PDA

Vis full versjon : Hva tror folket om såkalte quick spool valves?



eab
26/12/10, 23:24
http://www.spracingonline.com/images/products/3643.jpg

Skal visstnok gi en merkbar effektøkning og tidligere spool ved at man bare sender eksosen gjennom én av scrollene inn i turbinhuset til å begynne med. Dette krever riktignok at man har et turbinhus med twinscroll, ikke bare twinentry og en "vanlig" eksosmanifold som ikke er delt.

Noen her som har prøvd noe lignende før?

TeamBørnOut
26/12/10, 23:46
Sitter på noen dodgle diesel greier dette vist nok.
Vet ikke om det hjelper så fryktelig(de har vist gått vekkifra det igjen).
Men kan ikke sammenlignes med et grenrør som har twinentry "funksjon"

Ottoturbo
26/12/10, 23:47
Det er en enkel form for turbo med variabel geometri og de funker.

turb00le
27/12/10, 23:30
Holder de der i en bensinmotor a tro?
Må da bli sattans varmt akkurat i det punktet der den flapsen er.

The Sven
28/12/10, 00:19
twinentry "funksjon"

Pulsesplit?

eab
28/12/10, 15:52
Holder de der i en bensinmotor a tro?
Må da bli sattans varmt akkurat i det punktet der den flapsen er.

Aldri hørt at dette har vært brukt på noen dodge dieseler (iallefall ikke nyere cumminsmotorer som de bruker), men akkurat den på bildet brukes endel i supramotorer med store singelturboer. Nå er det kanskje ikke så mange her som kjører med twinscroll turbinhus da, men ser jo fortsatt spennende ut.

turb00le
28/12/10, 22:27
For vanlig VNT ellet VTG som det heter på norsk, det er noe som virkelig funker.
Hadde to dieselmotorer type vag 1,9tdi, den ene begynte å lade på rundt 2000rpm da med vanlig wg turbo. Den andre som skulle ha 25hk mere og fortsatt basert på samme teknologi bare med vnt turbo lada fra 13-1400rpm.

Sitter VNT på ei nyere værsting "påshe".

TeamBørnOut
29/12/10, 14:05
var boblesøppla som fant det opp :/ har det på kjærra mi. turbone spinner opp MYE før ja.
Men det på bildet over her er kan ikke sammenlignes...
Å det er ikke noe man sammler effekt med.. pulsen fra turbon bli helt krasja.. bedre å bygge et skikkelig grenrør isteden

Njål Nilssen
30/12/10, 11:34
Det der har vel mistet sin hensikt på en turbo som er beregnet på pulssplitt, men-men. Vil vel funke til en viss grad. Hadde patenten vært noe annerledes hadde den funka bedre tror nå jeg. Noe som funker mye bedre er dobbeltoppsett. Endten sekvensielt turbosystem, eller lysholm type kompressor og stor turbo :)

SWR
01/01/11, 18:05
Sound testa de der, og de fikk 150 hk mer på 3400 rpm i en Supra med stor snurre..

Berg Performance
04/01/11, 14:32
Tolker det som raskere ladetrykk SWR!? Dette må da brukes på Non-pulsesplitt grenrør på pulsesplit turbo om jeg tenker rett ?

TeamBørnOut
04/01/11, 14:51
brukes på turboer som har mulighet til pulsplitt. men med grenrør som ikke har dette ja.
Men mye bedre å koste på seg et bedre grenrør med pulsplitt da..
Den finnes i en bedre variant hvor spjellet "står" også. da vil den ikke hindre noe fløde når den åpner (spjellet står mot veggen)

SWR
04/01/11, 16:53
Tolker det som raskere ladetrykk SWR!? Dette må da brukes på Non-pulsesplitt grenrør på pulsesplit turbo om jeg tenker rett ?

Stemmer det. De hadde - hvis jeg ikke husker feil - 21 psi med ventilen stengt og 9 med den åpen eller noe.. (14.7 psi = 1 Bar)..

Berg Performance
05/01/11, 00:06
Spent på hva de hadde hatt med ett pulsesplit grenrør jeg.. Men om jeg har skjønt riktig er toppeffekten høyere med ett non-pulsesplit grenrør enn ett med pulsesplit ?

Sikkert en fordel med denne ventilen og det oppsettet på drag om påstanden er rett ?

TeamBørnOut
05/01/11, 06:27
skal vistnok gi litt mer toppeffekt med "singel entry" ja. Hvor mye aner jeg ikke... for min del som kun leker med bilen og ikke jager hundredeler på stripa så er pulssplitt mye mer verdt.