PDA

Vis full versjon : 940 dålig vinterbil! hjelp?



lyngen
29/12/10, 13:17
hei, har en 97 mod. 940 ft med brae pigg vinterjul. org diff. hva skal jeg gjøre! hvis jeg kjører opp en bakke å må svinge litt så begynner jeg å spøle bare. hva gjør dere? har en 850 framhjulsdreven spøler ikke engang da, i samme bakke!

johmolan
29/12/10, 13:21
Jeg har en 94 modell med automat, spoler gjør den over alt dessverre, men jeg fikk lagt inn 2 store klosser med stål bak i så ble det noe bedre ja.

lyngen
29/12/10, 13:26
ja kjører med ballast jeg å, men lell så spøler den hele tiden :(

s4nd3r
29/12/10, 13:29
klage på brøytinga... :P

lyngen
29/12/10, 13:33
har selv brøytinga, å det er fint føre ;( trist at dama kjører 850n opp uten å spøle å må kåmme ned å hente meg etterpå :(
ja det er ikke noe med sjåføren, bare den drittbilen :o

lyngen
29/12/10, 13:39
hva med å bytte diff! hvilken, skal ikke sveise! hvilkene typer finnes?

TeamBørnOut
29/12/10, 13:43
søk... og skaff deg bedre dekk. 850 vil ta seg frem bedre fordi den har mer tyngde over driv hjula.. enkelt å greit..

lyngen
29/12/10, 13:47
har nokian hakkap.... 7 heilt nye piggdekk, å på 850n er det piggdekk uten pigg. :P

s4nd3r
29/12/10, 13:48
hehe. har brøytinga sjøl her i bygda... :P og klaging på dårlig brøyting tålerera ikkje eg.. :P hehe...

får kjøpe deg kjettinga.. :) ha på 2 bak og en framme... da blir du ustopplig...
men litt bortskjemt.. :P

lyngen
29/12/10, 13:49
det som skjer er at 940 spøler på det dekket som det er minst motstand på å når jeg svinger, så mister jeg tyngeden på det ene dekket. å da spinner det.

s4nd3r
29/12/10, 13:49
hakka 7 er good shiit... :P bestemte mudern sku ha det på 940n sin... beste dekka ho har hatt sa ho...

lyngen
29/12/10, 13:51
jepp bra på flata, å i nedoverbakkene. men ikke i oppoverbakke å svinger:(

volvo740
29/12/10, 14:17
en ting å gjøre da, ta mere fart å håp på det beste;b

lyngen
29/12/10, 14:19
ja gjør det men det er ganske langt å kjøre sjø :p

ChrML
29/12/10, 14:21
Bytt til sperreaksel :). Hjelper betraktelig, aldri noe problem å komme fram med min 940 og jeg har 3 år gamle piggdekk på nå som begynner å bli spinni istykker. Kjøp en bakaksel fra 940 med sperre som har samme utveksling og bytt over, gjordt på et par timer.

kermitt
29/12/10, 14:29
få i deg sandsekker å hiv fult bagasjerommet med. kjør så fort som det går og når du kjenner at det spinner så går du av gassen. kommer opp ganske greit da.

lyngen
29/12/10, 14:35
Bytt til sperreaksel :). Hjelper betraktelig, aldri noe problem å komme fram med min 940 og jeg har 3 år gamle piggdekk på nå som begynner å bli spinni istykker. Kjøp en bakaksel fra 940 med sperre som har samme utveksling og bytt over, gjordt på et par timer.

takk, skal tenke på det ;)

ChrML
29/12/10, 14:36
Det som er kjipt med tyngde baki er jo slegge effekten du får ved vanlig inspirert kjøring i svinger da :p. Blir ikke så leken da og fortere gjordt å gjøre kula. Aldri hatt noe vekt baki selv for å komme frem.

Med sperre så trenger man egentlig ikke noe tungt baki for å komme greit frem. Kom meg bra frem med originale åpne diffen og jeg fordi den var såpass slitt at den var treg/trang og dermed sperra litt fordet :p.

TurboHansen
29/12/10, 14:37
Kjører med sveisa diff og nye piggdekk på 740n min nå og den kommer fram alle steder. Kjørte 760 i fjor med multilink med slyngdiff og utslitte piggfrie vinterdekk og slet ikke spesielt med å komme fram da heller :)

TeamBørnOut
29/12/10, 14:40
er fordi multilinken har litt camber så hjula graver seg ned litt bedre (mer trykk pr kvadrat cm).
trådstarter kan kjøpe en vannseng. og fylle den opp etter ønske :D (det er sinnsykt kult med van :D)

ChrML
29/12/10, 14:43
er fordi multilinken har litt camber så hjula graver seg ned litt bedre (mer trykk pr kvadrat cm).
trådstarter kan kjøpe en vannseng. og fylle den opp etter ønske :D (det er sinnsykt kult med van :D)
Litt kjedelig nå som det er så kaldt da :p. Svær uflyttelig isklump baki der :D. Som sikkert har gått i lekk når det tiner utpå våren.

