PDA

Vis full versjon : fra bensin til diesel.



SnurrDass
26/12/10, 19:02
er det noen spm har prøvd på å bytte motor i en V70 første modellen. med en D5 av nyere årgang.
fått dette til å fungere, og godkjent...

TeamBørnOut
26/12/10, 19:30
Skal du få det til å fungere "må" du kjøpe "datasprut" eller ta motorstyringen fra en volvo penta D3 båt. Dette er for å unngå alt mulig startsperrer og 1000andre ting som gjør det umulig å bygge over sprutet fra en nyere bil i en eldre bil.
Godkjenning vet jeg ikke (men hvem bryr seg? :P)

SnurrDass
26/12/10, 20:56
D3 er det den samme motoren som heter D5 i v70..+

er vel d1 d2 d3 d4 d5 de heter nå vel

TeamBørnOut
26/12/10, 20:58
D3 penta er den samme motoren som D5 i v70 ja :) Det er den enkleste veien å gå hvis man skal ha D5 maskin i en eldre bil. Da slipper man køddet med partikkelfilter å sånt som er en real effektbegrenser også. skulle tro et slikt D3 system også ville vært enklere å gjøre om så man kan få på en litt større turbo også

SnurrDass
26/12/10, 21:33
grunnen til dette er at jeg har en 20 LT som har passert 320k, den går bra enda men den begynner å bli tørst på både olje og bensin.
nå så går den på ca 1.1 på disse kalde vinterdager. men det gjør den også på sommeren.
lurer på om det er hull i tanken noen ganger.

bilen i seg selv er nesten strøken så dumt å kjøre den på dynga bare for at motoren begynner å dra på åra.

TeamBørnOut
26/12/10, 21:37
Høres ut som en motor som ikke får den olja og de oljeskiftene den trenger gitt :) da blir de sånn :)

SnurrDass
26/12/10, 21:44
har vel vært litt slapp med ojebytting. prøve med det så kan hende det hjelper...

TeamBørnOut
26/12/10, 21:49
hehe du har nok feilen din der gitt :)
Men du bør rengjøre veivhusventilasjonen din også (fordi du har vært litt slapp). det ligger en "howto" her på forumet under faq tror jeg.
Dette + oljebytte hos deg vil nok gjøre underverker for motoren og bensinforbruket :)
(nye tenningsdeler som plugger, pluggkabler, rotor og fordeler (IKKE BILTEMA) vil nok også senke forbruket ditt en del + få bilen litt kvikkere)).
Men det med å rengjøre veivhusventilasjonen er noe du "må" gjøre før det er forsent... Det er fort gjort å ødelegge motoren når den er tett.

SnurrDass
26/12/10, 22:20
den bytta jeg i fjor da jeg måtte bytte et vakumrør som lå bak insuget...
da tok jeg den samtidig da den lå i samme område.

så er ganske sikker på at den er åpen,
den boksen som ligger på blokka i framkant litt under innsuget.

TeamBørnOut
26/12/10, 22:22
yes, da er det nok bare oljeskift (jeg bytter olje hver 5000mil (da kan jeg kjøre på litt billigere olje fra volvo + at motoren min har MYE bedre av det)).
Men husk tenningsdeler også :)

SnurrDass
26/12/10, 22:32
i'll try that.
takker for hjelpen, skal få se om jeg får gjort det løpet av uka.

SnurrDass
27/12/10, 00:10
litt sånn off topic.
synes den damper litt mye.
mister ikke kjøleveske.
kondens som ligger i IC kanskje.
leste noe om det her i sta..

TeamBørnOut
27/12/10, 00:12
da ville det ryki hvit (hvis det kom vann inn). er nok bare kulden ute som gjør dette... eksosen er varm. + at det dannes mye kondens på vinterstid i eksosen :)

SnurrDass
02/01/11, 00:04
sånn var den i sommer også.. damper hele tiden synes jeg..
i dag ville den ikke starte heller.
måtte fram med en syk booster lader, å kime helt til den begynte å tenne.
boffa litt nå å da. så begynte den å tenne på 2-3 syl. trykka på gassen så begynte den sakte å sikkert å gå.
så flatt jern så kom alle 5 syl.

enda et tegn på bytte plugger å tenningsdeler??

TeamBørnOut
02/01/11, 00:07
Syns det er merkelig du ikke har byttet alt dette enda :P