PDA

Vis full versjon : Erfaringer med Biltema-hjullager?



Kjell V70
27/12/10, 21:34
Noen som har erfaringer med Biltema's hjullagere framme til 850/X70?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Stotdempere-Fjaringssystem-og-Hjul/Hjullager/Volvo/V70/74094-HJULLAGERSETT-VOLVO/

Jeg handler egentlig mest mulig originalt, men med litt lite penger etter jula, og et hjullager som uler værre enn tuta på danskebåten, så må det gjøres noe.. Tenkte jeg skulle prøve Biltema, hvis det er noe å prøve da...

Er jo også en tredjedel av prisen originalt, så om det holder mer enn en tredjedel av det originale, så er det jo på en måte butikk... :)

brynna
27/12/10, 21:52
Det meste av kulelager kommer fra ganske seriøse leverandører. Hjullager er vel en av produktene jeg hadde kjøpt av Biltema med god samvittighet:)

F86
27/12/10, 22:32
Kjøpte lager til 740`n , et hos volvo og et biltema. Begge laget av Timken:)

Joakim-G_R
27/12/10, 22:32
Kjøpte lager til 740`n , et hos volvo og et biltema. Begge laget av Timken:)

1. 2. og 3. sortering......

Et annet problem er at Biltema ikke bare har 1 leverandør, men de velger den leverandøren som leverer lavest anbud. Så det kan være SKF, Timken, Quick-e-bearing China LTD, osv..

kermitt
27/12/10, 23:07
kjøpt hjullager til mange forskjellig biler og merker og de har jeg enda til gode å bytte for 2. gang. holder i massevis, hvertfall i forhold til prisen.

HAS
28/12/10, 00:12
Jeg bytta begge lagrene foran på min v70 for ca et år siden. Det ene holdt i 40 mil, det andre holder enda. Bytta forøvrig bærebru nokså samtidig. Den holdt i 8 mnd.
Personlig synes jeg at det burde vært satt en stopper for biltemas handel med bildeler. De er rett å slett livsfarlige. Jeg er ferdig med å handle der, det er helt sikkert!

Bare her på forumet er det en drøss med eksempler på folk som rett å slett har blitt lurt og fått møkkadeler.

THolandsli
28/12/10, 00:30
Jeg kjøpte et hjullager til S70in der, det holdt i ca 1år, bytta til nytt Biltemalager som nå har holdt i ca. 3 år uten noen tegn til slitasje. Virker som kvaliteten varierer.

Morgis
28/12/10, 00:47
biltema generellt er jo uforutsigbart.
Kan man styre unna, så tjener man i svært mange tilfeller på det når det kommer til slitedeler.

F86
28/12/10, 12:51
Generelt gjelder vel dette ikke bare Biltema men de fleste "lavpris" kjedene.Tror ikke alltid det man kjøper på ebay, soft bildelar osv alltid er så mye bedre. Til Biltemas forsvar skal det sies at det ialle fall er lettere å reklamere der:)

torwith
28/12/10, 23:52
har brukt 2 stk. biltema hjullager i 4 år uten problem... ca 100.000km. framlager..

Ottoturbo
29/12/10, 11:36
Har brukt hjullager, bærekuler og endeledd fra Biltema uten problemer. Endeleddene og bærekulene til 240 hadde den beste støvbeskyttelsen jeg har sett hittil. Tykk gjennomsiktig silikonmateriale. Jeg har tidligere kjøpt dyre bærearmer andre setder som kommer med noe gummigreier som sprekker etter kun 6 måneder.

lyngen
29/12/10, 12:47
jeg kjøpte hos auto og trailerparts as. billig å bra ;)

TeamBørnOut
29/12/10, 13:57
Det meste av kulelager kommer fra ganske seriøse leverandører. Hjullager er vel en av produktene jeg hadde kjøpt av Biltema med god samvittighet:)


haha "seriøse leverandører i spania" :D Kjøp ikke der.. man KAN få bra deler også men i 90% av tilfellene får man søppel

Joakim-G_R
29/12/10, 18:18
Det selges bremseskiver produsert i Kina og..

locked
29/12/10, 18:31
haha "seriøse leverandører i spania" :D Kjøp ikke der.. man KAN få bra deler også men i 90% av tilfellene får man søppel

eventuelt "seriøse leverandøra i italia" :D

The Sven
29/12/10, 18:41
Tror nok ikke det er noe bedre å handle fra ebay eller andre lavpriskjeder enn biltema iallfall... Så og si ALT av sånt er laget i kina i dag og det gjelder også en hel del originaldeler i dag. Så kvalitetsforskjellene blir mindre og mindre.

brynna
30/12/10, 11:21
haha "seriøse leverandører i spania" :D Kjøp ikke der.. man KAN få bra deler også men i 90% av tilfellene får man søppel

Er vel ikke ubegrunnet at Biltema hadde en omsetning ut av butikk på 1,9 milliarder i 2009;)

Kjøp på Biltema, det er så mye billigere at du kan skifte 5 ganger før du kommer opp i pris på originale deler:)

Joakim-G_R
30/12/10, 11:37
Er vel ikke ubegrunnet at Biltema hadde en omsetning ut av butikk på 1,9 milliarder i 2009;)

Kjøp på Biltema, det er så mye billigere at du kan skifte 5 ganger før du kommer opp i pris på originale deler:)

Jasså. Så det er billigere om 5 lagere skjærer seg, og at du må taues av viking? Det koster vel rundt 1500 kr hver gang om man ikke er medlem (som forøvrig ikke er gratis det heller)

Og når de 5 lagerne er skjært da? Skal du da endelig kjøpe ordentlig lager og være drittlei å bytte hjullager?

Vet ikke med deg, men jeg foretrekker å putte på kvalitetsdeler når jeg først gjør en jobb, istedenfor å måtte skru av/på/av/på fordi det ryker. Er ikke så forbanna dyrt med ordentlig lager heller.


Og omsetningen til Biltema er ikke sånn overimponerende. Det er en butikkjede med over 60 sjapper som selger masse dritt. De har "litt" annet enn bare hjullagere også.
Verktøyet deres er iallefall ålreit.

brynna
30/12/10, 11:43
Jasså. Så det er billigere om 5 lagere skjærer seg, og at du må taues av viking? Det koster vel rundt 1500 kr hver gang om man ikke er medlem (som forøvrig ikke er gratis det heller)

Og når de 5 lagerne er skjært da? Skal du da endelig kjøpe ordentlig lager og være drittlei å bytte hjullager?

Vet ikke med deg, men jeg foretrekker å putte på kvalitetsdeler når jeg først gjør en jobb, istedenfor å måtte skru av/på/av/på fordi det ryker. Er ikke så forbanna dyrt med ordentlig lager heller.


Og omsetningen til Biltema er ikke sånn overimponerende. Det er en butikkjede som selger masse dritt. De har "litt" annet enn bare hjullagere også.
Verktøyet deres er iallefall ålreit.

Var nå mest ment for å "pirre" TeamBørnOut. Er enig med deg at enkelte deler kjøper du ikke uoriginalt, for så å gjøre jobben på nytt. Og JA, Biltema har mye dritt.
I de fleste tilfeller er det desverre økonomien som tvinger folk til å kjøpe deler uoriginalt.

