PDA

Vis full versjon : Rockeren's 740 B230FK Bruksbil...Byttet mot Chrysler Grand Voyager!



Sider : 1 2 [3]

Joakim-G_R
31/08/10, 20:48
Kjør en selvtest på dysene, og hold en forlenger inntil en og en dyse, og inntil øret, og se om de klikker javnt alle sammen. (Mekaniker-stetoskop. :D )

Hvordan kjøre selvtest finner du i tråden her:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8969

Rockeren
31/08/10, 21:03
Dysene har jeg ikke tenkt på,takk for tipset!Skal sjekke de i morra,kan jo være noe der som har skjedd..Motstandene skal det ikke være noe galt med,da disse ikke har vært rørt siden den startet med nye hjerner..Men skal sjekke likevel.. :)

henrik940
31/08/10, 21:13
Ikke værst du fikk start da :)

Joakim-G_R
31/08/10, 22:43
Begynn med dysetesten. Om de da ikke fungerer kan du sjekke formotstander osv. Ikke lag mer jobb enn nødvendig. :)

Rockeren
31/08/10, 23:57
Ikke værst du fikk start da :)

Regnet jo med at den startet,men håpet var jo at problemet med ujevn gange skulle være borte nå..Trodde jo det var pga toppakning/skjev topp..


Begynn med dysetesten. Om de da ikke fungerer kan du sjekke formotstander osv. Ikke lag mer jobb enn nødvendig. :)

Sant det..Fant ikke den dyse-test saken i linken din,men skal nok finne den igjen..Mener å huske det var noe sånt som å holde den knappen på avleseren nede i 5-6 sekunder x 3?

Joakim-G_R
01/09/10, 00:05
Joda, står der det. her:

* To test that memory is cleared, press the button again for >1 second and <3>1 and <3>1 and <3>1 and <3>1 and <3 seconds before pressing again).
* The diagnostic unit then tests the EGR system controller which you can hear or feel.

Den tester dyser, EGR, tomgangsregulator, og var vel en ting til. :)

Rockeren
01/09/10, 00:16
Aha,var litt kjapp med å se over da bare. Litt forvirra av dissa <3> tegna,men skal prøve ut i morra.

Joakim-G_R
01/09/10, 00:21
trykk 1 sekund, vent 3, trykk 1, vent 3, trykk 1, vent 3, trykk 1, vent 3, trykk 1. Så skal lampa begynne å blinke etter et par sekunder, så skal den tikke dyser noen sek, åpner og slipper tomgangsregulatoren, osv.

Mener det er 5 trykk i 1 sek. Ikke gi opp om det ikke går første gangen, har knota litt et par ganger med den jeg og. :)

Rockeren
01/09/10, 00:35
Den er grei,skal prøves..noen flere tips hvis det skulle vise seg at dysene er i orden?høres som sagt ut som den mangler en sylinder..men det er gnist på alle.. kablene er btw dyre bougicord kabler,så håper ikke at det er de som lager krøll :p

Joakim-G_R
01/09/10, 00:46
Er nok noe krøll med bensin, om du har gnist. Og siden den går på 3, så er sjangsene små for å ha kobla feil kabler. Men gjør ingneting å se over en gang ekstra. :)

The Sven
01/09/10, 09:18
Ville tenkt på vakumlekkasje, fikk ujevn tomgang og varm eksos for en stund siden, klarte egentlig ikke helt å finne ut hva det var men da jeg bytta innsugspakning og fjerna EGR i samme operasjon ble det merkelig nok bra. Innsugspakningen som satt der var like fin (og nesten ny) så den var nok tett, derfor mistenkte jeg EGR en del også...

Rockeren
01/09/10, 09:53
Innsugspakningen er flett ny,så den skulle det ikke være noe galt med..EGR er allerede blendet..

gaupe
01/09/10, 09:55
Dra opp tankarmaturen din, og sjekk over det som er av slangar og gummi der. Kan vere at den dreg falskluft der, og du får bobler i bensinen. Reiv av gummien mellom tankpumpe og armatur på min, samt at det var problem med jordinga, fekk svært uventa symptom av det, minte om tenningsproblem.

Rockeren
01/09/10, 11:14
Da skal jeg sjekke det også,takk for tips :)

Bjørnstad
01/09/10, 12:31
sjekket formotstanden? at alle lodinger er hele? på min så løsna den en lodinga så ledningen datt av da gikk den på 3. hadde gnist på alle sylindre . fikk lodet den ledningen på igjen så gikk bile som normalt

Langedal
01/09/10, 13:09
Den er grei,skal prøves..noen flere tips hvis det skulle vise seg at dysene er i orden?høres som sagt ut som den mangler en sylinder..men det er gnist på alle.. kablene er btw dyre bougicord kabler,så håper ikke at det er de som lager krøll :p

Det skal jeg tvile på. Er Bougicord kabler man får på Volvo om du kjøper nye der til bilen.

Rockeren
01/09/10, 14:12
Kan det være en medvirkende årsak at oljereturrøret fra turboen til bunnpanna har detti ut mens jeg har holdt på med eksosen og jævlas? :rolleyes:
Uansett så må turboen av igjen,og returrøret på plass...Så da blir det nok et prosjekt...FAEN nå begynner jeg å bli lei..Skulle visst aldri begynt på den jobben der,er jo ikke mulig å få det sammen uten at noe nytt faenskap skjer... :mad:

tusselaid
01/09/10, 14:33
Hvilke felger er det du har på bilen din....fabrikat og dim??

Rockeren
01/09/10, 14:35
Har ikke peiling..Eneste jeg kan gi av informasjon er at de er 15" :p
Resten vet jeg ikke noe om..De satt på bilen når jeg kjøpte den,og har ikke lagt sjela i å finne ut om felgene...Har nok annet å legge sjela i,som du skjønner... ;)

tusselaid
01/09/10, 14:37
hehe, sjønner d ja :)

Joakim-G_R
01/09/10, 17:01
Fått kjørt dysetest idag ?

Rockeren
01/09/10, 20:51
Dysetest har jeg fått kjørt ja,og dysene tikker som de skal..kjente på alle sammen..Hørte alle sammen også..Og tomgangsregulatoren klunka som den skulle..

Siden jeg måtte ut med turboen IGJEN,og mangler pakning på oljereturrøret nå,så tok jeg for meg litt innvendig i bilen istedet..Nærmere bestemt Midtkonsollen! Og det hjalp noe veldig på helhetsinntrykket vil jeg si:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/139.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/140.jpg

Og et gårsdagens motorroms bilde:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/141.jpg

Joakim-G_R
01/09/10, 22:41
Det ser vel ikke slik ut når du starter? :)

Rockeren
02/09/10, 13:35
Haha,nei det var før jeg var ferdig med å montere alt sammen,og før oppstart..hehe!
Prøve å få montert det sammen igjen i morra...Kan temp.føleren ha noe å si?
Har ikke fått den originale til å funke,så skal koble opp en ekstern utenom..Den til hjernen er jo der og funker ser det ut til..

Noen som har flere tips? Kan minne litt om kondens også,disse problemene...

ChrML
02/09/10, 17:45
Men den skulle jo gått bedre etterhvert når den har fått slurpa i seg alt vannet på bunn.

Rockeren
02/09/10, 22:32
Ja,får prøve å la den gå litt når jeg har fått fiksa oljereturen og sjekka at jeg ikke har noen flere lekkasjer..OG få kobla opp temp.måleren først kanskje...Er overhodet ikke interessert i å gjøre denna jobben på nytt pga jeg ikke har holdt øye med tempen...

