PDA

Vis full versjon : lav tomgang 800-900 og ruskete, tomgangsmotor?? B230FK



Marius
23/12/10, 19:49
har veldig lav tomgang + ruskete gange, kan dette være tomgangsmotoren som tuller med meg?

koblet bort denne og fikk en penere gange på motoren, må jeg bytte tomgangsmotor eller er det noe annet som fucker opp?

JørnM_940
23/12/10, 19:53
har veldig lav tomgang + ruskete gange, kan dette være tomgangsmotoren som tuller med meg?

koblet bort denne og fikk en penere gange på motoren, må jeg bytte tomgangsmotor eller er det noe annet som fucker opp?
Greit å vite hvilken bil og motor det er snakk om...
Men er sannsynligvis den ja om det er som du sier. Skift den og slett feilkoder om du har dette.

Marius
23/12/10, 19:54
glemte jo å si det var på en 230fk

eab
23/12/10, 22:10
Du kan jo prøve og tømme den for olje...

Dessuten skal tomgang være rundt 750rpm på lh2.4, så 8-900 er ikke akkurat lavt.

Marius
23/12/10, 22:11
Du kan jo prøve og tømme den for olje...

Dessuten skal tomgang være rundt 750rpm på lh2.4, så 8-900 er ikke akkurat lavt.

oki, vanskelig å si utifra instrumentet, men den er mye lavere enn på andre biler da for å si det slik.

Ollimo
25/12/10, 02:02
oki, vanskelig å si utifra instrumentet, men den er mye lavere enn på andre biler da for å si det slik.

Du ser vel det om den ligger på streken under 1000rpm? :)

andersg
25/12/10, 02:08
Normal tomgang, det. - ihvertfall ved driftstemp. Min F-motor med LH 2.4 ligger gjerne 500/800rpm over når den er gjennomkald, for så å synke proposjonalt med økende vanntemp til rett under 1000rpm.

kapli
25/12/10, 02:26
Bytt tenningsdeler kan hjelpe for å få en reinere tomgang

turb00le
25/12/10, 02:44
På min var tomgangsreg kass, virka litt i ny og ne. Noen ganger gikk bilen fint på tomgang, andre ganger bare hosta og harka den. Bytta også ble det bedre. Mulig at justering av bryteren på gasspjeldet kan kødde det til også, hvis den ikke slår inn hver gang.

Marius
25/12/10, 12:53
tenningsdeler er byttet, justerte innslaget på gassspjeld i forrige bil motoren satt i, godt mulig denne har blitt forandret etter siste motorbytte.
skal prøve å få reneset tomgangsmotoren og satse på at det hjelper.

kjører med kg2t kam nå, men tror ikke denne kan gjøre så mye rart med tomgangen?

Marius
25/12/10, 12:55
Du ser vel det om den ligger på streken under 1000rpm? :)

jeg ser at den ligger lavere enn andre 940er ja :D

yengis
30/05/11, 19:04
funnet ut noe mer om dette?
har selv problemer med at motor ikke vil gå på tomgang, har en nybygd b230turbomotor med kg2t turbokam, 3" lmm og grønne r-dyser. har prøvd forskjellige spjeldhus, forskjellige tomgangsmotorer osvosv, men vil ikke gå på tomgang. har du justerbart kamdrev? har du justert kammen slik det står i monteringsmanualen?

Daniel V
30/05/11, 20:32
Som nevnt over er jo dette normal tomgang. 750rpm er vel det som ansees som optimalt.

Gegga01
30/05/11, 20:46
eg skrudde opp gass spjellet og justerte sensoren på spjellet.(ikke heng meg)
er jo ikke riktig etter boka me det funker viss du har problem med at den stopper for at den er for lav på tommgan.

Marius
31/05/11, 16:01
funnet ut noe mer om dette?
har selv problemer med at motor ikke vil gå på tomgang, har en nybygd b230turbomotor med kg2t turbokam, 3" lmm og grønne r-dyser. har prøvd forskjellige spjeldhus, forskjellige tomgangsmotorer osvosv, men vil ikke gå på tomgang. har du justerbart kamdrev? har du justert kammen slik det står i monteringsmanualen?

ikke funnet ut noe mere, har bare blitt en vanesak med lav tomgang

nei ikke juster kam etter monteringsanvisningen. kastet ned og timet den som en orginal kam

Ola Moen
01/06/11, 00:01
Jeg har samme problemet på 245'n min med FT. den var bra, men når jeg trår inn clutch'n
inn mot rundkjøringer og kryss, så stopper den. og da må jeg gi etter litt gass.. da holder den seg på tomgang igjen, men veldig lavt. Har ikke giddi å begynt å undersøke årsaken enda, men skal begynne med bensinfilter og hovedpumpe..

yengis
14/06/11, 13:27
Prøvde å justere kamdrevet på 0, da går den fint på tomgang, men er skikkelig seig å kjøre. Må over 4-4500rpm før det er drag i motoren.

Marius
16/06/11, 21:47
Prøvde å justere kamdrevet på 0, da går den fint på tomgang, men er skikkelig seig å kjøre. Må over 4-4500rpm før det er drag i motoren.

når du står og ser på motoren forfra, hvilken vei skal du vri kamen da? mot venstre eller høyre og husker du hvor mange grader? kanskje jeg skulle prøve å få justert min litt. den står jo i 0 den nå

yengis
17/06/11, 01:09
når du står og ser på motoren forfra, hvilken vei skal du vri kamen da? mot venstre eller høyre og husker du hvor mange grader? kanskje jeg skulle prøve å få justert min litt. den står jo i 0 den nå

Når kammen er justert i følge monteringsanvisningen så ser det slikt ut: http://i129.photobucket.com/albums/p233/yengis/90a5fb60.jpg

Men pratet med KG selv og han sier det ikke finnes noe papirer på kg2t kammen. Så han skulle sjekke opp dette nærmere for meg. Har montert i en sam t5racekam nå, tror det funker bedre men turboen min er nok kvelda :(