PDA

Vis full versjon : Volvo sine tennplugger, tre "elektroder"?



hgnubel
20/12/10, 13:51
Kjøpte et sett nye plugger fra Volvo nå, som en liten adventsgave til bilen :rolleyes: Tidligere har de bare blitt byttet av verksted i forbindelse med service...

Men fra "gamle dager" er jeg vant til at man må justere gapet, og at det er to elektroder; en fra coilen i midten og så EN fra jord på siden. De jeg fikk nå har tre slike "elektroder" fra jord (usikker på om det da heter "tre elektroder", eller "én elektrode med tre ..." et eller annet :o ). Jeg har sett sånne plugger før, så uvanlig kan det ikke være, men jeg tenkte det var noe nymotens snusk som ikke hadde noe å gjøre på en 13 år gammel bil...


Hva er egentlig fordelene med denne typen plugger? Sikkert "bedre gnist", men noe mer håndfast?
Kan de/skal de/bør de justeres?
Gjelder samme gap som på "gammeldagse" plugger?


De på delelageret visste naturligvis ingenting om dette :rolleyes:

Maen850
20/12/10, 14:04
Er ikke noe expert på området, men om det er 1,2 eller 3 eletroder er motor bestemt, altså de blir riktig på noen motorer, men feil på andre. avstanden til elektroden står i håndboka til bilen, men den pleier å være riktig, iallefall når du har fått de fra volvo.
10v femmer skal ha tre elektroder, så du har fått riktig.
Sikkert mange her som veit mye om detta, så rett meg om jeg tar feil :P

Morgis
20/12/10, 14:41
er det ikke bare for å sikre gnisten dem har stappet på fler elektroder?

Maen850
20/12/10, 17:33
er vel for å gi motoren riktig gnist vil jeg tro.

TeamBørnOut
20/12/10, 17:36
Gnisten går raskeste og beste vei. slike plugger fungerer veldig bra på hvitmotorene :)

mrstfu
20/12/10, 17:38
morgis er så sjarmerende folkelig:D

men det er vel som han sier, for å sikre gnist. om en singelektrodeplugg blir brukt litt lenge, hardt eller feil, og elektroden irrer eller hva pokker den gjør, går pluselig bilen på 4 av 5 sylindre... og det er liksom litt dumt:D

jonass
20/12/10, 17:42
Hvis man ser på fly med stempel motorer så er det faktisk påbudt med flere "elektroder". Er for og sikre gnist ja.

Er fornøyd om bilen min går på fire sylindre jeg, klarte ikke og dy meg for denne:D

mrstfu
20/12/10, 17:45
da spør jeg pent:

HVA POKKER HAR DU ROTA DEG INN HIT FOR?

:D

Erlend
20/12/10, 20:43
helt riktig at 3 elektroder bare er for å sikre at gnisten skal treffe :)
selv kjører jeg ngk v-line plugger (bkr6es tror jeg det heter) funker veldig bra.. veit at beru lager fler elektroda plugger og de er noe ordentlig herk. + at det står made in france på både beru og volvo sine :P hehe..
ngkene mine tåler hvertfall nok med hjuling og bommer aldri på tenninga :P 2.5 10v

Espen69
20/12/10, 21:01
www.ngksparkplugs.com

hgnubel
20/12/10, 21:16
Takk for innspill :)

Byttet dem nå, og de jeg tok ut var noe Bosch-plugger med fire sånne elektroder... men regner med det ikke spiller noe særlig rolle. Elektrodene var grå, tørre og fine ihvertfall :)