PDA

Vis full versjon : Kupévifte sluttet brått å virke, nå lukter det litt småbrent..



Daniel V
29/12/10, 01:15
Som topic sier... Kupéviften har holdt på litt rart i dag. Først hørtes det ut som om den gikk inni kanten, så det kom en forferdelig bråkelyd.. Plutselig var det akkurat som om den slapp, og den fungerte fint i ca 30 min. Jeg stopper på en bensinstasjon og lar bilen stå å gå. Når jeg setter meg inn igjen har vifta stoppet og det lukter litt småbrent/svidd.

Hva har skjedd? Har sjekket alle sikringene, og de ser hele ut (de ved clutchen). Eller er det noe annet jeg kan sjekke, evnt ledning som har hoppet av e.l.?

Lager rett og slett tråden for høre om noen vet noe som kan være galt uten at jeg må bytte vifta, for det er jo som kjent en ganske så stor jobb jeg gjerne vil slippe å gjøre igjen nå.. :)

Takker for alle svar! :)

kermitt
29/12/10, 01:20
det skal vel ikke legges skjul på noe :p om det ikke er gått ei sikring og den plutselig stoppet når bilen sto i ro så er nok motoren ødelagt. kjøp en flett ny vifte motor så holder nok den i 20-30 år til ;)

Daniel V
29/12/10, 01:43
det skal vel ikke legges skjul på noe :p om det ikke er gått ei sikring og den plutselig stoppet når bilen sto i ro så er nok motoren ødelagt. kjøp en flett ny vifte motor så holder nok den i 20-30 år til ;)

Åhhh... Er ikke lenge siden jeg var ute med vifta på 240en til en kompis... Tok ganske så lang tid, og var ganske så greit med jobb! Men jeg kan bare kjøpe viftemotor? Det er ikke noe annet rart som kan ha blitt ødelagt bak der?

kermitt
29/12/10, 01:47
vanlig at vifta går på 240, så mest sansynelig er den gått heden. er ikke veldig mye mer under dasjen der som kan gå sundt. ikke veldig hitech disse volvoene :p
det er en drit jobb og den tar mye tid. men har du først bytta så slipper du å bytte igjen på ei god stund.

Sebbe
29/12/10, 01:49
du kan jo altids måle om motstandene i regulatoren er i orden, men er svært tvilsomt at det er de, i og med at den lagde lyder og den ikke virker på noen trinn

Daniel V
29/12/10, 02:07
Jeg som akkurat satt å tenkte "Glad vifta mi fortsatt virker, for det er jo så dritt å bytte den.." Så skjer det selvfølgelig rett etterpå!

Sjemek
11/01/11, 22:07
Det er vifta. Hadde samma problemet . Helv..e å bytte . Hadde mest problemer med å få på disse wirera fra justeringa....

Daniel V
11/01/11, 22:24
Det er vifta. Hadde samma problemet . Helv..e å bytte . Hadde mest problemer med å få på disse wirera fra justeringa....

Hehe. Har fikset problemet nå. Var på Volvo å kjøpte meg ny vifte, og byttet denne. Hadde samme problem som deg, med å få klikket wirene på de hvite plastgreiene på hendlene på apparatet :rolleyes:

jonmorten91
11/01/11, 23:11
hadde samme problem med min forje uke, var på volvo og kjøpte ny 1770,- grua meg no jævlig til og bytte siden alle sier det er så mye knot, var jo ikke no stress i bunn og grunn. brukte to og en halv time ca så var ny vifte inne :) eneste som var no k*kk var at hele boksen måtte ut, måtte jo værra svensk for og finne på no sånt :P

Daniel V
11/01/11, 23:21
Samme som jeg betalte det. Ble litt mer på min, fordi jeg byttet alle kjølevannslangene til varmeapparatet også. 845,-. Ser i ettertid at BCB selger vifta til 900,-

jonmorten91
11/01/11, 23:28
hehe, stemmer :P ja nei det gadd ikke jeg, var bra nok de som satt der så. spørs holdbarheta på vifta derfra da? volvovifta burde hværtfall være kvalitet nok, viste seg at vifta som satt i min har sitti siden bilen var ny og det er vel 24 år sia :D

Daniel V
11/01/11, 23:31
Samme tenkte jeg. Slangene hadde irret seg så fast, så byttet det like gjerne ut. Verdt pengene for min del. Nå slipper jeg å tukle mer oppi der så lenge jeg har bilen håper jeg.

Er visst mer pes på noen biler enn på andre. Den guiden jeg så hos noen andre her var jo rimelig enkel, litt for enkel til at den funka i min bil. Måtte demontere vesentlig mer. :)

jonmorten91
11/01/11, 23:36
kunne sikkert bytta på min og men så finne ut så får ta det seinere hvis det skulle ryke :P

er det for å få ut varmeapparatet du tenkte på? måtte vel bare ut med hanskerom og de platene på hver sin side, trukke det var no mer som blei tatt ut :P

Daniel V
14/01/11, 10:42
kunne sikkert bytta på min og men så finne ut så får ta det seinere hvis det skulle ryke :P

er det for å få ut varmeapparatet du tenkte på? måtte vel bare ut med hanskerom og de platene på hver sin side, trukke det var no mer som blei tatt ut :P

Jeg tok ut hele midtkonsollen jeg. Vurderte å ta ut hele dahsen da jeg ble anbefalt dette for å få pakningen ordentlig på plass mellom apparatet og torpedo. Men klarte å lirke alt på plass uten, men det var litt av en jobb! Varmeapparatet på 240 er generelt noe dritt!