbelt av levetiden Volvo opererer med for den aktuelle motoren.

Biltema selger olje som oppfyller de nyeste standardene for oljekvalitet. Disse er fastsatt av anerkjente kontroll og sertifiseringsorgan, men selvfølgelig kan du anklage Biltema for å jukse med merkingen. Dette vil være en tåpelig påstand om du ikke kommer med mer informasjon på området enn tåpelige analogier.

TeamBørnOut
09/01/11, 15:06
Hvorfor mister man garrantien på motoren på nyere biler hvis man fyller biltema olje da?
Ikke kom her å lek viktigper å si biltema olje er bra. når mange av oss vet det er statoil olje. Orker ikke høre på mere sånne idiot greier om at biltemas olje er av samme høye kvalitet som andre oljer. Er så lei intetanende folk som har 0 peil på hva de snakker om. hell slik biltema olje på en honda motor som har interval på 40-50-60.000 og se hva som skjer. JEg bruker ikke biltema olje på min bil fordi det ville vært å skyte seg selv i tryne. Ikke en gang castrol olje klarer så lange interval som det volvo først hadde (de har kortet ned intervalet nå). Slutt å spre piss på et forum at biltema olje er bra olje. det kan være folk som leser dette å kjøper olje derrifra.
Dere kan heller si bremsene deres er bra etc. det er mye billigere å bytte ut for folk en hva en helt ny motor er. biltema / statoil olje kokser fort og mister smøre evnen fort. DET KOMMER MAN IKKE I FRA. La meg ha bilene deres i en uke i sommer med biltema olje så kan vi se hvordan den motoren ser ut innvendig etterpå kontra en uke på kvalitets olje. svetting og koks = biltema olje og hardkjøring.... Lysende oljelampe på lave turtall etc...
Selv om ikke dette skjer på de gubbekjørte bilene deres så betyr ikke det at alle her inne kjører like pent som dere. Noen av oss her inne kjører med WOT mye av tiden vi er i bilen. Da er biltema / statoil olje søppel! hjelper ikke hva som står på pakka når man kjøper den. olja er søppel!

mrstfu
09/01/11, 15:36
er enig med TBO her, med visse modifikasjoner. å si at Biltemaolje er DÅRLIG, er ikke helt riktig, ettersom olja antageligvis blir satt ut på anbud, på lik linje med bremseskiver. kjenner folk som har fått brembo av biltema, senere på året fpr man bare møkk.

med andre ord, noen gode erfaringer med biltemaolje er dte helt sikkert, men det eneste det vitner om, er at med mindre biltema kan vise til produsenten av olja, er ikke biltema noe å satse på, ettersom det som sagt kan være Pennzoil, men høyst sannsynlig er bunnslammet fra alt annet.

TeamBørnOut
09/01/11, 15:40
Jeg laget selv en tråd om dette for et år siden eller to hvor jeg fortalte at biltema hadde brembo bremse skiver! Bra kvalitet. men nå har de byttet ut til noe annet. står også i den tråden hvordan man så det var brembo og hvordan man LETT merket det var kommet skiver av ny kvalitet nå...
har faktisk 2 av de "nye" skivene til biltema forran meg. De er innenfor måla til volvo. akkurat. men man har mindre godt å slite på en hva brembo hadde. + at man ser støpinga er dårligere her. mer kanter etc

mrstfu
09/01/11, 15:46
så hele tråden her vitner egentlig bare om at det er greit å kjøpe kabelsko og gaffateip på biltema, resten burde man være litt mer reservert på:D

TeamBørnOut
09/01/11, 15:47
Har det ikke alltid vært sånn?

mrstfu
09/01/11, 15:49
joda, men inne utgangen av 2011 diskuterer vi sikkert dette 30 ganger til:D

Ottoturbo
09/01/11, 15:53
Det er godt mulig at Biltema ikke har den dyrest og fineste oljen som 95% av bilister ikke trenger og som de betaler for mye for da det er unødvendig, men de har olje som er god nok for de fleste. Det er ikke å komme utenom at oljen er sertifisert. Av denne grunn er det god nok olje for de alle fleste.

Det er du her som kommer med svada, ingen tester, ingen dokumentasjon. Bare en subjektiv oppfatning.

Nilsebu
09/01/11, 15:56
Det er godt mulig at Biltema ikke har den dyrest og fineste oljen som 95% av bilister ikke trenger og som de betaler for mye for da det er unødvendig, men de har olje som er god nok for de fleste. Det er ikke å komme utenom at oljen er sertifisert. Av denne grunn er det god nok olje for de alle fleste.

Det er du her som kommer med svada, ingen tester, ingen dokumentasjon. Bare en subjektiv oppfatning.

Har du ikke lest noe av hva TBO har skrevet? Biltema soter igjen motoren, de som vil spare penger på olje, sitter igjen med noen kjekke verksteds regninger etterpå. Og da har du gått i minus.

Jeg sier verksteds regninger fordi folk som bruker biltema som regel ikke har noe peiling.

TeamBørnOut
09/01/11, 15:57
Jeg bever kun øya mine for å se om olja i motoren min er brent eller ikke.
Tror du på alt som står uten på biltemas forpakkninger? Ikke rart de selger deler :)
Anbefaler deg å kjøpe toppakning etc der. Du får de sikkert til å holde 300.000 selv om noen av pakkingene har skjøtemerker rundt cylinder ringene å sånt :)

mrstfu
09/01/11, 15:59
trenger ikke toppakning, gaffa holder i lange baner.

