PDA

Vis full versjon : Erfaringer med IPD turbo kam?



kapli
21/12/10, 16:12
Skal kjøpe inn kam til motor prosjektet mitt. Vurderer IPD kammen

http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Engine/Engine-Mechanical/Cam-&-Valve-Train/Performance-Camshafts/p-69-258-465-742-450/


Erfaringer?
Søkte litt rundt på google og et par som sier at den er lik som K kammen?

EivindG
21/12/10, 16:51
Skal kjøpe inn kam til motor prosjektet mitt. Vurderer IPD kammen

http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Engine/Engine-Mechanical/Cam-&-Valve-Train/Performance-Camshafts/p-69-258-465-742-450/


Erfaringer?
Søkte litt rundt på google og et par som sier at den er lik som K kammen?

vis du leser på siden på de som har komitert det så er det jo bare positive tilbake meldinger.. løp og kjør.. kjør en annen kom som ikkje alle andre har..

TeamBørnOut
21/12/10, 16:54
Søk litt mer så finner du ut at den kammen er slapp ;)

kapli
21/12/10, 17:18
De som har kommentert på sida skryter veldig av den.

Hvilken kam mener du er fin da TBO? 300-400 hester, vanlig "husmors trim"

TeamBørnOut
21/12/10, 17:35
Joda. de samme kommentarene har jeg lest på dette forumet om vx3 kammen ;)
av volvos kammer så går vell A kam som den beste turbokammen. men skal man kjøpe ny så hør med jens gustavson på savarturbo. Men han er dritt lei "norske brevvenner" :D

kapli
21/12/10, 18:10
Får sende han en PM, se om han svarer:p ca pris tar han da?

TeamBørnOut
21/12/10, 18:16
betalte 3.300 for et år siden med div saker...
Forskjellen mellom en volvo kamaksel og en slik moderne kam = 13c vs holset :D
Justerbart kamdrev er et must så du får stilt inn kammen rett.
Først tok vi og stilte den HELT til den ene siden (ja, fjern gjort. men det var for å merke forskjell ;)). så gikk vi på mer og mer. og når vi kom på midten så tok vi noen grader ekstra. da forsvant det to bein i bakakselen ;D
Så fikk vi flyttet turtall sperra 1000rpm senere og det var som å kjøre en helt annen bil. SÅÅÅ mye mer lettkjørt og fin :)

kapli
21/12/10, 18:43
Åssen er det å stille inn justerbart kamdrev egentlig, må du i rulla for å gjøre det?

TeamBørnOut
21/12/10, 18:45
For å finne max effekt må du sikkert det.. men vi pleier bare ta en 100-200kmt i 5. gir test :) ta tiden..
Men du merker også veldig godt forskjell med å justere... bilene burde egentlig hatt justerbare drev originalt..

kapli
21/12/10, 20:11
Når jeg tenker meg om, så sendte jeg faktisk mail til KM CAMS for noen mnd siden.
De skulle ha 1600kr for en omslipt kam om jeg sendte inn min gamle eller 3000 for en ny omslipt.

volvo2før
21/12/10, 20:26
For å finne max effekt må du sikkert det.. men vi pleier bare ta en 100-200kmt i 5. gir test :) ta tiden..
Men du merker også veldig godt forskjell med å justere... bilene burde egentlig hatt justerbare drev originalt..

bare begynne med drevet i null grader, og ta tiden ved fult gasspådrag fra f.eks 100 til 180km/t? :)

TeamBørnOut
21/12/10, 20:30
ja, jeg syns det er en grei måte å gjøre det på. Har man tid til å ha bilen på rulle så er jo det klart det beste. men koster fort mye :D

volvo2før
21/12/10, 20:40
ja, jeg syns det er en grei måte å gjøre det på. Har man tid til å ha bilen på rulle så er jo det klart det beste. men koster fort mye :D

Okei, blir ikke lenge før jeg tar til med det samme jeg og ;) Har byttet kammen, noe som gjorde at effekten la seg litt for høyt på registeret etter min smak, håper kamdrevet vil sørge for å få det jevnet ut litt ved noen graders fortenning.. :) Vil tro at denne kammen fra IPD også er laget for å få draget mye høyere på registeret, erstatter nok utmerket en gammel traktor-kam fra b21 :p

Kalsn
21/12/10, 20:49
Hvordan andre kammer er det å velge i bortsett fra Gustavsson kammen? Syns jo absolutt alle mener at alt annet er slapt? Er alle brae kammer custom-made eller finns de som "lagervare" egentli?

kapli
21/12/10, 20:52
Hvordan andre kammer er det å velge i bortsett fra Gustavsson kammen? Syns jo absolutt alle mener at alt annet er slapt? Er alle brae kammer custom-made eller finns de som "lagervare" egentli?

Lurer jeg også på :P

Men som jeg skreiv, KM cams, skulle ha 1600kr får en omslipt kam til mitt oppsett, det kan vel ikke være så ille dyrt.

Frigstad Racing
21/12/10, 21:04
Noen som har peiling på hvordan Steg 2 kammen (8V) fra turbotrimming er?

TeamBørnOut
21/12/10, 21:19
Hvordan andre kammer er det å velge i bortsett fra Gustavsson kammen? Syns jo absolutt alle mener at alt annet er slapt? Er alle brae kammer custom-made eller finns de som "lagervare" egentli?

Finnes mange leverandører og velge i mellom. Men jens har mange kammer til "fine" oppsett...
KG etc er bare til så og si standar motorer med T3 turbo (eller enda mindre....)

grunnen til at mange anbefaller jens er fordi han tar ca 3000kr for en helt ny kam og ikke 10.000kr :)

Kalsn
21/12/10, 21:22
Finnes mange leverandører og velge i mellom. Men jens har mange kammer til "fine" oppsett...
KG etc er bare til så og si standar motorer med T3 turbo (eller enda mindre....)

grunnen til at mange anbefaller jens er fordi han tar ca 3000kr for en helt ny kam og ikke 10.000kr :)

aha ikke verre i pris? mente at chrml betalte en 5000? kan være jeg som tuller fælt nå å.. :p

TeamBørnOut
21/12/10, 21:31
5000 for en kam? :P for den prisen fikk vi med ventilfjører etc etc og andre ting..
Tror ml betalte 5000 for den ene toppen sin

Kalsn
21/12/10, 21:36
5000 for en kam? :P for den prisen fikk vi med ventilfjører etc etc og andre ting..
Tror ml betalte 5000 for den ene toppen sin


Takk :). Selve kammen kostet 4400 SEK. Anbefaler å hente i Sverige hvis du kan for momsen ble ganske dyr...
Stemte nesten da, men er svenske kroner..pluss man sparer litt på å reise over grensen :)

volvoRsport
21/12/10, 22:04
aha ikke verre i pris? mente at chrml betalte en 5000? kan være jeg som tuller fælt nå å.. :p

Kammen "ChrML" kjøpte var custom til hans oppsett, men du får "standard" kammene hans til en billigere penge.

SWR
26/12/10, 17:38
Skal kjøpe inn kam til motor prosjektet mitt. Vurderer IPD kammen

http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Engine/Engine-Mechanical/Cam-&-Valve-Train/Performance-Camshafts/p-69-258-465-742-450/


Erfaringer?
Søkte litt rundt på google og et par som sier at den er lik som K kammen?

Synd de ikke oppgir lobecenter... Men ser da ut til at noen endelig har brukt hodet litt..