PDA

Vis full versjon : Valg av eksosanlegg til V70 AWD?



Tore
28/12/10, 12:17
Eksosanlegget (orginalt) begynner å ha sett sine beste dager, og jeg begynner å tenke på å bytte; og da er det jo ganske så greit å se litt på anlegg som har doble utblås.

Orginal 2000 R-anlegg fra Volvo:
+ Orginalt, burde gå greit på EU-kontroll etc
+ Relativt rimelig (? ca 3.500..?)
- Finnes kulere anelgg
- All eksos går inn og ut av første demper

Ferrita:
+ Rustfritt
- Dyrt (ca 5.500)
- Mye støy?
- All eksos går inn og ut av første demper

Simons/Ray/BSR
+ Relativt rimelig (4.000,-)
+ Y-rør før pottene slik at eksosen fordeles før de bakre pottene (ser mye bedre ut på undersiden)
- støy ?

Som dere ser setter jeg minus på støy - ikke fordi jeg ikke liker motorlyd, men å høre på masse brumming når man er ute på langtur ser jeg ikke på som særlig gunsttig, så det gjelder å finne riktig balanse mellom kul dur og plagsom dur over tid...

Finnes det andre alternativer, og hva sier evt biltilsynet om disse ulike alternativene med tanke på evt godkjenning? Er det bare å montere og ferdig med det, eller må et uorginalt anlegg godkjennes og inn i vognkortet?

Innspill til mine grublerier mottas med takk...

gaupe
28/12/10, 13:27
At eksosen går gjennom første potta, er ikkje noko problem. På Ferrita, ser dette ut til å vere balansert bra, på orginalanlegget blir det litt forskjell på eksosen som kjem ut.

Tore
28/12/10, 13:28
At eksosen går gjennom første potta, er ikkje noko problem. På Ferrita, ser dette ut til å vere balansert bra, på orginalanlegget blir det litt forskjell på eksosen som kjem ut.

Fikk ikke dere noe problem med at motorlampa tentes på den svarte etter at dere satte inn ferrita?

gaupe
28/12/10, 13:42
Fikk ikke dere noe problem med at motorlampa tentes på den svarte etter at dere satte inn ferrita?

Det var etter bytte av downpipe, men mistenker nok meir at dette er lekkasjer ein eller annan plass, eller berre ei sur lambdasonde eller to.

Tore
28/12/10, 13:52
Regner med at Ferritaen gir mer futt i lyden, men hvordan oppleves dette på langtur?

Har også lagt merke til at en del av de med ferrita på disse bilene ikke har eksos-stussene midt i utsparingene på fangeren bak? Er det vanskelig å få det akkurat der det skal være med de sammenføyningene Ferrita har?

gaupe
28/12/10, 13:58
Regner med at Ferritaen gir mer futt i lyden, men hvordan oppleves dette på langtur?

Har også lagt merke til at en del av de med ferrita på disse bilene ikke har eksos-stussene midt i utsparingene på fangeren bak? Er det vanskelig å få det akkurat der det skal være med de sammenføyningene Ferrita har?

Lurer på om Ferrita-anlegga har vorte endra på no, men det som vi har, er tredelt, kan justére det omtrent akkurat slik du vil ha dei. Problemet med desse anlegga, er at dei er rustfrie, så litt bevegelse er det alltid.

Eg opplever det ikkje som slitsomt, hadde venta det vart verre, med tanke på den ekstra lyden det blir av anlegget. Men eg syns det er godt med ein bil med eit ganske kultivert anlegg også :)

leifreve
28/12/10, 15:10
eg har bsr eksos på min
er godt fornøyd me det
med tanke på støy, kunne eg faktisk tenkt meg litt meir ;)

HAS
28/12/10, 22:48
Hva med JT da?

Nilsebu
29/12/10, 02:22
Etter det jeg gjorde av research før jeg kjøpte doble utblås så fant jeg ut av hvis du bare har en demper, og ingen på hver enkel potte så kan det bli litt resonans.

Jeg kjører med JT sitt. Fin og god brumming, foreldre drar vekk ungene når jeg kommer kjørende, men ellers ikke noe mer. Står du utforbi å hører mens noen kjører er lyden bare deilig.

BT la ikke merke til noe spesielt støy når jeg kjørte inn i garasjen, selv om de prøvde å ta meg på noe.

Tore
29/12/10, 09:41
Hva med JT da?

