PDA

Vis full versjon : Datasprut eller chip for 350HK oppsett



regeli
28/12/10, 23:50
Har kjøpt inn et trimkitt som skal gi ca. 350HK ut av en ny renovert 230FK motor.

Jeg har fått tak i chip, 3" LMM, Innovate lamdakitt osv...
Total kost er vel ca. 7000kr for de nødvendige delene.

Men, jeg har lurt litt på Vipec datasprut istedenfor. Koster ca. 13-14000kr, men trekker jeg fra de 7000kr, så blir det ikke så gale. Da jeg uansett skal ha datasprut senere med tiden.

Mitt spørsmål er, jeg kan bruke original LMM, lamda, chip osv. slik det er originalt på en 230FK motor med Vipec datasprut?

Eller er det lurere å bruke chip først, så datasprut?

Er liksom slik at det sparer meg for noe jobb viss jeg kan bruke det originale delene, slanger osv. og gå rett på datasprut istedenfor. Ønsker å bruke Vipec, da det er 20 min til nærmeste Vipec forhandler og benk:o

Kalsn
29/12/10, 00:04
Har kjøpt inn et trimkitt som skal gi ca. 350HK ut av en ny renovert 230FK motor.

Jeg har fått tak i chip, 3" LMM, Innovate lamdakitt osv...
Total kost er vel ca. 7000kr for de nødvendige delene.

Men, jeg har lurt litt på Vipec datasprut istedenfor. Koster ca. 13-14000kr, men trekker jeg fra de 7000kr, så blir det ikke så gale. Da jeg uansett skal ha datasprut senere med tiden.

Mitt spørsmål er, jeg kan bruke original LMM, lamda, chip osv. slik det er originalt på en 230FK motor med Vipec datasprut?

Eller er det lurere å bruke chip først, så datasprut?

Er liksom slik at det sparer meg for noe jobb viss jeg kan bruke det originale delene, slanger osv. og gå rett på datasprut istedenfor. Ønsker å bruke Vipec, da det er 20 min til nærmeste Vipec forhandler og benk:o
Viss jeg skulle ha gjort alt på nytt igjen med en ny bil, ville jeg gått for sprut med engang. Slipper styret med lmm osv. Som du nevte tidlere og, koster fort mye for de "orginale" delene, lmm,chip osv. Og viss du har hjelp og kompetanse såppas nært så hadde ikke jeg vært i tvil.

abarth racing
29/12/10, 12:50
Har kjøpt inn et trimkitt som skal gi ca. 350HK ut av en ny renovert 230FK motor.

Jeg har fått tak i chip, 3" LMM, Innovate lamdakitt osv...
Total kost er vel ca. 7000kr for de nødvendige delene.

Men, jeg har lurt litt på Vipec datasprut istedenfor. Koster ca. 13-14000kr, men trekker jeg fra de 7000kr, så blir det ikke så gale. Da jeg uansett skal ha datasprut senere med tiden.

Mitt spørsmål er, jeg kan bruke original LMM, lamda, chip osv. slik det er originalt på en 230FK motor med Vipec datasprut?

Eller er det lurere å bruke chip først, så datasprut?

Er liksom slik at det sparer meg for noe jobb viss jeg kan bruke det originale delene, slanger osv. og gå rett på datasprut istedenfor. Ønsker å bruke Vipec, da det er 20 min til nærmeste Vipec forhandler og benk:o

LMM trenger du ikke. bredbandslamdaen bør du fortsatt ha. chipen trenger du ikke.
beste er jo sprut men det koster jo 14000 som du sier og da må du nok ha noen deler i tillegg som tps. deler til tenning avhengig av åssen tenning du skal kjøre med. pluss mapping er jo fort en 10- 15000.
men har du råd til sprut nå hadde jeg valgt det;)

kapli
30/12/10, 02:17
Enig, har du råd så gå for sprut.

Brukte deler til "300" oppsettet holder seg uansett godt i pris, så du vil ikke tape noe særlg å selge det videre så langt du ikke kjøpte deler nytt.