THolandsli
03/09/10, 22:54
Gratulerer med jobb! Må få hivd sammen bilen før du gjør møring uttav deg.:rolleyes:

Rockeren
04/09/10, 01:56
Hehe,takk...Nja,det rekker jeg nok ikke..hehe...
Skulle møte mandag,men får se om det enten blir fremskyndet,eller utsatt siden han måtte kjøre til uka visstnok...Men det får man se på hva det blir til.. :)

Joakim-G_R
04/09/10, 11:10
Om du fortsatt ikke har fått liv i alle sylindrene, kan du jo prøve å bytte om på dysene? Se om det er dysene som er no feil med?

gaupe
05/09/10, 10:44
Om du fortsatt ikke har fått liv i alle sylindrene, kan du jo prøve å bytte om på dysene? Se om det er dysene som er no feil med?

Tvilar på at det hjelp så mykje, flyttar jo berre på problememet då. Men med ei trena øyre, så kan jo du høre om det er forskjell.

Rockeren
06/09/10, 11:53
Tjah,fant igjen bøkene med koblingsskjemaer,så skal kikke litt der.Ting kan tyde på noe vacumlekkasje eller noe rart med bensintilførselen.Kan jo hive på ei flaske kondensfjerner og litt ekstra bensin også,og se..Først må jeg uansett få på turboen og tette lekkasjene..Og få kobla opp temp.måleren :)

Rockeren
07/09/10, 19:01
YES! Jeg fant problemet.Den går (utrolig nok) bare på 2 sylindre.Tok av dysekontakt på syl 1=Ingen forskjell.
Syl 2=Daua ut
Syl 3=Daua ut
Syl 4=Ingen forskjell...

Og under dasjbordet fant jeg en avrevet/klipt ledninge (faktisk flere som sansynligvis skulle vært koblet sammen..Så nå skal jeg finne koblingsskjemaet fra 240 guiden,og koble litt ting og tang.Og da tror jeg faktisk jeg får bilen til å gå.
Årsaken til at dette har skjedd,er fordi jeg trolig har klart å legge hjernen i såpass spenn oppi kablene der at den har regelrett klippet/slitt av kabler.
Så enten i løpet av kvelden,eller i morra så går bilen tenker jeg,på alle 4 :D

MrX
07/09/10, 19:13
Og ingen flere eksos lekasjer?

Rockeren
07/09/10, 19:15
Ikke som jeg har hørt nei :)

Rockeren
07/09/10, 20:10
Var visst ikke bare bare å finne ut hvor den kabelen hører til,får se på det i morra med koblingsskjemaer :)

gaupe
07/09/10, 21:18
Årsaken til at dette har skjedd,er fordi jeg trolig har klart å legge hjernen i såpass spenn oppi kablene der at den har regelrett klippet/slitt av kabler.
Så enten i løpet av kvelden,eller i morra så går bilen tenker jeg,på alle 4 :D

Du treng ikkje skjema for det, berre følg kablane frå dysene, så går dei inn i formotstanden, det er sikkert ei dårleg lodding her. Dei andre kablane bør du sjølvsagt også fikse :)

Rockeren
07/09/10, 22:44
Tror jeg uttrykte meg litt utydelig,det er oppunder dashbordet på førersiden dette har skjedd..Fant en ledning der som det ser ut som er mer eller mindre klippet.Denne ligner på de som kommer fra dysene.Må bare finne ut om det faktisk er de som tilhører dysene,og evt hvor i granskauen den skal sitte oppunder der...DET trenger jeg koblingsskjema til :)

gaupe
08/09/10, 10:03
Det går berre ei ledning frå motorstyringa til dysene, er denne av, opnar ingen dyser. Dersom det er berre to dyser som trøblar, så ligg feilen mellom dyse og/eller formotstand. Dette hører du også godt, ved å køyre diagnoseprogrammet.

henrik940
08/09/10, 10:31
Kan være formotstandene. Eier av bilen som lodda, og han snakka om at det var vanskelig og lodde der.

Rockeren
08/09/10, 11:29
Det går berre ei ledning frå motorstyringa til dysene, er denne av, opnar ingen dyser. Dersom det er berre to dyser som trøblar, så ligg feilen mellom dyse og/eller formotstand. Dette hører du også godt, ved å køyre diagnoseprogrammet.

Aha..Da er ikke den til dysene med andre ord...Hva er den da til tro... :confused:
Får bare ta for meg en og en ting og leite..Et eller annet sted må den høre til iallefall..Hadde jeg først visst HVA den kom fra,eller var til hadde det fort vært lettere.. :P
Men jeg har da funnet ut av ting før,og skal vel klare det denne gangen også :)


Kan være formotstandene. Eier av bilen som lodda, og han snakka om at det var vanskelig og lodde der.

De har jeg loddet over selv,og trippelsjekka at loddinga er i orden,så det er nok ikke der det ligger.. :confused:

Langedal
08/09/10, 11:34
Har du målt ledningene fra formotstandene til dysene da?

Rockeren
08/09/10, 12:35
Nei,men skal gå over alt for sikkerhetsskyld iallefall.Måle alle ledninger som går til/fra dysene nå :)
Bare skrive ut litt koblingsskjemaer,synes det er mye lettere med det :)

Rockeren
08/09/10, 16:21
Har nå målt formotstandene,og fant en liten svakhet i loddinga,så dette er nå loddet/forsterket igjen og målt på nytt med gode resultater.Alt ok der altså.

Når jeg kjører dyseprogrammet via diagnoseuttaket knepper det i alle dysene,har kjent på alle i tillegg,og alle er i drift.Men når jeg starter,så er det ikke liv i nr 1 og 4... :confused:

Noen tips?

ChrML
08/09/10, 18:26
Med både bensin og kompresjon i orden, så er det vel bare tenning igjen? :p

Wrasko
08/09/10, 18:30
Pluggledninger funker? Ta å sjekk gnist ved hver eneste en :p

Mr. Crepsley
08/09/10, 18:30
Hvordan kan bensin være i orden når han bare har 2 dyser i drift når motoren går?

ChrML
08/09/10, 18:32
Hvordan kan bensin være i orden når han bare har 2 dyser i drift når motoren går?
Mest trolig er alle dysene i drift. At kun 2 dyser er i drift går ikke med mindre de er tette eller formotstandene er gåene. Det siste har han sjekket med dysetest. Hvis han plugger ut dysene på noen sylindre og den ikke går anderledes er det ikke dermed sagt at dysen ikke virker. Det samme ville skjedd hvis den ikke tenner på de sylinderene.

Rockeren
08/09/10, 19:36
Du har trolig rett i det ChrML. For nå lot jeg den gå litt på tomgang,og kjente på hver dyse.Kunne kjennes ut som at det var to dyser som ikke virket (1 og 4).Men så ga jeg litt gass,og kjente på dysene,da kjentes det ut som at de funka som de skulle,alle sammen.
Så da er nok de i orden ja.
Har sjekket gnist på alle plugger,men har noen nye plugger til overs fra tidligere,så jeg skal prøve å bytte de i morra,bare for å ha gjort det.
Har en tendens til å smelle litt i potta også,det tyder jo på noe tenningsfeil.

Det rare er jo at dette skjedde før jeg bytta toppakning,og da trodde jeg at problemet var løst når jeg fikk på overhalt topp,nye pakninger+++.
Men problemet har tydeligvis vært et annet sted ja.

Noen som har noen flere ideer,om pluggene ikke er synderen?Kabler,rotor,fordelerlokk er flett nytt,så tviler på at det er der det ligger.


Har heldigvis ingen utvendige lekkasjer nå :)

jonass
08/09/10, 21:05
Hvis dysene funker, så burde pluggene på de sylindrene som ikke går være våte.
Da er det ikke gnist eller dårlig gnist der.

Men dysene kan også være tette, du kan jo prøve og sette de på de andre sylindrene om problemet er der da så er de nok tette

Joakim-G_R
09/09/10, 04:37
Bruk en forlenger og ikke kjenn på dysene med fingrene. da hører du om de går eller ikke.

Og pluggene bør være våte om det kommer bensin som ikke antenner.

Rockeren
09/09/10, 13:01
Forlenger hadde vært kurant,men sånn som motoren rister nå fordi den bare går på ca 2,så vil jeg ikke ta sjansen på det..Men skal bytte plugger straks jeg kommer meg bort der bilen står,og se om det har noen effekt..