Er ikke JT's 2-pipes halvsats for AWD akkurat det samme som Simons og BSR (Simons bruker artikkelnummer 020-H8, BSR bruker BSR020-H8 og JT bruker JT020-H8....)
?
Simons:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1951.jpg
http://www.simons.se/Bildarkiv%20system/020-H8_Avgassystem_Volvo_850_V70_S70_Turbo_AWD_4WD_Sim ons_exhaust.htm

JT:
http://www.jt-tuning.se/shop/assets/prod_images/pJT020-H8l.jpg
http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx?productid=398360&groupid=59295&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p

mrstfu
29/12/10, 11:18
har alltid hatt inntrykk av at JT er litt mer "budsjett", uten å være helt biltema? er det store prisforskjeller?

Tore
29/12/10, 12:37
JT halvsats for AWD får man hos BCB for 4.900,- NOK eller 4760 SEK på JT's egen svenske webshop.
BSR koster 4.300,- NOK hos SCStyling
Simons koster 4.000 NOK hos Torshov inkl VCCN klubbrabatt
Ferrita koster ca 5.500 NOK om jeg handler den i Sverige. (Har hytte der så regner ikke ekstra kost for å hente siden jeg er der "hele tiden" uansett)

KvarminJ
27/01/11, 16:20
Har du handlet noe eksos? :)

Tore
27/01/11, 17:06
Har du handlet noe eksos? :)

Ikke ennå... Det funker fortsatt, vintertid=dvale. Får ta slikt etter hvert som man blir litt våryr...

GMV
27/01/11, 21:38
Jeg fikk mangellapp på JT eksosen på BT på Stjørdal, og da var det igrunnen senk som skulle inn i vognkortet.
De krevde papirer på anlegget eventuelt støymåling (forbikjøringsstøy) hos godkjent kontrollør (finnes en i trondheim).
Ang katalysator så etter det jeg klarer å lese i kjøretøyforskriften så er det kun orginal volvo som er godkjent, eventuelt at sport/race kat kontrolleres i et labratorium (høres dyrt ut så er neppe aktuelt). Og siden jeg har komplett anlegg med kat så ble forbikjøringsstøyen droppet. De på BT i stjørdal var ikke særlig villige til å komme med forslag om hva som måtte til for at jeg skulle få det godkjent, så jeg tok kontakt med BT i Trondheim som har mer erfaring med ombyggningssaker. De svarte over telefon at avgasstest og standstøy var godt nok. I god tro møtte derfor opp hos de for å få det i orden, men da snudde de på flisa og sa akkurat det samme som på Stjørdal.... Typisk!
Jeg målte standstøy på NAF bare på gøy, og den var innenfor +/-5dB som er kravet.
Ihvertfall endte hele greia med at jeg måtte fremdrive ett orginalanlegg å sette på for å bli kvitt mangellappen. I ettertid så har jeg satt tilbake JT eksosen og den har gått igjennom på EU uten problemer.

jorg1
29/01/11, 01:18
Jeg bygde eget på 850'n min. 2.5" fra kat og bakover. vanlig 2.5 20v. med bare 2 potter bak på hver side. (twin pipe) ikke helt fornøyd med lyden under pådrag men ved javn gass så er lyden bra. også i forhold til effekt så hjalp det litt, fikk mer respons.
Skal sette på en ekstra potte til der hvor orginal potta satt. Jeg har brukt biltema potter.. men sviesa det sjøl da, er litt jobb det også i forhold til bøying avrør og tilpassninger.

Nilsebu
29/01/11, 10:25
Jeg fikk mangellapp på JT eksosen på BT på Stjørdal, og da var det igrunnen senk som skulle inn i vognkortet.
De krevde papirer på anlegget eventuelt støymåling (forbikjøringsstøy) hos godkjent kontrollør (finnes en i trondheim).
Ang katalysator så etter det jeg klarer å lese i kjøretøyforskriften så er det kun orginal volvo som er godkjent, eventuelt at sport/race kat kontrolleres i et labratorium (høres dyrt ut så er neppe aktuelt). Og siden jeg har komplett anlegg med kat så ble forbikjøringsstøyen droppet. De på BT i stjørdal var ikke særlig villige til å komme med forslag om hva som måtte til for at jeg skulle få det godkjent, så jeg tok kontakt med BT i Trondheim som har mer erfaring med ombyggningssaker. De svarte over telefon at avgasstest og standstøy var godt nok. I god tro møtte derfor opp hos de for å få det i orden, men da snudde de på flisa og sa akkurat det samme som på Stjørdal.... Typisk!
Jeg målte standstøy på NAF bare på gøy, og den var innenfor +/-5dB som er kravet.
Ihvertfall endte hele greia med at jeg måtte fremdrive ett orginalanlegg å sette på for å bli kvitt mangellappen. I ettertid så har jeg satt tilbake JT eksosen og den har gått igjennom på EU uten problemer.

Dette irriterer meg kraftig. Kan ikke alle BT folk holde samme prosedyre / standard?

