PDA

Vis full versjon : Ingen ladetrykk.. Lugger ogsa ved jevn gass



masterrV
26/12/10, 01:39
Hei. Har en 940 med ft motor, 92 mod.

Bilen gikk i nødmodus før, til jeg skiftet innsugspakning. Etter skiftet begynte bilen å lugge opp til 2500 rpm, ved jam gass. Ingen eller mye gass går den helt normalt.

Her om dagen forsvant ladetrykket mitt helt. På tomgang står målern på -0,5 bar, og ved full gass står den på 0. Skal da også nevnes at turboen er sliten... Men syns det plutselig ble sånn. (Ga på litt i 3.gir, da jeg giret til 4 var det ingen liv i trykket.


Hva kan være feil? Setter pris på svar! :)

TeamBørnOut
26/12/10, 01:41
trykkslange som har hoppet av eller lignende.. er lekasje...

masterrV
26/12/10, 01:57
Ingen slanger som har hoppet av... tok av en slage å blåste inn i ic, hørte ingen lekasjer, men er jo ingen ideel måte å sjekke det på..

TeamBørnOut
26/12/10, 01:58
kan være wg staget ditt som har hoppet av også :) prøv å dra i det å sjekk om det sitterfast i turbon

masterrV
26/12/10, 14:27
Skal sjekke senere idag.

Men resirkventilen, det er den som sitter under innsuget, med en slage fra innsuget, og en til trykkrørene? Prøvde å blåse i slangen inn til resirken, der var det ikke tett!?

Kalsn
26/12/10, 14:47
Skal sjekke senere idag.

Men resirkventilen, det er den som sitter under innsuget, med en slage fra innsuget, og en til trykkrørene? Prøvde å blåse i slangen inn til resirken, der var det ikke tett!?
er tomgangsregulatoren du tenker på. Resirken sitter oppå kompressorhuset på turboen. Den åpnes når den får vakum, og slipper lufta fra turboen og inn i innsuget til turboen, sikker på at denne er tett? Men skjekk wastegatestaget, høres veldig ut som det har sklidd av

jonass
26/12/10, 14:56
Mener og huske min 13c lada selv om staget ikke var der, men måtte litt turtall til da

TeamBørnOut
26/12/10, 14:58
joa. men da hadde du vell 3" eksos?
da får man ladetrykk med td04 uansett :D

jonass
26/12/10, 16:42
Ah stemmer jeg har alltid prioritert skikkelig eksos ja, da lader det meste:D

masterrV
29/12/10, 21:03
er tomgangsregulatoren du tenker på. Resirken sitter oppå kompressorhuset på turboen. Den åpnes når den får vakum, og slipper lufta fra turboen og inn i innsuget til turboen, sikker på at denne er tett? Men skjekk wastegatestaget, høres veldig ut som det har sklidd av

Tok av vacumslangen å blåste i den, da kunne jeg blåse gjennom. Kan dette ha noe og si?

Kalsn
29/12/10, 21:51
Tok av vacumslangen å blåste i den, da kunne jeg blåse gjennom. Kan dette ha noe og si?

Nope, du blåser jo rett inn i innsuget:) skjekket wg staget?

masterrV
30/12/10, 14:53
Tok av slangel på innsuget og blåste derfra.. ;)

Kalsn
30/12/10, 21:06
Tok av slangel på innsuget og blåste derfra.. ;)
nei trur ikke du skjønte va jeg mente :p du skrev at du kunne blåse i slangen som stå på resirken, noe som er vanlig :) Men skjekket at det staget under turboen er på? er bare å kjenne på det, er det løst merker du det :)

KvarminJ
31/12/10, 00:26
Luftfilteret da?

masterrV
31/12/10, 20:38
Tja, ladetrykket er nå ingen gåte, wg staget hadde kilt seg helt åpent, og turboen stod fast. :)
Noen som har en turbo som er plug and play? org garret som står på nå.

TeamBørnOut
31/12/10, 20:42
Har turbon satt seg? Det skal ikke skje uansett hvor sliten den er... du bør sjekke olje tilførsel etc etc nøye før du gjør noe mer.
+ at du må rense motoren helt for olje og spon rester som har satt seg i div kanaler..

s4nd3r
31/12/10, 23:25
jop. turbon kan sette seg. sett det 2 ganger. måtte ta hammer for og banke laus skovlehjula.. så den bjynte og rotere i gjenn. (men den var meget slitt) og WG luka har eg og sett kjilt seg.. den sto bare open... null trykk. bytta bak lokket, så var det trykk i gjenn...

TeamBørnOut
31/12/10, 23:32
Får ikke låst seg hvis de har fått noen dråper olje i minuttet...
En turbo går faktisk lenge uten olje også..

en slitt turbo setter seg aldri fast, den har så mye slingringsmonn at det er skummelt..

tror dere bør sjekke olja deres ;)

selv om wg står oppe så går det enorme mengder avgas gjennom turbinhuset som gjør at man har litt effekt av turboen uansett..
Høres heller ut som om dere har hatt dårlige filtre hvor ting har kommet inn rett etter en kaldstart....
ofte billige filtre går i oppløsning hvis man stenger av en varm motor med varm turbo

Testdriver
01/01/11, 01:33
Tja, ladetrykket er nå ingen gåte, wg staget hadde kilt seg helt åpent, og turboen stod fast. :)
Noen som har en turbo som er plug and play? org garret som står på nå.
http://cgi.ebay.com/Turbocharger-Garrett-TB2543-465169-0003-VOLVO-740-940-/120632864406?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c16476e96#ht_3181wt_905

masterrV
02/01/11, 18:43
Den satt ikke bom fast, tok en leddnøkkel og den løsnet relativt lett. Kjører på mobil1 olje som ser bra ut.