Kjell V70
30/12/10, 13:26
Takk for tilbakemeldinger... :) Ender opp med at jeg får et Mekonomen-lager(SKF?) i kveld, som jeg prøver å bytte... Tør ikke å kjøpe biltema, selv om noen har positive erfaringer... Med en svigerfar som jobber på Mekonomen-verksted, blir det ikke gæren pris uansett.. :D

lyngen
30/12/10, 19:15
Med en svigerfar som jobber på Mekonomen-verksted, blir det ikke gæren pris uansett.. :D[/QUOTE]

tenker du får det til samma pris da :P

Espen69
30/12/10, 21:28
Mekonomen har forresten blitt et dyrt sted å handle deler... Lønner seg å sjekke ut andre sjapper før man tror at man her gjort et "kupp"...

Joakim-G_R
31/12/10, 00:55
Mekonomen har forresten blitt et dyrt sted å handle deler... Lønner seg å sjekke ut andre sjapper før man tror at man her gjort et "kupp"...

Å handle på mekonomen er nesten på lik linje som å handle på Würth, det gjør du IKKE, om du ikke har noen kontakter med prosenter. :p

Kjell V70
31/12/10, 12:33
Mekonomen er faktisk dyrere enn volvo på en del ting, feks ventilløftere. En gang jeg skulle bytte alle mine 20 løftere, de kosta 4100 på mekonomen, og på volvo kosta de 2700:eek: bærebruer og fjærbeinslager er også billigere på volvo her lokalt... Men var 3-400 kroner billigere for hjullager på mekonomen da...

Mange tror jo at Mekonomen er en veldig billigkjede, og derfor sjekker de gjerne ikke andre steder...

locked
31/12/10, 12:59
Mekonomen er faktisk dyrere enn volvo på en del ting, feks ventilløftere. En gang jeg skulle bytte alle mine 20 løftere, de kosta 4100 på mekonomen, og på volvo kosta de 2700:eek: bærebruer og fjærbeinslager er også billigere på volvo her lokalt... Men var 3-400 kroner billigere for hjullager på mekonomen da...

Mange tror jo at Mekonomen er en veldig billigkjede, og derfor sjekker de gjerne ikke andre steder...
Klart, pengane dei kasta vekk på å reklamere for seg sjøl og driftskostnada for å ta i mot verkstedbestilling 24tima i døgnet må jo komme fra en plass...

Mekonomen er en søppelbutikk kort og godt.

Joakim-G_R
31/12/10, 13:25
At det er en søppelbutikk vet jeg ikke. SnapDrive er vel værre, når det kommer til verksted og slikt.

Er jo mange seriøse firmaer som bruker Mekonomen som leverandør, og som er "Autorisert Mekonomen-verksted" eller slikt. Somsagt, som privatperson er det ikke alt på Mekonomen som er billig, men sånn er det jo på Meca også, som er en sjappe ment for litt "proffkunder". Som f.eks Würth.

Det 24T verkstedgreiene er vel bare en telefonsvarer..?

TeamBørnOut
31/12/10, 23:04
Er vel ikke ubegrunnet at Biltema hadde en omsetning ut av butikk på 1,9 milliarder i 2009;)

Kjøp på Biltema, det er så mye billigere at du kan skifte 5 ganger før du kommer opp i pris på originale deler:)


ER du HELT FJERN??
Hvordan kan du skrive sånt på en tråd når folk spør om litt info og hjelp?

Kjøp aldri sånne ting på biltema hvis dere har noe i hue.

Så kan brynna kjøpe tenningsdeler, hjulagre, toppakninger på biltema. haha

brynna
01/01/11, 23:32
ER du HELT FJERN??
Hvordan kan du skrive sånt på en tråd når folk spør om litt info og hjelp?

Kjøp aldri sånne ting på biltema hvis dere har noe i hue.

Så kan brynna kjøpe tenningsdeler, hjulagre, toppakninger på biltema. haha

Ønsker ikke å starte en krangel her på forumet, men du bør lese innlegga før du "aser" deg opp. (sjekk litt mer på side 1)
Et forum er vel ment for "snakk" løst og fast inkludert noe spøk en gang iblant uten at noen skal få "pepper" for sine meninger:confused::confused::confused:...eller hva:confused:

TeamBørnOut
01/01/11, 23:46
Hvordan ville du likt om jeg kom med sånne utspill hvis du trengte hjelp? anbefaler søppel etc? Meninger er greit. men sånne biltema greier kan være farlige for folk...

Ottoturbo
02/01/11, 09:28
Jeg har kjøpt på Biltema og hatt like mange problemer som når jeg har kjøpt på Mekonomen og liknende, altså helt normalt. Jeg vil også anbefale strengere moderasjon her på forumet. Det er visse personer her som er selverklærte eksperter og er med på å gjøre diskusjoner ensporede med sine kraftfulle utbrudd. Det er liten vits å fortsette diskusjoner der usaklighetene hagler.

850GLTsilver
06/01/11, 01:23
Jeg har kjøpt på Biltema og hatt like mange problemer som når jeg har kjøpt på Mekonomen og liknende, altså helt normalt. Jeg vil også anbefale strengere moderasjon her på forumet. Det er visse personer her som er selverklærte eksperter og er med på å gjøre diskusjoner ensporede med sine kraftfulle utbrudd. Det er liten vits å fortsette diskusjoner der usaklighetene hagler.


Det er i grunnen lite morsomt når det sitter slike som børn og slenger rundt seg med påstander som det slett ikke er særlig hold for.
Jeg har kjørt Volvo i noe over 30 år, og har brukt biltemadeler helt siden jeg kom i kontakt med de første gang midt på 80-tallet.

Erfaringer jeg har gjort: Bremseklosser, så har det vært svært varierende med slitestyrken på de ORIGINALE Volvoklossene jeg har benyttet. Særlig tidlig på 90-tallet. Biltema sine har vært langt jevnere i kvaliteten, men nivået har nok vært hakket under gjennomsnittet på Volvo-klossene.
Ser vi økonomien i det hele, så vinner biltema med flere lastebillengder.

Hjullager.
Min 850 har nå rundet 520 000 Km, hvorav de første 200 000 gikk på de originale hjullagerne foran. Jeg byttet til Biltemalager og har kjørt på de siden.

Bremseskiver:
Her er det noe som har vært ordentlig merkelig.
Volvoskiver jeg har hatt på denne bilen har alle fått kast i seg etter rundt 50 000 Km. Dette har jeg ikke opplevd på biltemaskivene, selv ikke etter nesten 80 000km nå på de som står på bilen nå.

Tror noen glemmer at biltema slett ikke kan sjanse på sikkerheten med sine erstatningsdeler. Det kan de risikere søksmål på rett og slett.

Møkka til biltema finner man på verktøy, så lenge det ikke er av 10-årsgarantiverktøyet. Vet om flere bilverksteder som bruker det verktøyet.

Joda, Biltema har masse møkk, men på lager så benytter de samme leverandører som bilindustrien ellers benytter.
Myter om 1. 2. 3. sortering på slikt tror jeg lite på. Skulle slikt finnes, så er det ingen tvil om at de samme fraksjonene også havner hos "originaldeleforhandlerne"
Volvoesken på eksempelsvis forgassergummien i strombergforgasserne er kanskje bilindustriens dyreste eske i forhold til prisen på delen inni. Litt merkelig at man kunne kjøpe stromberg originalgummi til under en tiendedel av prisen som Isbergs skulle ha? (Dette var midt på 80-tallet) Og hva er da originaldelen?