Når jeg skulle godkjenne senkesettet, så sa de ingenting på JT twin pipes bortsett fra at jeg hadde et eksosfeste hengene litt ned.. (de var redde for å skalle hodet), utenom det, så kunne de ikke brydd seg mindre om eksos anlegget.

GMV
30/01/11, 12:53
Dette irriterer meg kraftig. Kan ikke alle BT folk holde samme prosedyre / standard?

Når jeg skulle godkjenne senkesettet, så sa de ingenting på JT twin pipes bortsett fra at jeg hadde et eksosfeste hengene litt ned.. (de var redde for å skalle hodet), utenom det, så kunne de ikke brydd seg mindre om eksos anlegget.

Ja det er synd det er blitt slik. Virker som de motarbeider de med interesse for bil enkelte steder. Han som kontrollerte bilen min var mer opptatt av hjulene (17" Comet) og eksosen (3" JT) enn G&M Coilovers som jeg opprinnelig skulle dit for å godkjenne.

Nilsebu
02/02/11, 12:04
Ja det er synd det er blitt slik. Virker som de motarbeider de med interesse for bil enkelte steder. Han som kontrollerte bilen min var mer opptatt av hjulene (17" Comet) og eksosen (3" JT) enn G&M Coilovers som jeg opprinnelig skulle dit for å godkjenne.

Samme var det med meg og en kamerat. Kameraten min med en 06 astra tror jeg, skulle godkjenne senkefjærer. Han hadde 225/45-17 dekk på bilen. Dette hang BT seg litt oppi, selv om det sto som alternativ dekkdim i vognkortet. Kom fort over det. På min bil hvor jeg hadde 225/40-18 sa de ingenting. Dette var samme person som sjekket senkesettene.

På kameraten min sin bil så glemte de å ta bilder av fjær nummerene, dette skulle du selvfølgelig gjøre på min bil, tror vi holdt på i 30 min for å få tatt 4 bilder hvor de gikk an å tyde tallene på alle 4 fjærene.

Edit: Sorry for avsporing Tore.. men du vet hvordan det går når vi begynner å diskutere det offentlige :)

Tore
03/02/11, 08:51
Edit: Sorry for avsporing Tore.. men du vet hvordan det går når vi begynner å diskutere det offentlige :)

No problemo; den offentlige problematikken ligger jo som en av bekymringene mine rundt dette med eksosanlegg; jeg gidder ikke sette på noe som midlertidig må ombyttes annenhvert år fordi bilen skal godkjennes... :cool:

Nilsebu
03/02/11, 12:24
No problemo; den offentlige problematikken ligger jo som en av bekymringene mine rundt dette med eksosanlegg; jeg gidder ikke sette på noe som midlertidig må ombyttes annenhvert år fordi bilen skal godkjennes... :cool:

Skal på EU neste torsdag. Skal si ifra hvordan det gikk angående eksosen :)

KvarminJ
13/04/11, 21:22
Låner tråden din litt jeg :)

Hvilken eksos går folket for da? Positive/negative innblikk på produktene?

Tore
13/04/11, 21:56
Jeg går for Volvo R-anlegg. Er bestilt og hentes i Sverige i påsken :-) Kan sses på bilen rett over påske om du er interessert...

Grunn: Ingen kan garantere at de andre anleggene passerer en EU-kontroll, da det ikke finnes papirer på lydutslippet. Mens R-anlegget er orginalt volvo så vil det være bankers å få gjennom en kontroll...

Per Ulv
13/04/11, 21:58
Har Autotech's full-eksos med 3" DP og racekat, har da kun di to bakre pottene. Bilen har vært brukt året rundt å er ikke rust å finne på rør og potter selv etter noen års bruk. Er vel enslags rustfri legering på delene iom pottene er blanke og ikke svart malte som på JT etc.
Kjørt mye til svigers som bor 30mil unna, å denne turen er helt uten sjenanse mtp lyd, er som litt ekstra grov lyd i et orginal anlegg.

Men her er ekosen som på flere andre fordelt videre fra den venstre lyddempern. Samt tykkelsen på rør gir lite rom for bevegelse spesielt over bakstillingen så passform er viktig for å unngå lyd, dette har dem klart.
Et pluss er også at rørene har flenser så man skrur bitene sammen som på et orginal anlegg, gir en god kvalitets følelse. Pluss er at det også er ekstra uttak på DP så kan koble til eksostemp giver/BBlamda i tillegg til di to orginale.

Ifl hjemme siden dems er det Ferrita, uten å kunne se noe merking på mitt eget.

