PDA

Vis full versjon : Turboproblemer blir snart gal.....



Marius
21/12/10, 00:03
kjører ekstern resirkventil på min 940 pga garrett turbo.
har nå prøvd 2 forskjellige og sliter like herlig med at den dør ut etter pådrag.
lite eller mye spiller ingen rolle

hva gjøre dere andre som kjører turbo uten innebygd resirkventil?

jeg har prøvd med en justerbar JBR driter og har nå en orginal bosch ventil ifra audi/saab/skoda.

bare problemer med begge to, sveiset på stuss rett før gasspjeld som igjen fører lufta inn på slangen mellom lmm og turbo.

trenger sårt tips her nå, og sette lmm på trykksiden er helt uaktuelt

R.G
21/12/10, 00:08
vil det ha julpet å brukt org resirk fra 740 turbo for garrett som sitter på samme side som turbo? kobles på trykkrør mellom turbo å cooler, og ned i slangen før turbo. det jeg har gjort på mine 940r.

Marius
21/12/10, 00:13
vil det ha julpet å brukt org resirk fra 740 turbo for garrett som sitter på samme side som turbo? kobles på trykkrør mellom turbo å cooler, og ned i slangen før turbo. det jeg har gjort på mine 940r.

er jo samme prinsippet jeg kjører nå da, men i stede for å ta lufta før intercooler tar jeg den etter nermere gass spjeldet

R.G
21/12/10, 00:22
jaja er samme opplegge. men kommer anpå hvor stramm/slakk resirkventilen er, en orginal volvo ekstern for garett har riktig stramhet på fjæra. det jeg tenkt på. er den for slakk så kan det hende den ikke rekker å stenge helt, og da vil bilen bli idiot.

åssen er den hvis du kobler den bort å blender alt kjører uten? vet blir feil blafre lyd(tilbakeslag) i turbo men stopper den da?

Marius
21/12/10, 00:36
jaja er samme opplegge. men kommer anpå hvor stramm/slakk resirkventilen er, en orginal volvo ekstern for garett har riktig stramhet på fjæra. det jeg tenkt på. er den for slakk så kan det hende den ikke rekker å stenge helt, og da vil bilen bli idiot.

åssen er den hvis du kobler den bort å blender alt kjører uten? vet blir feil blafre lyd(tilbakeslag) i turbo men stopper den da?

yes.
stopper da også

R.G
21/12/10, 00:48
da tyder det på en annen feil gitt. kan mulig være falskluft noen steder? intercooler som lekker litt(var skjedd med ene bilen min, var det siste jeg skjekka)? rundt innsug, slanger, koblinger?

TeamBørnOut
21/12/10, 00:52
uaktuelt å flytte lmm? hvorfor? haha :D

jonass
21/12/10, 01:11
Dumpen er sikkert for stram, hadde aldri problemer jeg når jeg kjørte med resirk dump, man må bare ha den skikkelig slapp

Sebbe
21/12/10, 01:15
den orginale som sitter på ET motorene er jo så slapp at den er åpen på tomgang, min var hvertfall det

jonass
21/12/10, 01:28
Dumpen skal stå åpen på tomgang

jonass
21/12/10, 02:39
Det jeg mener er at dumpen skal stilles til og åpne ved en trykk forskjell på rundt 0.3-0,5 bar
Så ved tomgang har man gjerne -0.8 så da vil dumpen være åpen.

Ser jeg kan forklare dette mye bedre, men tenker man litt på hva dumpen skal gjøre så skjønner man. Husk hovedoppgaven er ikke lyd.

Vil du ha enda bedre svar så kan jeg prøve og skrive det

TeamBørnOut
21/12/10, 05:52
sett dumpen ved turbon og ikke ved gasspjellet hvor den kan tukte med tomgangs motoren.. og se å få flytta lmm til mellom IC og tomgangs motoren... beste løsningen...

Marius
21/12/10, 10:49
sett dumpen ved turbon og ikke ved gasspjellet hvor den kan tukte med tomgangs motoren.. og se å få flytta lmm til mellom IC og tomgangs motoren... beste løsningen...

dette er en 100% orginal bil skal ikke klippe og lime i ledningsnettet for å flytte lmm da. greit det virker og alt det der, men helt uaktuelt i mitt tilfelle

Marius
21/12/10, 10:50
da takker jeg for alle svar, hvis den skal være så slapp som dere sier så er det bare å gå ut og klippe noen runder på fjøra på den JBR dritern da og håpe på det beste.....

R.G
21/12/10, 11:15
hjelper å flytte dump til turbo siden, var ute å prøvde på 940. større sjans for tull når den sitter på innsug siden, da tomgangsreg osv.

TeamBørnOut
21/12/10, 13:01
En 100% original bil med større turbo og en motor som du fyller opp olja med bensin i? Kjempe bra for motoren å gå fett :P

9førrlars
04/01/13, 23:37
Jeg monterte t3 garret på min 940, flytta LMM til andre siden og monterte åpen dump. Etter det daua den aldri etter pådrag. men veldig ofte før jeg gjorde...

