PDA

Vis full versjon : Tørrkjørt B230ET. Hva kan gjøres?



Thobbus
18/12/10, 23:41
Har kjøpt en 740TIC delebil med B230ET som ble tørrkjørt for vann.
Toppen ble kontrollert og overhalt (ingenting var galt med toppen) topp pakning ble også byttet. blokk samt sylindervegger og stempler var også i orden.
Bilen vil ikke starte. Er det
diverse følere som ble smeltet under den høye temperaturen? eller står noe annet bak?
Register-reim dekselet ble smeltet av den høye temperaturen, så jeg er usikker på om det er register-reimen som er satt feil vei iforhold til hjulene.
En brukt register-reim kasse med begge dekslene er på vei..


Noe annet jeg ikke har tenkt på ?

Planen er å bruke ET motoren i en tidlig 88' 740GLE (B230E) så mesteparten av ledningsnettet følger og med i den.

kermitt
18/12/10, 23:47
den er bare å hive, når den kjøres så varm så brenner du rett å slett sundt motoren.

tro
18/12/10, 23:48
stemplelringene kan vere smelta fast i stempelne.
skjedde samme med min fant ikke ut at dem var brente før jeg tok komp test:P

Thobbus
18/12/10, 23:54
Bør jeg ta komp test? om det er stempelringene som er smeltet. kan jeg bare borre og sette i nye stempler og stempel-ringer?

kermitt
18/12/10, 23:59
du trenger vel ikke å borre, holder muligens med en honing om ikke sylinderne er alt for ovale etter å ha blitt kjørt så varm.

Thobbus
19/12/10, 00:10
Okei, takk for svar :) Skjekka i garasjen at jeg har en komp-tester... det har jeg!
Hva bør kompen ligge på om den er i orden, eller minimum

EivindG
19/12/10, 00:11
Bør jeg ta komp test? om det er stempelringene som er smeltet. kan jeg bare borre og sette i nye stempler og stempel-ringer?

Drar motor rundt?
er det gnist?
er det komp?
står register rett? siden du ikkje har deksler er det fort gjort;)
en topp som er bein selv om det har vært så varm? ( da har eg hatt mye uflaks!! )
kommer det bensin fram?

Når uhellet sjedde:
motor blitt varmsjært eller bare varmkjørt?
stoppet motor av seg selv og ikkje ville starte igjen?
stoppet motor av seg selv og kunne startes når den var blitt kald igjen?

da er du ikkje arbeidsledig på søndag ;)

kermitt
19/12/10, 00:18
det er vel egentlig ikke noe mål på hva kompen bør være så lenge den er lik på alle. du kan også sjekke om den blir bedre med olje i sylindrene. blir den merkbart bedre med olje i sylindrene så bør du foreta deg noe.

Thobbus
19/12/10, 00:49
Motor drar rundt. har ikke sjekket gnist eller komp. Bilen står i nabo-gata.
Kjøpte bilen for vrakpant-pris, i slik stand. Alle tingene som er gjort med bilen er gjort av tidligere eier. topp er overhalt og kontrollert på motorverksted.
Slik som jeg forstod det, stoppet bilen og startet ikke igjen. det var mer eller mindre ikke vann igjen.. =/ Skal trekke bilen til en plass det går an å skru. når snøen forsvinner :-)

EivindG
19/12/10, 01:52
det er vel egentlig ikke noe mål på hva kompen bør være så lenge den er lik på alle. du kan også sjekke om den blir bedre med olje i sylindrene. blir den merkbart bedre med olje i sylindrene så bør du foreta deg noe.

skal det ikkje ligge på 8-9bar? :confused: og skal ikkje avvike mer en 2bar fra den med minst og den med mest eller noe sånt? er på tynn is her. men det er jo bare for en å se i reperasjonsboken..

EivindG
19/12/10, 01:56
Motor drar rundt. har ikke sjekket gnist eller komp. Bilen står i nabo-gata.
Kjøpte bilen for vrakpant-pris, i slik stand. Alle tingene som er gjort med bilen er gjort av tidligere eier. topp er overhalt og kontrollert på motorverksted.
Slik som jeg forstod det, stoppet bilen og startet ikke igjen. det var mer eller mindre ikke vann igjen.. =/ Skal trekke bilen til en plass det går an å skru. når snøen forsvinner :-)

hørtes ut som varmsjært ja, da har de gjort jobben med toppen så da er det opp til deg og ta bunden ;) men kan jo fort bli mye lettere (billigere) og få tak på en bunn et annet sted og så har du jo resten..