Kan hvertfall anbefales.

hgnubel
14/04/11, 06:33
Har Autotech's full-eksos med 3" DP og racekat, har da kun di to bakre pottene. Bilen har vært brukt året rundt å er ikke rust å finne på rør og potter selv etter noen års bruk. Er vel enslags rustfri legering på delene iom pottene er blanke og ikke svart malte som på JT etc.
Kjørt mye til svigers som bor 30mil unna, å denne turen er helt uten sjenanse mtp lyd, er som litt ekstra grov lyd i et orginal anlegg.

Men her er ekosen som på flere andre fordelt videre fra den venstre lyddempern. Samt tykkelsen på rør gir lite rom for bevegelse spesielt over bakstillingen så passform er viktig for å unngå lyd, dette har dem klart.
Et pluss er også at rørene har flenser så man skrur bitene sammen som på et orginal anlegg, gir en god kvalitets følelse. Pluss er at det også er ekstra uttak på DP så kan koble til eksostemp giver/BBlamda i tillegg til di to orginale.

Ifl hjemme siden dems er det Ferrita, uten å kunne se noe merking på mitt eget.

Kan hvertfall anbefales.

Men splittes eksosen før eller i første potte?

På min er det noe slags uoriginal eksos som ikke ligner på bildene lengre opp i tråden. Pottene mine er mer firkantede (men fortsatt litt avrundet), hadde vært litt kjekt å vite hva det var for noe.

Denne eksosen var en av en liten håndfull overlevende deler fra en safran 1997 V70R AWD som ble kondemnert i 2009 på østlandet et sted, hvis det tilfeldigvis er noen av leserene som kjenner til en slik...

KvarminJ
17/04/11, 17:48
Jeg går for Volvo R-anlegg. Er bestilt og hentes i Sverige i påsken :-) Kan sses på bilen rett over påske om du er interessert...

Grunn: Ingen kan garantere at de andre anleggene passerer en EU-kontroll, da det ikke finnes papirer på lydutslippet. Mens R-anlegget er orginalt volvo så vil det være bankers å få gjennom en kontroll...

Denne må jeg se på etter påske ja :)

Soulair
18/04/11, 11:23
Jeg går for Volvo R-anlegg. Er bestilt og hentes i Sverige i påsken :-) Kan sses på bilen rett over påske om du er interessert...

Grunn: Ingen kan garantere at de andre anleggene passerer en EU-kontroll, da det ikke finnes papirer på lydutslippet. Mens R-anlegget er orginalt volvo så vil det være bankers å få gjennom en kontroll...

Hvordan ser dette anlegget ut?:)

Nedkvit'n
18/04/11, 11:36
Har berre gode erfaringar med BSR sitt, bra passform. Men etter min smak litt lite lyd.

Har ikkje vore noko problem i det heile tatt på dei siste to EU-godkjenningane i vertfall :)

Per Ulv
19/04/11, 14:42
Men splittes eksosen før eller i første potte?

På min er det noe slags uoriginal eksos som ikke ligner på bildene lengre opp i tråden. Pottene mine er mer firkantede (men fortsatt litt avrundet), hadde vært litt kjekt å vite hva det var for noe.

Denne eksosen var en av en liten håndfull overlevende deler fra en safran 1997 V70R AWD som ble kondemnert i 2009 på østlandet et sted, hvis det tilfeldigvis er noen av leserene som kjenner til en slik...


Min fordeler seg i potta, altså rør inn og så ut til høyre side.

Tore
25/04/11, 21:11
Hvordan ser dette anlegget ut?:)

Bilde kommer så snart jeg får lakkert sargen over utløpet på førersiden :)

I bunn og grunn ser det ut akkurat som orginalanleget, men med utgang også på første potta.

Tore
26/04/11, 05:20
Denne må jeg se på etter påske ja :)
Montert og på plass nå, klart for beskuing :)

Per Turbo
26/04/11, 08:44
Volvo Original dobbeltanlegg ser slik ut til AWD/R AWD
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2686.jpg

Tore
26/04/11, 08:53
Eneste "problem" jeg hadde var å få festet endestussen på førersiden; Som bildet Per la hit viser så er rørene ut fra pottene ulike. Røret ut fra potten på passasjersiden er rett, mens det på førersiden har en innstrupning. Settskruen på endestussen kom selvsagt akkurat der hvor overgangen mellom grovt og mindre grovt rør på førersiden når jeg dyttet endestussen maks inn. Løsningen var å lage ett par ekstra spor innover innerst på enderøret og så bøye ut litt slik at jeg fikk endestusen lenger inn, slik at settskruen til endestussen traff utløpet av potta der den er som tykkest.

hgnubel
26/04/11, 09:11
Hvordan er det å få lurt "foringsrøret" fremover og over bakstillingen? Har hittil bare kikket under bilen min når den har stått på firesøylers, så mulig det blir dramatisk bedre plass når bakhjulene ikke bærer noe vekt?