Jaja, med dette slenger jeg meg inn i forumet og hilser pent på dere alle sammen.
For i dag røyk girkassa på min 850, og jeg er derfor på leit etter ei automatkasse som er i brukbar stand. Blir jo å renovere denne jeg tar ut nå til helgen uansett. Så noen? Automatkasse til -93 GLT?

kermitt
06/01/11, 02:55
legg ut en tråd i ønsket kjøpt delen ;)

har dårlige erfaringer med ting fra biltema, men hjullager er ikke det. jeg har mer tro på dårlig arbeid når de som har dårlige erfaringer hatt lager som har gått i vei rimelig fort.

vazborris
06/01/11, 03:31
Bruker ofte biltema deler også. Hjullageret på min 245 har rullet over 30000 uten problemer med spacere og 17 som ofte kan slite litt eksta på. Slike deler. Var og kjøpte dynamo som var moddeltilpasset 940 i følge katalogen og den sto det VOLVO. Fromtlamper jeg kjøpte til ene 240en min for et par år siden var av samme merke som mekonomen solgte men halve prisen eller noe slik.. er langt i fra skeptisk til biltema

HAS
08/01/11, 11:49
Jeg har handla mye på biltema og har stort sett vert misfornøyd. Det gjelder det meste. Alt fra downlights til hjullager. Er tydligvis reine lotteriet om kvaliteten er bra på det du handler. Noen har flaks, andre ikke. Jeg har handla mye orginalt og på mekonomen og har aldri hatt problemer. Bremsedelene på v70'n min er orginal volvo og har holdt i 4 år nå. Til og med håndbrekket er relativt bra. Har ikke justert det engang!
De har ikke lov å selge dårlige bildeler, det er sant. Men det er ingen som gidder å gjøre noe med det å da får det bare skure å gå. Mye pga prisen tror jeg. Folk har ikke så store forventninger. Hadde det vert mekonomen som hadde solgt deler med slik kvalitet hadde det blitt ramaskrik tvert!

Ottoturbo
08/01/11, 22:06
Før jeg kjøpte fuelslange hos Biltema tok jeg kontakt og spurte om den var egnet for E85, det var den fikk jeg som svar. Jeg trengte flere forskjellige dimensjoner og desverre hadde ikke Biltema alle. En slange måtte jeg kjøpe på Mekonomen, jeg sjekket på nettet og tok også her kontakt for å forsikre meg om at den var egnet for E85, dette var den fikk jeg som svar.

En dag tre måneder etter installasjonen skulle jeg starte opp og det luktet veldig med fuel da pumpen begynte å gå. Jeg så under bilen at det rant fuel fra området ved tanken. Ved nærmere inspeksjon så jeg at slangen jeg hadde kjøpt på Mekonomen var full av sprekker og så minst ti år gammel ut. Denne var lekk og var laget av et materiale som ble brutt ned av etanol, strikk i strid med informajsonen jeg fikk av Mekonomen. Billig var den heller ikke. Slangen fra Biltema er forstatt like fin.

Jeg venter spent på ny historie om Teambørnouts bestemor.

Modalen
09/01/11, 13:08
Før jeg kjøpte fuelslange hos Biltema tok jeg kontakt og spurte om den var egnet for E85, det var den fikk jeg som svar. Jeg trengte flere forskjellige dimensjoner og desverre hadde ikke Biltema alle. En slange måtte jeg kjøpe på Mekonomen, jeg sjekket på nettet og tok også her kontakt for å forsikre meg om at den var egnet for E85, dette var den fikk jeg som svar.

En dag tre måneder etter installasjonen skulle jeg starte opp og det luktet veldig med fuel da pumpen begynte å gå. Jeg så under bilen at det rant fuel fra området ved tanken. Ved nærmere inspeksjon så jeg at slangen jeg hadde kjøpt på Mekonomen var full av sprekker og så minst ti år gammel ut. Denne var lekk og var laget av et materiale som ble brutt ned av etanol, strikk i strid med informajsonen jeg fikk av Mekonomen. Billig var den heller ikke. Slangen fra Biltema er forstatt like fin.

Jeg venter spent på ny historie om Teambørnouts bestemor.

Dette er jo litt moro.
Jeg kjøpte bensinslange til 242n på Biltema, og den gang var det bensin som var blodet på den.

Bilen var under oppbygging, og sto stille en tre måneders tid før jeg la hodet under å fikk se Biltemaslangen full av sprekker, seendes helt ferdig ut.
Etter dette slutta jeg helt å kjøpe gummiprodukter på Biltema. Alt jeg har kjøpt derfra med gummi rundt har råtna opp.

Aldri spør folk som jobber i bilrekvisita om slike detaljerte spørsmål. Spør heller om hva slags produsent det er på produktet, og gjør research selv.

Nå har jeg brukt Gates drivstoffslanger på min (BilXtra, muligens Torshov også), og de ser ut til å trives helt fint i E85-drikken. :)

Ottoturbo
09/01/11, 15:57
Dette er jo litt moro.
Jeg kjøpte bensinslange til 242n på Biltema, og den gang var det bensin som var blodet på den.

Bilen var under oppbygging, og sto stille en tre måneders tid før jeg la hodet under å fikk se Biltemaslangen full av sprekker, seendes helt ferdig ut.
Etter dette slutta jeg helt å kjøpe gummiprodukter på Biltema. Alt jeg har kjøpt derfra med gummi rundt har råtna opp.

Aldri spør folk som jobber i bilrekvisita om slike detaljerte spørsmål. Spør heller om hva slags produsent det er på produktet, og gjør research selv.

Nå har jeg brukt Gates drivstoffslanger på min (BilXtra, muligens Torshov også), og de ser ut til å trives helt fint i E85-drikken. :)

At Mekonomen ikke vet hva de selger er vel et tydelig sykdomstegn. Fuellekkasje er ikke morro. Mekonomen skal vite hva de selger og informasjonen som er publisert om produktet skal være riktig. En forbruker kan ikke forholde seg til annet.

TeamBørnOut
09/01/11, 16:08
THolandsli: kunne du ikke bare fjerna det stygge i settningen? for den inneholdt jo mye bra også :/

Men vi prøver igjen med en snillere tone!!
850GLTsilver: Jeg forstå det slik på dine innlegg at du ikke har så mye erfaring.
da ville du oppdaget at biltema bremseklosser er skikkelig søppel. Ofte belegget detter av og sånt. Men ingen saksøker biltema fordet..
Du har erfart at volvos originale bremseskiver slo seg? (fordi det ristet litt i rattet når du bremset?)
biltemas bremser er utrolig dårlige.. bare prøv noen bedre typer så får du se..
Du har bremser i mere en 2 dager og de støver ikke på langtnær så ille!
Biltema bremseklosser holder i 2 dager med kjøringa mi. volvo sine i 1-2 uker.. ettermarkeds greier av litt bedre kvalitet holder 1 måned. spørs hvor mye jeg kjører og hvordan været er etc.
Det er sikkert 100biler i verden som har brent ned pga biltemas bensin slanger også.. men de har nå fått inn ny og bedre type faktisk. Men denne har de også byttet ut med en litt billigere modell i det siste.. fortsatt stålomspunnet men av lavere kvalitet en den første de hadde...
Har selv laget tråd her inne om biltemas forgje leverandør av bremse skiver..
men bremseklossene deres er fortsatt ræva. og vil alltid være det... fordi det lønner seg ikke å ha gode bremsedeler. da kjøper folk heller på volvo en å betale like mye på biltema :) (bremse klosser er det pressa priser på)

Modalen
09/01/11, 16:18
At Mekonomen ikke vet hva de selger er vel et tydelig sykdomstegn. Fuellekkasje er ikke morro. Mekonomen skal vite hva de selger og informasjonen som er publisert om produktet skal være riktig. En forbruker kan ikke forholde seg til annet.