Ekren
30/12/10, 04:06
300 kit er bortkastet uansett hvordan man vrir og vender på det.

regeli
30/12/10, 09:26
Regnestykket er jo enkelt for 300 deler:

Hjerne: 1500 (Min tenningshjerne var ikke rett type)
Chiper: 3000
3" LMM: 1500
Bredbåndslamda: 2500

8500, delene er nye utenom hjerne.
Viss jeg bør ha bredbåndslamda, så er jeg nede i 6000.
Viss jeg bruker kittet i 6 måneder, så er jeg redd at jeg får betydelig mindre for de enn jeg ga.

Eneste som er greit med kittet er at en vett at det startet forhåpentligvis ved motorbyttet og man slipp å feilsøke på datasprut systemet.
Eneste jeg trengte av deler med Vipec var en sensor på innsugsiden mener jeg å huske.

Njål Nilssen
30/12/10, 11:26
Nå er vel ikke dette avansert trimming eller? Men jeg ville gått for ettermarkedssprut. Kjøper du VEMS kommer det på ca. 5-6k og du kan bruke alle sensorene du har fra før av ;)

Ekren
30/12/10, 14:10
Nå er vel ikke dette avansert trimming eller? Men jeg ville gått for ettermarkedssprut. Kjøper du VEMS kommer det på ca. 5-6k og du kan bruke alle sensorene du har fra før av ;)

Var noe slikt jeg kjøpe mitt VEMS for.

men, slipper og feilsøke på sprutet sier du - er jo mye lettere med sprut, der ser man jo og har kontroll på alle giverne - og ser fort om det er noe tull.

EivindG
30/12/10, 15:57
300 kit er bortkastet uansett hvordan man vrir og vender på det.

saklig..

kapli
30/12/10, 16:19
300 kit er bortkastet uansett hvordan man vrir og vender på det.

Hvorfor er det bortkasta.

Koster ikke allverden.
Trenger ikke lese xx sider med manualer for å koble opp en enkel lmm imotsetning til datasprut.
Ser mere orginalt ut i motorrommet med tanke på om du blir stoppa.


Regner jeg kjapt igjenom, så har jeg brukt ca 3000kr på deler til det oppsettet. (det er selfølgelig deler som en bruker til orginal sprutet, turbo mm er ikke regna med) Syntes ikke det er ille iforhold til sprut.


Så klart er det ikke optimalt iforhold til sprut, men det er en fin løsning om du vil ha litt mere gamp i en hverdags bil

Njål Nilssen
30/12/10, 19:03
Var noe slikt jeg kjøpe mitt VEMS for.

men, slipper og feilsøke på sprutet sier du - er jo mye lettere med sprut, der ser man jo og har kontroll på alle giverne - og ser fort om det er noe tull.

Har da ikke nevnt noe om feilsøking jeg? Sier bare at man slepper å bytte ut så mange originalgivere da Vems kan bruke stort sett alle givere som finns, i motsettning til MS som er mere kresent i forhold til type givere og tenningsdeler...

abarth racing
30/12/10, 19:45
Regnestykket er jo enkelt for 300 deler:

Hjerne: 1500 (Min tenningshjerne var ikke rett type)
Chiper: 3000
3" LMM: 1500
Bredbåndslamda: 2500

8500, delene er nye utenom hjerne.
Viss jeg bør ha bredbåndslamda, så er jeg nede i 6000.
Viss jeg bruker kittet i 6 måneder, så er jeg redd at jeg får betydelig mindre for de enn jeg ga.

Eneste som er greit med kittet er at en vett at det startet forhåpentligvis ved motorbyttet og man slipp å feilsøke på datasprut systemet.
Eneste jeg trengte av deler med Vipec var en sensor på innsugsiden mener jeg å huske.

+ dyser, eksosanlegg, og filter pg må vel til for å nå 300, trengs vel å merka samme hva man velger.

regeli
30/12/10, 19:48
Går nok for sprut. Med Vipec kunne jeg og bruke org. sensorer, men måtte kun ha en ekstra sensor på luft siden. + det er 20 min til nærmeste Vipec forhandler og benk :o

Edit: 300 kittet koster rundt 30k

kapli
30/12/10, 19:53
Går nok for sprut. Med Vipec kunne jeg og bruke org. sensorer, men måtte kun ha en ekstra sensor på luft siden. + det er 20 min til nærmeste Vipec forhandler og benk :o

Edit: 300 kittet koster rundt 30k

30k er du sjuk eller, med eksos, turbo mm ja, men det er ting du må kjøpe uansett.

regeli
30/12/10, 20:03
30k er du sjuk eller, med eksos, turbo mm ja, men det er ting du må kjøpe uansett.