Ottoturbo
09/01/11, 15:59
Jeg har brukt toppakning derfra jeg. Fungerer fint den. Så du anklager Biltema for å feilmerke oljen? Du får ta det opp med dem.

TeamBørnOut
09/01/11, 16:01
DET ER IKKE FEILMERKET!!! klarer du ikke lese noen ting?
Men de skriver ikke at "denne oljen tåler ikke hardkjøring å kokser fort. leverer dårlig smørefilm"

Ottoturbo
09/01/11, 16:10
Du skriver at jeg tror på alt som står på Biltemas forpakninger, altså det som står der er skal være uriktig, er ikke det det samme som feilmerking? Dette er en tråd om olje, så da antar jeg at du mener forpakningen for olje, siden du ikke spesifiserer hvilken forpakning du mener.

TeamBørnOut
09/01/11, 16:17
forpakkning? TOPPPAKNING da? det står den skal være like bra som originalt. Selv om dette er en tråd for olje så kan man vell sammenligne andre produkter også? For hvis olja er like bra så er vell alle andre varene bra også? Eller tror du biltema markerer oljene med riktige ting og andre ting feil?

biltemas olje er statoil olje. statoil oljen som selges rundt på bensinstasjonene i norge og på biltema er olje av dårlig kvalitet. UANSETT hva som står på flaska. Har man så lite erfaring med oljer så skjønner jeg ikke at du kan uttale deg som du gjør? Del gjerne din erfaring. men å si at olja der er bra er jo ren LØGN fra ende til annen. Hadde jeg helt biltema olje på en oslo taxi ville den fått motorbytte rimelig kjapt i forhold til på dyrere oljer.. (er en grunn til at volvo har endret intervalet på oljeskift på taxi biler.. for selv ikke dyr olje tålte påkjenningene...)

The Sven
09/01/11, 16:29
Ottoturbo har jo ikke sagt at olja er bra, men at den tilfredsstiller spesifikasjonene den er merka med og at den funker greit til ting. Hvis en bil har gått 400 000 med Biltema olje uten problemer så betyr ikke det at olja er superbra, men den kan jo helt klart holde mål selv om andre oljer er overlegne på enkelte områder.

TeamBørnOut
09/01/11, 20:54
Han skriver veldig tydelig over at biltema olja klarer de nyeste kravene etc. Men han har kanskje nok penger til å punge ut for ny motor på en ny bil når merkeforhandleren ler han opp i tryne å spør om han forventer ny motor på garrantien ,når han har helt biltema olje på den og motoren takker for seg?
Nesten ALLE D5 maskiner med partikkelfilter og lange oljeintervaler har takket for seg på P2 bilene. spesielt taxiene... Volvo betalte seff for bytte av motorene når de kokset igjen og ventilene lagde merkelige stempler... Men de gjorde dette kun på biler som har fulgt volvos service og har fylt riktig olje... Noe de ser veldig fort når de åpner maskina :)
Bilen min har fått ny motor pga billig olje. girkassa mi raste etter 10mil med billig olje på seg... heldigvis garranti sak for min del :) Men volvo ville ikke dekke en eneste krone av dette... Men det måtte de hvis riktig olje hadde blitt helt på... 5års rett på sånt i norge..

The Sven
09/01/11, 22:07
Det er veldig mange biler som går uten motorgaranti i Norge TBO...

TeamBørnOut
09/01/11, 22:21
Seff, men er et godt eksempel :)

syns jeg hører RATS ber folk kjøpe automat olje på biltema. selv om den er innen for spesifikasjonene :D

The Sven
09/01/11, 22:29
Jess. Men se på alle bilene som hugges pga rust. Har man en gammel bruksbil som er halvt oppspist av rust og må hugges etter neste EU kontroll, bruker man da dyr olje på bilen sin? Der har vi andre ytterkanten. Et sted imellom, litt nærmere det jeg snakker om enn de som dekkes av nybilgaranti, så kan det være ganske mye billigere å kjøre den de siste 2, 3, 4, 5, 6 åra på olje som koster 1/4 av den merkeforhandleren anbefaler :)

TeamBørnOut
09/01/11, 22:35
Har man noe man skal kaste så kan man seff gi beng i hvaslags olje man hiver på bilen. men tror ikke det er av den grunnen mange kjøper biltema olje.
Bilen som tråden startet med er av typen tidlig utgave av hvitmotoren også. Hvor det er viktig å ha på olje som ikke kokser så ille fordi man da vil få et problem etterhvert hvis man ikke bytter olje veldig ofte... eller kjører ekstremt pent..

850GLTsilver
09/01/11, 22:57
Bilen min har fått ny motor pga billig olje. girkassa mi raste etter 10mil med billig olje på seg... heldigvis garranti sak for min del :) Men volvo ville ikke dekke en eneste krone av dette... Men det måtte de hvis riktig olje hadde blitt helt på... 5års rett på sånt i norge..

For å si det rett ut: Dette tror jeg ikke en millimeter på.
Samme sak for disse 1-2 dagene med biltemaklosser, 1-2 uker med Volvoklosser, og 1 måned med "gode ettermarkedsklosser".

Tror du ville vunnet meget på å moderert deg bittelitt i dine påstander.
Slik du uttaler deg, så får jeg assosiasjoner til elever på første halvår av andre VG-kurs idet de begynner å få fatt i litt av substansen i faget de er i ferd med å læres opp i.