Per Turbo
26/04/11, 10:49
Ikke noe problem det, ihvertfall ikke med originalanlegget siden skjøten går rett over bakakselen. Litt vilje til på gammel rust må nok til men jeg bare vrei og dro og banka på så gikk det gamle av og det var veldig enkelt å sette på det nye. :)

Tore
26/04/11, 11:29
Som Per sier; orginalt er bakre anlegget en hel del og skjøtes til fremre rett over bakakslingen. Byttet dette i går; bare fire gummioppheng som måtte tres av anlegget, sku opp klemma rett over bakaskslingen og så trekke gammeldritten vekk og dytte på nyanlegget. Enkelt og greit. Tok av bakhjulene for lettere å komme til de fremre gummiopphengene men ellers ingen ting annet som måtte røres :)

hgnubel
26/04/11, 12:28
Takk til begge! :)

Men så til et spørsmål kanskje Tore er best skikket til å svare på akkurat nå... Hvor bredt er det mellom innerkantene på pottene, målt i bakkant? Hadde vært veldig kjekt å vite hvis du gidder å måle :)

Jeg er så heldig at jeg har både uoriginalt hengerfeste og uoriginal eksos, og hver for seg er de nok topp men de krasjer litt fordi det er for trangt mellom pottene + at de har en litt annen form enn de originale ser det ut som.. Hvis dette originale eksosanlegget er så bredt i mellom der at de ikke kommer i konflikt med hengerfestet så rykker dette oppover på listen over ting som skal gjøres...

Tore
26/04/11, 12:43
Svaret kommer i kveld :) Det nye anlegget mitt er utvendig fysisk likt det gamle så dette måler jeg glatt på skrotet som ligger å koser seg på tilhengeren i påvente av en kjøretur til fyllinga :) Eller kanskje jeg bøyer meg ned å måler på det nye fordi det er koseligere å måle på noe nytt og fint enn gammelt og rustent :p

Per Turbo
26/04/11, 15:02
Vet ikke om dette hjelper på, men er ihvertfall sånn det originale ser ut ferdig montert:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1453.jpg

hgnubel
26/04/11, 17:04
Hjelper kanskje litt :) Ser ut som pottene mine er mye større... Og så ser det ut som hengerfestet på bildet har en skrå kant nærmest pottene som gjerne gir litt mer plass.

locked
26/04/11, 17:06
Du kjøpe ikkje dobbelt utblås for effekten sin del, en kompis har en R AWD med ferrita heile veien og fargen på den første (venstre) potta seie heilt klart at inni der er det motstand.. Det er det dei på lastebila kalla eksosbrems.

Tore
26/04/11, 18:57
Takk til begge! :)

Men så til et spørsmål kanskje Tore er best skikket til å svare på akkurat nå... Hvor bredt er det mellom innerkantene på pottene, målt i bakkant? Hadde vært veldig kjekt å vite hvis du gidder å måle :)


81 cm på gammelpotta med ett utblås; Siden begge er volvo og i utgangspunktet identiske bortsett fra antall utblås vil jeg tro det er det samme på bilen - om du er litt tålmodig skal jeg måle det nye neste gang jeg er fremme med jekken..

Tore
26/04/11, 19:03
Du kjøpe ikkje dobbelt utblås for effekten sin del, en kompis har en R AWD med ferrita heile veien og fargen på den første (venstre) potta seie heilt klart at inni der er det motstand.. Det er det dei på lastebila kalla eksosbrems.

Både ferrita og volvo orginal har all eksosen inn på venstre potte før noe går inn i høyre potte. BSR og Simons har en Y-kobling før pottene. Det siste er klart det kulest. Jeg valgte dog volvo sitt anlegg siden deet har stemplet volvo i pottene hvilket trolig gjør evt godkjenning lettere.

Uansett har dobbeltutblåsanlegget til volvo en mye dypere og litt høyere lyd enn anlegget med enkeltutblås. Uttaket på venstresiden er en bra bassport :)

lyngen
26/04/11, 19:07
tøft, slikt blir det på min også, men må vente litt :D

hgnubel
26/04/11, 20:32
81 cm på gammelpotta med ett utblås; Siden begge er volvo og i utgangspunktet identiske bortsett fra antall utblås vil jeg tro det er det samme på bilen - om du er litt tålmodig skal jeg måle det nye neste gang jeg er fremme med jekken..

Takk! Da gjenstår det bare for meg å krype litt under bilen med målebånd en dag :)

hgnubel
30/04/11, 12:55
84cm mellom mine potter... så ikke så mye å hente der...

