PDA

Vis full versjon : Bremselys tuller, 850 [LØST]



Straydog
26/12/10, 05:47
Har fått et kukent problem på svartingen, nemlig at bremselysene ikke funker.

Det som skjedde først var at "gåen pære-lampa" plutselig lyste på vei fra jobb. Tenkte jaja, da er det bare å bytte ut svarte pærer. Men nei, stopper på en bensinstasjon, ser at alt av pærer lyser, og setter ræva til bilen mot et vindu, og ser at ingen av bremselysa virker. Jeg syntes det var merkelig at alle plutselig hadde røket, så sjekka sikringa (nr. 12) først. Prøvde å bytte sikring, tråkka på bremsa - alt i orden.

Dagen etterpå kjører jeg over noen grimme vaskebrett (fordømte fattige kommune), og pærelampa gløder opp før jeg er ferdig med vaskebrett-strekninga. Ut av bilen, sjekka fremme og bak, alt funker. Sjekker bremselysa, og de er døde igjen. Denne gangen bytter jeg sikring, men uten hell.

Etter å ha sjekket jordinga til baklyktene, siden det føltes naturlig siden dritten gikk mens det rista grimt, så bladde jeg opp i Haynes.

Her er da koblingsskjemaet (http://img209.imageshack.us/img209/4849/26122010428.jpg), men hvor kan det være naturlig at feilen ligger? Hvor er den forgreininga og den tilkoblinga hen? Hjelp! :o

todleif
26/12/10, 10:16
Viss det er bremselysbryter ved pedalen, vil eg sjekke den

MadAss
31/12/10, 20:39
Godt mulig bremselysbryter som er defekt ja.
Er fire stikkere på denne, og om du ikke har for mye utstyr (tror dette gjelder cruisecontrol), så er det kun to av stikkene i bruk. Da kan du ta ut bryteren og dele den i to, for så å bytte om polene inn i til de to som ikke har vært i bruk. Kontakten som er strøm på, blir fort brent, men den andre er fortsatt like god som ny. Funker som gull og det blir som en ny bryter.

Straydog
17/01/11, 17:08
MadAss: Mulig det var slik på den gamle typen ja, men er visstnok et skille på før og etter 94. Jeg hadde en bryter av denne typen:

http://img33.imageshack.us/img33/9527/bremselysbryter.jpg

Denne var også feilen, nå fungerer bremselysene helt fint igjen. Anbefaler alle med 850 å sjekke dette hvis bilen har gått noe særlig over 200k!

MadAss
18/01/11, 00:29
Var en 1996 modell jeg gjorde dette på. Fire stikkere i enden av bryteren, men bare to i bruk :)

Morgis
18/01/11, 00:34
4stikkere pga det andre paret brukes dersom bilen har cruisekontrol. :)
samme bryter på kløtsjpedalen om man har manuell og cruisekontrol.