TeamBørnOut
09/01/11, 23:14
At du ikke tror dette med nyoverhalt girkasse og dritt olje bryr jeg meg lite om! det var jeg som satt 2 uker uten bil pga reklamasjonsrett etc etc for noen uker siden :)
Biltemas bremseklosser etc bryr jeg meg SVÆRT lite om du tror på eller ei :) for de fleste tror meg når de ser på kjørestilen min. Men ofte igjen så er det andre ting de klager på da.. Søk på "kausebol" på youtube... Tror du jeg ville kjørt rundt med biltema klosser i 250-280kmt? De gangene jeg har måtte dette så har de gått på stålet etter to dager. De er ikke laget for slik kjøring.
Sier ikke volvo sine bremseklosser er laget for dette heller. men de holder i det minste MYE lengre ;)

TeamBørnOut
09/01/11, 23:20
PS: med varme gatesliks som R888 etc så får man faktisk ikke låst hjulene en gang med biltemas bremseklosser... Noe og tenke på? Men du som har kjøpt biltema deler siden 70tallet vet jo sikkert dette :)
Når du ser filmene som ligger der inne... Tror du motorene mine ville holdt like lenge med biltema olje?
Motoren / bilen der inne ble kjørt sånn til enhver tid så lenge det var mulig. Skikkelig dritt kjøring vil mange si det er. Men vettu, bremser og olje av kvalitet... så var det ikke noe problem :) Hell gjerne biltema olje på 850n din å ligg i 240-250kmt i 2-3 timer i strekk så kan vi sammenligne før og etter olje. Du har brukt lengre tid på biltema en meg. OK. Men jeg tror nok jeg har tilbrakt flere timer i bil som har blitt presset en deg... Biltema olje... er ikke veien og gå....
Det er til bestemor bruk etc. Kjører man pent hele tiden og ikke presser bilen. så er det sikkert fint.. fungerer sikkert helmax... men på en motor som ofte lider av dårlig veivhus pga igjenkoksing... så er ikke biltema olje noe jeg ville anbefalt til NOEN som har denne typen motorer.

The Sven
09/01/11, 23:24
Også her handler påstandene dine litt om ytterkanter TBO ;) For du er en ganske unik person, og det gjelder også kjørestilen din:p At ting ikke passer for deg betyr ikke at det ikke kan være tilfredsstillende for andre.

850GLTsilver
09/01/11, 23:32
PS: med varme gatesliks som R888 etc så får man faktisk ikke låst hjulene en gang med biltemas bremseklosser... Noe og tenke på? Men du som har kjøpt biltema deler siden 70tallet vet jo sikkert dette :)



Hva er det som rører seg oppe i hodet ditt, når du til og med er tvunget til å lyve om stadig flere ting for å understreke dine poenger?

Skal ekstremkjøring med hastigheter du viser til her være en rettesnor for den alminnelige forbruker på noen som helst måte?

Har ALDRI kjørt med gateslicks som R888 noengang, så jeg kan ikke svare deg på om jeg ville fått låst hjulene med noe som helst.
Alt jeg VET er at jeg kjører på normale veier med trafikk rundt meg, og har til dags dato ikke hatt et eneste uhell der jeg kunne gjort noe som helst for å unngå at det smalt. (les: null smell der jeg eller forsikringsselskapet har vært nødt til å betale ut penger på grunn av uhellet) Herunder at det å få låst hjulene i seg selv aldri har vært noe problem (i den gra ABS'n har tillatt dette)

Jeg kjører problemfritt, med null vibrasjoner, ulyder, lavt bensin og oljeforbruk, trygt og godt i svært mange kilometer. Hva mere kreves i grunnen av en GOD bil?

Fighter
09/01/11, 23:41
En eldre kar på jobben byttet ut motoren i sin gamle sierra i sommer. Den var kjørt rundt 400 000 km, på bra olje. Motoren var HELT REN, innvendig da den ble tatt ut. Helt utrolig. Tenker tilbake på min første 240 som lå mer på turtallsperra enn den sto stille, som hadde biltema olje. Og for å si det sånn, den motoren så helt jævlig ut inni. Minner om asfaltbelegg i topp, kanaler osv.
Så en oljetest på laboratorium på nettet for en stund siden, der dem testet ny biltemaolje mot en castrol olje som var blitt kjørt noen km med. Nå har ikke jeg greie på hvilke verdier osv dem ser etter, men kom iallefall fram til at den brukte castrol oljen var langt bedre enn den nye biltema oljen.

TeamBørnOut
09/01/11, 23:44
Også her handler påstandene dine litt om ytterkanter TBO ;) For du er en ganske unik person, og det gjelder også kjørestilen din:p At ting ikke passer for deg betyr ikke at det ikke kan være tilfredsstillende for andre.

Jeg har aldri kjørt opp trollstigen med automat og tilhenger.. men jeg tror faktisk ikke det er bedre for bilen. heller værre :P
(og jeg VET mange volvo eiere kjører med henger / camping vogn etc..)
Så man kan sammenligne det på den måten :)
er ikke få volvoer som har kokt pga dårlig kjøling rundt i norge. Noe som tilsier at det blir varmere en det motoren min noen gang har blitt :)

TeamBørnOut
09/01/11, 23:46
En eldre kar på jobben byttet ut motoren i sin gamle sierra i sommer. Den var kjørt rundt 400 000 km, på bra olje. Motoren var HELT REN, innvendig da den ble tatt ut. Helt utrolig. Tenker tilbake på min første 240 som lå mer på turtallsperra enn den sto stille, som hadde biltema olje. Og for å si det sånn, den motoren så helt jævlig ut inni. Minner om asfaltbelegg i topp, kanaler osv.
Så en oljetest på laboratorium på nettet for en stund siden, der dem testet ny biltemaolje mot en castrol olje som var blitt kjørt noen km med. Nå har ikke jeg greie på hvilke verdier osv dem ser etter, men kom iallefall fram til at den brukte castrol oljen var langt bedre enn den nye biltema oljen.