Men hvis selve pottene ikke stikker like langt bak (så ut som det bare var snakk om 2-3 cm for at de skulle gå klar av hengerfestet) så kan det gjerne være noe. Mitt har ganske nøyaktig 20 cm fra tuppen av enderøret og inn til potten. Hvor langt er dette på originalanlegget? :)

Målte lengden på potten også, men husker ikke akkurat hvor mye det ble. Minst 40 cm ihvertfall.

Tore
30/04/11, 14:46
Du får ikke tak i ett orginalt avtagbart hengerfeste da? Er ikke noe problemer med avstandene på miin bil i alle fall :)

Tore
04/05/11, 09:43
Slik ble det på min bil:
http://forum.vccn.no/

Aleks
05/05/11, 17:03
Selger Volvo dobbel utblås til FWD biler? Kunne tenkt meg BSR sitt, men ser ut til at de kun har til AWD...

Per Turbo
08/05/11, 09:10
Volvo har ikke dobbelt anlegg til FWD.

Soulair
17/06/11, 17:59
JT halvsats for AWD får man hos BCB for 4.900,- NOK eller 4760 SEK på JT's egen svenske webshop.
BSR koster 4.300,- NOK hos SCStyling
Simons koster 4.000 NOK hos Torshov inkl VCCN klubbrabatt
Ferrita koster ca 5.500 NOK om jeg handler den i Sverige. (Har hytte der så regner ikke ekstra kost for å hente siden jeg er der "hele tiden" uansett)

Jeg var innom Torshov i dag og de skulle ha 5.000 med rabatt for Simons anlegget, så da blir det nok en tur innom SCStyling et par mil unna her i stedet.:)

KvarminJ
20/06/11, 22:16
Venter spent på mitt anlegg fra SCS jeg også :)

Alpejohn
22/06/11, 22:55
Min erfaring med Ferrita er igrunnen bra, men syns det var litt mye resonans i det, så det ble irriterende i lengda.. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvem som hører det:) Personlig syns jeg det ble litt slitsomt, men ikke avskrekkende;)

Jævla rå lyd når du legger fjøla flat! Helt syyk deilig lyd, 5'er og turbo, må virkelig innrømme at jeg savner det VELDIG!

Noe som iriterte meg noe jævlig var at det hele tida sklei ut av posisjon, uansett hvor hardt jeg stramma til. Var til slutt så dritt lei at jeg vurderte og sette et par punkt for og hindre at det snudde seg :mad:

Eksosen kom likt hos meg av og til, alt etter vindretninga:o Var ikke mye trekk som skulle til for at den skifta rør liksom, var nok og blåse svakt inn i ene røret, så kom eksosen ut på andre sida. Så der syns jeg det var ganske ok :)

Prisen er ganske stiv, men det er jo rustfritt, og av god kvalitet og passform. Så man får det man betaler for :)

Fredrik

Soulair
23/06/11, 06:21
Min erfaring med Ferrita er igrunnen bra, men syns det var litt mye resonans i det, så det ble irriterende i lengda.. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvem som hører det:) Personlig syns jeg det ble litt slitsomt, men ikke avskrekkende;)

Jævla rå lyd når du legger fjøla flat! Helt syyk deilig lyd, 5'er og turbo, må virkelig innrømme at jeg savner det VELDIG!

Noe som iriterte meg noe jævlig var at det hele tida sklei ut av posisjon, uansett hvor hardt jeg stramma til. Var til slutt så dritt lei at jeg vurderte og sette et par punkt for og hindre at det snudde seg :mad:

Eksosen kom likt hos meg av og til, alt etter vindretninga:o Var ikke mye trekk som skulle til for at den skifta rør liksom, var nok og blåse svakt inn i ene røret, så kom eksosen ut på andre sida. Så der syns jeg det var ganske ok :)

Prisen er ganske stiv, men det er jo rustfritt, og av god kvalitet og passform. Så man får det man betaler for :)

Fredrik

Har mer sansen for Y-koblinga til Simons/BSR enn via-via løsningen til Ferrita/Volvo.:)

oar83
04/09/14, 23:58
Gammal tråd, men det går an å friske opp litt dette temaet då det no er dags å bytte eksos på R awd.

Er enig i at Y-koblinga er meir optimal på eksosanlegget til BSR/Simons.
Blir det gunstig å kombinere Ferrita DP og BSR sin bakre twin-halvsats, eller bør enn heller berre satse på Ferrita heile vegen ?

Kva er dimensjonen på røra i orginal-anlegget kontra dei overnemnte leverandørane ?

GMV
05/09/14, 17:41
Går fint å kombinere. Har Ferrita - Simons -Bsr. Blir fin lyd.

gaupe
05/09/14, 17:45
Rekn med ein slik ein etter 100k også, er litt varme under her.