Du kan hoppe foran en bil og legge skylden på bilføreren, og få medhold i retten også.
Det forandrer ikke det faktum at du blir grønnsak som resultat.

Skal man kvalitetssikre, så må man nesten lese seg opp litt selv og være kritisk til sine kilder.

Det kreves absolutt ingen utdannelse for å jobbe på Mekonomen. De som jobber der kan ikke vite alt om alt de selger heller. Da hadde nok timelønna deres sett litt penere ut også gitt...

Ikke noe vondt ment. Bare prøver å fremme et poeng om at man alltid må være kritisk til sine kilder. :)

Sebbe
09/01/11, 16:25
du bruker opp bremseklosser på 1-2 uker? hehe :p mye svinger der du bor? :p

TeamBørnOut
09/01/11, 16:26
nja, + mye fine sletter ;)

Joakim-G_R
09/01/11, 16:53
+ mye tullpreik og trolling også. :)

TeamBørnOut
09/01/11, 20:38
neppe :)

850GLTsilver
09/01/11, 22:47
THolandsli: kunne du ikke bare fjerna det stygge i settningen? for den inneholdt jo mye bra også :/

Men vi prøver igjen med en snillere tone!!
850GLTsilver: Jeg forstå det slik på dine innlegg at du ikke har så mye erfaring.



Enda snillere: Du får nå leve i den trua.
Men etter å ha handlet på Biltema siden midt på 80-tallet, så vil jeg nok dessverre for deg betrakte meg som litt over middels erfaren i det segmentet.

Aldri opplevd skumle ting med hverken bensinslanger eller bremseutstyr fra Biltema. Men jeg har kanskje kjørt litt for lite med det?
Legger jeg pent sammen kilometre på mine Volvoer siden 1979, så ender jeg på et pent 7-sifret antall kilometer. Den siste har jeg hatt i rundt 395000.
Den har sett originale bremseskiver (Som ble merkelig hurtig nedslitte sammen med de originale klossene som Bilia leverte med bilen da jeg kjøpte den) samt et par sett Biltemaskiver som har hatt pen levetid i forhold til at det er en automatgiret bil, og kjørelengden jeg har hatt.
Jeg har hatt gleden av å finne andre klosser enn Volvos originale som har gitt meg flere og langt ifra støyende kilometer på veien, og samtidig uten vibrering i ratt eller svak bremseeffekt på noen som helst måte.

Jeg har kanskje vært veldig heldig? Tror ikke det egentlig.
For det er utrolig mye møkk å få kjøpt på Biltema. Virkelig mye møkk.
Men de leverer også svært mye som er både bra og svært billig i forhold til alternativene. Man må bare være i stand til å vurdere hva man får, og å bruke de tingene man finner er gode, samt å forkaste det men finner ikke å holde mål.

Men du kan jo vurdere det hele ut fra hva jeg opplever, og som er referert her i et par tråder? Lavt bensinforbruk. Normalt oljeforbruk. Motoreffekt som oppleves som mere enn nok. Stabilitet og trygghetsfølelse som ligger akkurat der jeg forventer det å være i en såpass god Volvo.
Stemmer relativt dårlig med den skremselspropagandaen som du med din lite forsonlige vinkling legger ut om her inne iallefall.

For ingen av mine biler har tatt fyr. Ingen av mine biler har skaffet meg problemer med å stanse i tide. Ingen av mine biler har skremt meg på veien på noen måte, om jeg ser bort fra hvor bra de har oppført seg, også i noe over lovlige hastigheter her i Norge. (På dertil egnede veistrekninger hvor slik fart er tillatt)

Lite erfaring?
Ja med å bytte deler som automatkasser og slikt. Der har du helt rett.
Første gangen jeg skal til med det faktisk.

855 tdi
09/01/11, 23:00
Billige deler = drittbil. Kjøp ordentlig. Har du ikke råd...spar penger.

850GLTsilver
09/01/11, 23:05
Har en jævl** bra drittbil jeg da, OG sparer penger.hehe.
Kjøper forøvrig en god del saker fra over dammen.
Originaldeler til priser som vi her kan drømme om.
Er visse reservedelsomsetningsledd som skrur oss forbrukere noe ettertrykkelig kan jeg melde.
Forsøk øvelsen frontlykter foreksempel.
Volvo: Ca Kr. 3500,-
Originale VALEO-lykter fra alternativ leverandør: Ca Kr. 1000,-
Kan du fortelle meg hvilke lykter jeg bør kjøpe?

TeamBørnOut
09/01/11, 23:07
Jeg har hatt gleden av å finne andre klosser enn Volvos originale som har gitt meg flere og langt ifra støyende kilometer på veien, og samtidig uten vibrering

Det var bare akkurat den linja der jeg satt å ventet på skulle komme frem etter uttalelsen din om kast i skiver etc ;)
For selv om du har kjørt volvo fra før jeg ble født så betyr ikke det at du automatisk vet mer om bremseskiver etc en hva jeg gjør :)
Vibrasjon i ratt kommer ikke av skjeve skiver etc. dette tilhører 140 tiden og way back...
Det kommer av den enkle grunn av MØKK som ligger på skiva di og gjør at bremseklossene griper forskjellig.. Dette kan komme etter hard kjøring og plutselig kø (du står og klemmer inn bremsen så belegget og smuss brenner seg inn enkelte steder på skiva...)
At du kjører med biltema bremseklosser og syns dette fungerer bra får være din sak. jeg setter heller pris på at bilen stopper i tide :)
Seff leverer biltema noe bra. Men bremseklossene deres (som du nevnte) er dårlig. Disse er skikkelig ræva sammenlignet med MYE annet ettermarkeds greier. Jeg skjønner egentlig ikke at du gidder kjøre med sånt. men hvis du har de lenge så tyder jo det på en ekstremt snill kjørestil (noe vibrasjonen du har i rattet også gjør ;)).
Hvis du vil ha en "aha" opplevelse på bremser så anbefaller jeg deg nye BILTEMA bremseskiver og greenstuff / redstuff bremseklosser. dette er billig ettermarkeds greier som jeg LOVER DEG at du vil like i forhold til biltema :) (men ikke dytt slike klosser på brukte biltema skiver... det er bare så feil / slemt å gjøre mot de nye bedre klossene).
til sammenligning så kan jeg love deg du har slike bremseklosser i mange år i forholdt til biltema klossene du nå har lenge (virker som om du hinter til dette).
Bare prøv, å se om du vil tilbake til biltema klossene senere...
Mindre bremsestøv og mye kortere bremselengde er en av fordelene ;)

(Ps: har faktisk ebay / biltema / kina hjulager bak på xc70 min... men det er kun fordi jeg har spacere som skal på.. og volvo sine lagre er faktisk ikke såååå mye bedre... de ryker fort uansett.. Så DER er jeg enig. penger spart på noe som må byttes ofte, men det går ikke utover sikkerheten eller bremselengden min :))

Modalen
09/01/11, 23:08
Enda snillere: Du får nå leve i den trua.
Men etter å ha handlet på Biltema siden midt på 80-tallet, så vil jeg nok dessverre for deg betrakte meg som litt over middels erfaren i det segmentet.

