PDA

Vis full versjon : 940 turbo : Tikking - Justering av ventiler ?



gasgasboy
21/12/10, 00:09
Heisann !

Lurer på hva som kan være årsaken til tikkinga jeg har i motorn.
Tikker ganske merkbart ved tomgang, hører det godt når man står framme ved panseret, og hører det endel når jeg kjører fram til den får ladetrykk, for da blir lyden overdøva litt. Kan ha noe med at isolasjonen under panseret er tatt ut, og dekselet under hanskerommet er tatt ut, så all lyden kommer inn i coupen :)

Noen som har noen innspill, evnt hva som må gjøre med ventilene, hvordan man gjør det etc.

Setter UTROLIG stor pris på svar !

Mvh Magnus :)

EivindG
21/12/10, 00:36
du vil jo høre med støy når isolasjonen er fjernet, men du hører jo om det er noe som bør fikset når du putter hodet under panseret da. da hører du jo om det er normal tikking eller noe utover det.. lenge siden du bytta olje og filter på motoren?

gasgasboy
21/12/10, 11:50
Olje og filter blei bytt for 150 mil siden, så den har en god stund igjen :)

gull pilen
21/12/10, 12:06
kan ikke være sprekk i eksos manifoilen da?? det høres omtrent ut som ventiltikking og er en syke på volvo sine grenrør...

TeamBørnOut
21/12/10, 13:57
Er det byttet til en bra olje da? mange dårlige oljer som har tynn film...
Men hadde jeg vært deg ville jeg stikki på volvo og kjøpt disse "gummi" demperene som skal sitte under tønna/trykkeren)

Superior
21/12/10, 18:12
Kan også med fordel sjekke oljenivået.

gasgasboy
22/12/10, 01:07
Er byttet til mobil1 olje som brukes av møller bil, som jeg fikk gjennom dem, så regner med den er godkjent for mitt bruk :)
Oljenivået blir sjekket opp til flere ganger daglig i og med at jeg har en simring som slipper ut litt olje i blant. Kjører alltid på den sikre siden :)

Men det gullpilen sier kan være noe, for jeg mener jeg så en sprekk i grenrøret som ikke var helt gjennomsprekt forige gang jeg hadde det fra hverandre .. Skal sjekke det opp, takker for svar !

s4nd3r
22/12/10, 16:29
nei fyssjh.. VAG olje.. :-P castrol er tingen... :) om dei gummi dingsane som sitter vellom ventil fjørene og det lokke som skimsinga er passe ut slitt, så får du litt tikking... :) bytta på bilen min. blei mye bedre...

Sebbe
22/12/10, 17:20
blir tikkinga værre om du gir på litt? da er det nok sprekk i manifolden eller ei ødelagt eksospakning

TeamBørnOut
22/12/10, 17:21
man hører jo forskjell på om det tikker fra eksosen eller ventilene... er ikke gummiene byttet på et år eller to så er de slitne...
er det lengre siden så er det ikke sikkert man finner de igjen heller :P

s4nd3r
22/12/10, 20:31
blir full overhaling av toppen nå da.. :) med nye ventiltetninga og nyslipte ventiler. å nye eksos pakninger... :)

240-turbo
22/12/10, 21:29
er ikke dyseene du hører a ?

Didrik_91
22/12/10, 22:17
nei fyssjh.. VAG olje.. :-P castrol er tingen... :) om dei gummi dingsane som sitter vellom ventil fjørene og det lokke som skimsinga er passe ut slitt, så får du litt tikking... :) bytta på bilen min. blei mye bedre...

mobil1 olje er bra da..hehe...skriver jeg under på..;-P jobber blandt annet på oljeraffeneriet der vi lager den olje fra bunn av også..hehe;-P

gasgasboy
23/12/10, 00:57
Her var det mye svar gitt ! Det liker jeg :D .
Altså, litt vanskelig å forklare .. Den tikka bittelitt i sommer, også har lyden blitt litt høyere ettersom kilometera har rulla. Har lagt merke til en sprekk jeg hadde i manifolden, men har ikke sjekket den opp siden ..

Nå er jeg HELT fersk på detta ventil greine, så jeg spørr. Må jeg ha av hele toppen for å justere detta, eller kan det gjøre ved å ta av selve topplokket? :)

Skal sjekke opp sprekken etterpå, så får vi se om jeg finner noe :)

Som Didrik sier, den olje er go den :) Er ikke noe dritt :)

s4nd3r
23/12/10, 01:02
av med topp deksele, av med kammen, og pirke opp lokka som står oppå ventilene... og dei skall på plass der dei sto.. må av med registere og...

turb00le
23/12/10, 12:19
Trenger jo ikke å ha av mere enn toppdekselet for å justere ventilene da...

TeamBørnOut
23/12/10, 18:21
Er som ole sier. trenger bare ta av toppdekslet hvis man skal bytte shims...
Men er man oppider så bytter man gummi dritten også. deilig å slippe kakklinga når motorn blir kjørt litt hardt :)

gasgasboy
23/12/10, 21:07
Så det jeg trenger da er å ta av toppdekselet, shimse opp alle ventilene på nytt, og bytte de gummisakene og sette sammen alt igjen ? :)

Setter stor pris på svar, detta blir gjort etter juleferien :)