4408

Haug1
06/09/14, 15:03
Gammal tråd, men det går an å friske opp litt dette temaet då det no er dags å bytte eksos på R awd.

Er enig i at Y-koblinga er meir optimal på eksosanlegget til BSR/Simons.
Blir det gunstig å kombinere Ferrita DP og BSR sin bakre twin-halvsats, eller bør enn heller berre satse på Ferrita heile vegen ?

Kva er dimensjonen på røra i orginal-anlegget kontra dei overnemnte leverandørane ?

orginal dimensjonen på min v70R awd 98 mod er iallefall 2,5" :)

GMV
07/09/14, 21:18
Orginalt litt tynnere enn Simons sitt 1x2,5"/2x2". Finnes erstatningsrør sk racepioe for å erstatte fremre 2,5" delen med en lyddemper til 3" uten lyddemper. Gir en nydelig sang.

Svirre
07/09/14, 21:48
Jeg kjøpte '00 R eksos til Kari i sommer, og angerer ikke i det hele tatt på det! Lydnivået inne i bilen er ikke til å klage på. Du har litt bromming fra motoren, og ingen ubehaglig resonans inne i kupéen under kjøring. Gir bra flyt, og det beste av alt; jeg slipper å tenke noe på evt. kontroller og slikt. Det er bare å montere og slippe dokumentasjonskrangling for å få det godkjent. Ser bra ut også. Siden Volvo ikke hadde tilgang på endestussene, så endte det opp med et par fra BT. Det ser meget oppegående ut i mine øyne :)

Ta en titt i tråden her (http://forum.vccn.no/showthread.php?49860-%C2%A4%C2%A4-Svirre-s-V70-med-snurrebass-og-alle-hjuls-drager-KARI-DUDRUN-30-08-Blinklysmoro-p%C3%A5g%C3%A5r&p=883762&viewfull=1#post883762).

hgnubel
09/09/14, 06:00
Siden Volvo ikke hadde tilgang på endestussene, så endte det opp med et par fra BT.

Er det anlegget symmetrisk ut av pottene, sånn at endestussene festes helt likt, eller var det noe litt rart der? Mener å huske det var litt forskjell på høyre og venstre..

Edit: Du hadde jo et flott bilde, men kan innsnevringen på venstre side kuttes bort slik at man ender opp med at det blir likt høyre side?

mrstfu
09/09/14, 07:09
Eneste grunnen jeg kan tenke meg at Volvo har gjort dette er enten for lydtuningen, eller for å jevne ut flowen mellom de to, siden eksosen kommer inn i den venstre demperen først.

Svirre
09/09/14, 09:19
Er det anlegget symmetrisk ut av pottene, sånn at endestussene festes helt likt, eller var det noe litt rart der? Mener å huske det var litt forskjell på høyre og venstre..

Edit: Du hadde jo et flott bilde, men kan innsnevringen på venstre side kuttes bort slik at man ender opp med at det blir likt høyre side?
Den er bare å skjære bort, ja. Og utblåsene er symmetriske.

Tore
10/09/14, 09:54
Den innsnevringen på "første potte" på originalt anlegg er vel for å kompensensere for den økte motstanden til neste potte slik at det ikke skal komme vesentlig mer ut av første potta?

Selve pottene henger jo symmetrisk og endestussene festes jo "innom" innsnevringen slik at denne ikke synes på "ferdig montasje".

Selv med mine petimeterfunderinger falt det meg aldri inn å modifisere det originale anlegget. Denne innsnevringen er nok designet inn av noen som har større forståelse for dette enn meg..

Morgis
10/09/14, 11:07
jeg haddee TME eksos, fra MTE.se, på min 850 AWD. Fungerte veldig fint

Svirre
10/09/14, 16:27
Det som jeg har oppdaget er at mesteparten av lyden kommer ut i venstre potte, og all eksos kommer ut på høyre side. Nå har ikke jeg kjent etter mens noen har gitt litt gass, men når det kommer kondensrøyk ut så er det kun på høyre side.

oar83
10/09/14, 17:28
Det som jeg har oppdaget er at mesteparten av lyden kommer ut i venstre potte, og all eksos kommer ut på høyre side. Nå har ikke jeg kjent etter mens noen har gitt litt gass, men når det kommer kondensrøyk ut så er det kun på høyre side.

Slik er det pr dags med min bil også, som fortsatt har orginal anlegg..

Svirre
10/09/14, 20:37
Slik er det pr dags med min bil også, som fortsatt har orginal anlegg..