Aldri opplevd skumle ting med hverken bensinslanger eller bremseutstyr fra Biltema. Men jeg har kanskje kjørt litt for lite med det?
Legger jeg pent sammen kilometre på mine Volvoer siden 1979, så ender jeg på et pent 7-sifret antall kilometer. Den siste har jeg hatt i rundt 395000.
Den har sett originale bremseskiver (Som ble merkelig hurtig nedslitte sammen med de originale klossene som Bilia leverte med bilen da jeg kjøpte den) samt et par sett Biltemaskiver som har hatt pen levetid i forhold til at det er en automatgiret bil, og kjørelengden jeg har hatt.
Jeg har hatt gleden av å finne andre klosser enn Volvos originale som har gitt meg flere og langt ifra støyende kilometer på veien, og samtidig uten vibrering i ratt eller svak bremseeffekt på noen som helst måte.

Jeg har kanskje vært veldig heldig? Tror ikke det egentlig.
For det er utrolig mye møkk å få kjøpt på Biltema. Virkelig mye møkk.
Men de leverer også svært mye som er både bra og svært billig i forhold til alternativene. Man må bare være i stand til å vurdere hva man får, og å bruke de tingene man finner er gode, samt å forkaste det men finner ikke å holde mål.

Men du kan jo vurdere det hele ut fra hva jeg opplever, og som er referert her i et par tråder? Lavt bensinforbruk. Normalt oljeforbruk. Motoreffekt som oppleves som mere enn nok. Stabilitet og trygghetsfølelse som ligger akkurat der jeg forventer det å være i en såpass god Volvo.
Stemmer relativt dårlig med den skremselspropagandaen som du med din lite forsonlige vinkling legger ut om her inne iallefall.

For ingen av mine biler har tatt fyr. Ingen av mine biler har skaffet meg problemer med å stanse i tide. Ingen av mine biler har skremt meg på veien på noen måte, om jeg ser bort fra hvor bra de har oppført seg, også i noe over lovlige hastigheter her i Norge. (På dertil egnede veistrekninger hvor slik fart er tillatt)

Lite erfaring?
Ja med å bytte deler som automatkasser og slikt. Der har du helt rett.
Første gangen jeg skal til med det faktisk.

Støtter mer enn gjerne opp under det du skriver.
At de to meterene med drivstoffslange jeg kjøpte på biltema morknet opp, er uansett et faktum.

At butikken får inn en dårlig batch fra leverandøren skjer. At dem kommer ut til sluttbruker før feilen oppdages, forekommer også... :)

The Sven
09/01/11, 23:14
Billige deler = drittbil. Kjøp ordentlig. Har du ikke råd...spar penger.

Er vel strengt tatt bedre å bytte ut i billige deler enn å ikke bytte i det hele tatt. For det er alternativet om man ikke har råd. Er sikker på at 850GLTsilver har ganske bra greie på hva som holder mål og ikke på Biltema siden han har brukt det som foretrukken leverandør til sine bildeler i mange år.

Shaiko
09/01/11, 23:17
Dette er jo litt moro.
Jeg kjøpte bensinslange til 242n på Biltema, og den gang var det bensin som var blodet på den.

Bilen var under oppbygging, og sto stille en tre måneders tid før jeg la hodet under å fikk se Biltemaslangen full av sprekker, seendes helt ferdig ut.
Etter dette slutta jeg helt å kjøpe gummiprodukter på Biltema. Alt jeg har kjøpt derfra med gummi rundt har råtna opp.

Aldri spør folk som jobber i bilrekvisita om slike detaljerte spørsmål. Spør heller om hva slags produsent det er på produktet, og gjør research selv.

Nå har jeg brukt Gates drivstoffslanger på min (BilXtra, muligens Torshov også), og de ser ut til å trives helt fint i E85-drikken. :)

Jobber på bilxtra verksted. og vi har Gates slanger på lager. Jeg må bytte bensinslangen 1 gang i året pga sprekker. da e-85`n drar silikonet ut av slangen. byttet den for snart 1 år siden, og ser at det er på tide og bytte igjen. denne gangen blir det så klart hydroscand som skal finne slange til meg

850GLTsilver
09/01/11, 23:22
Det var bare akkurat den linja der jeg satt å ventet på skulle komme frem etter uttalelsen din om kast i skiver etc ;)
For selv om du har kjørt volvo fra før jeg ble født så betyr ikke det at du automatisk vet mer om bremseskiver etc en hva jeg gjør :)
Vibrasjon i ratt kommer ikke av skjeve skiver etc. dette tilhører 140 tiden og way back...
Det kommer av den enkle grunn av MØKK som ligger på skiva di og gjør at bremseklossene griper forskjellig.. Dette kan komme etter hard kjøring og plutselig kø (du står og klemmer inn bremsen så belegget og smuss brenner seg inn enkelte steder på skiva...)
At du kjører med biltema bremseklosser og syns dette fungerer bra får være din sak. jeg setter heller pris på at bilen stopper i tide :)
Seff leverer biltema noe bra. Men bremseklossene deres (som du nevnte) er dårlig. Disse er skikkelig ræva sammenlignet med MYE annet ettermarkeds greier. Jeg skjønner egentlig ikke at du gidder kjøre med sånt. men hvis du har de lenge så tyder jo det på en ekstremt snill kjørestil (noe vibrasjonen du har i rattet også gjør ;)).
Hvis du vil ha en "aha" opplevelse på bremser så anbefaller jeg deg nye BILTEMA bremseskiver og greenstuff / redstuff bremseklosser. dette er billig ettermarkeds greier som jeg LOVER DEG at du vil like i forhold til biltema :) (men ikke dytt slike klosser på brukte biltema skiver... det er bare så feil / slemt å gjøre mot de nye bedre klossene).
til sammenligning så kan jeg love deg du har slike bremseklosser i mange år i forholdt til biltema klossene du nå har lenge (virker som om du hinter til dette).
Bare prøv, å se om du vil tilbake til biltema klossene senere...
Mindre bremsestøv og mye kortere bremselengde er en av fordelene ;)

(Ps: har faktisk ebay / biltema / kina hjulager bak på xc70 min... men det er kun fordi jeg har spacere som skal på.. og volvo sine lagre er faktisk ikke såååå mye bedre... de ryker fort uansett.. Så DER er jeg enig. penger spart på noe som må byttes ofte, men det går ikke utover sikkerheten eller bremselengden min :))


Sier du det du.
Så morsomt for deg da.
Hjullager bak for 850/V70 på Biltema sier du ? Når da? Kan faktisk ikke huske å ha sett de hatt det noen gang.
Hjullagerne foran var av en eller merkelig grunn identiske med de jeg tok av: FAG-lagre. (Skikkelig rævva lager ja)
Jeg kan jo en gang til nevne at jeg IKKE har opplevd vibrasjoner i rattet med Biltema-skiver/klosser. Så hva din presisering av at dette er en saga blott vet jeg faktisk ikke hvorfor du kommer med. Når det gjelder skjeve skiver, så har Volvo særlig hatt vansker med dette på sine XC-biler av forskjellige typer. Kan du begripe hvordan folk oppdaget problemene? (Jepp, vibrasjoner i rattet) Skulle gjerne linket til artikler om emnet om jeg hadde giddet. Du ville vel ansett de som humbug uansett.

Du overså glatt også dette greie faktum at jeg også stopper greit i tide (Også da jeg kjørte med Biltemaklosser), men det teller kanskje ikke? Samme sak med at jeg faktisk IKKE kjører på Biltemaklosser for tiden.

Jeg var ikke den som bragte dette med erfaring eller ikke på bane, så jeg føler intet behov for å forsvare meg på noen måte der. Jeg har på ingen måte hevdet meg med mere erfaring enn deg, men tillot meg å nevne at jeg faktisk har gjort meg en del erfaringer på området ettermarkedsdeler fra forskjellige leverandører, som kanskje er greit på nivå med hva man bør ha for å uttale seg noenlunde saklig her inne.