Samme er min erfaring...
behøver ikke kjøre mange milene en gang før biltema olje klumper / kokser igjen...
var slik jeg oppdaget biltema / mølla = statoil olje :P alle ga samme resultat :D

850GLTsilver
10/01/11, 00:01
DEILIG å ha en svært så atypisk Volvomotor.
Gått 520 000 Km.
Hva den fikk sine første 125000Km vet jeg ikke, men jeg har full kontroll på hva den har fått siden. Ikke kokset, ikke ulyder, ikke oljeforbruk, helt greit bensinsforbruk...DEILIG.

TeamBørnOut
10/01/11, 00:05
sa ikke du tidligere at du hadde rengjort veivhus ventilasjonen da? (eller forveksler jeg deg med en annen bruker som bare kjørte bil biltema olje men som måtte rense veivhusen sin?)

mrstfu
10/01/11, 00:05
jeg må si jeg er fornøyd med min 2.5 10v og, i forhold til bruket, har selve motoren gitt meg null problemer på 60 000 km, nå står måleren på 340 000.. på tide med veivhusventilasjon, ellers er den fantastisk. Volvo FTW.

850GLTsilver
10/01/11, 15:27
sa ikke du tidligere at du hadde rengjort veivhus ventilasjonen da? (eller forveksler jeg deg med en annen bruker som bare kjørte bil biltema olje men som måtte rense veivhusen sin?)


Eneste gangen jeg måtte rense veivhusventilasjonen var like etter at jeg overtok bilen. Bilens servicehefte pekte tydelig på at bilen hadde hatt alle sine oljeskifter hos Volvo-verksteder. Aner ikke hva slags olje de bruker der.

Men jeg har ikke renset noe veivhusventilasjon på min siden telleren sto på rundt 130 000Km. Det er 390 000 km siden. Nå? Kan fortsatt ikke se noe til den der koksingen Dere snakker om. Heller ikke i veivhusventilasjonen (Jepp, måtte sjekke gitt)

Agrostar
10/01/11, 19:09
Etter at me bytta olje på garden heime ifra Shell til FK så tykjer eg at eine traktoren har begynt å ryke mykje meir av veivhusventilasjonen (går til friluft) samt at det dryp bra der av og til og :p Luftavkjøld motor så den får jo mykje høgare temperaturar enn ein vassavkjøld, så eg vil påstå at det er noko i det TBO seier.

TeamBørnOut
10/01/11, 19:11
ja veivhuset går rett i bakken på ene fendten vår også. oljedampen står pent ned i bakken med FK olje hehe :D

Shaiko
10/01/11, 19:15
Agip future 5-30 er tingen

brynna
10/01/11, 21:01
Slenger meg på denne debatten om olje, men jeg er kun ute etter en forklaring (hvis den fins)

Naboen har en caravelle T4 98 mod. Han har alltid vært på merkeverksted ved servicer. For noen år siden ble bilen "nr 2" bil og oljeskift mm. utføres av han selv. Caravellen har alltid brukt olje. 1-2 liter (av 7 liter) på 10 000km.
Bytta da til halvsyntetisk Biltemaolje og alt av forbruk opphørte. Tilfeldig:confused:

Agrostar
10/01/11, 21:21
Hadde han delsyntetisk før og? Og kva viskositet gjekk han ifra og til kva.

TeamBørnOut
10/01/11, 21:22
Skeptisk til den historien. vi hadde en t4 og den holdt bare i 3 år før den måtte kastes... kjøpte den helt ny. Hva er hemmeligheten til naboen din? Bra oljeforbruket opphørte med biltema olje. vår rakk aldri bli så herpa på vags original olje at den brukte olje.. oljetrykks brytere brukde den derrimot mengder av :)

Tore
10/01/11, 21:26
La oss nå ikke synke ned på ett slikt nivå at vi bruker vag-produkters holdbarhet som referanse for hva som er funker og ikke av oljer :eek:

Det blir rent for mange stokastiske variabler å forholde seg til...

TeamBørnOut
10/01/11, 21:27
Enig, eneste olja jeg vet brukes på vag er sagkjede olje for at bilene ikke skal forsvinne :)

850GLTsilver
10/01/11, 21:46
Var vel VAG som specca olje på en måte slik at Biltema ikke kunne matche de her for en stund siden. Vet Erik Arnesen gjorde stort nummer av det ovenfor en god del kunder.

Forskjellen? Null niks og ingenting.

Men den historia om oljeforbruk som forsvinner med overgang til Biltema helsyntetisk syns jeg og høres tynn ut....

TeamBørnOut
10/01/11, 21:50
Hvis man er av typen som bare heller på og heller på olje på bilen (aldri bytter) så kan et oljeskift, uansett oljetype hjelpe...
Ei venninne kjørte så lenge med samme olja på sin z3 (bare etterfylte) at den motoren svetta ut olje på steder hvor folk aldri hadde sett olje komme før :P Kjøpte "blåtinn" olje på havaristen til 30kr litern ellerno og den slutta å bruke olje... men jeg tror raps olje fra kiwi hadde gjort samme nytten :P

Muren Motorsport
10/01/11, 23:07
Fylle god olje på en motor som er full i grums og avleiringer er jo ensbetydende med ras da.. Blir det samme som å bytte olje på disse Automatkassene fra diverse produsenter med "Lifetime" olje. Når ny olje blir fylt på begynner 7 år me gammel morro å løsne fra diverse avkroker. tette oljesiler er jo ikke serlig kjekt..