Ja, turboen er jo 10K :p
http://www.turbotrimming.no/index.php?nid=7

kapli
30/12/10, 20:31
Om du kjøper alt derifra ja, da skjønner jeg.
Men det finnes nok av billigere alternativer;)

900kr for begge chiper
Turbo i fra 2000kr+++
Alu cooler 500kr ++
Kam: 1000kr+
walbro tank pumpe fra 600kr+
Dyser fra 1500kr +
Lmm 500+
justerbart btr trenger en ikke

+ Masse små dill dall, koblinger, trykkslanger osv ca 2lapper.

Trenger ikke å bli så dyrt om en kjøper fra plasser som ikke er så dyre.



Ja, turboen er jo 10K :p
http://www.turbotrimming.no/index.php?nid=7

volvoRsport
30/12/10, 21:26
Om du kjøper alt derifra ja, da skjønner jeg.
Men det finnes nok av billigere alternativer;)

900kr for begge chiper
Turbo i fra 2000kr+++
Alu cooler 500kr ++
Kam: 1000kr+
walbro tank pumpe fra 600kr+
Dyser fra 1500kr +
Lmm 500+
justerbart btr trenger en ikke

+ Masse små dill dall, koblinger, trykkslanger osv ca 2lapper.

Trenger ikke å bli så dyrt om en kjøper fra plasser som ikke er så dyre.

Relativt beskjedne priser du har satt opp der men..

regeli
30/12/10, 21:47
Dysene fikk jeg på ebay til 1600kr med frakt for 4 stk.
Walbro pumpe for 700kr på ebay.

Bredbåndslamda og turbogrenrør er ikke i den prisen til TT og;)

kapli
30/12/10, 21:56
Relativt beskjedne priser du har satt opp der men..

Det er prisene jeg kjøpte dem for.

volvoRsport
30/12/10, 22:01
Det er prisene jeg kjøpte dem for.

Legg ut linker til hvor du har kjøpt tingene også da, så vet "regeli"/evnt. andre som lurer hvor man får kjøpt det til en billig penge ;)

kapli
30/12/10, 22:12
lmm, walbro pumpe og dysene kjøpte jeg på ebay, cooler fra en på forumet, chippene av thelostartof @ TB. Kam har jeg ikke kjøpt, men det ligger mange til salgs for en fin pris.
Turbo får en for fine priser i svergie, tja hva mer er det.

Mitt tips om du kjøper på ebay er å bruke "make a offer" funksjonen, om noe ligger til "kjøp nå" pris f.eks 100dollar byr jeg 40dollar, som regel har jeg fått tingen 30-40% billigere enn den ligger til. En anna ting er å få selgern til å skrive ned lågere sum enn det egentlig er, slepper unna med moms, jeg får alltid selger til å skrive ned gjenstaden til 30dollar, har aldri betalt moms av alle de gangene jeg har kjøpt fra det store utland..

Kjøper også ofte brukt, f.eks folk som har kjøpt inn feil, prosjekt som aldri blei noe av osv, mye penger å spare der.
Svergie har også fine priser på deler.
Er igrunn bare å kikke litt rundt, ikke kjøpe det første og beste en finner.

regeli
30/12/10, 23:16
Bosch 0280155968 dyser (4 stk), Ebay Motor, 1539kr.
Walbro GSS341 In Tank Bensinpumpe, Ebay Motor, 682kr.

Deler kjøpt hos TT:

* Turbogrenrør, 4500kr
* Garret T3/T4 steg 2 400HK + garrett baklokk, 10000kr
* Steg 2 kamaksel 4000kr
* Btr 1-1,4, 1300kr
* Manometer, 650kr
* 3» LMM med Volvo elektronikk (pant) 1000kr
* Bensin + Tenning spesial chip for 977 og 219 boks, 3000kr
* LC1 Bredbåndslamda, fastmontert, 2500kr
* 3” KN konfilter, 500kr
* 940 Intercooler opp til 400HK, 3200kr

Totalt, 31200kr + frakt + Ebay delene
Ønsket alle deler nytt pga. når en bruker XXXXXkr på motor, så må det andre stå i stil.