Rockeren
09/09/10, 15:18
Bytta alle 4 plugger,nr 1 og 4 var dynka i bensin,nr 2 og 3 var dønn nedsotet.
Satte i 4 nye Denso plugger fra BilXtra,og ingen forbedring..Skjønner ikke hva det kan være,men tyder jo på tenningsfeil et sted..Men hvor?Nå er alt flett nytt og jeg kommer ikke på mer som kan være feil.
Nye dyre Bougicord kabler kjøpt på bilxtra
Nytt fordelerlokk og rotor,Denso(?) fra bilxtra
Nye Denso plugger fra bilxtra...
Alle dyser klikker og fungerer,tilogmed lyttet med forlenger som det ble nevnt..

Noen som har flere tips?Ting tyder jo på at det er tenninga som er helt på bærtur...
Skulle vel aldri være kammen som står 180 grader feil?

Wrasko
09/09/10, 15:35
Sikker på at ikke fordelern står feil da? At du bommet på ett hakk der?

Joakim-G_R
09/09/10, 15:38
Prøv å bytt pluggledning da, kanskje 2 av ledningene er trasige? Har du fått de skikkelig på? er det koblet korrekt?

Om du napper av plugghettene på 1 og 4, bruker en plugg og holder til jord og kinner på startern, gnistrer det da?

Rockeren
09/09/10, 16:28
Sikker på at ikke fordelern står feil da? At du bommet på ett hakk der?

Har ikke rørt fordeleren jeg,jeg har bare bytta fordelerlokket og rotoren,og det er umulig å sette feil.Og jeg tviler sterkt på at Sarpsborg motor har tukla med fordeleren.Husk at det er bakmontert fordeler i toppen på denne.


Prøv å bytt pluggledning da, kanskje 2 av ledningene er trasige? Har du fått de skikkelig på? er det koblet korrekt?

Om du napper av plugghettene på 1 og 4, bruker en plugg og holder til jord og kinner på startern, gnistrer det da?

Ja,alt er kobla korrekt,og jeg har tilogmed brukt sånn sak fra biltema til å koble mellom kabel og plugg for å sjekke gnist,og den viser at det gnistrer som fy.Tenningsrekkefølgen er 1342,og slik er det koblet også.
Er ikke mulig å få bytta om på pluggkablene,annet enn på selve fordelerlokket,da de har riktig lengde nå.Det er kun 1 av de som er lang nok til 1.syl f.eks og den til 4. syl er ikke lang nok til noen andre.
Kan jo prøve å sette tilbake de gamle kablene,men tviler på at det har noen effekt.

Joakim-G_R
09/09/10, 16:32
Da lurer jeg på hvordan du mener du har gnist på syl 1 og 4, om pluggene er våte, og den ikke tenner.

Fordeleren gåen da? Coilen og svinghjulsgivern gjør jo jobben sin når 2 og 4 tenner.

Joakim-G_R
09/09/10, 16:41
Fra eksos til innsug er det 3 4 2 1, (når jeg leste litt lenger) så dvs syl nr 4 (altså bakerste syl) skal på nr 2 fra venstre på fordeleren, syl nr 3 skal på stikke nr 1 fra venstre, syl nr 2 skal på stikke 3 fra venstre, syl nr 1 skal på stikke 4 fra venstre.

Er det slik du har koblet?

(Editerte litt, da jeg leste litt lenger der.)

Rockeren
09/09/10, 20:32
Da lurer jeg på hvordan du mener du har gnist på syl 1 og 4, om pluggene er våte, og den ikke tenner.

Fordeleren gåen da? Coilen og svinghjulsgivern gjør jo jobben sin når 2 og 4 tenner.

Ja,jeg må jo si jeg undres på det jeg også,hvorfor vises det gnist der,hvis det ikke er det?


Fra eksos til innsug er det 3 4 2 1, (når jeg leste litt lenger) så dvs syl nr 4 (altså bakerste syl) skal på nr 2 fra venstre på fordeleren, syl nr 3 skal på stikke nr 1 fra venstre, syl nr 2 skal på stikke 3 fra venstre, syl nr 1 skal på stikke 4 fra venstre.

Er det slik du har koblet?


(Editerte litt, da jeg leste litt lenger der.)

Det må jeg sjekke,men mener da jeg har koblet slik ja..Fikk et tips om å bruke tenningslampa for å se om den stemmer med merkene.Om den ikke gjør det så må det være kammen som står 180 grader feil?
Eller,for å spørre på en annen måte: Vil det gi slike symptomer/feil om kammen er satt 180 grader feil? Er jo satt på merkene,men kan likevel stå 180 grader feil.Eller rotoren er satt feil..

Mr. Crepsley
09/09/10, 20:35
Tror faktisk ikke det stemmer det du sier nå. Registeret er nok det samme når det står på merkene hver gang. Men det er drevet slik at veiva skal gå 2 ganger mens kammen går en gang, havner på merkene uansett

Rockeren
09/09/10, 20:56
Tenker også litt på at den var jo slik på slutten før jeg parkerte den med "banan"topp og kjølevæske i sylinderen..Men da antok jeg at det var pga kjølevæska at den ikke fyra på den ene sylinderen iallefall..Men nå er jo alt tipp topp..

Fikk veldig lyst til å prøve å rotere kammen 180 grader på merket og se...Det verste som kan skje er vel at den ikke går,eller går enda verre :p

MrX
09/09/10, 21:01
Om du roterer den 180 grader vil den jo ikke stå på merket, og ventilene vil åpne når stemplene kommer opp.

abarth racing
09/09/10, 21:47
læsne fuelrailen og løft den opp mens du kinner motoren og se om bensin spruter ut i fra alle dysene. hvis ikke prøver du å rense dem.

Joakim-G_R
09/09/10, 21:51
Prøv med en plugg, og ikke den biltema-greia..

Var pluggene 1 og 4 våte ?

Rockeren
10/09/10, 06:55
Om du roterer den 180 grader vil den jo ikke stå på merket, og ventilene vil åpne når stemplene kommer opp.

Den vil jo fortsatt stå på merket.Det er kun ett merke på kammen,og man kan sette den 180 grader feil.I og med at den var dønn nedsota på 2 plugger,så kan det jo tyde på at den ikke blir kvitt eksosen skikkelig på de sylindre?


læsne fuelrailen og løft den opp mens du kinner motoren og se om bensin spruter ut i fra alle dysene. hvis ikke prøver du å rense dem.

Kan jo prøve det også..


Prøv med en plugg, og ikke den biltema-greia..

Var pluggene 1 og 4 våte ?

Ja,som sagt var plugg 1 og 4 våte av bensin,stinket bensin av de..Og plugg 2 og 3 var så nedsota og svarte at jeg har aldri sett så svarte plugger før.

Langedal
10/09/10, 07:14
Det kan godt være kammen som er 180 grader feil. Det er ikke noe problem å montere den feil for å si det sånn.

Ta av toppdekslet og roter på veiva med en skralle eller lignende. Når merket på reimhjule til veiva peker opp er stempel i sylinder nr 1 på topp. Da skal begge ventilene på sylinder nr 1 være lukket. Sjekk derfor at ikke kammen presser ned noen ventiler. Gjør den det, er den montert 180 grader feil.

Motoren kan gå med kammen 180 grader feil, men den vil høres helt mongo ut.

ChrML
10/09/10, 12:39
Det kan godt være kammen som er 180 grader feil. Det er ikke noe problem å montere den feil for å si det sånn.

Ta av toppdekslet og roter på veiva med en skralle eller lignende. Når merket på reimhjule til veiva peker opp er stempel i sylinder nr 1 på topp. Da skal begge ventilene på sylinder nr 1 være lukket. Sjekk derfor at ikke kammen presser ned noen ventiler. Gjør den det, er den montert 180 grader feil.

Motoren kan gå med kammen 180 grader feil, men den vil høres helt mongo ut.
Sålenge merket på kamdrevet og veiva er på merket, så skal det vel ikke gå å få montert kammen 180 grader feil?

Husk at veiva går 2 runder før kammen har tatt 1 runde og... Så selv om alt er riktig, så er kammen "180 grader feil" annenhver gang veiva er på merket sitt.

The Sven
10/09/10, 15:19
Det går ikke an å montere kammen 180 grader feil om den er på merket....

Joakim-G_R
10/09/10, 15:23
kan man montere fordeleren 180 grader feil da, iogmed at den er toppmontert?

gaupe
10/09/10, 15:24
kan man montere fordeleren 180 grader feil da, iogmed at den er toppmontert?

Nei, då blir jo den opp ned. Uansett, så er vel denne idiotsikker.

Mr. Crepsley
10/09/10, 15:34
Som sagt over kan den ikke være 180 grader feil om den er på merkene.

The Sven
10/09/10, 15:53
kan man montere fordeleren 180 grader feil da, iogmed at den er toppmontert?

Er offset på sporet i kammen så det skal ikke gå an.

ChrML
10/09/10, 15:55
Men hvis han har klart å knekke kila på nedre registerreim drevet mens han har montert/strammet det til så kan registeret stå veldig feil til tross for at merkene stemmer.

The Sven
10/09/10, 16:15
Tenker du på kila til kilereimhjulet? Uansett så er det jo et merke i styringa til registerreima som man kan og bør gå etter ved montering av regreim.

Mr. Crepsley
10/09/10, 16:18
Er vel gjerne kile på det til regreima og vil jeg tru.

The Sven
10/09/10, 17:04
Ja men er ikke den i orden monterer man den ikke....

ChrML
10/09/10, 17:16
Den kan knekke mens man drar til hvis man gjør det feil (fex bruker muttertrekker før den er strammet inntil).

The Sven
10/09/10, 17:18
Den på registerdrevet eller den til kilereimshjulet?

ChrML
10/09/10, 17:23
Begge sitter på registerdrevet. En inn mot veiva og en ut mot kilreimshjulet. Knekker veldig lett, derfor man ikke skal tre på kilreimshjulet og vri motoren med den. Men heller entre skruen til den når bunn og skru motoren rundt hvis man må.

Den knekker også hvis den store bolten løsner (så belastningen flyttes over på kilene). Viktig med litt Loctite og få strammet den skikkelig. Hvis man strammer den store bolten med muttertrekker mens reimhjulene er løse er det også fort gjordt at man får nøkket nok i hjulet til at kilene ryker også.

Ikke noe problem å kjøre uten kiler sålenge bolten sitter og man får registeret rett. Alle tror det er kila som ryker, men det er bolten som løsner som forårsaker det. Tenkte at hvis Rockeren har fått knekt kila og vridd litt på registeret mens han har skrudd til.

The Sven
10/09/10, 17:41
Ja vet jo at begge er fast i registerdrevet men det er kilereimshjul-kilen du mener som ryker så lett? Bolten har løsna på en motor jeg har hatt flere ganger pga at den var av i utgangspunktet, men kilen mot veiva har holdt stand like fint. B230 blokk.

Rockeren
10/09/10, 17:51
For å si det sånn,jeg har ikke hatt av ett eneste reimhjul hverken på veiv eller kam..Så akkurat den problemstillingen anser jeg som uaktuell. Ikke kan jeg fatte og begripe hvorfor/hvordan Sarpsborg motorverksted kan ha gjort noe slikt med en topp de har overhalt.Trenger ikke ta av reimhjulet på kammen for å overhale toppen?
Og isåfall så vet nok de gutta hva de driver med så jeg har mine jævlig sterke tvil om at de kan ha gjort noe slikt..
Hadde ikke av viftereimshjulet engang på veiva jeg,så der kan det UMULIG ha skjedd noe med noe kiler eller låser.

THolandsli
10/09/10, 18:39
Ikke kan jeg fatte og begripe hvorfor/hvordan Sarpsborg motorverksted kan ha gjort noe slikt med en topp de har overhalt.Trenger ikke ta av reimhjulet på kammen for å overhale toppen?

Ei seriøs toppoverhaling inkluderer bytte av simmeringen i endene på kammen. Da må man altså av med reimhjulet.

MrX
10/09/10, 18:50
Uansett så kan det jo ikke være feil, fordeleren går vell bare og montere en vei, og samme med drevet til kammen. Og uansett så om jeg har forstått det rett så er Rockeren en utdannet mekaniker og han ville jo ha sett om kammen ikke står rett når han monterte toppen.

Om dysene åpner og ikke er noen problemer, så må det jo være tenningsfeil.

ChrML
10/09/10, 19:37
Ja vet jo at begge er fast i registerdrevet men det er kilereimshjul-kilen du mener som ryker så lett? Bolten har løsna på en motor jeg har hatt flere ganger pga at den var av i utgangspunktet, men kilen mot veiva har holdt stand like fint. B230 blokk.
Da har du hatt utrolig flaks. Den kilen tåler nemlig ingenting. Jeg røyk min når jeg prøvde å vri motoren med hjulet en gang. Det var riktignok kilen mot kilreimhjulet.



For å si det sånn,jeg har ikke hatt av ett eneste reimhjul hverken på veiv eller kam..Så akkurat den problemstillingen anser jeg som uaktuell. Ikke kan jeg fatte og begripe hvorfor/hvordan Sarpsborg motorverksted kan ha gjort noe slikt med en topp de har overhalt.Trenger ikke ta av reimhjulet på kammen for å overhale toppen?
Og isåfall så vet nok de gutta hva de driver med så jeg har mine jævlig sterke tvil om at de kan ha gjort noe slikt..
Hadde ikke av viftereimshjulet engang på veiva jeg,så der kan det UMULIG ha skjedd noe med noe kiler eller låser.
Stemmer. Hvis reima er på merkene da så kan du nok utelukke reg reim feil.

The Sven
10/09/10, 19:56
Vet at kilen mot kilereimhjulet er et problem, men vet også av flere som bolten har løsna hos uten at kilen mot veivtappen har røket så at det var så utrolig flaks tviler jeg på.

ChrML
10/09/10, 20:01
Vet at kilen mot kilereimhjulet er et problem, men vet også av flere som bolten har løsna hos uten at kilen mot veivtappen har røket så at det var så utrolig flaks tviler jeg på.
Tveite Performance hadde ikke flaks når bolten løsna.

Mr. Crepsley
10/09/10, 20:01
Er snakk om kilen på veiva Rockeren, ikke toppen.

The Sven
10/09/10, 21:18
Tveite Performance hadde ikke flaks når bolten løsna.

Det var jo banekjøring og sikkert snakk om et brukbart turtall ettersom alle ventilene hans røyk ;) Tror ærlig talt ikke den kilen ryker lett ved montering.

Rockeren
10/09/10, 23:58
Er snakk om kilen på veiva Rockeren, ikke toppen.

Ja,men om du leste hva jeg skrev,så har ikke jeg demontert et eneste reimhjul i det hele tatt,hverken på toppen eller veiva.Ergo så kan det ikke være noe galt med reimhjulet på veiva heller.

Mr. Crepsley
11/09/10, 00:43
En kile kan da knekke uansett om du har rørt hjulet eller ikke. Ikke at det er trolig altså, just saying :)

Høres jo mest ut som et tenningsproblem da. Klarte ikke å finne det lenger opp, men har du gnist på ALLE pluggene? Leste bare at du hadde byttet dem, men fikk ikke med meg om du hadde gnist på alle.

Joakim-G_R
11/09/10, 02:20
sporet i kammen offsett? Hv ordan i all verden går det ann? Tenkte om fordeleren er dratt 180 grader feil i forhold til kammen. Da vil man jo få stiften på feil sted til feil tid..?

Ikke fysisk hele fordeleren, men stiften liksom.

Vet det fucker opp endel på blokkmontert fordeler, og det er jo samme opplegg med toppmontert fordeler, antar jeg?

Mr. Crepsley
11/09/10, 10:14
Er vel ikke stift på denne.. ?

Rockeren
11/09/10, 10:23
Denne er det ikke stift på nei,er jo elektronisk med hjerner...iallefall sist jeg sjekka...

Joakim-G_R
11/09/10, 11:01
Rotoren..

Kom ikke på det terminologiske begrepet halv 4 på natta. Men dere forstod det nok, tenker jeg. ;)

Mr. Crepsley
11/09/10, 11:03
Men rotoren kan vel ikke stå feil, siden den står i et spor i fordeleren ? Skal ikke være noen særlig belastning på den heller, så tviler på det skulle ryke. Men alt kan vel skje :)

Joakim-G_R
11/09/10, 11:06
Jeg regner med at fordeleren har blitt plukket av toppen?

Det er vel bare frest et spor rett over i kammen, så man kan sette kammen riktig, eller 180 grader feil?

Så altså ROTOREN står 180 grader FEIL inni FORDELEREN i forhold til hvor den skal starte ?

Mr. Crepsley
11/09/10, 11:19
Ah sånn ja. Glemmer ofte at det ikke er blokkmontert.

Joakim-G_R
11/09/10, 11:23
Hehe ja.

Og på blokkmontert er det mulig å montere VELDIG feil.. Skal jo peke mot syl1 når man slepper det nedi, man må jo time motoren skikkelig. :)

ChrML
11/09/10, 11:23
Jeg regner med at fordeleren har blitt plukket av toppen?

Det er vel bare frest et spor rett over i kammen, så man kan sette kammen riktig, eller 180 grader feil?

Så altså ROTOREN står 180 grader FEIL inni FORDELEREN i forhold til hvor den skal starte ?
Hmm, går det? Har nemlig vært i tvil et par ganger under montering for så ut som den kunne passe begge veier. Men når jeg prøvde så mener jeg den bare passet en vei.

Joakim-G_R
11/09/10, 11:24
Jeg vet ikke om det går, kommer bare med løsninger jeg, forslag på problemer. Har aldri hatt toppmontert fordeler før i noen bil, men jeg har demontert de. Og jeg syns det ser ut som om det sku gå..

The Sven
11/09/10, 11:27
Jeg regner med at fordeleren har blitt plukket av toppen?

Det er vel bare frest et spor rett over i kammen, så man kan sette kammen riktig, eller 180 grader feil?

Så altså ROTOREN står 180 grader FEIL inni FORDELEREN i forhold til hvor den skal starte ?

Som jeg sa så er ikke det sporet i senter på kammen og derfor går det ikke an å sette den 180 grader feil.

EDIT: Det samme gjelder rotoren i fordeleren, dette er idiotsikkert.

Langedal
11/09/10, 22:00
Som jeg sa så er ikke det sporet i senter på kammen og derfor går det ikke an å sette den 180 grader feil.

EDIT: Det samme gjelder rotoren i fordeleren, dette er idiotsikkert.

Sporet i kammen går på tvers over den. Derfor er det fullt mulig å sette rotoren 180 grader feil i fordeleren. Med andre ord ikke idiotsikkert.

The Sven
12/09/10, 00:30
Jeg såg på en sånn kam senest for et par timer siden og sporet er ikke midt i kammen. Det passer kun ene veien. Dere er jammen tungnemme. Nå gidder jeg ikke forklare det flere ganger:)

THolandsli
12/09/10, 00:34
Stemmer som Sven sier. Sporet i bakkant av kammen har offset og det er derfor ikke mulig å montere den feil vei.

Rockeren
19/09/10, 18:15
Da har jeg fått bilen til å gå på alle 4,nå går den akkurat slik den skal :)
Feilen? Rekkefølgen på fordelerens uttak fra eksos mot innsug er:
4 3 1 2,ikke 4 3 2 1 som det ble sagt..Jeg fikk vite dette av en som hadde lest her og så feilen.Så jeg byttet om pluggkablene på 1 og 4,og da var alt i sin skjønneste orden.

Men takk for hjelp og mange tips,det var heldigvis bare en enkel fillefeil.

Men neste spørsmål: Har noen et godt tips til hvor og hvordan man skal sette opp temp.måler,turbotrykksmåler og etter hvert oljetrykksmåler?har sånn A-stolpe sak,men den passer jo fantastisk dårlig på a-stolpe dekselet...
Hvordan har dere gjort det,noen bilder?

roffenn
19/09/10, 19:21
Bra at den går da :)

Joakim-G_R
19/09/10, 19:24
Skulle bladd i Haynes med en gang. :)
Men godt den går nå da.

Christian
19/09/10, 19:26
Det er en feil alle kan gjøre, bra du fant ut av det. :)

Team Tynner
19/09/10, 20:21
a stolpe holder lager du.bruk varmluftpistol å form holderen etter a stolpe deksel.så er det bare å lime,sparkle å pusse den til:)gjorde dette i bilen min,ble ikke så værst:p

ChrML
19/09/10, 20:59
Da har jeg fått bilen til å gå på alle 4,nå går den akkurat slik den skal :)
Feilen? Rekkefølgen på fordelerens uttak fra eksos mot innsug er:
4 3 1 2,ikke 4 3 2 1 som det ble sagt..Jeg fikk vite dette av en som hadde lest her og så feilen.Så jeg byttet om pluggkablene på 1 og 4,og da var alt i sin skjønneste orden.

Men takk for hjelp og mange tips,det var heldigvis bare en enkel fillefeil.

Men neste spørsmål: Har noen et godt tips til hvor og hvordan man skal sette opp temp.måler,turbotrykksmåler og etter hvert oljetrykksmåler?har sånn A-stolpe sak,men den passer jo fantastisk dårlig på a-stolpe dekselet...
Hvordan har dere gjort det,noen bilder?
Til senere: Sylindernummeret står på fordelerlokket ved hvert uttak :).

Rockeren
29/09/10, 18:45
Da blir bilen klargjort i helgen,og den blir bruksbil i vinter iallefall..
Har fått meg jobb i Førde,så den blir trolig å se rundt i Førde i ny og ne :)
Noen som har tips til hvordan jeg skal få montert inn 2 din spiller i bilen?Mener å ha sett det har blitt gjort med deler fra 780?
Noen som har pris og delenummer på det jeg trenger?

Og hvordan har dere lagt opp ledningene til turbotrykksmåler,vanntemp osv i A-stolpe målere?
Om noen har noen tips til hvor jeg skal ta ut strøm til belysning og slikt på disse,så er jeg meget takknemlig da jeg ikke er noe særlig god på elektrisk i utgangspunktet..
Om noen har bilder på montering og hvor ledningene er ført inn/ut/opp/ned så er jeg takknemlig for det :)

På forhånd takk! :)

roffenn
29/09/10, 19:00
Folk bruker dobbel-DIN ramme fra 780, koster vell 5-600 kr på volvo :)

volvoRsport
29/09/10, 19:29
Folk bruker dobbel-DIN ramme fra 780, koster vell 5-600 kr på volvo :)

Koster i underkant av 900kr med alt som trengs.

roffenn
29/09/10, 20:14
Koster i underkant av 900kr med alt som trengs.

Mente at det var en her på forumet som kjøpte den en til den prisen.
Tar sikkert feil :D

Rockeren
30/09/10, 09:28
Koster i underkant av 900kr med alt som trengs.

såpass dyrt ja...Jaja,det må jo til når man får cash..hehe...
Vet du hva jeg trenger?

Rockeren
02/10/10, 19:31
Da er bilen snart klar for Førde...Har fått kobla opp vanntempmåler (som var defekt den også.......) og satt opp turbotrykksmåleren i den A-stolpe holderen.
Skal ta noen bilder i morra,ble veldig fornøyd :)

Må også av med hjulet,da dette har satt seg i løpet av sommeren..Smart å sette på håndbrekket når bilen skal stå lenge......Eller ikke....

volvoRsport
02/10/10, 20:57
Mente at det var en her på forumet som kjøpte den en til den prisen.
Tar sikkert feil :D

I underkant av 800kr var det visst, inkl. alt. Selve hovedramma koster litt over 500kr.


såpass dyrt ja...Jaja,det må jo til når man får cash..hehe...
Vet du hva jeg trenger?