Nei, jeg har ingen ekstrem kjørestil. Dette rett og slett fordi min ferdsel langs våre veier forholder seg greit i forhold til den aller viktigste trafikkregel av dem alle. Anbefales sterkt til øvrige også den nemlig. Vil tro det er langt flere problemer i trafikken og med biler generelt som er koblet opp mot slik ekstremkjøring enn mot "dårlige deler".

OG til våren skal bilen få nye skrubber baug rundt.
Tåler det bilen min.
18 år gammel, og fortsatt tight og fin i en grad som har imponert en hel del av de som har fått låne den innimellom. Har noe med å stelle pent med redskapen å gjøre. :D

TeamBørnOut
09/01/11, 23:39
Sier du det du.
Så morsomt for deg da.
Hjullager bak for 850/V70 på Biltema sier du ? Når da? Kan faktisk ikke huske å ha sett de hatt det noen gang.
som du leser over står det biltema/kina /ebay... Allså jeg HINTER til billige ettermarknads deler... De fleste skjønte sikkert det når jeg skrev det på den måten... men ikke du, Selv om jeg PASSET på å skrive noe annet FØR biltema :)



Hjullagerne foran var av en eller merkelig grunn identiske med de jeg tok av: FAG-lagre. (Skikkelig rævva lager ja)
Jeg kan jo en gang til nevne at jeg IKKE har opplevd vibrasjoner i rattet med Biltema-skiver/klosser.

Aldri opplevd dette selv på noen bremseskiver. Men det har noe med at jeg skjønner hvordan jeg skal bremse etc :) Men dette fenomenet får man faktisk på biltema bremser og brembo bremser til 20000kr :)



Så hva din presisering av at dette er en saga blott vet jeg faktisk ikke hvorfor du kommer med. Når det gjelder skjeve skiver, så har Volvo særlig hatt vansker med dette på sine XC-biler av forskjellige typer.
Å? har volvo hatt problemer med dette? Kan det være fordi folk ofte kjører slike xc biler med automat og ofte er det folk som er av eldre årgang og bruker bremsene litt mye? Joda, dette er nok grunnen. faktisk så er det sånn at jeg har hjulpet bortimot 40-50 folk med å dreie over skivene deres for å fjerne gammelt belegg som har brent seg fast i skiva. ofte så dro vi vinkel sliperen over klossene deres også.. dette gjør jeg faktisk ofte. Men volvo løste dette problemet med å komme med bremseklosser som er litt hardere en hva som var beregnet på bilene.. Viste du forresten at dette i begynnelsen "bare" skjedde på xc90 med 336mm bremse skiver? Små kjøring i lavehastighetr og bremser som aldri ble varme = kasting i rattet :)
Ofte løser volvo dette problemet med å sende ut lærlingen på en skikkelig bremsetur for å brenne vekk rester å dritt på skiva. Hvis det ikke blir borte og bilen er "umulig" å holde rett på veien under nedbremsning (ja... det kan nesten være det hvis det har brent seg godt inn) så må de pusses over / byttes... de bytter de som regel fordi det er billigere en å la en kar stå å dreie over de...)



Kan du begripe hvordan folk oppdaget problemene? (Jepp, vibrasjoner i rattet) Skulle gjerne linket til artikler om emnet om jeg hadde giddet. Du ville vel ansett de som humbug uansett.

Jeg kan heller vise deg en haug av slike skiver som "er skjeve" men som i realiteten bare har masse "merker" etter bremse klosser på seg etc...



Du overså glatt også dette greie faktum at jeg også stopper greit i tide (Også da jeg kjørte med Biltemaklosser), men det teller kanskje ikke? Samme sak med at jeg faktisk IKKE kjører på Biltemaklosser for tiden.

At du stopper greit i tide er DIN oppfatning. Jeg vet godt hvor mye dårligere biltema bremser er i forhold til mange ettermarkeds produkter.. At du ikke kjører på biltema klosser fortiden skjønner jeg godt. Jeg gjør det bare hvis det begynner å gå på stålet og jeg ikke har bremseklosser liggende (ofte bestillings tid på bremseklossene jeg bruker)



Jeg var ikke den som bragte dette med erfaring eller ikke på bane, så jeg føler intet behov for å forsvare meg på noen måte der. Jeg har på ingen måte hevdet meg med mere erfaring enn deg, men tillot meg å nevne at jeg faktisk har gjort meg en del erfaringer på området ettermarkedsdeler fra forskjellige leverandører, som kanskje er greit på nivå med hva man bør ha for å uttale seg noenlunde saklig her inne.

Nei, jeg har ingen ekstrem kjørestil. Dette rett og slett fordi min ferdsel langs våre veier forholder seg greit i forhold til den aller viktigste trafikkregel av dem alle. Anbefales sterkt til øvrige også den nemlig. Vil tro det er langt flere problemer i trafikken og med biler generelt som er koblet opp mot slik ekstremkjøring enn mot "dårlige deler".

OG til våren skal bilen få nye skrubber baug rundt.
Tåler det bilen min.
18 år gammel, og fortsatt tight og fin i en grad som har imponert en hel del av de som har fått låne den innimellom. Har noe med å stelle pent med redskapen å gjøre. :D


Håper du gir den litt mer kjærlighet en biltema klosser og bremser til våren.
Som jeg skrev over!(redstuff fra ebc) Du kommer aldri til å ville ha slike(biltema) klosser på bilen igjen.
18år gammel volvo kan være fin og god å kjøre ja! helt enig! Jeg sitter å skriker å banner når jeg er ute å kjøre bilen min 06volvo.. Det er så mye feil laget og dårlig med den at jeg gleder meg til snøen blir borte så jeg kan ta frem min 1996mod volvo 960 :) (for på den bilen slipper man å gå ut å slå på vindusviskerene fordi de fryser igjen etc... Det var vist jævlig vanskelig for volvo å gjøre at de stoppet mot ruta når det er kaldt ute.... IKKE har de gjort det mulig å stoppe de på ruta heller (slik som eldre volvo har mulighet for....)

JP_Ra©ingTeam
09/01/11, 23:41
har kjørt på biltema hjulager i mange år nå.. og holder fremdeles. og om det ikke hadde holdt så lenge som jeg hadde forventet.. kunne jeg ha byttet det 3 ganger for det orginale koster..

Har kjøpt radiator, som jeg tror den dag i dag er tett ( bilen solgt)
X antal bærebroer.. osv osv osv..

Har ingenting å si på kvaliteten til det biltema selger..
Noen deler styrer man jo unna.. Men generelt er det bra.

en annen ting.. I dette tilfelle.. Hjullager
HVOR mange produsenter Lager egentlig hjullager til en volvo v70 ??
en ting er hva oppkjøperne setter på eska si,, en annen sak hvor er dem laget?


et annet eksempel..

Volvo tar rundt 1000 lappen for øvre fjær sete til Volvo 850/v70
biltema tar 129,-

da tenker vi.. Det originale må jo være MYE bedre.. siden det koster SÅ mye mer..

MEN er det slik?

Bilde hentet www.biltema.no artnr : 72753

http://www.biltema.no/ProductImages/72/large/72-753_l.jpg

TeamBørnOut
09/01/11, 23:50
Biltema bremseskjold VS volvo.. skiller 1000kr ca. hva jeg ville valgt? biltema seff...

