PDA

Vis full versjon : Volvo 740 lugger når den er varm



kimljo
27/12/10, 23:10
Hei. Håper noen kan hjelpe meg med et problem som har oppstått på en volvo 740 gle 88 mod.

Bilen har stått rolig i 3 måneder med nesten tom tank. selvfølgelig litt dumt nå som sprengkulden kom. MEN.

Før vi startet opp bilen fylte vi full tank og hadde på kondesfjerner. den sto i ro i 20 min. før vi startet den opp. Den startet lett som alltid og går fint på tomgang. Når den hadde stått å gått til den ble varm ca 20 min satte vi bilen i bevegelse og kjørte kanskje 5-10 min før problemene startet. Da startet den å lugge, ikke litt men veldig. turtallet vil ikke bevege seg over 2000 når den er i gir.

Bilen ble skrudd av og vi ventet i 10 min. Den startet opp som vanlig og gikk fint på tomgang. Vi satte den i gir og kjørte uten problemer i 10 min så startet problemet på nytt. Slik fortsetter det.

Pluggene ble byttet uten at problemet løsnet.
Jeg er vel den man kaller en NOOB når det kommer til bil, men jeg synes det er meget rart at den går som den skal mår den er kald (eller ikke er kjørt), men at problemene kommer når den har vært i beveglse i noen minutter.

Håper det er noen her på forumet som har peilig eller som har løst samme type problem før som kan redde issesongen min ;)

s4nd3r
28/12/10, 23:24
Du får lugge tilbake... :P hehe. welkomen til forumet...
hvilken motor har du? litt viktig og få med.. :P

kan være tett bensin filter.. da får du ei lugging...
og gjør reint fordeler lokket... :) eventuelt bytt det om det er slitt. med ny rotor.. (ikkje biltema)

kimljo
29/12/10, 15:38
Tusen takk for det.

tja, stikke fingeren opp i været for å se hvor det trekker er den beste løsning jeg har på å finne ut hvordan motor jeg har ;) Neida, etter det jeg har blitt fortalt ettersom det er en 88 modell så er det innsprut og ikke forgasser... det er det eneste jeg vet om motor.

Takket for at du spytter inn gode forslag til meg her...
Men med tanke på de forslagene du kommer med, er det ikke rart at dette bare skjer når den har vært kjørt litt? Hvis bensin filteret er tett, hvorfor er det ikke det når den ikke har vært i bevegelse, men har gått på tomgang? Hvis det er møkk eller at fordelerlokket er sprekt, hvorfor fungerer den når den er kalt å ikke når den er varm?

Skal ta å titte på det i morgen jeg å se hva som skjer.
Tusen takk for hjelpen så langt.

s4nd3r
29/12/10, 22:22
finnes mange uforklarlige ting her i værden... ta ett bilde av motor rommet, så får du vite hvilken motor du har... :) det er den beste måten og finne det ut på.. ;)

kimljo
29/12/10, 23:27
Skal ta å knipse et bilde til deg i morgen hvis den ikke fungerer som den skal etter vi har testet nye pluggledninger og muligens renset fordelerlokket. Hva med tenningssystemet, kan det være en årsak eller hadde den oppført seg som beskrevet hele tiden da?

Tusen takk for at du prøver å hjelpe en hjelpesløs... ;)

kimljo
02/01/11, 22:35
motoren er en b230e nr: 862...
Er det lufting i tak på disse bilene? kan evt luftingen være tett? testet nye pluggledninger, men det var det ikke

Thobbus
02/01/11, 22:50
B230E har en K-jet, mekanisk innsprøytning. Vet at det er en liten tynn vakuumslange ved innsuget, Er det rusk i den?.. ellers så er jeg usikker selv på hva det kan være :S Min med samme motor har kun lugget når jeg har hatt for lite bensin, og luft kommer inn i systemet.
Det kan være fødepumpen som kødder.

kimljo
04/01/11, 15:39
I dag har det blitt testet å kjöre med tanklokket åpent. Det som skjedde da var at den begynte å lugge med en gang også når den var kald. det var presis samme type lugging. Har dere noen ide om hva det kan väre da?

Thobbus
04/01/11, 21:27
for lite bensintrykk vil jeg tro. kansje filter som holder deg for narr. eller pumpen :)

kimljo
05/01/11, 21:47
får teste med et bensfilter en dag.. kan da vel umulig väre noe större feil...

Atanatar
14/10/11, 23:34
Funnet ut noe mer om problemet?

Har en 740 GLE '86 her nå (B230E) som lugger når motoren er varm. Har fått noen tips om at det kan være gåen varmkjøringsregualtor(?), men denne delen er jo klin umulig å finne.

Bosch delenr: 0438140004
Volvo delenr: 1346478

s4nd3r
14/10/11, 23:49
det kan ikkje vere den får formye bensin da? lave turtal den fjusker?
om temp givern (den nermest torpedoveggen) om den er gåen, så trur motoren den er kald, og kald start/tomgangs dysa peisa på bensin... prøv og napp ut ledninga av den, når motor er varn, og sjå om problem forsvinner da.. lenge sia eg har sett en E motor, men tror den sitter mitt på insuget... mellom dyse 2 og 3...

Atanatar
15/10/11, 00:02
Fusker jevnt over det hele, men mest på høye turtall og varm motor. Har hatt den inne til noen som skal ha over snittet god peiling på tenningssystemet her. De sa det var denne delen som var gåen, men det er jo klin umulig å finne ut noe om den.

Skal få testet ut forslagene dine! :-)

s4nd3r
15/10/11, 01:21
inspruten på E motoren er ganske enkel og fårstå seg på... kan vere bensinmengde fordelern.. ligger en membran inni der, som blir slitt med åra, gummi er fersk vare, og bensin hjelper ikkje på levetida... gåen insuga pakning, så den suger inn falsk luft.. eller den suger inn falsk luft en anna plass, er noe vakum oplegg, noe ala K motoren, men tror det bare er med egr systemet og gjør, om du har det.. er mye rart det kan ver..

Thobbus
15/10/11, 16:56
Er ikke mye feil på dem heller. er nesten ikke ledninger til motoren :)
Noen er kansje heldige å får sin b230e til å vare noe jævlig lenge. min gikk 800 000km før noe alvorlig gikk galt..