Tore
11/01/11, 10:06
Fylle god olje på en motor som er full i grums og avleiringer er jo ensbetydende med ras da.. Blir det samme som å bytte olje på disse Automatkassene fra diverse produsenter med "Lifetime" olje. Når ny olje blir fylt på begynner 7 år me gammel morro å løsne fra diverse avkroker. tette oljesiler er jo ikke serlig kjekt..

En kompis (bilmakanikker) anbefaler å bytte automatolje med flush to ganger etter hverandre, husker ikke men mener han sa ca 500km mellom slik at han fikk ut slik avleiringsgrums.

Daniel V
11/01/11, 11:20
TBO det er greit at du er uenig med folk om Biltema olje, men måten din å argumentere på er ikke spesielt hyggelig. Du skaper faktisk ganske dårlig stemning her inne ved å snakke nedlatende til folk som har andre meninger enn deg. Altså, du er ingen stor retoriker!

Når det er sagt vet vel du like godt som meg at man mister motorgarantien av å fylle på annen olje enn det Volvo foreslår. Hvorfor er det slik? Jo fordi Volvo må ha en olje de kan stå inne for 1000%! Det vil si en olje du kan kjøre på med din kjørestil (altså kjøring som tilsier at du havner i baksetet på politibilen ganske så kjapt, dette har du selv innrømmet) uten at motoren havarerer. Kan godt være Biltemaoljen eller en eller annen olje er fungerer utmerket i dagens bilmotorer, men Volvo tørr ikke garantere den, fordi den kanskje ikke tåler i bli kjørt i 240-250km/t i 2-3 timer.. (forøvrig et helt latterlig eksempel...:rolleyes:) En olje trenger ikke være dårlig kun fordi den ikke tåler å bli kjørt så hardt som det du gjør. Om du er en ansvarlig trafikkant med villmannskjøringen din får være en annen sak, som ikke jeg gidder å legge meg opp i. For oss "vanlige" trafikkanter som har en viss risikoforståelse, og som har vet at bilen har flere gir enn 1 og 2 gir, så holder vel Biltemaoljen mål på det meste.

Dette med at Volvo kun kan stå inne for garantien hvis man fyller en gitt olje bestemt av Volvo er jo kun for at folk ikke skal fylle alskens dritt og frityrolje på motoren, for deretter å komme å klage over at motoren har gått i stykker.

Jeg kan se argumentene dine med at det kokser igjen, og det der, men du legger ikke frem sakelig dokumentasjon. Å si: "Jeg vet at (..)" uten å ha noen annen dokumentasjon er ikke alltid så lett å nå igjennom med.

Selv har jeg aldri fylt Biltemaolje på bilen min, så jeg skal ikke si om kvaliteten, men hvis den hadde ødelagt motorene (sånn som du delvis påstår her TBO) bortsett fra de som er bestemorkjørte så hadde det ikke vært lov å selge den! Dette er jo lett å se i sammenheng med matvarer f. eks... Er en matvare skadelig for kroppen din, er det ikke lov å selge den! Samme gjelder olje! Selvfølgelig hadde ikke Biltema fått lov å selge oljen sin hvis den ødela alle motorene den ble fylt i!


Så til slutt: Please TBO! Gjør noe med måten du argumenterer på! Slutt å snakk til folk som om du er professoren, og de er vaskedamene! Det er utrolig lite ålreit, og det fører kun til at du blir mindre trodd, og du gjør at andre føler seg tråkket på!

Man er ikke en idiot kun fordi man har en annen mening!

Det var alt jeg hadde på hjertet akkurat nå!

mrstfu
11/01/11, 11:39
Er en matvare skadelig for kroppen din, er det ikke lov å selge den!

fantastisk innlegg, Daniel, men jeg må arrestere deg.

Grandiosa er vel ikke det som kalles sunt?:D Kun for å kverulere, altså, nå får man jo kjøpt alkohol, hvilket på ingen måter er bra for kroppen. Men jeg ser poenget ditt, godt sagt:D

Daniel V
11/01/11, 11:49
fantastisk innlegg, Daniel, men jeg må arrestere deg.

Grandiosa er vel ikke det som kalles sunt?:D Kun for å kverulere, altså, nå får man jo kjøpt alkohol, hvilket på ingen måter er bra for kroppen. Men jeg ser poenget ditt, godt sagt:D

Haha Raymond! :D Grandiosa er vel ikke mat? :p Alkohol er ikke bra det heller, men det går vel under rusmiddel :D Bruker du Biltemaolje som rusmiddel, da har du et seriøst problem :D

Soulair
11/01/11, 12:20
Man bør være forsiktig med å uttale seg om ting man har hørt av rykter eller fra en kompis osv.. Har gjort samme feilen selv, så jeg vet hvor enkelt det er å bruke sånne historier for å fremme sin sak.