Har man biltema lager som holder har du vært heldig å fått et som er produsert av en god produsent. ikke spansk drit :)
Hvormange her inne har ikke byttet mellomaksel lagre 1-2 ganger i året? det originale holdt i 15-20år? :D
(har noe med at det "lukkede" lagre fra biltema ikke er lukket en gang :D

TeamBørnOut
09/01/11, 23:51
Men hvordan du får biltema bære armer å sånt til å holde er jo et mysterium? bruker du ikke bilen?

850GLTsilver
09/01/11, 23:56
Men hvordan du får biltema bære armer å sånt til å holde er jo et mysterium? bruker du ikke bilen?


Mitt mysterium var her for en stund siden da jeg byttet bærebruer på min.
Originale VOLVO bruer først: Der slapp foringene taket i brua etter kun noen få kilometer. Ble møtt med beskjeden om at jeg hadde strammet boltene med bilen oppheist og ikke med bruene i "normal kjørestilling". Hjalp ikke at jeg argumenterte med at jeg faktisk hadde gjort det på rett måte.
Ble ikke kjøpt nye originale da nei. Monterte da Biltema sine og de sitter der den dag i dag (Vel to og et halvt år siden)

Hva skal jeg lese ut av en slik opplevelse? (Det var kun den ene brua som sviktet ja)

TeamBørnOut
10/01/11, 00:00
min erfaring er at de originale holder i mange år. biltema MAX et år.. Det er det 60stk andre her inne som har erfart også :D
Byttet aldri på 850n vi hadde for noen år siden. kun de gode originale volvo :)
(selv om de er myke som søppel).
hvis dine røyk etter et år så fikk du sikkert noen veldig gammle eller no.
biltema sine er i mye dårligere kvalitet og gummien flekser mye mye mer en originalt også..
Selv får jeg ikke kjøpt på volvo mer... fordi volvo kun selger dårlige armer en originalt.. Noe jeg ikke vil ha...

850GLTsilver
10/01/11, 00:04
2,5 år, Ca 85000Km så langt.
De originale røyk ikke etter et år, kun noen få kilometer. = Mindre enn 100Km.

TeamBørnOut
10/01/11, 00:06
men da skjønte du sikkert også at det var en fabrikasjons feil ved de :)

Morgis
10/01/11, 00:06
Var uheldig og knakk originalarmen i fjor. gikk til investering på biltema, men den holdt hele 8mnd før den var slarken.. så ble dem slik:
http://www.youtube.com/watch?v=QwPMzjt7vJQ
Fikk tak i en brukt original arm igjen som var 13år gammel, og den var god som gull slik den andre originale var. :)
Investering.

Bremseklosser jeg har brukt fra biltema har støvet så mye at felgene var rett og slett umulige å holde rene.
blitt volvo siden, og felgene holder seg flott :)

Lyspærer holder dårlig og lyser dårlig.

Det meste av gummiprodukter er harskt, så det styrer jeg også unna..

Jeg er generelt lite fornøyd med slitedeler fra biltema..
Verktøy og enkelte kjemikalier fungerer greit.

TeamBørnOut
10/01/11, 00:08
og morgis har helt rett...
Jeg har fått dårlige ting på volvo selv... men sier ikke at biltema produktene er bedre når det tydelig er fabrikasjons feil med delen...

850GLTsilver
10/01/11, 00:15
men da skjønte du sikkert også at det var en fabrikasjons feil ved de :)

Uten vansker.
BILIA derimot......
Men spørsmålet mitt står der det: Hvorfor ikke Biltema sine, når de viser seg å holde helt greit i forhold til hva man kan ønske av slike bruer?
Prisforskjellen på omtrent firegangen tilsier at de allerede har holdt tilsvarende 400 000 Km (Eller om vi regner ørerer pr mil, så er Biltema sine forlengst de originale totalt overlegne.)

Stramma ellers opp forstillinga med nye fjærer og dempere samtidig, så da ble "bidraget" fra bruene greit kamuflert. Syntes nemlig at GLTen var alt for løs i utgangspunktet, men siden jeg ikke kjører racerbil, så ville jeg beholde en god porsjon komfort. Bor ute i Høland, og dit ut er det ikke verdens beste veier for å si det mildt. Var i et asfalthull der jeg slo i filler det originale hjullageret på venstre side foran. Begynner å bli lenge siden det også nå.

TeamBørnOut
10/01/11, 00:36
Er jo fine veier ut mot høland da :) har kjørt mye gjennom der.. når vi tar mysen - lillestrøm - oslo - bensin / matpause på bislet og så avslutter racet mot mysen igjen :D
Men skjønner hva du mener ;) om noen uker så er veiene der spennende mtp tælehiv etc. eneste veien jeg vet om som er være trøsken ( skiptvet - sarpsborg ).
Men har du hatt bære armen fra biltema så lenge så er faktisk det 1.5 år lengre en hva som normalt er. Hadde jeg vært deg så ville jeg stått på mitt og klaga til bilia.. spurt om hvorfor den andre holdt enda hvis du monterte den nye feil.. Har kranglet mye med bilia / volvo selv. men alltid vunnet :) Fått en del feil greier der gjennom tiden til bilen min. har som oftest blitt rimelig forbanna og pælma delene langt F unna... noe som har resultert i at "delene ser jo ikke så bra ut som når du fikk de, dette kan vi ikke ta tilbake"... Men har alltid løst seg etter litt krangling :)

850GLTsilver
10/01/11, 00:49
Er ikke så ofte inne på å krangle med de.
Som regel så føyer de seg pent, da de vet hvem jeg er....(En helt egen historie i grunn)

Men på denne armen ga de seg ikke. Og jeg hadde ikke tid til å krangle med de.

Men over til noe helt annet.
Finnes det en komplett OBD1 liste til min volvo noe sted?
Har jo dette som er med i Haynes-boka, men der mangler vel omtrent halvparten.
Har ikke hatt tid/ork til å bla gjennom alle sidene her inne.

Tror du skjønner hvor jeg står sånn omtrent nå, og det er jo bra.
Kjøper deler der jeg finner at jeg får rett forhold mellom pris/kvalitet.
Styrer glatt unna en hel del, men har få betenkeligheter der jeg finner at varene er bra.
Det ER blitt mindre biltema med tiden, men det skyldes ikke kvaliteten, men mye mere tigjengelighet og .....utrolig nok.. pris.
Kjøper en god del via forskjellige E-bay-butikker, og får hva jeg ønsker hit hurtig og relativt rimelig. Bremseklosser, antenna måtte få ny mast, servopumpen synger (nbokstavelig talt) så det holder, samt noe annet småtjafs. Skal bli kos i garasjen etterhvert. MEn først automatkasse altså. Jævl** japankasse assa... Holder jo ikkeno jo.

Ja de asfalterte store deler av RV169 nå i høst, så det er bedre nå.
Men du dæven sånn som de veiene har sett ut de siste åra....

Morgis
10/01/11, 00:50
Finnes det en komplett OBD1 liste til min volvo noe sted?
Har jo dette som er med i Haynes-boka, men der mangler vel omtrent halvparten.
Har ikke hatt tid/ork til å bla gjennom alle sidene her inne.


How-to har mange flotte veiledere.. gjør deg litt kjent der :) :)
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1587

TeamBørnOut
10/01/11, 00:53
Japsekassene er faktisk utrolig bra sålenge de får bra olje og kjøling.. disse kassene ( tilsvarende ) sitter i meeengder av biler med mere effekt en hva volvo har. men kjøling og olje er et must.. Vær glad du ikke har noe rein US kasse... da dette er søppel fra første start :D

http://www.google.no/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=OBD1+volvo+850

se om du finner noe nyttig der

850GLTsilver
10/01/11, 01:15
Har stor moro av det faktum at de to eneste større enhetene i denne bilen som har svikta, er begge japanske saker.
Girkassa og Varmeapparatkontrolleren.

