PDA

Vis full versjon : varsellampe for lyspære lyser



Joaeng
21/12/10, 19:38
hei! varsellampen for at en pære er gåen lyser, men ingen pære en gåen, hvordan kan dette ha seg? :)
varsellampen for service lyser også, men det forsvinner etter jeg har kjørt en stund. har en Volvo 850 GLE 1993 :)

brynna
21/12/10, 21:01
Kan være at du har jordingsfeil i hengerfestekontakt, hvis du har hengerfeste da???
Har jeg selv hatt denne feilen med pærevarsler. Mulig at dårlig kontakt i lys bak kan gi dette symptomet??

ola normann
21/12/10, 21:38
Har samme problemet med pærevarsleren, men har ikke fått arbeidslysten til å se på det...
Jeg vet at eldre volvoer var kresne på pærene (strømforbruk) slik at etter man hadde byttet en defekt pære så fortsatte pærevarsleren å lyse til man hadde byttet til en ny pære på motsatt side (nye og brukte pærer trekker sikkert litt forskjellig strøm). Om det er noe problem på nyere volvoer vet jeg ikke.

Service lampen indikerer at bilen må på service (tror den tennes etter x ant km eller tid?), den skal slukke etter ca 5 min kjøring for å så komme på igjen neste gang du starter motoren. Mener du skal kunne "resette" servicelampen via obd uttaket under panseret ditt.

Men hvis du finner en fix på pærevarsleren så kom med løsning...

Morgis
21/12/10, 21:48
går pærevarsleren på hengerfestet da? trodde egentlig ikke det men..

Erlend
22/12/10, 10:43
går pærevarsleren på hengerfestet da? trodde egentlig ikke det men..

tror ikke den gjør det.. kjørte med en henger med gåene baklys på og jeg fikk ikke opp pærevarsleren..

men jeg har lignende problem på bilen min, bilen min sier jeg har en gåen pære ett sted, men så fort jeg trykker på bremsepedalen så slukker den og tenner ikke før jeg stopper og starter bilen igjen.
noen som veit? unnskyld for å lånt tråden :P

Kjell V70
22/12/10, 16:26
Riv ut pæra til lampa i dashboardet. se at alle lys virker, enkelt og greit. Jeg har tatt ut pæra til servicelampa fordi jeg ikke gidder å se på den når det nærmer seg service, og fordi at jeg slipper å nullstille den etterpå.

Gjør jo ikke noe at du ikke har i pæra i dashboardet, bare pass på en gang i blant å se at alle lys virker. Lettere det enn å klø seg sår i ræva for at du ikke finner ut hvilken pære som har gått når ingen har gått... :D

mrstfu
22/12/10, 17:38
pærevokteren går ikke på hengerfestet nei, kun parklys, hel og hallys, bremselys og blinklys. som det sies her, de er veldig kresen, jeg bytta en bremselyspære, hvorpå den reagerte. har rivi ut pæra lenge sida da jeg har dioder i parklys.

ang servicelampa, denne kommer opp hver 15000 mener jeg å huske, og er nullstilt på 10 sekunder. null stress.

Nilsebu
22/12/10, 18:46
Pærevokteren indikerer dårlig kontakt etc på bilen min. Kjørte med en henger som hadde litt dårlig kontakt på lysene. Da fikk jeg opp et svakt lys i dashbordet.

brynna
22/12/10, 19:30
Kan være at du har jordingsfeil i hengerfestekontakt, hvis du har hengerfeste da???
Har jeg selv hatt denne feilen med pærevarsler. Mulig at dårlig kontakt i lys bak kan gi dette symptomet??

Monterte hengerfeste selv uten å bruke originalt ledingsnett fra volvo for hengerfeste. Klipte rett innpå kursene. Fikk feil med varsler da det hadde rusta i hengerkontakt. Bytta til ny kontakt... alt greit igjen.
Derfor forslaget mitt med hengerkontakten

Morgis
23/12/10, 00:23
tror ikke den gjør det.. kjørte med en henger med gåene baklys på og jeg fikk ikke opp pærevarsleren..

men jeg har lignende problem på bilen min, bilen min sier jeg har en gåen pære ett sted, men så fort jeg trykker på bremsepedalen så slukker den og tenner ikke før jeg stopper og starter bilen igjen.
noen som veit? unnskyld for å lånt tråden :P

er ikke noe feil det. du har en glødetrådsvakt for det tyske markedet. kanskje importbil?
De har hvertfall bremselystest ved oppstart. så du må trykke på bremsen så glødetrådsvakten får testet bremselyset hver gang.
Ellers ville lampen lyst og slukket hver gang man bremset dersom man hadde gåen pære.

Morgis
23/12/10, 00:25
Monterte hengerfeste selv uten å bruke originalt ledingsnett fra volvo for hengerfeste. Klipte rett innpå kursene. Fikk feil med varsler da det hadde rusta i hengerkontakt. Bytta til ny kontakt... alt greit igjen.
Derfor forslaget mitt med hengerkontakten

slike universale ledningsnett for hengerfeste er bare ekkelt.
Ødelegger, mangler 12v ladespenning og er mye mer arbeid å koble opp. :)

Erlend
23/12/10, 00:39
er ikke noe feil det. du har en glødetrådsvakt for det tyske markedet. kanskje importbil?
De har hvertfall bremselystest ved oppstart. så du må trykke på bremsen så glødetrådsvakten får testet bremselyset hver gang.
Ellers ville lampen lyst og slukket hver gang man bremset dersom man hadde gåen pære.


Okey, ja, er tysk importert bil:) takk for at jeg fikk svar på det:) har lurt grønn å blå på det:P

Joaeng
25/12/10, 20:28
da gjør jeg det enkelt å greit som kjell v70 foreslår, drar ut pærene i dashbordet :) var ikke dumt ;)