Svirre
30/12/10, 00:01
Dårlig vinterbil? Kommer an på hva du gjør den til ;)

Thobbus
30/12/10, 00:24
Mors 945 går opp bakker som det suser til og med de mest "avanserte" :) Som Petter Solberg sier "Just take full fart, and drive!" :D

EivindG
30/12/10, 13:26
dette er jo ganske enkelt da,
-vekt baki, bra virkning oppover og sidelengs (pga gyrokrefter) kjekt å sladde med:D
men du kan jo rett og slett la være å tømme drivstofftanken. ;)
-pigg er bra på is!
-pigg eller piggfritt på snø, ett fett så lenge dekkene og d.trykket er bra
-kjettinger 200 kr på biltema for to

Så vis du har gode dekk så spanderer du på deg kjettinger og kommer til å bli god å legge de på, husk at mann må kose med hjulet man skal legge kjetting på ellers tar det lang tid..

men når eg kommer til en bakke med en sving mot slutten passer eg på å ha godt fart og legger den ut med hjulspinn i svingen, noen ganger går det og andreganger må eg ned og prøve på nytt.

940 dårlig vinterbil?? kommer jo ann på ka du vil da. god sving og bakhjulstrekk vel da har man en god vinterbil i mine øyne :D

lyngen
30/12/10, 19:13
940 dårlig vinterbil?? kommer jo ann på ka du vil da. god sving og bakhjulstrekk vel da har man en god vinterbil i mine øyne :D[/QUOTE]

jepp, god bil å leke seg med :P

Agrostar
30/12/10, 19:24
945 til kreket med slyngdiff slepp og utruleg lett bak, er plagsomt faktisk :p Hadde over 100kg med hund baki der og skulle til fjells idag, fortsatt så slapp den på direkten berre du såg på gassen. Så trur det blir å legge eindel blylodd baki og hive på nye dekk ja.

Deluxio
31/12/10, 00:59
Same shit her :p Skulle opp bakken heima, men ga opp når stigningen kom :rolleyes: Får heller venta til sommar og tørr asfalt då :D

Daniel V
31/12/10, 01:54
Ganske morsom tråd egentlig!

"Hvorfor spinner bilen min på vinteren?" :D

hamnvik
31/12/10, 03:45
Fikk aldri testa 945en min på vinteren :( Stort savn den bilen.

Svirre
31/12/10, 03:53
Blir fort varm å. I tillegg så ska B-motorene ikke være så vanskelig å starte i kulda heller :) Da har du en vinterbil sett i de øya ;)

Svirre
31/12/10, 03:54
Fikk aldri testa 945en min på vinteren :( Stort savn den bilen.

Føler med deg i den dypeste sorg!

Øyvind G
31/12/10, 10:46
må si meg enig med ChrML her.

har sperre på min 940 og på kjerringa sin er det ikke sperre. er som natt og dag.

jeg har brukte (gammle?) piggfrie dekker og dama har nye (1 årgamle) piggdekk. og bilen min tar seg bedre fram enn hennes. så sperre er nok veien å gå hvis du skal gjøre noe. eller så er det klart at det hjelper med litt vekt baki :)

GeTReibeAktienGesellschaf
31/12/10, 12:51
har nokian hakkap.... 7 heilt nye piggdekk, å på 850n er det piggdekk uten pigg. :P

Er hjula skrudd på med riktig rotasjon rettning da?

Hadde sju år gamle kleber piggfritt på 940 min når jeg kjøpte den, satt ikke akkurat som klistra men kom jo frem. Hendte en gang at jeg måtte rygge opp en bratt glatt bakke for å komme opp med de, ikke logiskt med bakhjulsdrift men det funka.
Om ikke veldig tryggt så var det var god trening å kjøre en sessong med slitne/dårlige dekk.

Øyvind G
31/12/10, 14:21
Er hjula skrudd på med riktig rotasjon rettning da?

Hadde sju år gamle kleber piggfritt på 940 min når jeg kjøpte den, satt ikke akkurat som klistra men kom jo frem. Hendte en gang at jeg måtte rygge opp en bratt glatt bakke for å komme opp med de, ikke logiskt med bakhjulsdrift men det funka.
Om ikke veldig tryggt så var det var god trening å kjøre en sessong med slitne/dårlige dekk.

har hatt noen gammle kleber-dekk (pigg) tidligere og de var faktisk overaskende bra

Martin.S
31/12/10, 14:41
Dummeste jeg har hørt. Synes de er knallgode på vinteren. Hiv i to sandsekker og øv deg i bakken.

kjørt litt av slutten av vinteren i fjord med min 940 og satte meg aldri fast. Det var med billige piggfrie og 0 balast.

Så har vel kanskje litt med teknik å gjøre.

eab
31/12/10, 15:49
Sammenligna med skikkelig firehjulstrekk er jo 2-, 7- og 9-serien ræva vinterbiler. Men sammenligner man med andre bakhjulstrekkere er de vel jevngode alle sammen.