Martin.S
04/01/13, 23:45
Ser dette er en gammel tråd, men klarte du til slutt å løse problemet Marius?

Marius
05/01/13, 10:47
jeg satte tilbake 19ten og solgte alt det andre. prøvde mange forskjellige ting men fikk det aldri til
kjøpte til og meg en vag resirkventil som er idiotsikker, denne hjalp heller ikke

Martin.S
05/01/13, 10:53
Skjønner, har en ET resirk liggende om jeg skulle få det problemet, for å prøve. Kanskje den hadde funka?

Marius
05/01/13, 15:04
Kan hende den fungerer, men når jeg kjørte med en av de første turbo bensin hjernene var det ikke noe stress.
Problemet kom når jeg skulle bruke steg 2 chippene mine. Da måtte jeg over på siste type hjerner og de er mye mer følsomme...
Fikk aldri bilen til bror til å gå med resirk opplegget heller....

Jonas Soldal
05/01/13, 15:29
Hadde samme problem på min etter jeg bygde 300 oppsett. Flyttet LMM og kjører nå åpen dump. Den funker helt knall nå ;-)

Martin.S
05/01/13, 17:10
Virker nesten som det er eneste løsning desverre. Synd å måtte klippe og lime på noe som i utgangspunktet virker utmerket.

Jonas Soldal
05/01/13, 17:24
Så lenge du lodder alle ledningene å bruker vanntett krympestrømpe så funker det knall ;) Kjøp en skikkelig hylse å ha utenpå ledningene så de ikke gnager hull og går til jord.
Har sett flere som bare har brukt skjøtehylser og trekker kablene løst i motorromet, å det er disse som får problemer i ettertid :)
Gjør du en skikkelig jobb i første omgang å bruker litt tid på det så slipper du problemer i ettertid ;)
Er veldig forskjellige erfaringer med resirk her inne. Sa selv at jeg aldri skulle kjøre åpen dump, men med 50mm Tial på "varme siden" så er det ikke slik japse lyd heller :P Ett stort nys å all luft er borte. Veldig kjapp spoolup selv om noen mener det blir mye lagg med åpen... Men som sagt. Vi har alle forskjellige erfaringer og meninger ;)

Marius
05/01/13, 19:13
å flytte lmm for så å blåse tynn oljefilm på rundt 1,4 bar var aldri noe tema for min del i hvertfall

Evolve_88
05/01/13, 21:00
kjører resirkdump fra biltema av alle ting. Den gjør så bilen går som den skal. Har LH2,4 med TLAO chip og 630cc dyser med 3,2" LMM. Dumpen sitter på ett orginalt 740 turbo trykkrør fra turbo sia. Så det skal fungere som i en orginal 740 turbo. Stopper ikke på tomgang i lyskryss eller noe.

Riviera
06/01/13, 09:56
Min fikk Turbonetics med 1,3 ladetrykk og turbosmart resirkventil. Den har uttak for dump av luft mellom turbo og intercooler. Den dumper inn i en 3" slange på skrått inn mot kompressorhjul. :) Har TLAO chip for 3"lmm og 558 dyser, men bruker foreløpig ikke disse siden det er nok bensin ennå med org. T kam.

Dette funker meget bra, eneste er ca 500 rpm tregere spool en den gamle lille japse turboen. :D Enig at oljefilm på LMM ikke er noe å trakte etter!

Martin.S
06/01/13, 10:16
Så lenge du lodder alle ledningene å bruker vanntett krympestrømpe så funker det knall ;) Kjøp en skikkelig hylse å ha utenpå ledningene så de ikke gnager hull og går til jord.
Har sett flere som bare har brukt skjøtehylser og trekker kablene løst i motorromet, å det er disse som får problemer i ettertid :)
Gjør du en skikkelig jobb i første omgang å bruker litt tid på det så slipper du problemer i ettertid ;)
Er veldig forskjellige erfaringer med resirk her inne. Sa selv at jeg aldri skulle kjøre åpen dump, men med 50mm Tial på "varme siden" så er det ikke slik japse lyd heller :P Ett stort nys å all luft er borte. Veldig kjapp spoolup selv om noen mener det blir mye lagg med åpen... Men som sagt. Vi har alle forskjellige erfaringer og meninger ;)

Vet det fungerer og går fint, har lodd på nye ledninger på akkurat samme måte du nevner her i sammenheng med turbokonvertering i 240 og 760. Men det er ikke det som er poenget mitt, det er ikke sånn det ser ut orginalt og det er ikke sånn det er tenkt det skal funke fra fabrikk heller.

