PDA

Vis full versjon : Egen tank til dieselvarmern



TeamBørnOut
21/12/10, 20:21
Diesel brennern brukes sikkert 10 ganger om dagen. tror 1/3 av mitt forbruk er av denne. Noen erfaring med en egen tank til denne? hadde vært fint å slippi å betalt 13kr litern for varmern :P

(nei jeg vil ikke kjøre på avgifts fri :P)

cortinaterje
21/12/10, 20:52
Jeg har målt forbruk på min V70 02 D5 i noen år nå. Computeren viser bare tull.

Småkjøring i kulde -5 til -10 gir forbruk rett over literen. Samme type kjøring vår - sommer og høst forbruk rundt 0,75 - 0,85

Langkjøring har mindre forskjell. Her ligger forbruket rundt 0,70 uansett.

Det bør vel gå å flytte tilførselslangen til en annen tank og så blende av den gamle, men det blir noe "bal" for lite penger, eller?

TurboNoob
21/12/10, 23:34
Dieselvarmeren bruker da ikke all verden av diesel, 0,6 liter i timen...etter det jeg har lest.

Johannes
21/12/10, 23:53
Tror egentlig kansje det blir enda mer tull med disse varmerene hvis man begynner å bruke avgiftsfri disel på de, da denne diselen er mer "urein". :(

jonass
22/12/10, 01:02
Hvis den har egen pumpe så ser jeg ingen problemer med egen tank

kermitt
22/12/10, 01:06
var det ikke en tråd her inne om en som monterte dieselvarmer i en 240? ble mest sansynelig brukt egen tank der og det så ut til å funke som faen. billig varme med avgiftsfri.

Øyvind G
22/12/10, 01:28
har ingen erfaring med disse varmerene, men jeg veit at flere har montert egen tank (brukte faktisk jerrykanne) på lastebil. regner med at det ikke er egen pumpe inni tanken som er til varmeren?

hvis det kun sitter en pumpe på utsida av tanken, så vil jeg tro det skal gå bra.

neste spm er hvor skal du plassere denne tanken?

TeamBørnOut
22/12/10, 07:30
plassering av tank er null stress. god plass under bilen.
At den bruker 0.6 liter i timen må være feil? Den bruker MYE suppe... Men den går sikkert 8-10 ganger om dagen. ikke kjørt 30mil med bilen siden jeg fylte full tank.. (fredag) og lapa lyste igjen i natt på vei fra oslo.
Joda det er sikkert ikke mye penger å spare... men alle monner drar. + at dette gjør det mulig å bruke rensa parafin på den (soter mye mindre og er vist bedre for sånne type brennere. vistnok?).

aarnes
22/12/10, 08:22
Under 30mil og lampa lyser allerede? høres ut som noe annet som suger diesel hos deg 8)
sist jeg fyllte var forrige uke, kjørte 140mil før lampa begynte å lyse. jeg har riktignok ikke dieselvarmer, men uansett, det hørtes vanvittig mye ut.

TeamBørnOut
22/12/10, 08:30
Har "leika" en del på disse milene også. Men brenneren min drar iallefall mye suppe! hmmm kan prøve å få målt dette ved å la pumpa suge i en colaflaske ellerno å få sjekka..
mulig min bil går litt fett fordi jeg må bytte termostat også! skal sjekke nærmere på den saken om noen timer! må bare sove litt først :)

Lasse B
22/12/10, 11:26
Under 30mil og lampa lyser allerede? høres ut som noe annet som suger diesel hos deg 8)
sist jeg fyllte var forrige uke, kjørte 140mil før lampa begynte å lyse. jeg har riktignok ikke dieselvarmer, men uansett, det hørtes vanvittig mye ut.


Da kjører du bare langt da?? Hørtes meget rimelig ut...

aarnes
22/12/10, 11:38
Stort sett langkjøring. men ligger på 110-130 mil på full tank selv med småkjøring.

scania
22/12/10, 13:14
Har "leika" en del på disse milene også. Men brenneren min drar iallefall mye suppe! hmmm kan prøve å få målt dette ved å la pumpa suge i en colaflaske ellerno å få sjekka..
mulig min bil går litt fett fordi jeg må bytte termostat også! skal sjekke nærmere på den saken om noen timer! må bare sove litt først :)trur du har meir å spare på kjøre stilen din da en det du kan spare på egen tank til brenneren...vis det er for å spare da....

TeamBørnOut
22/12/10, 15:18
Jo seff, bilen bruker mye når pedalen er i bunn nesten hele tiden.. men det var ikke poenget her :P
skal denne timeren gå 8-10 ganger om dagen i noen år så blir det en del liter til slutt :)

locked
22/12/10, 16:02
Varmaren skal ikkje bruke meir enn 0.6-0.7liter i timen. På en 5kw eberspächer så er forbruket 0.62l/t. Og 5kw er 5kw så så stor forskjell er det nok ikkje ;)

TeamBørnOut
22/12/10, 16:13
Det blir jo en del liter om dagen og i uka det da ja :)

locked
22/12/10, 16:36
har tenkt tanken, men det er ikkje like stor kvalitet(parafininnhold) i avgiftsfri diesel som i blank diesel. Vi har problemer med dieselvarmera som går på grønn diesel, dei sotar meir enn dei som går på blank diesel.

Swissman
29/09/12, 23:23
Fargen i avgiftsfri diesel gir avleiringer i brennkammeret og leder om flammen slik at det brennes hull i brennkammeret.
Men om du har egen tank og bruker parafin får du en fin og sotfri forbrenning, og det forlenger levetiden på brennkammeret betraktelig.

locked
30/09/12, 11:20
Pumpa til varmaren står sammen med dieselfilteret foran høgre bakhjul. Ingen stor sak å blende slangen til tanken å koble seg inn på pumpa.

Kva er prisen på parafin for tida?

850GLTsilver
30/09/12, 15:59
Fargen i avgiftsfri diesel gir avleiringer i brennkammeret og leder om flammen slik at det brennes hull i brennkammeret.
Men om du har egen tank og bruker parafin får du en fin og sotfri forbrenning, og det forlenger levetiden på brennkammeret betraktelig.

Gir avleiringer? Neppe.
Avgiftsfri Diesel skal brenne like reint som annen diesel, og benyttes i så mange kjøretøy og maskiner at enhver form for tilsetninger som medfører slik ville blitt bannlyst.

Swissman
30/09/12, 18:46
Som du skriver "skal" men praksisen viser noe annet. Det var veldig ille med rød diesel, den grønne fargen har vel blitt noe bedre.
Det samme er problemet med at man sier at avgiftsfri diesel er like vinterbestandig som vanlig diesel, dessverre gjør man erfaringen at det heller ikke stemmer.

locked
30/09/12, 23:16
Avgiftsfri diesel er ikkje like bra som vanleg autodiesel. Ikkje er den så veldig avgiftsfri heller, blitt fryktelig dyr siste åra.

Kjetil Krømcke
01/10/12, 19:28
Den "avgiftsfrie" er jo igrunn bare avgiftsredusert.

Thomazz
01/03/14, 20:47
Jeg har målt forbruk på min V70 02 D5 i noen år nå. Computeren viser bare tull.

Småkjøring i kulde -5 til -10 gir forbruk rett over literen. Samme type kjøring vår - sommer og høst forbruk rundt 0,75 - 0,85

Langkjøring har mindre forskjell. Her ligger forbruket rundt 0,70 uansett.

Det bør vel gå å flytte tilførselslangen til en annen tank og så blende av den gamle, men det blir noe "bal" for lite penger, eller?

Skal ikke disse bruke 0,5/0,7l ?


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -