PDA

Vis full versjon : Varmeappartet leverer bare kald/lunken luft.



Tonny
26/12/10, 00:58
2006 xc70 med varmeapparat som bare leverer kald/lunken luft. Ifølge verkstedet så er temp på ene slangen på registeret ca 90 gr. og den andre ca 40gr. I følge de fant de ingen feil på dieselvarmeren eller varmeapparatet. Ble anbefalt å skifte termostaten, gjorde det uten at det hjalp..

Hva kan være galt?

Er registeret tett/defekt?
Er det andre komponenter som kan være defekt?
Jeg har støvsugd kupe temp. føleren uten at det hjalp.

Er det noen som har gode forslag/ideer før jeg eventuelt leverer bilen inn enda en gang?

TeamBørnOut
26/12/10, 01:00
velkommen i klubben ;)

locked
29/12/10, 16:48
Koble sirkulasjonspumpa til dieselvarmaren over på tenning eller ladding. Då blir det mykje bedre sirkulasjon og meir varme i varmeapparatet.

Viss eg fyre hardt blir det berre lunka luft på tomgang, men aktivera eg "restvarme" så startar vannpumpa og då blir det MYKJE meir varme i løpet av to-tre sekund!

MadAss
29/12/10, 23:31
Dersom du har full varme i slangen inn til registeret og kaldere ut, så er det helst en av to årsaker:
- Defekt eller feil kalibrert luftspjeld (som styrer kald/varm luft)
- Tett eller defekt (innvendig lekasje) i varmeapparatradiator

Om full temp på varmeapparatet heller ikke hjelper, bør kupetempføler kunne utelukkes.

JørgenT
30/12/10, 17:10
Jeg har skifta noen evaporator temperatur givere på s80 og v70n. Målte da at det var ca 80-90 c i evaporator temperatur. Da kom det ikkje noe varme. Er jo verdt et forsøk. Ligger i varmevevet. Kommer til den frå pedalene førersiden.

Johannes
31/12/10, 00:19
Jeg har skifta noen evaporator temperatur givere på s80 og v70n. Målte da at det var ca 80-90 c i evaporator temperatur. Da kom det ikkje noe varme. Er jo verdt et forsøk. Ligger i varmevevet. Kommer til den frå pedalene førersiden.

Hva koster den,og har du evt.delenr på denne delen? :)
Evt også bilde?

JørgenT
31/12/10, 01:20
Tror ikkje de er så dyre. Noen hundre lapper. Du kan selv demontere den. Ta bort dekselet som ligger til høyre for pedalene så ser du en kontakt som står inni varmeapparat vevet. Så kan du bare vri den 90' så ut:) heter evaporatortempgiver. Har ikkje bilde av den.

ASK Racing
31/12/10, 16:25
er i grunn grei job, eneste jeg kan tenke på er at de to låsene som holder rørene inn på varmeregisteret kan være noe herk å få av og på :)

leste feil tenkte på varmeregsteret jeg, skal skaffe bilde av evaporator sensoren.

ASK Racing
31/12/10, 16:32
http://i790.photobucket.com/albums/yy184/volvoman82/0900c8af8005a0ad_80_60.gif
Ta bort:
strippklamman för rören
skruvarna för värmeväxlaren
fästbyglarna för rören.
Lägg rikligt med papper under värmeväxlaren och runt om rören
Tappa ut kylvätskan i en lämplig behållare

ASK Racing
31/12/10, 16:35
ignorer mine 2 siste poster, her er evaporator temp giveren :)
http://i790.photobucket.com/albums/yy184/volvoman82/0900c8af8005a336_0_0.gif
Temperaturgivare evaporator, byte
Temperaturgivare evaporator, byte
Borttagning


Vänsterstyrda bilar


Ta bort ljudvallen på förarsidan enligt, Ljudvall, byte .
Dra loss temperaturgivaren.
Lossa kontakten från givaren
vicka loss givaren