Det viktigste er å forstå at det kreves en spesiell kjørestil og teknikk for å komme seg fram på krøkete vinterveier med bakhjulstrekk. Når man kan det er det er det overraskende hvor godt man klarer å ta seg fram.

Jeg kommer neppe til å ha bakhjulstrekker uten noen form for sperre eller diffbrems igjen. Ikke at 740'n med truetrac og 600kg over bakhjula er noen fjellgeit, men duverden som den tar seg fram med normalt gode dekk hvis man tenker litt på tur opp bakker osv.

trond745
31/12/10, 16:28
Vel, jeg har en 745 92mod med manuell. Og en 945ltt 96mod med automat, med samme dekk på. 745 freser rett opp over alt, 945 bare klunder, selv ned mere vekt baki. Tro slyngdiff er kass eller no. Skal ha inn en ordentlig diffbrems ell no baki der straks jeg finner noe i nærheten.... Poenget er automaten er ikke det enkleste på vinterføret..

Sent from my X10i using Tapatalk

GeTReibeAktienGesellschaf
31/12/10, 16:38
For X tiår siden så hadde mesteparten av bilene drift på bakhjulene og det fantes bare en type dekk og det var dekk. (Sommer & Vinter dekk hva er det for noe?)

Det rare er at folk kjørte året rundt den gangen også.

johmolan
31/12/10, 16:39
Kjører 945 94mod med automat, selv med blylodd som ballast baki så fungerer den automaten lite tilfredsstillende på vinterføre.

eab
31/12/10, 16:42
Hvorfor skulle automat være dårligere enn manuell på vinterføre? Igjen handler det om teknikk og kjørestil.

gaupe
31/12/10, 16:49
For X tiår siden så hadde mesteparten av bilene drift på bakhjulene og det fantes bare en type dekk og det var dekk. (Sommer & Vinter dekk hva er det for noe?)

Det rare er at folk kjørte året rundt den gangen også.

Og så kom Citroën Traction Avant i 1933, og ting vart plutseleg litt annaleis.

GeTReibeAktienGesellschaf
31/12/10, 17:28
Og så kom Citroën Traction Avant i 1933, og ting vart plutseleg litt annaleis.

Og 40år senere så var det fortsatt vanlig med drift bak.

henrik940
31/12/10, 17:32
Haha, dårlig vinterbil? Dårlig sjåfør er vel tittelen her!

Jeg kjører med lettere modda slyngdiff, og Conti WinterViking 3 piggfritt. Har ikke stått fast ennå :) Og jeg har kjørt på de mest underlige steder!

Thobbus
31/12/10, 17:47
745'n min har dårlige dekk. men så lenge "I take full fart and drive" så kommer jeg opp på et vis :)

ASK Racing
31/12/10, 19:38
er dilema med bakhjulstrekk det, men er ikke alltid bedre med forhjulstrekk, kommer mye ann på teknikk, å litt flaks :)

men en del balast baki er absolutt å anbefalle :)

men 4x4 er best på vintern i form av fremkomelighet uansett :)

Luigi
31/12/10, 22:39
Prøv og rygg, virker som det funker bra :p

Thobbus
31/12/10, 22:56
Prøv og rygg, virker som det funker bra :p

Ikke tull engang, funker til og med på is :D

Svirre
01/01/11, 13:39
Prøv og rygg, virker som det funker bra :p

Fungerer av og til ja ;) Når du kjører mest framover så "vrir" du gummien på dekket bakover og gjør at det griper seg bedre fram i reverse.

lyngen
01/01/11, 18:04
la mye ballast baki i dag ca 130kg, ble 50 ganger bedre, å drit tøft å kjøre skrens, slønger som bare det :P nå ble det godbil :)
mere fart får jeg å før bakken :D

Luigi
01/01/11, 23:19
Fungerer av og til ja ;) Når du kjører mest framover så "vrir" du gummien på dekket bakover og gjør at det griper seg bedre fram i reverse.

det er en teori jeg også har tenkt på, men aldri tort og delt med andre :p
men virker logisk? eller hva?

Svirre
02/01/11, 00:53
det er en teori jeg også har tenkt på, men aldri tort og delt med andre :p
men virker logisk? eller hva?

Når du kjører i en bestemt retning over lengre tid, altså framover. Det kjører du 99,9% mer enn rdu rygger. Da danner du slike mothaker. Vært litt krativ med paint, for å legge ut et bilde som jeg har posta i en anna tråd :p

http://forum.vccn.no/

Håper du fårstår min teori ;) Det er en grunn til at HiAce til fatter'n kommer seg bedre fram ved å rygge!

lyngen
02/01/11, 15:12
jepp, men dekkene er nye i høst, å de har ikke rullet noe langt :P

GeTReibeAktienGesellschaf
02/01/11, 15:32
det er en teori jeg også har tenkt på, men aldri tort og delt med andre :p
men virker logisk? eller hva?

Teori er jo en ting, men etter titalls forsøk den rette vegen uten hell så satt det på første forsøk i revers.
Rart med det, kosta veldig lite med forsøk, lettere å komme seg ned for nytt forsøk viss nødvendig er det også.