Hvordan skal jeg sjekke oljetilførsel? Forsikre at alle rør osv er åpne?


Så har jeg et problem til, bremsene er slappe. Må trykke relativt hardt på pedalen for at bilen skal bremse. (pedalen går langt inn). Har gjort et forsøk på å lufte bremsene, men ble ikke bedre.
Hvis jeg pumper noen ganger på pedalen først, bremser den litt lettere. Hva kan det være? Er det enda luft i systemet? Er plenty av bremsevæske..

masterrV
02/01/11, 18:44
Testdriver, hadde tenkt meg en billig brukt, bare til å kjøre med ut vinteren.. :)

C.Erstad
02/01/11, 18:52
Får ikke låst seg hvis de har fått noen dråper olje i minuttet...
En turbo går faktisk lenge uten olje også..

en slitt turbo setter seg aldri fast, den har så mye slingringsmonn at det er skummelt..

tror dere bør sjekke olja deres ;)

selv om wg står oppe så går det enorme mengder avgas gjennom turbinhuset som gjør at man har litt effekt av turboen uansett..
Høres heller ut som om dere har hatt dårlige filtre hvor ting har kommet inn rett etter en kaldstart....
ofte billige filtre går i oppløsning hvis man stenger av en varm motor med varm turbo
Får ikke ladetrykk hvis den er helt åpen på en 13c!

Kalsn
02/01/11, 19:42
Den satt ikke bom fast, tok en leddnøkkel og den løsnet relativt lett. Kjører på mobil1 olje som ser bra ut.

Hvordan skal jeg sjekke oljetilførsel? Forsikre at alle rør osv er åpne?

Er fort gjort å ta av oljerøret å blåse trykk luft i det, samme med returrøret. Vet ikke om det kunne ha kommet skit ned i blokka etter at dette har skjedd å?


Får ikke ladetrykk hvis den er helt åpen på en 13c!
Jo ladetrykk vill du klare å få, snakk om ca 0.2 pluss minus, alt etter gir og motstand, fikk 0.2 med en t3 740turbo uten wg, og 13cn e enda mindre :)

C.Erstad
02/01/11, 19:44
Er fort gjort å ta av oljerøret å blåse trykk luft i det, samme med returrøret. Vet ikke om det kunne ha kommet skit ned i blokka etter at dette har skjedd å?


Jo ladetrykk vill du klare å få, snakk om ca 0.2 pluss minus, alt etter gir og motstand, fikk 0.2 med en t3 740turbo uten wg, og 13cn e enda mindre :)
Kompis av meg fikk ikke ladetrykk når den sto helt åpen :P

Kalsn
02/01/11, 19:52
Kompis av meg fikk ikke ladetrykk når den sto helt åpen :P
4 og 5 gir på tørr asfalt fikser problemet, husk hvor "stor" wg hullet er, noe av eksosen MÅ igjennom turbin :)

s4nd3r
02/01/11, 20:35
det med bremsene dine. virker som luft ja.. du pumper opp trykk med og pumpe på pedalen..

veit på 240 er det ei spessiel rekkefølge du skall lufte etter. er det noe slikt på 740n?

har aldri lufta heile systemet før. løsner bare slangen og lar den ligge og dryppe når eg bytter eller tar av kalypter.. og slanger.. opner lufte skruen, og lar det renne.. pumper litt til slutt bare..

TeamBørnOut
02/01/11, 23:28
Får ikke ladetrykk hvis den er helt åpen på en 13c!

Mulig ikke hvis 13cn sitter på en gressklipper. men på en 2.3 liters volvo motor så gir den faktisk overtrykk :D

Testdriver
03/01/11, 12:54
Testdriver, hadde tenkt meg en billig brukt, bare til å kjøre med ut vinteren.. :)
Da er det bare å kjøpe seg en brukt garrett som du har nå eller 13c på forumet her, går jo somregel billig, rundt 1000-1500,- for en brukt :)

masterrV
04/01/11, 09:06
Noen som har en brukt og selge meg da?

Har fått en litt mindre sliten turbo til en nabo, fra en gammel 760. MEN, den er bare oljeavkjølt. Da må jeg vell hive på en oljekjøler? Kan ikke se noen org, så er litt skeptisk til den turboen...

TeamBørnOut
04/01/11, 11:20
bare sleng den på. ikke noe farlig.
oljekjøler har du fra før

masterrV
05/01/11, 17:16
Hvor ligger den?

TeamBørnOut
05/01/11, 17:24
sitter på blokka . heter varmeveksler

R.G
05/01/11, 18:19
Hvor ligger den?

sitter mellom oljefilter og filterflyttern, svart sak med to slanger inn på