Om det har noe med stussen å gjøre tviler jeg litt på siden teknikken ligger inne i selve potta, så om man kapper vekk de 2 ytterste gradene på venstre side, så tror jeg det ikke utgjør noen forskjell.

mrstfu
10/09/14, 21:22
Om det har noe med stussen å gjøre tviler jeg litt på siden teknikken ligger inne i selve potta, så om man kapper vekk de 2 ytterste gradene på venstre side, så tror jeg det ikke utgjør noen forskjell.

Ikke vær så sikker. Bevis på at R-eksosen er noe annet enn AWD-eksos med en stuss til på har vi ikke, og mitt anlegg oppfører seg nøyaktig likt.

Tatt en titt inni enderørene? Mener det ble sagt her at de er annerledes i utseende, og på rein AWD er den venstre en glassvattdemper, og den høyre en gjennomstrømningsdemper.

Svirre
10/09/14, 22:07
Har sett inn, og ser ut som om den er til dels lik.

EDIT: Du ser litt på hvordan den er bygget opp på det bilder her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/337.jpg

mrstfu
10/09/14, 22:38
Med det designet i tankene er det vel liten tvil om at hvis man kapper bort den venstre stussen, altså innsnevringen, vil man ikke bli kvitt problemet, bare flytte det til venstre side. Altså, eksosen vil komme ut venstre utløp.

Svirre
11/09/14, 00:15
Så hvis man kapper bort 50% av innsnevringen så kan man få 50/50 ut på eksosen? Er kanskje litt pirkete, men syns det passer seg best at det ryker ut av begge to når man har du utløp :)

mrstfu
11/09/14, 12:40
Da står du altfor mye rolig på romgang. I fart er det umulig å se hvilket utløp som får mest eksos eller lyd, med mindre du har usunne mengder vann i eksosen.

Og å kappe bort 50% av den stussen tror jeg er en forenkliggjøring som gir lite tilfredsstillende resultater. Det du burde gjøre, er å ta ned hele bakre eksosdelen, sveise på en rørskjøt mellom rør inn og ut av den første lyddempere , så åp e og blende av det originalr røret til høyre demper.

Da snakker vi riktig, før det tror jeg at BSR eller annet med Y-skjøt er eneste veien å gå, med mindre du vil begynne å begrense flowen ut av høyre utløp.

Svirre
11/09/14, 12:56
Har vært inne på tanken med en slik y-skjøt, men har heller ikke lyst å endre på R-eksosen uten å vite konsekvensen av det som blir gjort.

mrstfu
11/09/14, 14:02
Med mindre du finner noen som har Y-skjøtt, eller redusert innsnevringen, tror jeg du må akseptere at eksosfordelingen er ujevn.

gaupe
14/09/14, 02:04
Med mindre du finner noen som har Y-skjøtt, eller redusert innsnevringen, tror jeg du må akseptere at eksosfordelingen er ujevn.

Du vil nok få ujamn fordeling med ein y-skøyt også, så sant ikkje du snakkar om å gjere røra like lange. Det vil isåfall føre til at du må trekke om røret som går under/rundt bakstillinga.

Dette er stort sett eit innbilt problem :) På både R-eksosen og Ferrita, så bles den på begge sider under pådrag.

Per Turbo
14/09/14, 10:07
Kjørte uten lyddempere på min, gikk fint det og :) Fin flyt fra begge rørene

gaupe
14/09/14, 10:16
Kjørte uten lyddempere på min, gikk fint det og :) Fin flyt fra begge rørene

Huskar når du var nedom Sørlandstreffet, det gjorde resten av Sørlandet også, det var ein del lyd ;)

Per Turbo
14/09/14, 10:20
Hörs man inte, syns man inte, syns man inte finns man inte ;)

Turen til KrSand med ørekiling pga resonans var også trivelig utenom 2500rpm

gaupe
14/09/14, 10:29
Hörs man inte, syns man inte, syns man inte finns man inte ;)

Turen til KrSand med ørekiling pga resonans var også trivelig utenom 2500rpm

Det er forøvrig der Ferritaen også er irriterande. Men merkeleg nok er det ikkje såpass irriterande at det er eit problem, men ein merkar det godt etter 8 timar bak rattet der.

mrstfu
14/09/14, 11:28
Merker det veldig godt. Litt rart egentlig, alle femmerne jeg har kjørt med litt frisk eksos har resonnansen nøyaktig der.. og det er plagsom på M58, som når 110 på 2500rpm.

Svirre
14/09/14, 17:27
Resonansen begynner på 1950rpm og går helt opp til 2700 etter min erfaring.

Per Turbo
14/09/14, 18:14
Stemmer bra det.. :) Der det ligger ved crusing på veien og bråker mest, ihvertfall med automat

GMV
18/09/14, 12:27
R med 1 potte bakerst og ingen resonans. P2 karrosseriet er mye bedre støyisolert enn P80.