For mitt vedkommende når det gjelder tette veivhus og blårøyk fra eksosen pga biltemaolje, så er altså dette noe jeg har erfart selv og observert hos andre.

mrstfu
11/01/11, 12:35
Haha Raymond! :D Grandiosa er vel ikke mat? :p Alkohol er ikke bra det heller, men det går vel under rusmiddel :D Bruker du Biltemaolje som rusmiddel, da har du et seriøst problem :D

grandis er mat,jo. eller livredder, som det også kalles.

brynna
11/01/11, 16:15
Hadde han delsyntetisk før og? Og kva viskositet gjekk han ifra og til kva.

Verkstedet han brukte er flinke til å fylle på den dyreste oljen, ihvertfall gjør de det på caravellen min, så regner med at det var helsyntetisk han brukte før. (uten at jeg er helt sikker)
Redusert oljeforbruk kan jeg gå god for. Vi har snakka om dette før at hans bil bruker olje, og min ikke.
Var i forrige uke at jeg var over hos naboen og så på at han tok opp peilepinnen som hadde olje på MAX merket etter 7800 km.
Hvilken viskositet kan sjekkes opp, men regner med 10-40

brynna
11/01/11, 16:25
Skeptisk til den historien. vi hadde en t4 og den holdt bare i 3 år før den måtte kastes... kjøpte den helt ny. Hva er hemmeligheten til naboen din? Bra oljeforbruket opphørte med biltema olje. vår rakk aldri bli så herpa på vags original olje at den brukte olje.. oljetrykks brytere brukde den derrimot mengder av :)

Kan hende det har noe med bruken av bilen;)
Litt OT her:
Jeg kjøpte caravellen ny i 2001. Har ikke vært borti motor og drivverk på 230 000 km. Kun service etter gitt intervall. Forstilling derimot! Her snakker vi om ras.
8 bærearmkuler. 4 ytre endeledd, 2 indre, 4 nedre bærearmforinger.

850GLTsilver
11/01/11, 16:31
Svelger den jeg brynna.

Går man "rette" vegen med viskositeten, så vil man ofte oppleve redusert oljefrobruk.
Men det spiller liten rolle om den nye oljen er fra FK eller levert på gullhansker fra Racerbilbutikken i Alta. Selv skjønner jeg ikke hvordan taxiene i Oslo overlevde før, de gikk jo ALLE på REGINOL tidligere. Ja den EKTE Reginol da, den som besto av resirkulert olje av egentlig ubestemmelige typer...... (Senere begynte også de å tappe fra Statoilfat) Oslotaxier gikk lengst av alle de.....

TeamBørnOut
11/01/11, 21:41
TBO det er greit at du er uenig med folk om Biltema olje, men måten din å argumentere på er ikke spesielt hyggelig. Du skaper faktisk ganske dårlig stemning her inne ved å snakke nedlatende til folk som har andre meninger enn deg. Altså, du er ingen stor retoriker!

Når det er sagt vet vel du like godt som meg at man mister motorgarantien av å fylle på annen olje enn det Volvo foreslår. Hvorfor er det slik? Jo fordi Volvo må ha en olje de kan stå inne for 1000%! Det vil si en olje du kan kjøre på med din kjørestil (altså kjøring som tilsier at du havner i baksetet på politibilen ganske så kjapt, dette har du selv innrømmet) uten at motoren havarerer. Kan godt være Biltemaoljen eller en eller annen olje er fungerer utmerket i dagens bilmotorer, men Volvo tørr ikke garantere den, fordi den kanskje ikke tåler i bli kjørt i 240-250km/t i 2-3 timer.. (forøvrig et helt latterlig eksempel...:rolleyes:) En olje trenger ikke være dårlig kun fordi den ikke tåler å bli kjørt så hardt som det du gjør. Om du er en ansvarlig trafikkant med villmannskjøringen din får være en annen sak, som ikke jeg gidder å legge meg opp i. For oss "vanlige" trafikkanter som har en viss risikoforståelse, og som har vet at bilen har flere gir enn 1 og 2 gir, så holder vel Biltemaoljen mål på det meste.

Dette med at Volvo kun kan stå inne for garantien hvis man fyller en gitt olje bestemt av Volvo er jo kun for at folk ikke skal fylle alskens dritt og frityrolje på motoren, for deretter å komme å klage over at motoren har gått i stykker.

Jeg kan se argumentene dine med at det kokser igjen, og det der, men du legger ikke frem sakelig dokumentasjon. Å si: "Jeg vet at (..)" uten å ha noen annen dokumentasjon er ikke alltid så lett å nå igjennom med.

Selv har jeg aldri fylt Biltemaolje på bilen min, så jeg skal ikke si om kvaliteten, men hvis den hadde ødelagt motorene (sånn som du delvis påstår her TBO) bortsett fra de som er bestemorkjørte så hadde det ikke vært lov å selge den! Dette er jo lett å se i sammenheng med matvarer f. eks... Er en matvare skadelig for kroppen din, er det ikke lov å selge den! Samme gjelder olje! Selvfølgelig hadde ikke Biltema fått lov å selge oljen sin hvis den ødela alle motorene den ble fylt i!


Så til slutt: Please TBO! Gjør noe med måten du argumenterer på! Slutt å snakk til folk som om du er professoren, og de er vaskedamene! Det er utrolig lite ålreit, og det fører kun til at du blir mindre trodd, og du gjør at andre føler seg tråkket på!

Man er ikke en idiot kun fordi man har en annen mening!

Det var alt jeg hadde på hjertet akkurat nå!

