PDA

Vis full versjon : Noen som har prøvd å montere dieselvarmer på 7/900 TD?



Svirre
23/12/10, 15:06
jeg vurderer å montere inn en dieselvarmer med timer funksjon. Dette er for å spare motoren i den værste kulda ved kaldstart og jeg slipper kanskje å risikere å ikke få starte i 25 minus :)

Noen som har noen tips til dette? Har tenkt på tyske eber...(husker ikke navnet :p) eller Webasto.

Ola Hagen
24/12/10, 11:12
webasto blir brukt i mange militære kjøretøy, kjølevæskevarmer i allefall.

Men anbefales, slikt i mine volvoer, men det er en på jobben som er slikt dieselvarmer av en ebas eller noe i xc90'n sin, han har hatt en del problemer med den.. Men husker ikke hva feilen var, men feilen kom igjen en del ganger i allefall..

Også kjæresten til søstera mi har hatt v70'n sin inne på bilia to eller tre ganger siden diesel varmeren streika..

s4nd3r
24/12/10, 13:51
Like greit og montere Defa.. billigere, og det går fortere.. :) men er avhengig av 220v da..

kermitt
24/12/10, 14:49
en skikkelig montert webasto med mulighet til overstyring er det beste du kan stappe i bilen din. men monter den med ekstra tank der du kan fylle på med avgiftsfri/parafin el. så slipper du å fyre opp den dyre ufarga dieselen.

s4nd3r
24/12/10, 15:03
20l klar disel på tanken, og 30l båt tank i bagasjen på diselfilteret.. ;)

Svirre
25/12/10, 15:59
webasto blir brukt i mange militære kjøretøy, kjølevæskevarmer i allefall.

Men anbefales, slikt i mine volvoer, men det er en på jobben som er slikt dieselvarmer av en ebas eller noe i xc90'n sin, han har hatt en del problemer med den.. Men husker ikke hva feilen var, men feilen kom igjen en del ganger i allefall..

Også kjæresten til søstera mi har hatt v70'n sin inne på bilia to eller tre ganger siden diesel varmeren streika..

Feiler på disse er at vifta går til helvette. Det også har det lett for å tette seg mener jeg å huske.



Like greit og montere Defa.. billigere, og det går fortere.. :) men er avhengig av 220v da..

Er det jeg ikke er på utkikk etter. Er interessert etter noe som jeg kan bruke uten kabel :) Er ikke alle steder man kan koble seg til...


en skikkelig montert webasto med mulighet til overstyring er det beste du kan stappe i bilen din. men monter den med ekstra tank der du kan fylle på med avgiftsfri/parafin el. så slipper du å fyre opp den dyre ufarga dieselen.

Hmm. Koble på en 15l tank eller no da? :) Så man kan bruke avgiftsfri på dieselvarmer?

s4nd3r
26/12/10, 05:43
Fann denne i delekattalågen til volvo.. :)
http://i94.photobucket.com/albums/l102/volvo_s4nd3r/webastro.jpg

Låg på forumet her...
http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Tilbehorskataloger/9XX%207XX%20X90%20telbehorskatalog%20-%20SVENSK.pdf

locked
26/12/10, 11:32
Like greit og montere Defa.. billigere, og det går fortere.. :) men er avhengig av 220v da..
Hæ? Det kan du ikkje meine.

Monter webasto eller ebersprächer, det gir en suveren komfort du ALDRI vil leve uten igjen!

TeamBørnOut
26/12/10, 11:58
Det finnes ikke noe deilig med å gå inn og ut i kulden å montere den jævla 220v saken...
diesel / bensin brenner er overlegent :D

Svirre
26/12/10, 12:18
Fann denne i delekattalågen til volvo.. :)
http://forum.vccn.no/[/IMG]

Låg på forumet her...
http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Tilbehorskataloger/9XX%207XX%20X90%20telbehorskatalog%20-%20SVENSK.pdf


Det finnes ikke noe deilig med å gå inn og ut i kulden å montere den jævla 220v saken...
diesel / bensin brenner er overlegent :D

Takker for tips fra orginalkatalogen :) mye anna gromt der å!

Men en dieselbrenner er det jeg ønsker :) Da kan jeg være ute i kulda, starte varmeapparatet og ha det varmt i kupéen mens man er ute om kvelden også :D Da man ikke har motor'n i gang mens man råner vett ;) Men først og fremst ment til at jeg kan fyre opp denna på de stedene hvor jeg ikke har mulighet til å hente ut strøm. F.eks. jobben...dessuten så sparer du jo en del på starter og motor ved at den er varm!

Svirre
26/12/10, 12:19
Hæ? Det kan du ikkje meine.

Monter webasto eller ebersprächer, det gir en suveren komfort du ALDRI vil leve uten igjen!

Du har Ebersprächer i din montert, ikke sant?

The Sven
26/12/10, 13:38
Er fint med drivstoff-varmer men et enkelt Defaanlegg med motor og kupevarmer er utrolig mye bedre enn ingenting det også:) Selv om man må ut og plugge i kontakten (noe det også fins timere og fjernstyrte brytere osv til om man plugger i når man parkerer)

TeamBørnOut
26/12/10, 14:10
bedre å bare starte bilen da :P

locked
26/12/10, 14:14
Du har Ebersprächer i din montert, ikke sant?
Har montert eberpächer i et par 240'er, fungera utmerket! I V70'en er det en orginalmontert Ardic brenner.

hamnvik
26/12/10, 16:04
Hadde den saken over i min 940. Brukte den aldri vel å merke siden jeg kun hadde bilen på sommeren.

