PDA

Vis full versjon : 205 dekk på 850 GLE? for bredt?



Joaeng
24/12/10, 00:29
hei, har fått tilbud på noen 205 55 r15 dekk til en billig penge, men da jeg prøvde dem på bilen så stakk de ca 1cm utfor hjulbuen framme, dette er jo ikke lov, hva bør jeg gjøre evt? valse ut hjulbuene? hva er lov og ikke lov egentlig ? :) noen som kan svar på dette? :P

mrstfu
24/12/10, 04:56
hva er ET på felgene? ET er innpress, altså hvor mye vertikal senter på felgen (sett langsmed felgen) sitter utenfor eller innenfor anleggsflata.. blir kanskje litt avansert dette, men hvis anleggsflata (den delen av felgen som skrus fast til navet på bilen) sitter eksempelvis 30mm lenger vekk fra bilens senter enn senter på felgen (vertikal senter, sett forfra) har du ET30, så vidt jeg vet. jo mindre innpress, jo mer bygger felgen ut. det er altså avstanden fra felgens anleggsflate til felgens senter. Om du øker felgbredden vil den "vokse like mye" på begge sider så lenge innpress ikke endres.

på 850 er originalfelgene ET43, altså at anleggsflate sitter 43mm lenger vekk fra bilens senter enn senter på felg. mine sommerfelger har ET43, og med gummi på 215/45-R17 går dette kjempefint. Gummien sitter og ca en cm utenfor skjermen foran, men så lenge du ikke senker bilen din så mye at skjermen er lavere enn gummien, går dette fint. har hørt ET39 og går bra, da blir gummien sittende 4mm lenger ut.

hvor lovlig dette er, er jo klart, felger og dekk skal ikke bygge utenfor skjermer. dog kommer det litt anpå hvem du møter, tror ikke noen reagerer veldig på en cm, har hvertfall ikke gjort det på bilen min, den ene gangen jeg har blitt stoppet i teknisk, heller ingen kommentarer av politiet, av de 14 gangene eller noe jeg har blitt stoppet:D

mulig dette ble mye informasjon på en gang, godt mulig jeg og har motsagt meg selv, er noe usikker på dette fremdeles, da det blir mye å brette skallen rundt. håper det hjelper hvertfall, og dekka dine, på felger med ET43, blir ikke noe problem.:D

edit: legger ved et bilde som gjør det litt lettere å forstå:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1645.jpg

:D

Lightyear
24/12/10, 07:58
Mr. FuckUp har helt rett her. Og det er nok innpresset (ET) på felgene som kanskje ikke stemmer helt. 205 dekk skulle ikke være det minste problem på en 850.
Jeg har kjørt med felger som har ET 35 og det har funket bra, men da kommer hjulene litt lenger ut enn standard ET43. Noe særlig lavere enn 35 tror jeg ikke er noe særlig god idè og kan nok lettere tiltrekke seg den uniformerte oppmerksomheten som FuckUp her er så glad i :D

A

mrstfu
24/12/10, 13:04
som du også skjønner er Lightyear en morsom kar, til tider.

hva er standardbredden på en GLE egentlig? 195? eller er det 205? veit 225 kan subbe litt i innerskjermen med ET43, men ikke mer enn at det er mulig å overleve.

en annen ting du burde tenke på (sjekk dette i vognkortet ditt, der står dekkstørrelsen bilen er typegodkjet med) er rulleomkrets på dekket. Jeg mener at typegodkjent rulleomkrets på 850 er 199.3cm, som tilsvarer 195/65-R15. Dine dekk har en rulleomkrets på 187cm, det er et avvik på 6.15% på rulleomkrets, og er ikke lovlig. ingen vil se det med det blotte øyet, men ved teknisk kontroll kommer BT til å reagere på det, om de ber om vognkortet. Får og feil på det på EUkontroll.

Å kjøre med det merker du liten forskjell på, eneste endringen, ettersom du har mindre rulleomkrets er at når speedometeret ditt viser 80km/t, ligger du faktisk i 74.76km/t, noe saktere, altså.

Håper alt dette hjelper!

Joaeng
25/12/10, 20:20
det kan stemme det, har stusset litt på hvorfor speedometeret viser 80 når jeg på slik måler kjører kun i 75-78km/t eller noe. har 195 dekk på nå (helårsdekk)
men da bør jeg heller være på utgikk etter andre dekk med annen innpress, for 205 er jo ikke så veldig bredt egentlig, så sjønte ikke helt hvorfor de stakk så mye ut, men da vet jeg det også :) takk for hjelpa! Forum er en genial ting altså!!! :D

mrstfu
26/12/10, 05:01
forum er fint det, så lenge du oppfører deg:D

speedo på disse bilene viser noe for mye uansett, ca 5 km for mye på originaldekk. sånn er det jo for de fleste biler, HiAcen jeg hadde viste 8 for mye:D


og helårsdekk finnes ikke! i Italia, kanskje. men ikke i Norge, skaff deg noen skikkelig sesongdekk!:D

edit: ET pleier å stå stemplet inn i felgen på innsiden av en av eikene som regel:D