Bruk hjernen og ikke hjertet? Tror du max kjøling i 280kmt er værre en 40-50kmt opp trollstigen med campingvogn? bilene mine har aldri kokt. 1000volvor har kokt i bakker rundt om i norge med campingvogn. Så jeg tror andre folk en meg utsetter bilene/motorene sine for mer varme en meg. Noe jeg også ser lett når folk har kjørt på biltema olje og sånt...
At biltema ikke kan selge dårlige ting fordi det kan være skadelig er bare pisspreik fra din side. De selger bremseklosser den dag i dag. Det er farligere en dårlige oljer...
Syns du disse kinesiske scooter dekkene de selger er et bra produkt? Eller har du prøvd de på regnvær? DET er farlig det! Men de selger det.. Bensinfilter hvor innmaten løsner etter noen måneder? pent å blåse et stempel pga tenningsbank? Nei.. men de selger fortsatt disse filtrene.. Sånn kan man holde på en hel dag med biltema greier...
Neste gang du er på rema så kjøp deg en 1kg salt og spis denne. farlig? ja, men ikke til normalt bruk..
Jeg syns ikke andre folks meninger er idiotiske. Da hadde jeg ikke vert på et forum. Men når folk sier biltema olje er bra så reagerer jeg... For den er skikkelig søppel... Det finnes folk som syns vw lupo er en bra bil også.. Men det er en søppla bil..
Hvis folk ikke vil tro på det jeg skriver fordi jeg sier biltema olje er dårlig så er ikke det et tap for meg.. Jeg tror faktisk ikke det er noen ting i hele verden som bryr meg mindre ( helt seriøst. jødiske helligdager etc ligger faktisk høyere :)).
Nå skal jeg gå og ta meg en hodepine tablett kjøpt på rema 1000. kan jeg spise 1000 slike uten at det er farlig for meg fordi rema selger dem? :)

TeamBørnOut
11/01/11, 21:54
Kan hende det har noe med bruken av bilen;)
Litt OT her:
Jeg kjøpte caravellen ny i 2001. Har ikke vært borti motor og drivverk på 230 000 km. Kun service etter gitt intervall. Forstilling derimot! Her snakker vi om ras.
8 bærearmkuler. 4 ytre endeledd, 2 indre, 4 nedre bærearmforinger.
seff byttet man ut hele forstillinga hver 3. måned :D bor på grusvei med vaskebrett og mye høl.. etter 2 år så begynte side døra og dette av også haha :D min mor kjøpte da volvo 940. hadde den i mange år.. kjøpte så 850.. men tett veivhus og stort bensin forbruk gjorde at hu gikk vekk fra volvo igjen... kjøpte ny honda crv. 4år uten å ha byttet annet en 2 hjullagre på garrantien :D selv med uendelig lange oljeinterval så er motoren like fin... tror det er 60.000 mellom hvert oljeskift... Men da er olja så herpa at hu har sikkert 20hk ekstra med ny olje :D Merker enorm forskjell :)




Svelger den jeg brynna.

Går man "rette" vegen med viskositeten, så vil man ofte oppleve redusert oljefrobruk.
Men det spiller liten rolle om den nye oljen er fra FK eller levert på gullhansker fra Racerbilbutikken i Alta. Selv skjønner jeg ikke hvordan taxiene i Oslo overlevde før, de gikk jo ALLE på REGINOL tidligere. Ja den EKTE Reginol da, den som besto av resirkulert olje av egentlig ubestemmelige typer...... (Senere begynte også de å tappe fra Statoilfat) Oslotaxier gikk lengst av alle de.....gammle benz går langt på all mulig olje. samme som gode gammle volvo rødblokka. Men dagens oslo taxi går ikke like langt hvis man kjører på slik olje ;) Og oslos volvo taxier av litt eldre type har som regel fått nye motorer alt :D selv på dyr castrol olje (tynn) så hjelper det ikke mot koksing og lange interval... Nye motorer setter strengere krav til olja en eldre motorer som kan gå på knuste bananer og frityr olje.. Har selv kjørt en rødblokk fra oslo og hjem på kiwis billigste olje.. gikk bra det :) tror det ligger en film av dette på youtube faktisk... kiwi sjefen filmet når jeg helte det på bilen og kjørte av sted :D (mistet olja pga sprekt oljekjøler) :)
Men ville ikke fyrt opp en ny "moderne" hvitblokk på slik olje ;)

Daniel V
12/01/11, 00:10
Bruk hjernen og ikke hjertet? Tror du max kjøling i 280kmt er værre en 40-50kmt opp trollstigen med campingvogn? bilene mine har aldri kokt. 1000volvor har kokt i bakker rundt om i norge med campingvogn. Så jeg tror andre folk en meg utsetter bilene/motorene sine for mer varme en meg. Noe jeg også ser lett når folk har kjørt på biltema olje og sånt...
At biltema ikke kan selge dårlige ting fordi det kan være skadelig er bare pisspreik fra din side. De selger bremseklosser den dag i dag. Det er farligere en dårlige oljer...
Syns du disse kinesiske scooter dekkene de selger er et bra produkt? Eller har du prøvd de på regnvær? DET er farlig det! Men de selger det.. Bensinfilter hvor innmaten løsner etter noen måneder? pent å blåse et stempel pga tenningsbank? Nei.. men de selger fortsatt disse filtrene.. Sånn kan man holde på en hel dag med biltema greier...
Neste gang du er på rema så kjøp deg en 1kg salt og spis denne. farlig? ja, men ikke til normalt bruk..
Jeg syns ikke andre folks meninger er idiotiske. Da hadde jeg ikke vert på et forum. Men når folk sier biltema olje er bra så reagerer jeg... For den er skikkelig søppel... Det finnes folk som syns vw lupo er en bra bil også.. Men det er en søppla bil..
Hvis folk ikke vil tro på det jeg skriver fordi jeg sier biltema olje er dårlig så er ikke det et tap for meg.. Jeg tror faktisk ikke det er noen ting i hele verden som bryr meg mindre ( helt seriøst. jødiske helligdager etc ligger faktisk høyere :)).
Nå skal jeg gå og ta meg en hodepine tablett kjøpt på rema 1000. kan jeg spise 1000 slike uten at det er farlig for meg fordi rema selger dem? :)

