PDA

Vis full versjon : årstall for ABS bremser



johmolan
23/12/10, 18:59
Når kom 940 med ABS-bremser?

TeamBørnOut
23/12/10, 19:01
er vell standar fra 1995 tror jeg. men man kunne velge det selv fra 1990 1991

johmolan
23/12/10, 19:07
Hvordan finner jeg ut om det er det på min eller ikke? har en 1994 modell.

Ugreit med automatgir og snø uten abs ;)

depress
23/12/10, 19:41
skal være en lampe i dashen som det står abs. på pluss en svart boks i motorrommet som det står abs på. som det går bremse rør inn og utfra.

TeamBørnOut
23/12/10, 19:53
man merker jo om en 940 har abs eller ei på pedalen

depress
23/12/10, 20:08
ikke om man aldri har hatt bil uten abs:P ikke alle som KJENNER bilen sånn som motor freaker gjør.

todleif
23/12/10, 20:23
ikke om man aldri har hatt bil uten abs:P ikke alle som KJENNER bilen sånn som motor freaker gjør.

Du merker det kjempegodt om du har ein bil med abs!
Bremsepedalen vibrerer mykje når abs systemet slår inn.

Er jo berre å trykke bremsepedalen hardt inn.
Anten står hjulene ellers so ruller hjulene og bremsepedalen vibrerer skikkeligt

johmolan
23/12/10, 20:43
Jeg og forstår det, men jeg lurte på om den kunne være koplet ut av de som tidligere har eid bilen.Derfor ville jeg vite hvordan man kunne se om det var det montert. For om ABS er utkoplet så blokkerer jo hjulene på samme måte som om man ikke har ABS.

jacobsen
23/12/10, 20:45
Ble fortalt at når ABS var nytt i amerika, ble det meldt om veldig mange kollisjoner. hvorfor? Jo, når vinteren kom og yankeene trampet inn bremsen vibrerte den, slik at de trodde noe var alvorlig galt, og derfor slapp de bremsen og -krasj- :)

Er bare å se etter en svart boks i motorrommet, tror det står ABS oppå den. Tviler på at forrige eier har giddet å demontere hele innretningen

Thobbus
26/12/10, 15:52
Broren min har på sin 94' 940, Det kom rundt slutten av 94 / begynnelsen av 95.... :)
Er det noen som har ettermontert ABS I eldre 740er ? :)

eab
26/12/10, 20:55
Jeg har aldri ettermontert i en 740, bare plukka bort...

Svirre
26/12/10, 22:27
I motorrommet skal det være en klump som det står ABS på. Du ser klar og tydelig langs kanten i motorrommet. Du ser også at det går mange bremserør til denne enheten. Skal sitte på høyre eller venstre side avhengig av årsmodell. Den er ca 15cm bred og 25cm lang, så den er ikke så vanskelig å få øye på ;) Tror alle speedometere har ABS lampa innebygget, da Volvo bare kobler til og setter inn det lille ekstra da dette er billigere for kunden.

Svirre
26/12/10, 22:28
Broren min har på sin 94' 940, Det kom rundt slutten av 94 / begynnelsen av 95.... :)
Er det noen som har ettermontert ABS I eldre 740er ? :)

Er ikke noe jeg ville anbefale hvis du ikke er veldig dreven på det området der. Kjørte en bil med ettermontert ABS og den hang seg opp en gang i blandt og da fikk du ikke bremsa! Skummelt når det blir sånn...

Morgis
26/12/10, 22:38
tell antall bremserør på kalipterene dine foran :)

boman
26/12/10, 22:38
Og du ser det lett ved å se om det går en kabel til hjulene foran til abssensorene (kommer ut rett over bremserøret ut til hjulet).

TeamBørnOut
26/12/10, 22:39
morgis kom med et raskt og enkelt tips der ja :)

boman
26/12/10, 22:45
Har alle bilene med 1 slange/stempel på kaliperen abs?

TeamBørnOut
26/12/10, 22:47
ja det har de :)

Kodja
26/12/10, 23:00
Er ikke noe jeg ville anbefale hvis du ikke er veldig dreven på det området der. Kjørte en bil med ettermontert ABS og den hang seg opp en gang i blandt og da fikk du ikke bremsa! Skummelt når det blir sånn...

bør vell være grei skuring så lenge man flytter over alt fra en bil med abs? skal gjøre det på 242n min nemlig. så spent på det arbeidet gitt...

TeamBørnOut
26/12/10, 23:05
fjørbein, riktig speedometer ring på bakakselen. styreboks og rør er jo ikke så vanskelig å få montert. Men hvorfor ikke ta fra en bmw eller lignende? e36 foreks? litt bedre og sportsligere abs. pedalen til volvo blir svampete med abs systemet (noe du lett merker hvis du napper ut sikringen. da blir reaksjonen en helt annen)

Svirre
27/12/10, 00:33
bør vell være grei skuring så lenge man flytter over alt fra en bil med abs? skal gjøre det på 242n min nemlig. så spent på det arbeidet gitt...

Ska ikke være så vanskelig, nei. Men for den som er litt "uerfaren" med bil vil kanskje ikke få det til å fungere 100%. Jeg hadde ikke gjort det på min egen bil, da jeg ikke helt hadde følt meg helt trygg på det ;)

Thobbus
28/12/10, 19:26
Er ikke noe jeg ville anbefale hvis du ikke er veldig dreven på det området der. Kjørte en bil med ettermontert ABS og den hang seg opp en gang i blandt og da fikk du ikke bremsa! Skummelt når det blir sånn...

Takk, da skal jeg ikke gjøre det. Bedre å ha erfaring med å styre unna uten ABS enn med ABS. Er dumt om det skulle svikte når du er avhennig av ABS liksom.

Svirre
29/12/10, 22:57
Takk, da skal jeg ikke gjøre det. Bedre å ha erfaring med å styre unna uten ABS enn med ABS. Er dumt om det skulle svikte når du er avhennig av ABS liksom.

Er bare min erfaring ;) Kan hende arbeidet var gjort deretter, men jeg vil heller ha stive bremser enn at pedalen står i mot...