Larsge
06/01/13, 11:15
Den dumper inn i en 3" slange på skrått inn mot kompressorhjul. :)

Tror kanskje det er her du har funnet løsningen. Dersom dumpluften får danse alle veier i den korte stubben mellom
LMM og turbo er det vel ganske så sannsynlig at LMM vil måle en del av denne turbulente luften som ikke går inn i motor. Dersom en tenker litt etter så er det plass til ganske så mye luft mellom turbo og gasspjeld. Ved 1,3bar så ganger vi denne mengde med 1,3. Når du slipper gassen og dumpen åpner tømmes dette
magasinet til innsug på turbo. Er dumpen for stor og i tillegg for lite forspent så vil mye av denne luften ville gå i revers i LMM. Men LMM ser ikke vilken vei luften går. Så hver gang gassen slippes nesten helt opp slik at dumpen åpner helt og gasspjeldbryter ikke aktiverer fuelcut er oppskriften på en "forkjølet" LH 2.4 komplett. Tror jeg da.... "Correct me if im wrong here...." :D

gaupe
06/01/13, 11:29
Du må gange luftmasse/mengde med 2,3 ved 1,3 bar.

Larsge
06/01/13, 11:33
Du må gange luftmasse/mengde med 2,3 ved 1,3 bar.

Ja, visst pokker.... Gud så flaut!!! Akkurat stått opp og bare halveis ned i første kaffekoppen (Ro ro til fiskeskjær osv...) :o hehe

Riviera
06/01/13, 13:23
Tror kanskje det er her du har funnet løsningen. Dersom dumpluften får danse alle veier i den korte stubben mellom
LMM og turbo er det vel ganske så sannsynlig at LMM vil måle en del av denne turbulente luften som ikke går inn i motor. Dersom en tenker litt etter så er det plass til ganske så mye luft mellom turbo og gasspjeld. Ved 1,3bar så ganger vi denne mengde med 1,3. Når du slipper gassen og dumpen åpner tømmes dette
magasinet til innsug på turbo. Er dumpen for stor og i tillegg for lite forspent så vil mye av denne luften ville gå i revers i LMM. Men LMM ser ikke vilken vei luften går. Så hver gang gassen slippes nesten helt opp slik at dumpen åpner helt og gasspjeldbryter ikke aktiverer fuelcut er oppskriften på en "forkjølet" LH 2.4 komplett. Tror jeg da.... "Correct me if im wrong here...." :D

Det er spesielt viktig å bruke kvalitets dump når ladetrykket begynner å bli høyt. Turbosmart anbefaler helst montering nær turbo, gjerne i første bøy der lufthastigheten øker. :) Brukte biltema "T" stykke i alu 3" og 38mm stuss. Denne stussen kappet jeg av og sveiste den inn igjen på skrått. :D

Hvis lignende oppsett får stans ved lyskryss og tomgang er det trolig andre årsaker til det.

Arne94
08/01/13, 09:33
Resirk fra ET motor eller flytte lmm til trykkside :)
Kan også nappe av kontakten til tomgangsregulator, får litt høy tomgang men slipper at den stopper!

eab
08/01/13, 15:53
Den resirkdumpen fra biltema er helt knall. Tar unna 2,3 bar ladetrykk uten så mye som et lite hikk. Jeg hadde min montert mellom turbo/ic og lufta ble ført tilbake mellom lmm og turbo. Så hvis en resirkdump ikke funker når den er montert slik så har den enten for stram fjær, eller så er det noe annet feil med motorstyringa.

Batland
10/02/13, 12:53
Virker nesten som det er eneste løsning desverre. Synd å måtte klippe og lime på noe som i utgangspunktet virker utmerket.
De fleste biler med LMM sliter med det samme problemet og løsningen er funnet for lenge siden, dobbelstemplet dumpventil.
http://www.eclipseracing.co.uk/product.asp?id=63922

http://www.eclipseracing.co.uk/images/products/63922/DV34_36_BLACK_slideshow.jpg

Poenget med å flytte LMM er først og fremst høyere effektivitet på turbo og motor. Turboer HATER luftrestiksjon på sugesiden og LMM motert her er en sikkelig ultralowperformance løsning. :(

Martin.S
10/02/13, 13:07
Har prøvd dobbel stemplet ventil også. Ingen forandring;)

Batland
10/02/13, 13:34
Har prøvd dobbel stemplet ventil også. Ingen forandring;)
Det strider mot all fornuft. En dobbelstemplet dumpventil slipper BARE ut overtrykk ved gasslipp og holder ellers tett uavhengig av hvor høyt manifoldvakumet er.
Hvilket merke har du forsøkt?

turb00le
10/02/13, 13:35
Hvor har dere kjørt inn stussen på sugesiden? Jeg hadde biltema dump før coolern. Hadde aldri problem med at den stoppa. Der satt jeg stussen så nærme turbo som mulig. Står den rett etter lmm kan "trykkpulsen" føkke opp luftstrømmen.

Not sent using Tapatalk

Martin.S
10/02/13, 13:50
¨Dump på innsugs side. JBR-K25 dump.

Batland
10/02/13, 13:53
¨Dump på innsugs side. JBR-K25 dump.
Ok, helt ukjent.