VO 3510660 Radiofack
VO 1376250 Lock
VO 1356392 Lock
VO 1384062 Ljusdelare

janrune
02/10/10, 21:38
Da er bilen snart klar for Førde...Har fått kobla opp vanntempmåler (som var defekt den også.......) og satt opp turbotrykksmåleren i den A-stolpe holderen.
Skal ta noen bilder i morra,ble veldig fornøyd :)

Må også av med hjulet,da dette har satt seg i løpet av sommeren..Smart å sette på håndbrekket når bilen skal stå lenge......Eller ikke....

Førde i Sogn og Fjordane? :p

Rockeren
02/10/10, 22:04
Jepp.Har begynt å kjøre for Kårstad Transport :)

janrune
03/10/10, 12:25
Hehe grattis da :) da blir vel denne bilen og se i førde da :p

The Sven
03/10/10, 12:35
God tur til Førde igjen med riktig bil:) Hva skjer med Oldsen nå a?

Rockeren
03/10/10, 18:23
Hehe grattis da :) da blir vel denne bilen og se i førde da :p

Takk :)
Det skal du ikke se bort i fra nei :) Riktignok ikke mye kjøring med denne siden jeg sover om dagen og jobber om natta..Men en og annen tur vil det nok bli ja :)


God tur til Førde igjen med riktig bil:) Hva skjer med Oldsen nå a?

Takker :)
Den blir satt bort på vinterlagring :)

Straks avreise nå,alt funker som det skal :D

The Sven
03/10/10, 18:31
Tror nok det er fornuftig å bruke en annen bil enn Oldsmobilen over fjellovergangene i vinter, betviler ikke at det er en kanonbra vinterbil altså men... Eller jo. Jeg gjør det! Tror nok 740n er bedre i en nordisk vinter:) Kjøpt nye vinterdekk eller?

Wrasko
03/10/10, 18:36
Ikke no sladding og misbruking av clutch nå!

Rockeren
04/10/10, 09:11
Tror nok det er fornuftig å bruke en annen bil enn Oldsmobilen over fjellovergangene i vinter, betviler ikke at det er en kanonbra vinterbil altså men... Eller jo. Jeg gjør det! Tror nok 740n er bedre i en nordisk vinter:) Kjøpt nye vinterdekk eller?

Hehe,Volvoen er helt klart en bedre vinterbil ja.Oldsmobilen er stor,tung og ikke akkurat bygd for norsk vinter..Dessuten hadde det kosta mer å få tak i nye piggdekk til Oldsmobilen enn å sette i stand Volvoen (om man ser bort fra overhalinga av toppen).
Og så må jeg jo innrømme at suget etter turbo og noe som faktisk flytta seg litt begynte å bli passe stort :D
Nei,er noen jeg har hatt iallefall 1 eller 2 sesonger dette,fullt brukbare med masse pigger igjen...foreløpig... :D:p:rolleyes:


Ikke no sladding og misbruking av clutch nå!

Nei erru gæærn...Bilen ble pusekjørt hele veien,og forbruket havnet på ca 0.85 på mila..Absolutt akseptabelt..

Ikke fullt så morro at jeg har fått en oljelekkasje jeg må finne men det tåler man...Kunne vært verre :p
Tror enten det er oljefilteret som ikke er 100% tett,eller returrøret fra turboen,pakninga der i bunnpanna..
Skal kikke på det snarest...

Har også fått ventiltikk,så må vel ta en ventiljustering igjen...Ikke helt unormalt har jeg hørt etter å ha kjørt litt med nyoverhalt topp.. :)

Så,planene fremover blir som følger:

1. Tette oljelekkasje
2. Justere ventiler på nytt før noe blir ødelagt igjen
3. Få tak i ny temp.måler da den jeg kjøpte er defekt...
4. Bytte ALT av bremser,foran,bak,håndbrekk..ALT..Og noen hjulbolter jeg klarte å mishandle med slegga da jeg skulle prøve å få løsna brekket..
5. Bytte clutch.

Kan hende det blir litt småendringer i rekkefølgen,kommer helt an på hva jeg har av cash etterhvert..
Men nummer 1 og 2 er iallefall høyt prioritert...Forsåvidt 3 også siden jeg avskyr å kjøre uten å kunne kontrollere tempen...

samuel
07/10/10, 21:45
Velkommen til Førde! :)

mcnugget
07/10/10, 22:19
Velkommen ja!! Såg deg med biltema i deg, eg og samuel.. ;)

Rockeren
16/10/10, 05:39
Dere får komme bort og hilse på da vettu :)
Får lønning til uka,så håper å få gjort litt med bilen da..
Synes jeg har sett noen kjente biler..

R.G
17/10/10, 01:22
god tur da;)

Agrostar
28/10/10, 05:46
Såg denne på tysdag parkert 50m bortafor essoen :p

Rockeren
30/10/10, 17:27
Det kan nok stemme det..Den er som regel å se på parkeringa bak Esso om dagen,eller på terminalen til Kårstad :)
Er ikke stort som skjer med bilen for tiden..Blir lite brukt,og har lite tid til å gjøre noe med den..Så den blir bare brukt,og håper den holder til jeg får mulighet til å gjøre noe med den.. :o

janrune
31/10/10, 13:54
du for vel tilfeldigvis ikke forbi breim får 1-2 uker siden ca? Husker ikke eksagt hvilken dag, men såg en svart volvo 740 som lgignet din så suste fårbi essoen her :p

Rockeren
28/11/10, 17:37
Nei,det stemmer nok ikke...Sist jeg kjørte T/R Førde-Mysen var helgen den 1.oktober..Og kjørte da hemsedal.. :) Ellers har jeg bare brukt den litt i Førde og t/r Kårstad.. :)

Rockeren
28/11/10, 17:39
Btw..Noen som vet om man kan justere ventilene selv på denne?Er jo skims og slikt her..Må man på verksted,eller kan man klare det selv?Hva trenger man av verktøy isåfall?
Volvo her skulle ha ca 2500 + deler...

ChrML
28/11/10, 17:46
Btw..Noen som vet om man kan justere ventilene selv på denne?Er jo skims og slikt her..Må man på verksted,eller kan man klare det selv?Hva trenger man av verktøy isåfall?
Volvo her skulle ha ca 2500 + deler...
Veldig enkelt å justere ventilene. Du trenger et sett med bladsøkere i millimeter, det kan du kjøpe hos Biltema. 0.30mm bladet skal gli ganske lett inn og du skal ikke få inn 0.40mm når "spissen" på kammen stikker oppover vekk fra ventiltrykkeren. Da er klaringen riktig.

Hvis klaringa er feil så må du regne litt. Si du akkurat får inn 0.20mm bladet, men ikke 0.30mm bladet. Hvis 0.20mm bladet akkurat går å få pressa inn så kan du med fordel minke tykkelsen på shimset med 0.15mm sånn at du får 0.35mm klaring. Hvis det da står fex 3.70mm på shimset må du gå ned til 3.55mm.

Du trenger også et verktøy til å presse ned ventilen for å få ut shimset uten å ta ut kammen. Med mindre du har lyst til å pelle av regreim, fordeler og hele kammen for å få bytta shims. Dette verktøyet har de nå hos KM Cams.

I tillegg trenger du en ny pakning til topplokket. Du kan sette på den gamle igjen hvis du er litt forsiktig med den mens de nye shimsene du trenger er i bestilling.

Mr. Crepsley
28/11/10, 17:58
Bør bytte toppdekselpakning uansett, den blir fort hard..

ChrML
28/11/10, 18:04
Bør bytte toppdekselpakning uansett, den blir fort hard..
Ja, men tenkte hvis han må ha bilen mens han venter på de nye shimsa. Da blir det som oftest brukbart tett de dagene med den gamle pakninga. Så han slipper å kjøpe ny toppdekselpakning til 220 kr to ganger.