Thobbus
19/12/10, 03:14
Er vanskelig å få tak i bunn i området. men jeg tar en komp-test så seg jeg om jeg er "dødsdømt" eller ikke :)

EivindG
19/12/10, 04:33
Er vanskelig å få tak i bunn i området. men jeg tar en komp-test så seg jeg om jeg er "dødsdømt" eller ikke :)

javel:confused:, i Tananger som i mellom sola og kvernavika i rogaland Tananger? itilfelle så kan du ikkje ha prøvd hardt..

Thobbus
19/12/10, 12:19
javel:confused:, i Tananger som i mellom sola og kvernavika i rogaland Tananger? itilfelle så kan du ikkje ha prøvd hardt..

Nesten eneste som driver med Volvo... Fleste turbobilene er solgt videre til andre deler av landet. Var 2 stk for et par år siden. Begge er solgt. (Denne jeg har er den siste.)

Om du vet om en billig ET Blokk, så si ifra! :)

Frydenberg
19/12/10, 12:37
da er det bedre å få tak på en FK/FT bunndel med underspylte stempler osv.. ossen topp er det på motorn din foresten? 405 eller?

Thobbus
19/12/10, 12:40
Er ikke sikker. Har kun sett under panseret en gang etter jeg så på den. står i en annen gate ser du. men skal være en original ET turbo motor. skjekka ikke noen motor spesifikasjoner. men fikk med meg at det stod i en Garett Turbo. Ny hjerne, og nye annet småknask :)
Planen er å ha motoren og girkassen i min Volvo 740 Stasjonsvogn, som er meget fri for rust. Skal renovere bilen til sommeren. og håper da på at jeg kunne få motoren klar før den tid.

tro
19/12/10, 14:00
ta komp test kompenskal ligge mellom 9-10 bar om jeg ikke husker feil..
ta komp teset på alle sylindere,
sjekk om sylindrene er ovale og vist ikke vil jeg anbefale deg å bytte alle pakninger,tettninger,lager og stempler og ringer.
lykke til:)

cossykiller
19/12/10, 14:17
du kan ikke ha sjekka nok, du har ihvertfall ikke sjekka i riktig retning, sjekk mot jæren du heller, hvor folk faktisk skrur bil enda, ingen i stavanger sentrum som driver med slikt, alt for opptatt av all slags annen drit der inne, har noen blokker liggende, men ikke fk/ft. Kan muligens få tak i noe når jeg kommer hjem fra nordsjøen..

Thobbus
19/12/10, 18:42
du kan ikke ha sjekka nok, du har ihvertfall ikke sjekka i riktig retning, sjekk mot jæren du heller, hvor folk faktisk skrur bil enda, ingen i stavanger sentrum som driver med slikt, alt for opptatt av all slags annen drit der inne, har noen blokker liggende, men ikke fk/ft. Kan muligens få tak i noe når jeg kommer hjem fra nordsjøen..

Irreterer meg at mesteparten av Stavanger-folk driver med andre bilmerker som er mandagsbiler...

Må uansett få undersøkt blokka grundig før jeg eventuelt skaffer annen blokk.

cossykiller
19/12/10, 22:40
Irreterer meg at mesteparten av Stavanger-folk driver med andre bilmerker som er mandagsbiler...

Må uansett få undersøkt blokka grundig før jeg eventuelt skaffer annen blokk.

De fleste inne i Stavanger har jeg en oppfatning av at faktisk ikke gjør så mye annet enn og kjøre bilen, nekter og tro at flesteparten passer så godt på bilene som de burde.. Hater og kjøre i byene, for bil kan de faenmeg heller ikke kjøre. tar ikke alle under en kam her, det finnes unntak. Men sjekka finn/blocket.se ?

Thobbus
19/12/10, 22:51
De fleste inne i Stavanger har jeg en oppfatning av at faktisk ikke gjør så mye annet enn og kjøre bilen, nekter og tro at flesteparten passer så godt på bilene som de burde.. Hater og kjøre i byene, for bil kan de faenmeg heller ikke kjøre. tar ikke alle under en kam her, det finnes unntak. Men sjekka finn/blocket.se ?

