PDA

Vis full versjon : stress borring vs borring



PVT
21/12/10, 07:06
lurer på hvor mye dette har å si hvis motoren ikke skal brukes utover hva lh 2.4 klarer å levere. har en fk blokk stående med en merkbar slitekant så vurderer å gå til første overdim. er ute etter en holdbar motor som skal vare en god stund blir h profil råder her også med ET stempler med 531 topp da kompen blir noe stor med FT. noen som har peiling på dette?
er det sån at når du borrer til første overdim så borrer du 0.30mm og da er økningen på diametern 0.60mm og overdim stemplene er lagd utifra det?
hvis noen har noen mål til evt en maskinist som skal utføre detta så hadde det vert fint.

edit: har også ei F blokk som er i ganske god stand men som mangler underspylinga som jeg hadde tengt å bruke kanskje bedre å konvertere denne blokka?

turb00le
21/12/10, 13:00
Viktig med rett klaring også, honer jo siste biten.
Det koster så lite å borre hos motorverksted at jeg ser ikke hensikten i å prøve for å spare en tusenlapp. Resten av motoren koster det den koster uansett.

The Sven
21/12/10, 13:44
Første overdim er 0.3 mm større diameter såvidt jeg har skjønt.

TeamBørnOut
21/12/10, 13:53
stressboring tror jeg ikke er nødvendig her gitt :P

PVT
21/12/10, 18:51
jaok sitter å ser på prislister og dem skal ha en høvding ekstra for å skru på ei plate med 4 hull i når dem borrer

gl740turbo
21/12/10, 19:54
Sånn jeg har forstått det bruker de stressborring der det er fare for tynn sylindervegg og slik at ikke sylinderveggene blir oval når du trekker til toppboltene da de monterer en plate som blir skrudd fast med moment slik toppen skal, men egentlig hensikten klarer jeg ikke å finne. For har vært borti en del motorer nå og de har aldri blitt stressborret og de har i ettertid blitt overladet en del å blitt godt brukt ;)

Men mangen bruker stressborring også, er bare færre firma som driver med det. Har en kompis nå som skal stressborre sin blokk fordi han mener at motoren vil holde lengre og være gjenrelt bedre etterpå. Noe jeg var skeptisk til, men godt mulig det han sier er sant?

TeamBørnOut
21/12/10, 20:04
For best resultat så skal man skru på en slik stressplate. stramme til med samme moment som toppen skal skrus til med. så skal man skru på vannpumpa..
Da får man boret den helt 100.. men det er ikke nødvendig for de fleste av oss som ikke skal ha 600hk + :D

PVT
21/12/10, 20:34
spørr av ren nyskjerrighet egentlig. er ganske lei skjørte bank og veit ikke hvor lenge det ene stemplet holder ut er mellom 800 og 1500 rpm. og for borring og honing kommer det på under tuselappen så det er jo ikke så ille på sarpsborg motor verksted (http://www.motorverksted.no/sylinderarbeid.html).
virker som du jobber med detta børnout eller er du super entusiast :p

TeamBørnOut
21/12/10, 20:43
Jobber med det på hobby basis. Kammerat jobber på et stort motorverksted og har tilgang til alt av utstyr til sånt. + at de eldre der gjerne lærer bort ting til oss. så da er det fort gjort å snappe opp litt triks å sånn :D
sarpsborg motorverksted kan jeg anbefale ihvertfall! trivelige folk også. De tar også "hasteoppdrag" uten å ruinere deg også. Måtte kjøre på kiwis billigste frytyr olje på motoren min fra oslo og hjem en gang. veiva fikk litt merker (merkelig det der ;)). da pussa de over veiva samme dag mens jeg var å handler inn dritt på biltema :)
Tommelen opp for de gutta ihvertfall :D (de avballangserte hele veivpartiet mitt en gang og. ble veldig bra :))

PVT
21/12/10, 20:51
han karen her som har hatt motoren før meg har nok gjort akkurat detta alt inni blokka er rødt og er slitemerker samtlige steder men stemplene så overaskende bra ut.

SWR
26/12/10, 17:42
Stressplata er der av den enkle grunn at noen ved en eller annen anledning har målt rundheten i ei blokk borret uten plate med toppen skrudd på... og den er ikke spes rund etterpå. "Rounded square" som de sier på engelsk.. :p