Frigstad Racing
28/11/10, 18:05
Ser du har FK motor i bilen, skal selv gjøre dette motorbyttet..
Lurte på hva gjorde du med ledningsnett? F-nett fra 240?

Rockeren
28/11/10, 18:15
Toppdekselpakninga gidder jeg ikke bytte enda en gang..Den er jo flett ny..Så med mindre den blir ødelagt ved demontering,så er det ingen grunn til å bytte..Den var ny når jeg monterte etter overhalinga av toppen..

Ellers takk for godt svar,ChrML.Må nok regne litt,jeg vet klaringa er feil,tikker som helv..Bladsøker har jeg kjøpt,så da er det igrunn bare å få målt,regnet og bestilt shims om de ikke har på lager..

Frigstad: Det er vel LH 2.4 fra 240 som er brukt ja..ChrML vet vel nesten mer om det enn meg,da jeg kjøpte bilen nesten helt ferdig ombygd.. :)

Rockeren
26/12/10, 15:38
Da har man fått vært på EU kontroll med den,og det ble overraskende lite feil på den i forhold til hva jeg hadde fryktet..CO var strøkent,ikke noe rust..

Feilene jeg fikk,er:

1.1.2 2 Parkbrems for lang vandring
1.2.3 2 Parkbrems for dårlig bremsevirkning
4.3 1 Parkeringslys - defekter - Venstre foran
4.8 2 Stopplys - defekter - høyre
4.13 2 Batteri ikke festet
4.13 2 El.ledninger - manglende klamring i motorrom
5.9 2 Manglende hjulmuttere - Venstre bak
7.6 1 Lydsignal - ute av funksjon

Alt i alt fornøyd med dette...Er jo bare småplukk alt sammen... :)

henrik940
26/12/10, 15:39
Ikke noe stress at det var ettermontert turbomotor?

Rockeren
26/12/10, 15:43
Nei de sa ingenting på det.. :D

henrik940
26/12/10, 15:44
Tøft :)

Rockeren
26/12/10, 15:46
Er det nok med en original turboclutch til mitt bruk tro? Koster jo ikke mer enn et par lapper hos pedersens ser jeg...Til FT motor og M46...Eller burde jeg satse på noe litt dyrere som tåler litt mer trim?Før eller siden blir det vel mer hk...hehe

TeamBørnOut
26/12/10, 15:48
Ofte gammalt svinghjul som er synderen til mye sluring ;)
original holder en stund... men kan jo være lurt med noe sterkere

Rockeren
26/12/10, 15:53
Hehe jo men det sitter jo original GLE clutch i denne som ikke er beregna på så mye hk og nm...Så den slurer jo på alle gir snart...Eneste giret den ikke slurer på er vel 1.gir tror jeg :p

Mener jeg har spurt om dette før,men hukommelse er noe drit se...
Noen clutch å anbefale,som ikke er av/på clutch men som fortsatt tåler litt juling? :)
Ja,dere vet vel specs'a mine på motor og gir her så trenger vel ikke repetere det.. :p

TeamBørnOut
26/12/10, 15:54
pedersen har clutch :) bare si hva du har av svinghjul :)

Rockeren
26/12/10, 15:58
Ja,hadde jeg bare visst det så.. :p

ChrML
26/12/10, 16:02
Det ble monterte et helt nytt og planet enkeltmassesvinghjul fra KG- Trimning på denne bilen når det ble bygd om til FK motor. Dessverre hadde ikke forrige eier råd til ny clutsj for øyeblikket da, så mener clutsjen ikke ble byttet. Det er altså 228mm enkeltmassesvinghjul du har.

TeamBørnOut
26/12/10, 16:05
med andre ord så driver du å ødelegger det svinghjulet ved å slure rockern :P

Rockeren
26/12/10, 16:14
Prøver å slure minst mulig da selvsagt..Bare kjøre pent så går det bra..Men får se når jeg får handla clutch hvordan det ser ut..Redd det har fått litt juling ja.
Over nyttår nå er det trolig muligheter..Hvis ikke alt går bort i regninger og andre utgifter... :(

Har handla ny veivhusventilasjonsboks,så bare jeg får orden på ryggen og den verste kulda gir seg så skal jeg prøve å få bytta den..

TeamBørnOut
26/12/10, 16:43
Ny boks? Den er jo hul innvendig :P eller har du sprekt den?
Da kan du lime den sammen og bare dra et rør opp fra den til et filter eller lignende

Rockeren
26/12/10, 21:42
Den er tett og fører til oljeforbruk og div.lekkasjer.

TeamBørnOut
26/12/10, 21:46
hæ? hvordan får den blitt tett? den er helt hul... jeg vet om folk som har kjørt 100K uten å bytte olje . bare etterfylt og den er nesten like fin :P

Det er jo en helt hul boks...

Rockeren
26/12/10, 22:18
Hæ?!Snodig,for det ånder ikke noe fra den slik det har gjort før,og de på Volvo mente også at den måtte være tett.Jaja,får iallefall bytte den og få på et filter så vet jeg at det er i orden der..

TeamBørnOut
26/12/10, 22:20
Volvo på ramstad har ALDRI byttet en slik på en turbo motor :P
Skru den opp å sjekk så får du se.. det skal jo ikke komme masse luft derrifra heller. å er den litt sota igjen så pirk med en skrutrekker.. er heller noe annet som er rart da ..

Rockeren
26/12/10, 22:58
Snakka med de i Førde da jeg var der oppe jeg da..Hmm...
Jaja,den er nå kjøpt,så da kan jeg jo likegodt bytte den likevel...

Den lakk iallefall en del olje fra oljereturpakningen i bunnpanna,og det er trykk i veivhuset.
Så da får det vel ikke vært så veldig mange alternativer..?

TeamBørnOut
26/12/10, 23:02
trykk i veivhuset vil det alltid være på en gammal motor. men det er jo dette oljefella tar seg av. hadde den vært tett så ville oljaspruten stått ut av motoren :)

Rockeren
26/12/10, 23:24
Er ikke oljefella den boksen som står under innsuget da?

TeamBørnOut
26/12/10, 23:41
jo. hul boks som går ned til veivhuset.

Rockeren
26/12/10, 23:43
Ja,det er den jeg har kjøpt :p

The Sven
27/12/10, 00:33
Skader iallfall ikke å bytte den og den kostet nok ikke mange kronene :)

Rockeren
27/12/10, 01:12
Nei,kosta 448,- ink.mva så det var overkommelig.. :)

Karl
27/12/10, 08:43
Dro du på EU-kontroll med dårlig håndbrekk, manglende bremselys, løst batteri, løse ledninger og manglende hjulmuttre?? Slendrian Rockern!;)
En times jobb før kontrollen så hadde du spart deg etterkontroll:)

Rockeren
27/12/10, 12:13
Joda,kunne nok gjort noe i forkant og fått mindre liste,men nå tok jeg den mest for å se hvor ille det var..Skal være godkjent innen 1.3.11 så nå har jeg litt tid på meg.

Håndbrekket på venstre siden er demontert,fordi det satt helt fast da jeg skulle begynne å bruke den..Så jeg visste om det meste igrunn.. :)

Christian
27/12/10, 12:14
Syns det er greit å ta en "tilstandsrapport" jeg.
Ikke vits å stresse med å få alt i stand når du uansett må bytte feks et endeledd igjen rett etterpå.