Svirre
26/12/10, 20:12
bedre å bare starte bilen da :P

Da hører man ikke hva jeg sier :p

HAS
28/12/10, 22:45
Bortkasta tid og penger spør du meg! Du får varm motor og kupe men når motoren skal starte har du ikke nok strøm igjen.
Jeg har selv bensinvarmer på 740'n min. Jeg har bra lading og nesten nytt varta batteri men det hjelper ikke.

locked
29/12/10, 01:29
Bortkasta tid og penger spør du meg! Du får varm motor og kupe men når motoren skal starte har du ikke nok strøm igjen.
Jeg har selv bensinvarmer på 740'n min. Jeg har bra lading og nesten nytt varta batteri men det hjelper ikke.
Kjenne meg ikkje igjen i det, her en dag starta eg bilen min kald i 17minusgrader, den virka litt seig då. Drog tungt på startaren. Dagen etterpå hadde varmaren gått to timar og god temp både motor og kupe og startaren sveiv mykje kvikkare :D

HAS
30/12/10, 00:34
Har du den orginale bensinvarmeren? Jeg har full varme etter et kvarter så du må ha en lightversjon :)
Det var 34.5 minus her første juledag. Det er ikke mangt med strøm man får av et batteri da.

Svirre
30/12/10, 00:49
Blir bedre med 2 batterier til starting :D Det hjelper på det å få 2x 82Ahr under panseret.

HAS
31/12/10, 13:39
Kan godt montere 10 stk batterier også. Hjelper ikke ved langvarig kulde og mye småkjøring. (til og fra jobb f.eks)

locked
31/12/10, 13:57
Kan godt montere 10 stk batterier også. Hjelper ikke ved langvarig kulde og mye småkjøring. (til og fra jobb f.eks)
det er sant, generatoren produsera ei viss mengde strøm, hjelpe ikkje å ha fleire batteri å fordele det utover.

ved å montere fleire batteri er det større sannsynlighet for at du ødelegge alle sammen viss du ikkje følge opp med en generator som kan topplade batteria.

Svirre
31/12/10, 16:27
det er sant, generatoren produsera ei viss mengde strøm, hjelpe ikkje å ha fleire batteri å fordele det utover.

ved å montere fleire batteri er det større sannsynlighet for at du ødelegge alle sammen viss du ikkje følge opp med en generator som kan topplade batteria.

Pleier å ta meg en ekstra lang tur enten før eller etter jobb hvis ikke bilen skal gå noe mer samme dagen. Har derav også tenkt på større dynamo. Grunnen til at jeg ønsker 2 startbatterier er at jeg trenger den lille ekstra strømmen det ene batteriet ikke har hvis det blir skikkelig kaldt igjen og jeg ikke har tilgang på motorvarmer.

s4nd3r
31/12/10, 16:56
Du trengen kun ett optima gul topp... ;)
legg ut ett bilde av korleis du har laga det til med 2 batteri under hooven...
ett batteri bak kvar lykt?

eg har og 2 batteri i bilen. ett på orginal plass. og ett stoort ett baki. og 100amp dynamo.
kjukke kabler over alt...

Edit:
http://www.youtube.com/watch?v=fJcMFun_kA8&feature=related

TeamBørnOut
31/12/10, 22:35
Bortkasta tid og penger spør du meg! Du får varm motor og kupe men når motoren skal starte har du ikke nok strøm igjen.
Jeg har selv bensinvarmer på 740'n min. Jeg har bra lading og nesten nytt varta batteri men det hjelper ikke.
Kjøp deg et annet batteri en varta driten...




Har du den orginale bensinvarmeren? Jeg har full varme etter et kvarter så du må ha en lightversjon :)
Det var 34.5 minus her første juledag. Det er ikke mangt med strøm man får av et batteri da.
Det er som skrevet over: bu har et dritt batteri.. kjøp et sønnak av kvalitet eller bedre..




Kan godt montere 10 stk batterier også. Hjelper ikke ved langvarig kulde og mye småkjøring. (til og fra jobb f.eks)
En bensin / diesel varmer bruker nesten ikke strøm i det heletatt. å fjerne is fra speilene fra mye mere strøm. bare det å høre på radio kan ta mere strøm..
selv bruker jeg dieselvarmeren 10ganger om dagen. bare korte turer og batteriet mitt har ikke tapt seg en dritt enda. hatt det noen uker nå.
er man smart så skal man lade batteriet en gang i måneden eller to også.
Men de av oss som har litt stereo i bilen gjør jo dette nesten vær dag uansett.. så aldri problem der :)

Svirre
01/01/11, 13:38
En bensin / diesel varmer bruker nesten ikke strøm i det heletatt. å fjerne is fra speilene fra mye mere strøm. bare det å høre på radio kan ta mere strøm..
selv bruker jeg dieselvarmeren 10ganger om dagen. bare korte turer og batteriet mitt har ikke tapt seg en dritt enda. hatt det noen uker nå.
er man smart så skal man lade batteriet en gang i måneden eller to også.
Men de av oss som har litt stereo i bilen gjør jo dette nesten vær dag uansett.. så aldri problem der :)

Tar ikke en dieselvarmer ca 1,5 amp? Er ikke mye det.

locked
01/01/11, 14:42
40-60w for varmer med pumpe litt avhengig av type, men største strømtjuven er kupevifta.

Svirre
01/01/11, 15:24
40-60w for varmer med pumpe litt avhengig av type, men største strømtjuven er kupevifta.

Jupp. Bare motor blir varm så driter jeg i resten :P