PDA

Vis full versjon : Kaldluft i varmeapparat til tider?



Nilsebu
18/12/10, 15:31
Har merket at til tider så kommer det bare kaldluft utav varmeapparatet mitt, bortsett fra når jeg setter det på fullt. Når dette skjer og jeg setter varmen på fullt høres det ut som om vifta eller noe gasser opp og den deilige varmen kommer. Dette problemet kommer og går en gang iblandt. Idag så virket alt bra. Noen som vet hva som kan være gale? Takker for svar :)

brynna
18/12/10, 17:38
Er det nok kjølevæske på eksp. tank? Hva med AC? Kompressoren som lager lyden? Bare forslag fra meg

Nilsebu
18/12/10, 19:26
Kjølevæsken ligger mellom min og max. Litt over når den får trykk. Acen blir ikke brukt med mindre jeg må defroste, men den ser ut til å fungere fint til vanlig.

Har tenkt litt på at det kan ha komt litt luft i systemet etter termostatskift.

Utenom så har jeg tenkt på topp pakningen etter et tungt slep jeg hadde, men har ikke merket noe, og bilen bruker ikke noe mer olje + den bruker ikke noe vann i det hele tatt, og det er ingen synlige lekkasjer i motorrom.

Setter pris på videre tips :)

Superior
20/12/10, 00:22
Du kan jo prøve å lufte kjølesystemet, men dette er vel i bunn og grunn sjølv luftande?

En ting eg tenkte på som kanskje kan vere verdt å kontrollere, er temp føleren inni bilen, spesielt med tanke på det du seier om at vifta "gasser opp".
Uttaler meg her på bakgrunn av korleis eg opplevde virkemåten på varmeanlegget i V70en eg hadde, da virka det som den regulerte på alle hakka på varmebryteren(e) untatt på max.

Nilsebu
20/12/10, 00:26
Du kan jo prøve å lufte kjølesystemet, men dette er vel i bunn og grunn sjølv luftande?

En ting eg tenkte på som kanskje kan vere verdt å kontrollere, er temp føleren inni bilen, spesielt med tanke på det du seier om at vifta "gasser opp".
Uttaler meg her på bakgrunn av korleis eg opplevde virkemåten på varmeanlegget i V70en eg hadde, da virka det som den regulerte på alle hakka på varmebryteren(e) untatt på max.

Det er selvluftende ja. Og har ingen antydning til luft i systemet mtp vanntemp etc.

Får kikke litt. En kamerat sa at det kan ha noe med termostaten? eller noe.

De siste dagene nå så har det fungert akkurat som det skal.

Superior
20/12/10, 00:52
Synes du sa du nettopp hadde skifta termostat...?

Termostaten på V70en eg hadde låste seg i åpen stilling midt på kaldaste vinteren. Det som skjedde da var at motor aldri kom opp i skikkelig temp (iflg temp måler i dashen), samt at det som kom ut av varmeapp. ikkje var for varmt for å sei det sånn. Skifta termostaten, så kom motoren opp i riktig temperatur igjen, samt at varmeapparatet fungerte slik det skulle igjen.

Nilsebu
20/12/10, 01:03
Tenkte på en termostat i apparatet ?

Termostaten for kjølevannet er skiftet. Før den ble skiftet så fikk aldri bilen driftstemp. Gikk dog ikke under ca 65 grader, så hadde alltid varmluft i bilen.

Superior
20/12/10, 01:13
Ja, det du kaller termostat på varmeapparatet, er det eg har omtalt som temp følar ovenfor her :)

Bak hendelen til vindusvisker, så sitter det noko som kan minne om en mikrofon til handsfree, trur den sitter heilt til høgre på den bryter rekka som er der. Om eg gjorde meg forstått no :)
Er denne eg foreslo at du kan kontrollere.

Nilsebu
20/12/10, 01:32
Ja, det du kaller termostat på varmeapparatet, er det eg har omtalt som temp følar ovenfor her :)

Bak hendelen til vindusvisker, så sitter det noko som kan minne om en mikrofon til handsfree, trur den sitter heilt til høgre på den bryter rekka som er der. Om eg gjorde meg forstått no :)
Er denne eg foreslo at du kan kontrollere.

Skal sjekke dette imorgen. Takker for tipset :)

Sagen
20/12/10, 09:30
Sjekk spjeldmotorer. Hadde samme symptomet på min.

bigswede
22/12/10, 20:10
Byttet termostat på min bil, da begynte den å bruke kjøleveske etterpå.

Nilsebu
22/12/10, 20:58
Byttet termostat på min bil, da begynte den å bruke kjøleveske etterpå.

Lekkasje en plass da. Sikker på at du fikk på pakningen rundt termostaten?

Min bruker vertfall ikke noe kjørevæske.