Og jeg som alltid har sett på ALPS som en dundrende flink produsent av svært mye elektronikk som jeg har mest å gøre med.

At girkassa ble bytta da jeg kjøpte bilen skyldtes at nettopp varmeapparatet dreiv og sendte ut noen falske koder på nettet. Ble dyrt for Bilia å selge meg den bilen.

Men med 395000 nær feilfrie kilometer på telleren og som den desidert billigste bilen jeg noensinne har hatt, så må jeg vel bare takke også denne japaneren (girkassa) for lang og tro tjeneste.

Takker for linken.
Skal se over hva de har der også.

Kanskje bygge en slik "scanner" også? Er så slitsomt å stå krokbøyd over de der stikkene der fremme.

Morgis
10/01/11, 01:19
Girkassa er det vel Toyota som har produsert.
Bra kasse, men som TBO nevner, så er oljekjøleren for liten, spes med tanke på at ekstern oljekjøler skal monteres ved montering av tilhengerfeste... Er vel bare 5% av kassene som har fått oppleve det desverre..
Så topper de fleste med gammel olje og chip på turbobilene... desverre...

Men amerikanere er jo bøse når det kommer til girkasser når dem først vil lage skikkelig kasse.. Da tenker jeg ikke på noe familiebil kasser.. men i de bilene med større motorer. De har jo imponerende kasser... Detroit og Allison, det er US kasser(??)

850GLTsilver
10/01/11, 01:32
Nja, Aisin er vel ikke mere enn et selskap som er delvis eid av Toyota vel?
Ekstra oljekjøler er på sin plass på disse ja. Har bare ikke gidda å montere en på min ennå.....

Modalen
10/01/11, 05:59
Jobber på bilxtra verksted. og vi har Gates slanger på lager. Jeg må bytte bensinslangen 1 gang i året pga sprekker. da e-85`n drar silikonet ut av slangen. byttet den for snart 1 år siden, og ser at det er på tide og bytte igjen. denne gangen blir det så klart hydroscand som skal finne slange til meg

Da får jeg nesten holde et øye med dem. Har kjørt halvannet år nå på dem. :)

TeamBørnOut
10/01/11, 16:36
Nja, Aisin er vel ikke mere enn et selskap som er delvis eid av Toyota vel?
Ekstra oljekjøler er på sin plass på disse ja. Har bare ikke gidda å montere en på min ennå.....


aner ikke hvorfor folk kaller det toyota kasser. Men aisin er iallefall kjøpt opp av borgwarner nå. Aisin warner.

Skal du ha god levetid på kassa så kjøp en litt større oljekjøler en den originale volvo sender med til hengerfeste. den er egentlig veldig liten. men bedre en ikkeno.

Morgis: Ja amerikanerene kan lage kasser når de vil. men for oss dødlige så får vi skjelden oppleve slike godkasser i bruksbilene våres.

locked
10/01/11, 17:43
et annet eksempel..

Volvo tar rundt 1000 lappen for øvre fjær sete til Volvo 850/v70
biltema tar 129,-

da tenker vi.. Det originale må jo være MYE bedre.. siden det koster SÅ mye mer..

MEN er det slik?
Ikkje skjit deg ut då, orginalt øvre fjørsete kosta 421kr.

VO 30683637 Fjädersäte 421,51kr og det er bruttopris uten rabatt, til og med forsterka utgåve til 850/X70/S60/S80 1992-2008

850GLTsilver
10/01/11, 17:49
aner ikke hvorfor folk kaller det toyota kasser. Men aisin er iallefall kjøpt opp av borgwarner nå. Aisin warner.



Var vel midt på 90-tallet de gikk inn, var det ikke?
Mener å huske at AISIN WARNER dukket opp på kassene da omtrent.

F86
10/01/11, 18:29
Kan stemme det, hadde sånn kasse i grand cherokee`n, var en 93 mod:)

850GLTsilver
11/01/11, 00:11
aner ikke hvorfor folk kaller det toyota kasser. Men aisin er iallefall kjøpt opp av borgwarner nå. Aisin warner.

.

Sånn bare for å oppklare noen småting her.

AISIN Warner var et joint venture mellom Borg Warner og Aisin dannet i 1969.
Dette joint venture ble terminert i 1987.

At AISIN i dag kalles Toyotakasser har vel med å gjøre at de faktisk ER innlemmet i Toyotakonsernet gjennom Toyotas eierandel på 51,9% av aksjene.
42% av aksjene eies av AISIN SEIKI
AISIN var eneste leverandør av automatkasser til Toyotas RWD-biler, idet de startet utviklingen av Toyotas FWD og AWD-automatkasser.

Da vet vi vel hvorfor man snakker om AISIN-kasser som "Toyotakasser".

Eller?

Joakim-G_R
12/01/11, 13:56
Var uheldig og knakk originalarmen i fjor. gikk til investering på biltema, men den holdt hele 8mnd før den var slarken.. så ble dem slik:
http://www.youtube.com/watch?v=QwPMzjt7vJQ
Fikk tak i en brukt original arm igjen som var 13år gammel, og den var god som gull slik den andre originale var. :)
Investering.

Bremseklosser jeg har brukt fra biltema har støvet så mye at felgene var rett og slett umulige å holde rene.
blitt volvo siden, og felgene holder seg flott :)

Lyspærer holder dårlig og lyser dårlig.

Det meste av gummiprodukter er harskt, så det styrer jeg også unna..

Jeg er generelt lite fornøyd med slitedeler fra biltema..
Verktøy og enkelte kjemikalier fungerer greit.


Disse har jo IPD feilet på også, tilogmed disse "heavy duty". Var vel Per sine som pajjet.

The Sven
12/01/11, 14:44
Disse har jo IPD feilet på også, tilogmed disse "heavy duty". Var vel Per sine som pajjet.

Tror du tenker på lenkestagene til stabstaget nå?

Joakim-G_R
12/01/11, 14:55
Tror du tenker på lenkestagene til stabstaget nå?

Det medfører korrekthet, bommet jeg nå? Sitter med telefon. :)

The Sven
12/01/11, 14:57
Var vel bærearmen til Morgis som svikta :)

zimsen
03/11/11, 03:11
Kjøpte en 850 i 2004. Var da satt på biltema bremseskiver , klosser og hjullager. I mellomtiden har jeg byttet klosser 1 gang. I går byttet jeg bremseskivene , klosser og hjullagrene på samme bil , 7 år og 100.000 rulla kilometer siden sist...syntes ikke det er så gærnt for billig "dritt"jeg......( bruker dog ikke klosser fra biltema) men skivene og lagra har jeg ikke noe å utsette på.

mrstfu
03/11/11, 19:41
Av indirekte erfaring holder jeg meg unna bremsedeler fra biltema, men akkurat hjullagerene er jeg nesten erotisk fornøyd med. To stykk til rett over tusenlappen, virker som kvalitet, og attpåtil lagervare om man er heldig. Bilen ble en helt ny maskin med plutselig lydløs forstilling.

har og fått høre det er FAGlagere, noe jeg glemte å sjekke etter når jeg monterte, men jeg tar kilden ganske seriøst.

v70dude
04/11/11, 08:37
Har heller ikke noe dårlig erfaring fra biltema-hjullager, heller ikke bremseskiver bak :)

Tollan
04/11/11, 19:31
har veldig god erfaring med både hjullager og "sportsskivene" til biltema jeg faktisk :)