PDA

Vis full versjon : Demontere Cupevifte i 240



Thomas-Volvo
27/12/10, 19:50
Heisann, har seg sånn at vifta i varmeapparate mitt har tatt kvelden :/ såå imorgen starter den fine ferden med å demontere dritten. for å få den ut! men det kommer vel noe væske inn på varmeapparate har jeg sett, tur og retur ?
Hva må jeg gjøre for å forhindre at jeg får basseng inni bilen når jeg demonterer apparate ?

Eller klarer jeg å få skifa vifta inni der ? :confused:

Ivar
27/12/10, 21:24
Hei, hvis du er redd for dørkmatta, kan du jo legge en søppelsekk under fra slangene og ned, med masse tørkepapir oppå, og ellers samle det du greier i en isboks eller lignende. Jeg bruker å ha et par 1/2" forlengere som jeg stapper inn i slangene når jeg demonterer dem. Jeg tar gjerne bort framdelen av v.app regulerings panelet, med hylla, hanskerommet, dekselet rundt luftslusene i midten, og alle luftslangene, og tar ut hele v.app enheten til høyre side, når det er plukket rent. Man kan ikke bytte vifta uten å ta ut hele boksen, dessverre. Men så er jo dette det (ene) vanskelige på en 240, da. Jeg tar løs de tre vaierene fra selve boksen, og ledningene til vifta fra bryteren, og tar helt løs den høyre braketten som står oppå tunellen. den venstre tar jeg bare løs fra boksen. ellers ser du jo når du begynner..
Jeg synes at det er greit å renske vekk alle rester av gamle stereoinstallasjoner, ledninger som ikke er til noe, og rydde når man først gjør denne jobben. det er greit å ha god tid, syns jeg.
Det som kan være litt tricky er når en monterer boksen, er å få tredd på de plastkanalene som går ned til bakre dørk, og å få gummipakningen på plass i øverkant, i luftinntaket. Denne liker jeg å lime fast på boksen før jeg monterer, for så å smøre godt med silikon når jeg monterer, så den glir på plass.

Lykke til.

Thomas-Volvo
29/12/10, 00:30
takk for det :D får prøve i morgen :P stoppet opp litt istad når jeg kom på venstre side :P var veldig trangt å turte ikke å røre noe veldig på slangene på venstre side der :P nervøs for å ødelegge det ene kobber røreet jeg så der :P skrur du av hele det feste til vifta? altså den som sitter med 2x 10mm bolter ? som er på hver side ?

Ivar
29/12/10, 10:38
Angående kobberrør, (de som går inn i plastboksen), de kan ha festet seg litt i gummien på slangene, men det hjelper å dra unna slangeklemma, kanskje varme litt med varmluftpistol/hårføner, for å få gummien mykere, og så ta lett grep med ei vannp.tang og vri fram og tilbake. litt forsiktig, for å ikke klemme røret så veldig flatt. Slangen løsner som regel da. så er det bare å ta imot kjølevæska..
De store festebrakettene løsner jeg helt på høyre side, i allefall, venstre husker jeg ikke helt sikkert om jeg løsnet kun av selve boksen.. Det kan være noe dritt å ligge opp ned med alt blodet i hodet å treffe skruegjengene på de to øvre skruene i karosseriet på venstre side, så jeg anbefaler å bare løsne de to, men la dem stå i, så kanskje du får ut boksen da.
Varmvanns"kranen" tror jeg kan stå der den står, men det må du bare se. vet at den ene stjerneskruen der er litt vanskelig å få på plass. Den temp-føler tråden som henger på den, kan du bare stappe inn i ene gulv slusen til slutt, den regulerer bare et par grader, uansett.