Fant ei blokk lenger oppe mot bergen. men den tror jeg ble solgt.
Jeg tar servicen på min bil selv. olje, filter, plugger. ++ så jeg er ikke blandt de "blonde" ;)
hater å kjøre i Byene selv. er bare kaos... Liker bedre landeveiene :)

Martin.S
19/12/10, 22:52
Synes det er fantastisk at det finnes folk som klarer å kjøre en bil som har gått tom for vann så lenge at register-dekselet smelter! Uten å merke det før det går så langt. Er det ikke tempmåler i intrumenter på denne bilen eller?

Men lykke til med motorproblemet, og jeg ville gjort som blandt annet tro sier ta en komptest, og regner med du har bytta ut alt som ble "smelta" som du sier. Av følere og slikt?

Thobbus
20/12/10, 17:47
Synes det er fantastisk at det finnes folk som klarer å kjøre en bil som har gått tom for vann så lenge at register-dekselet smelter! Uten å merke det før det går så langt. Er det ikke tempmåler i intrumenter på denne bilen eller?

Men lykke til med motorproblemet, og jeg ville gjort som blandt annet tro sier ta en komptest, og regner med du har bytta ut alt som ble "smelta" som du sier. Av følere og slikt?

Dette er ikke min feil. det var den personen (dame) som lånte bilen til eieren som kjørte den tom for vann.

Skal bytte dekslene når jeg får dem. Følerene er jeg ikke sikker på, men kan tro at topp-punktsgiveren brant opp etter uhellet.
Motoren er egentlig meget fin.. synd at det kan gå galt når folk ikke kjenner til andres bil.

cossykiller
20/12/10, 19:39
synd at det kan gå galt når folk ikke kjenner til andres bil.

da hadde jeg heller ikke lånt vekk bilen min til henne :p
Ikke vanskelig å finne ut om kvinnfolket kan mer om bil enn at det eneste hun kan er at biler kan gå frem og bakover.

men du har jo en fin deleblokk ihvertfall..

Martin.S
20/12/10, 21:41
Dette er ikke min feil. det var den personen (dame) som lånte bilen til eieren som kjørte den tom for vann.


Nei da sier ikke det var deg, leste jo det. Men det måtte være et kvinnfolk da!

Funnet ut noe mere forresten?

Thobbus
20/12/10, 21:44
da hadde jeg heller ikke lånt vekk bilen min til henne :p
Ikke vanskelig å finne ut om kvinnfolket kan mer om bil enn at det eneste hun kan er at biler kan gå frem og bakover.

men du har jo en fin deleblokk ihvertfall..

Har du peiling på hvor jeg kan finne en brukbar ET blokk? siden du bor i "Volvo-området" :)

cossykiller
20/12/10, 22:06
hehe har ei selv, men den skal jeg bruke, men sitter i nordsjøen nå. Kan heller sende deg en melding når jeg kommer hjem, men du hadde jo funnet oppi bergen området ?

Thobbus
20/12/10, 22:07
hehe har ei selv, men den skal jeg bruke, men sitter i nordsjøen nå. Kan heller sende deg en melding når jeg kommer hjem, men du hadde jo funnet oppi bergen området ?

Den er tatt vekk fra finn, uheldigvis. så jeg er på jakt etter en brukbar blokk

EivindG
20/12/10, 22:44
solgt til meg den :D vis det er den FK-maskinen du snakker om

tro
21/12/10, 13:50
du kan jo bare bruke en f blokk :)

gull pilen
21/12/10, 14:12
mer styr med det enn å få tak i en ferdig turbo blokk...

tro
21/12/10, 15:16
er jo det men om han ikke får tak i ville jeg gått for en f blokk..

Thobbus
21/12/10, 21:55
Jeg skal sjekke motoren først. Er jo egentlig dumt å vurdere noe som jeg ikke vet HELT tilstanden på.

Men først må Jula prioriteres. Så jeg tar bilen i hus i romjula :)

240-turbo
24/12/10, 21:29
ikke mye styr med f blokk da. sveise retur. og ei kobling så man får olje til turboen.

Thobbus
29/12/10, 18:47
ikke mye styr med f blokk da. sveise retur. og ei kobling så man får olje til turboen.

Kan jeg bygge om E blokka fra min 740 ? Er ikke det bare nye turbo-stempler og fjører, en oljeretur, og oljetrykks adapter.? har en ny adapter faktisk.

visløff
30/12/10, 00:55
viss den B230E blokka har gått 800 000km så vil jeg regne med at den må overhales og borres, vil vel være gode slite kanter i den ville jeg tru. å satse på ei turbo blokk er vel lettest ET/FT/Fk, det to siste er vel best pga. sterkere råder.

