PDA

Vis full versjon : Bytte pærer i dashbord 940



johmolan
22/12/10, 08:27
Jeg må få byttet pærene i mitt dashbord da det er helt mørkt bortsett fra i selve instrumentet.

Jeg tok av dekselet som omkranser tenningen samt varmeapparatbryterne og fant 1 pære bak der. Fant og 4 skruer rundt bryterne men fikk ikke ut firkanten justeringene sitter i selv om jeg løsnet disse. Hvor mange pærer er det totalt og hvordan kommer jeg til dem?
Jeg må og bytte pære så jeg får lys i automatkassen hvor sitter denne pæren og hvordan kommer jeg til den?

gull pilen
22/12/10, 08:49
sikker på at det ikke er en sikring som er gått da?? ytterst uvanlig at ingen lys virker...

johmolan
22/12/10, 09:05
jeg har sjekket sikringene og de er hele, hanskeromlyset og interiørlyset fungerer, samt horn radio etc etc alle lys osv også. så jeg skal nå sjekke pærene om jeg finner dem.

gull pilen
22/12/10, 09:13
okei... mener du må løfte ut hele den varme apparat enheten for å bytte pærer der...
er noen pærer på venstre siden av rattet og(der ved lysbryter) bare å vippe ut plast dekselet...
er en lyspære i askebeger og en i midtkonsoll ved setevarmer... den i girvelgeren kommer du vel til om du tar ut plastdekselet i midten på midtkonsollen...

johmolan
22/12/10, 09:21
ok jeg forsøkte å få den ut, men det er mulig jeg må ta ut spilleren og da for det ser ut som om det sitter noen stålvinkler i bunnen av apparatenheten.

Tusen takk for tips hvertfall

R.G
22/12/10, 09:28
hvis du har varmeapp uten ac så må du dra av vriderea så kommer frontdekselet med tegna for def, gulv osv av og da sitter det to pærer inni der. har du klima/ac må hele kladden ut

flarssen
22/12/10, 09:31
Om du har samme som meg (manuell AC) så må du nok ut med både spilleren og hele den stålramma som de vinklene er en del av. Ufattelig teit konstruksjon. Sitter to pærer på oversiden av boksen i hver sin flate sokkel. De er dekket av tape.

johmolan
22/12/10, 09:34
ja jeg har manuell AC. men jeg har heller ingen instruksjonsbok eller klistremerke på askebegeret., noen som evt kunne fortelle meg hvilken sikring som disse lampene er koplet mot.

R.G
22/12/10, 09:36
står ingen lapp under skåla som askebeger sitt i? pleie å gjør det. åssen modell er detta da? er nok pærer som er gåend hvis det er lys noen steder, for di går på samme sikringer

johmolan
22/12/10, 09:37
en 1994, har akkurat kjøpt den, men nei det står inget der, det har stått der men lappen er revet bort.

Anders Dybvadsskog
22/12/10, 09:45
er ikke dimmeren gåen da?

flarssen
22/12/10, 09:45
Et bilde av soklene på min:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/1687.jpg

johmolan
22/12/10, 09:46
Nei dimmeren fungerer fint, alle lys i instrumentene fungerer samt hanskerom etc, bare ikke i midtkonsoll osv
Så skal ta av dekslene på begge sider av rattet og bytte de som er der først så får jeg se om det blir noe lys ihvertfall.

gull pilen
22/12/10, 10:09
disse pærene er loddet fast sånn at du er klar over det...
må sikkert på volvo å kjøpe pærer...

flarssen
22/12/10, 10:25
Mine var ikke loddet. Pærene hadde lange tråder som var viklet rundt sokkelen i egne spor. Sikkert mulig å få tak i slike pærer i fall de er "utgått" hos Volvo.

johmolan
22/12/10, 10:28
ja får vel ta en tur på volvo og høre med dem når jeg kommer til pærene

johmolan
22/12/10, 10:51
Det er ca 8 stk da som jeg kommer til, men høres merkelig ut at det skal være så tungvint å få byttet disse.
Ville vel tro de kom ferdig i sokkel, men det finner jeg vet ut når jeg kommer på Volvo.
Ellers får jeg vel kjøpe dioder å lodde inn ;)

gull pilen
22/12/10, 13:42
du får kjøpt de i ferdigloddet sokkel... mente bare at pærene er loddet fast i sokkelen....