Rockeren
27/12/10, 12:52
Nettopp :)
Da vet jeg hva som MÅ gjøres,og kan handle utifra det :)

Rockeren
28/12/10, 14:28
Noen som forresten vet hvordan tanklokket er festet?Festet og hele dritten knakk i kulda i Førde for en stund siden,bare plastikkdrit det der?
Hva trenger jeg for å få satt på tanklokket igjen?
Og hvordan?

tennpluggen
29/12/10, 16:53
må si jeg syns bilen din ser kald ut der den står på mysen:P

Rockeren
29/12/10, 23:14
Hehe...Ja den blir fort kald og frossen når jeg ikke bruker den hver dag vettu :)
Bor du i nærheten siden du har sett den? :)

VolEvo
29/12/10, 23:34
Noen som forresten vet hvordan tanklokket er festet?Festet og hele dritten knakk i kulda i Førde for en stund siden,bare plastikkdrit det der?
Hva trenger jeg for å få satt på tanklokket igjen?
Og hvordan?

hvis det er 740'n du mente så er det bare fire sånne plasttapper som blir dytta inn fra utsiden, som ekspanderer noen sånne hylser som går igjenom karoseri ;). Bare å ta en tynn skrutrekker ellerno å presse di innover og ta dem imot på innsiden ;)

det er sånn du demonterer hele hengsel opplegget ;) ikke beste forklaringen men du skjønner det når du ser litt nermere på det ;)

jensen
29/12/10, 23:37
fikk du mange feil på EU kontrollen da? ble det overkommelig? :)

Rockeren
30/12/10, 00:06
fikk du mange feil på EU kontrollen da? ble det overkommelig? :)

Om du hadde tatt deg bryet med å lese på forrige side hadde du sett det stod der ;)


Da har man fått vært på EU kontroll med den,og det ble overraskende lite feil på den i forhold til hva jeg hadde fryktet..CO var strøkent,ikke noe rust..

Feilene jeg fikk,er:

1.1.2 2 Parkbrems for lang vandring
1.2.3 2 Parkbrems for dårlig bremsevirkning
4.3 1 Parkeringslys - defekter - Venstre foran
4.8 2 Stopplys - defekter - høyre
4.13 2 Batteri ikke festet
4.13 2 El.ledninger - manglende klamring i motorrom
5.9 2 Manglende hjulmuttere - Venstre bak
7.6 1 Lydsignal - ute av funksjon

Alt i alt fornøyd med dette...Er jo bare småplukk alt sammen... :)

Rockeren
30/12/10, 00:07
hvis det er 740'n du mente så er det bare fire sånne plasttapper som blir dytta inn fra utsiden, som ekspanderer noen sånne hylser som går igjenom karoseri ;). Bare å ta en tynn skrutrekker ellerno å presse di innover og ta dem imot på innsiden ;)

det er sånn du demonterer hele hengsel opplegget ;) ikke beste forklaringen men du skjønner det når du ser litt nermere på det ;)

Akkurat..Får høre med de på volvo da hva det koster å få nye slike..Må jo ha tanklokk..

jensen
30/12/10, 16:54
Om du hadde tatt deg bryet med å lese på forrige side hadde du sett det stod der ;)

sorry, leste litt for fort så jeg! var ikke mange feilene da :)

Rockeren
31/12/10, 00:36
Nei det er jo igrunn bare småplukk...Bare håpe den verste kulda gir seg snart..Ikke mye fristende å stå ute i 15-25 minus for å skru bil... :p
Men viser det seg at det må til,så må jeg jo bare bite tenna sammen og la det stå til.. :)

Joakim-G_R
31/12/10, 01:13
Vel, det på en EU.kontroll som ikke er småplukk er vel fort 3'erfeil vil jeg påstå.. :p

jensen
31/12/10, 07:25
hehe :) er lite gøy å stå ute i kulda å skru bil ja :S får satse på mildere vær ;)

tennpluggen
31/12/10, 20:12
holder te i trømborg men modern bor jo like ved deg nesten 2 km unna:P

Wrasko
02/01/11, 17:58
Fin liten liste dette el Rocko.. En time og varmedress, så er mye gjort :)

Rockeren
03/01/11, 00:54
Ja,nå begynner jo temperaturen å bli overkommelig også :)

Rockeren
06/01/11, 11:44
Da blir det handling av litt deler i dag..Så får jeg se om jeg får lånt meg et sted innendørs i nærheten så jeg slipper å ligge uti snøen og snøværet å skru..Har jo god tid på meg,bilen må være eu godkjent innen 28.Februar.. :)
Men må man skru i snøen så må man skru i snøen..Har gjort det før og det har jo gått greit..Men man vil jo helst slippe om man kan.. ;)

jensen
06/01/11, 20:58
man vil helst slippe å skru i snøen ja! :P men ikke utsett det så lenge at det blir for sent da ;P har selv en tendens til å utsette ting :P

Rockeren
07/01/11, 00:13
Hehe...Har jo hele februar på meg også,så det skal nok gå bra :)

jensen
09/01/11, 17:01
Hehe...Har jo hele februar på meg også,så det skal nok gå bra :)

jepp :-)

Rockeren
09/05/11, 15:00
Hoho, måtte helt til side 13 for å finne igjen denna.. :D
Nå er iallefall bilen EU godkjent, sånn ca 3 mnd over tida..
Nye bremser foran, ny høyre håndbrekkwire, nye håndbrekksko, festa batteriet og stripsa fast litt kabler i motorrommet :)
Begynner å ta form nå, det gjenstår ventiljustering, clutchbytte og bytte servopumpe, og rydde opp i ledninger under dashbordet på førersiden så er det et salgbart objekt.
Når alt dette er gjort, bilen er hel, stort sett alt utenom sentrallåsen virker så burde det vel være mulig å få 20-25 for denne? :)
Finnes jo nesten ikke rust på den :)

Langedal
09/05/11, 15:10
Markedet som bestemmer. Begynner å bli gamle biler.

Rockeren
09/05/11, 16:40
Men fortsatt populære ungdomsbiler.. Og den går jo bra synes jeg iallefall..
Koster jo minst like mye å bygge en selv :)

thune
09/05/11, 17:29
blir bra denna her du

Langedal
09/05/11, 20:12
Men fortsatt populære ungdomsbiler.. Og den går jo bra synes jeg iallefall..
Koster jo minst like mye å bygge en selv :)

Det er sant. Et tips er å annonsere den til riktig tid, vi nærmer oss juni med feriepengeutbetaling :) Jeg ville lagt den ut i månedskiftet mai/juni. Er den ikke solgt før fellesferien bør du vente til ut i august.

The Sven
09/05/11, 22:44
Godt å få den eu-godkjent. Hva skal du handle nå?

Rockeren
10/05/11, 00:09
Skal ikke handle noe nå, annet enn å få motor og gir i 760'n så jeg får den på veien.. En bil mindre, vil si en utgiftspost mindre... Kommer sikkert til å angre som fy på at jeg solgte denne når jeg har solgt den.. Men det er forjævlig å sitte med 4 biler og bare 1 i drift.. Ja + Oldsmobilen da.. Selger jeg denne og får i stand 760'n så KAN det jo hende at jeg får sjanse til å få gjort noe med Dieselen og Oldsmobilen etterhvert... :)
Så da må man bare prøve å selge det man kan få mest for ved salg.. Og det er nok denne... Men vil iallefall få justert ventiler og bytta servopumpe før salg.. Så får jeg se om jeg får bytta clutch også.. Tiden vil vise, først og fremst må jeg få stabilisert økonomien litt og få litt til overs før jeg får gjort noe som helst. Gått delvis arbeidsledig siden Desember og det har vært ganske tøft.. men nå går det atter mot lyse tider, som det heter seg i sangen.. :)

Rockeren
07/06/11, 13:15
Denne er nå til salgs, seriøst interesserte og seriøse bud over 20.000 mottas...
Skambud kan dere spare dere for.
Byttes evt i en dieselbil, helst Volvo men åpen for forslag..

Deluxio
07/06/11, 13:43
Kunne jo eventuelt lagt ut nåken bilder av korleis bilen ser ut no for tida :)

Rockeren
07/06/11, 16:40
Det kan jeg prøve å få gjort :)

Rockeren
30/06/11, 10:18
Da var bilen byttet bort mot en '96 Chrysler Grand Voyager 2.5 TurboDiesel.. :)
Så da kan denne stenges.. :)