For de som ønsker prislisten på hva som er gjort med motor:

* Smide stempler, H-råder med ARP bolter fra SPM, 8400SEK
* Veiv fra SPM 2,5L, 11650SEK
* Rustfrie ventiler på avgassiden x 4, 720SEK
* Planing av topp, 1500SEK
* BMW ZF girkasse, 8900SEK
* Frakt for veiv SPM, 850SEK
* Porting av 531 topp, forbrenningsrom, planing med CRC Mira fres, 7400SEK
* Enkeltmassesvinghjul, 763 Fjæra Sinter Clutch (228mm) og 6 puck lamell (228mm), 4550SEK
* Vannpumpe, 650SEK
* Reimsett, 1500SEK
* Ventilkåpe med motiv, 1700SEK
* Oljelokk, 648SEK
* Renovering av motor, 11100SEK
* Borring av blokk til 96,3mm (første overdim), 86mm slag + toppdäckning, 4200SEK
* Volvo 531 topp, 3000SEK
* Oljepumpe USA (Høy kapasitet), 1550SEK
* Dynamo 100A og starter, 950SEK
* B230FK motor, 5000SEK
* Justerbart kamdrev, 750SEK
* ARP bolter på veivaksel, 1000SEK
* Arbeid for montering av ARP bolter på veiv, 500SEK
* Bokser ECU, Boksnummere: Bensin: 0280 000 977 (977) Tenning: 0227400219 (219, gullboks), 3000SEK
* Frakt Borlänge, 750SEK

Totalt: 80268SEK

Koster å ha bil som hobby. Motor er henteklar :)
En ting er sikkert, det er deilig å være norsk i Sverige!

Ekren
31/12/10, 17:22
Har da ikke nevnt noe om feilsøking jeg? Sier bare at man slepper å bytte ut så mange originalgivere da Vems kan bruke stort sett alle givere som finns, i motsettning til MS som er mere kresent i forhold til type givere og tenningsdeler...

Var ikke deg jeg sikta til nei :)

betalte 7 laks akkurat for mitt vems, med alt av nye givere - prisværd vil jeg påstå det er :)

Får det til og se rimelig orginalt ut i motorom med sprut og, om man ikke har alle verdens farger på ledningene som slenger rundt om. kjøper jo bare endel meter med lampe kabel på biltema 0,75mm2 og trekker opp - og noe andre selvfølgelig. Får det til og se rimelig pent ut med det.

Ollimo
03/01/11, 14:21
Var ikke deg jeg sikta til nei :)

betalte 7 laks akkurat for mitt vems, med alt av nye givere - prisværd vil jeg påstå det er :)

Får det til og se rimelig orginalt ut i motorom med sprut og, om man ikke har alle verdens farger på ledningene som slenger rundt om. kjøper jo bare endel meter med lampe kabel på biltema 0,75mm2 og trekker opp - og noe andre selvfølgelig. Får det til og se rimelig pent ut med det.
Hva er pris på mapping av dette? Eller har du gjort det selv? :)

Njål Nilssen
03/01/11, 16:58
Hva er pris på mapping av dette? Eller har du gjort det selv? :)

Kommer an på hvor nøye man vil ha det mappet. Er vel ikke så veldig mange rene tuningfirmaer rundt om i dette landet som mapper VEMS i alle fall, men er jo MegaTune som på MS også. (MS har i prinsipp nesten kopiert alt fra VEMS, og gjort det dårligere :p) Så finnes jo noen firmaer som er flink på MS.

VEMS har litt flere funksjoner og muligheter enn MS.

De fleste som Kjøper VEMS mapper selv, men det kan være lurt å få leid ei rulle av et firma slik at man få mappet mere nøye. Å mappe på veg funker det og, men er eks. vanskelig å holde motoren på et bestemt turtall hele tiden uavhengig av belastning :/

Ollimo
03/01/11, 18:25
Kommer an på hvor nøye man vil ha det mappet. Er vel ikke så veldig mange rene tuningfirmaer rundt om i dette landet som mapper VEMS i alle fall, men er jo MegaTune som på MS også. (MS har i prinsipp nesten kopiert alt fra VEMS, og gjort det dårligere :p) Så finnes jo noen firmaer som er flink på MS.