Du skjønner godt hva jeg mener TBO! Hvis du ikke gjør det, er det du som har et problem og ikke jeg! Alt er farlig i for store mengder det vet du også. At du ikke kan se at jeg faktisk hadde en realistisk vinkling til det, er ditt problem.. Jeg sa heller ikke at ting ikke er farlig kun fordi Rema selger dem! Jeg snakket om matvarer, og så vidt meg bekjent er hodepinetabletter medisiner, og ikke mat for vanlige mennesker.. Du får mene akkurat hva du vil, men din måte å argumentere på er fortsatt professor vs vaskedame... Si hva du vil, men det er bare du som mister troverdigheten din! Jeg har aldri sagt at Biltemaolje er noen "supermikstur", og det du refererer til med å trekke en campingvogn opp Trollstigen er ikke akkurat det mest vanlige folk gjør. Kanskje i dine øyne, men ikke i mine. Jeg har ikke noe imot deg, du har gitt meg mange konstruktive svar, som har hjulpet meg i hverdagen med min Volvo, men akkurat i denne tråden er argumentasjonen din HELT forferdelig, og nedlatende mot andre.

Biltemaolje holder mål for de som ikke har en så aktiv kjørestil (altså rundt 90% av den norske befolkningen), men for de som kjører hardt og som ikke er glad i å gire er det greit med kvalitetsprodukter som er egnet til dette.

Så vidt jeg kan se TBO, så står det ikke merket på Biltemaoljen at den skal tåle 6000 +++ RPM i flere timer? Eller at den er laget for ekstreme forhold?

Men jeg er helt med på det du sier at vi ikke skal oppfordre folk som kjører hardt og trekker tungt til å kjøpe Biltemaolje, fordi det er den nok ikke egnet for. Men ikke kom her å si at den ikke passer bra for "standard" Ola Normann, som skal fra A-B i FARTSGRENSA!! I prinsippet skal ikke biler som kun kjører i Norge ha behov for noe annet enn Biltemaolje (med mindre de trekker tungt), fordi maksfart i Norge er 100 km/t, og hvis man da har lært seg å gire, så skal Biltema klare den påkjenningen å ligge i 100 over lengre tid.

Jeg er ikke noe fan av Biltema produkter og olje jeg heller, men å innbille folk at man må ha den dyreste olja for å kunne kjøre bil er jo ikke riktig. Mange studenter bruker gamle Volvoer i studenttiden fordi de er driftsikre og billige og reparere. For en med lite penger osv er det ikke noen vits å bannlyse billig olje som passer til hans bruk, for så å lure han til å kjøpe olje til 4x prisen. Det håper jeg vi alle er enige om!

Hadde skjønt ramaskriket mot Biltema hvis de hadde kalt oljen "racingolje" som det klart og tydelig stod var egnet for ekstreme påkjenninger... Men så vidt meg bekjent står ikke dette på etiketten at den skal tåle ekstreme påkjenninger, så da kan du ikke klage heller ;)

Og den sammenlikningen din med å kjøpe 1 kg salt på butikken, og spise det etterpå og at det er farlig:

Man får kjøpt 1liters flasker med olje på Volvo, det betyr fortsatt ikke at man kun skal bruke 1 liter... Er det ikke farlig å fylle kun 1 liter olje på bilen da? Kun fordi Volvo selger det?

Eller motsatt: 10 liter?

Alt har et motsvar, men nå legger jeg denne diskusjonen død fra min side, så får du diskutere videre med noen av de andre her inne. Jeg har sagt mitt, fra et realistisk ståsted, så får du gjøre som du vil.

Jeg siterer The Sven som en avslutning fra min side på denne diskusjonen:


Ottoturbo har jo ikke sagt at olja er bra, men at den tilfredsstiller spesifikasjonene den er merka med og at den funker greit til ting. Hvis en bil har gått 400 000 med Biltema olje uten problemer så betyr ikke det at olja er superbra, men den kan jo helt klart holde mål selv om andre oljer er overlegne på enkelte områder.

God natt folkens!:)

TeamBørnOut
12/01/11, 00:43
Jeg skrev det innlegget fordi jeg kjeda meg... å av enellerannen grunn så tenkte jeg på salt :D var ganske så lite seriøst ment ;)
Ikke orka å lese gjennom hele innlegget ditt nå heller. er på fullfart ut døra for å leke med fresen :)
Men poenget mitt var at man ikke kjører på biltema olje på biler man er glad i ;)

850GLTsilver
12/01/11, 01:14
Glad i bilen min
Kjører på Biltema-olje fordi den garantert er god nok til bilen min, og min kjørestil og ikke minst fordi jeg hater å bruke penger på unødvendigheter.
At bilene mine alle har gått langt og billig tar jeg som en kvitrtering fra bilene mine om at de har hatt det bra hos meg.
Og hvem andre trenger jeg slik kvittering/bekreftelse fra?

TeamBørnOut
12/01/11, 04:42
Ikke sant :)