Thobbus
30/12/10, 01:09
viss den B230E blokka har gått 800 000km så vil jeg regne med at den må overhales og borres, vil vel være gode slite kanter i den ville jeg tru. å satse på ei turbo blokk er vel lettest ET/FT/Fk, det to siste er vel best pga. sterkere råder.

Har en B230E som har gått 145 000km. kan jeg bruke den?
Problemet er å få tak i turbo-blokk. i området.

visløff
30/12/10, 01:15
blokka kan sikkert brukes men stempler må nok byttes og oljeretur trengs, spørsmåle er hva er best, ikke så stor erfaring med turbo på B230E blokk men det er sikkert flere som har...

kermitt
30/12/10, 01:20
går fint det på ett moderat effekt uttak. ikke noe du henter mange hunde hester med, men finfint til bruksbil med litt ekstra til forbikjøringene.

Thobbus
30/12/10, 01:33
Er ikke noe bil jeg skal på racing med heller, det er en bruksbil som skal trekke henger iblandt.

Jeg har lagt opp en annonse på jakt etter Blokk. få får vi se hva som hender :)

visløff
30/12/10, 01:52
ville heller ha satt i den andre B230E blokka du har som har gått lite, kanskje investert i en trim kam og du har da en kvikk motor, så kan du heller få tak i en blokk etterhvert og sette i den orginale 740 tic bilen og ha den eller selge den.

Thobbus
30/12/10, 14:40
TIC bilen skal bort, selve bilen er ikke noe å ta vare på (du må sveise deg ihjel om den skal på veien igjen)... enn motoren og kassen. Brukbar topp og turbo. og ny hjerne er det og, så jeg er da på jakt etter turbo-blokk.. min 740 lever enda, tross alt en K-jet :)

Prøver å skaffe blokk i området. ellers må jeg ty til hardere midler :)

kermitt
30/12/10, 14:42
du får blokk og LH2.4 sprut i sverige for en 2000kr. ta med deg en strut snus og ett brett øl så har du tjent inn det.

Thobbus
02/01/11, 16:48
Min far er kamerat med den tidligere eieren, ifølge han. så ble den nesten varmsjært. altså damen stoppa bilen da den ble varm.

Henter bilen imorra. og skal bruke et par dager å plukke deler fra den før høggern henter bilen :-)

Thobbus
07/01/11, 17:45
Da var bilen i hus, og vi bytta reg reim deksel, og fikk på reima (riktig justert)
Fylte på vann og satte i et brukbart batteri.
Bilen startet, men ikke "helt" etter det vi forventet. den sviver som ei krykke, og lager de rareste lyder. La også merke til i vanntanken at det var olje i vannet...
Vil også nevne at tanken var på rødt, nesten tomt.

Er det takk og farvel fra blokken sin side da? Er så forbanna for at jeg ikke får tak i blokk! Kan ikke reise land og strand for å finne motor heller.

jan_m
07/01/11, 19:53
vile vel egentlig sett eter nyere f blok... er det ikke tykkere råder etc i di?

Thobbus
07/01/11, 20:01
vile vel egentlig sett eter nyere f blok... er det ikke tykkere råder etc i di?

Jeg får se hva jeg finner på. Skal uansett ta vare på de andre delene. (Topp, Turbo, IC, radiatorer, luftfilterkasser, etc :) )

trhaugs
08/01/11, 00:13
si i fra om du finer noen turbo blokker i område! er på jakt etter de sjøl!!!! k-blokka mi har gått 802100!! :) vis du gidder da?

Thobbus
08/01/11, 01:06
si i fra om du finer noen turbo blokker i område! er på jakt etter de sjøl!!!! k-blokka mi har gått 802100!! :) vis du gidder da?

Hehe :) Joda. er jeg heldig å finner en selv så.. :p

Har en Meget pen 240 med K motor. gått 'bare' 193 000 :)

trhaugs
08/01/11, 13:13
er ferdi me k-blokka nå!! vill heller ha turbo å litt mer gamp!

Thobbus
16/01/11, 17:08
Mulig håp for motoren!!!
Tappet først av radiatoren, og det lå olje i kjølevæska. Tenkte da at motoren var ødelagt..
Men så skulle jeg og broderen ta ut motoren. og tappet oljen først. og den var brun og fin og ikke noe vann i :D

topp-pakningen gikk når motoren ble varm. turboen er hel. samt mye annet :) Sto i en Nissens radiator med termostat-bryter for elektrisk kjølevifte for AC som har stått i fra før :)

Håp for motoren da kansje??