VEMS har litt flere funksjoner og muligheter enn MS.

De fleste som Kjøper VEMS mapper selv, men det kan være lurt å få leid ei rulle av et firma slik at man få mappet mere nøye. Å mappe på veg funker det og, men er eks. vanskelig å holde motoren på et bestemt turtall hele tiden uavhengig av belastning :/

Aha :) Så det er fullt mulig å montere VEMS på bruksbilen, og ta grovmapping på veg, og muligens litt finere på rulle?
Er bare redd jeg ikke får den til å gå hvis jeg skulle begynt med noe sånt, hadde jo vært krise hvis den ikke vill gå på flat veg vertfall! Men da er det kanskje håp da :p

Ekren
03/01/11, 20:14
Hva er pris på mapping av dette? Eller har du gjort det selv? :)

Pris på mapping avhenger alt av hvor mye man gjør selv :)
om alt fungerer som det skal etc.
Vemstune har jo kommet nå, det virker jo spennende.

Egil Storbækken har mappet min, han gjorde alt fra grunnen av med mappinga.
Da det er litt ekkelt og drive med slikt på vinterføre :P
og tid ikke finnes eller :)

regeli
03/01/11, 23:31
EF Motor i Stavanger (50 min unna) driver og med Vipec datasprut. Virket som de hadde peiling nå jeg snakket med dem.

Dessverre, så finnes det ingen "plug and play" kit, men kan alltids lage selv.
Hovedproblemet er bare å finne koblingskjema for tenning og bensinhjerne + hunn/hann kontakt for kobling rett inn på ledningsnettet.

Når jeg har funnet ut det, så er jeg langt på vei allerede :D
Gidder ikke legge opp nytt ledningsnett så lenge det fungerer 100%.

turbotore
08/01/11, 06:03
Når det gjelder kjøp av sprut syns eg det vigtigste å tenke på er at: noen i nermiliøet har erfaring med opkobling, maping å feilsøking, slik at du kan få hjelp vis en sku trenge det.
Har hørt om mange som har kjøpt diverse sprut, som ingen rundt dem haer kunnet koble opp, eller mappe, da blir det ofte til at spruttet blir solgt igjen og nytt må kjøpes inn, for å få gjort noe, ofte me resultatet 3-4 000 ret ut ruta.

Så ikkje kjøp et sprut bare for det er biligt, tenk på at dette skal kobles å mappes, å ingenting er bedre en å ha samme sprut som resten av gutta i gjengen, da er det altid hjelp å få.

Her i området har de vert Autronic som er greiest, men nå begyner nira også å bli vanligt, er dei 2 spruta den lokale mapperen med rulle er best på, å de er jo da enklest for oss herfra å kjøre me dem :)

Ove B
08/01/11, 14:23
Når det gjelder kjøp av sprut syns eg det vigtigste å tenke på er at: noen i nermiliøet har erfaring med opkobling, maping å feilsøking, slik at du kan få hjelp vis en sku trenge det.
Har hørt om mange som har kjøpt diverse sprut, som ingen rundt dem haer kunnet koble opp, eller mappe, da blir det ofte til at spruttet blir solgt igjen og nytt må kjøpes inn, for å få gjort noe, ofte me resultatet 3-4 000 ret ut ruta.

Så ikkje kjøp et sprut bare for det er biligt, tenk på at dette skal kobles å mappes, å ingenting er bedre en å ha samme sprut som resten av gutta i gjengen, da er det altid hjelp å få.

Her i området har de vert Autronic som er greiest, men nå begyner nira også å bli vanligt, er dei 2 spruta den lokale mapperen med rulle er best på, å de er jo da enklest for oss herfra å kjøre me dem :)

kor mapper dere bilene då???

turbotore
08/01/11, 21:24
kor mapper dere bilene då???

Husnes Pit-Stop Service.

gull pilen
11/01/11, 12:44
autronic bruker polly motorsport og... han har og 4x4 rulle....:D