PDA

Vis full versjon : B230FD vs B230f



johmolan
18/12/10, 09:32
Jeg så i min instruksjonsbok at jeg har en B230FD i min 940,
Hva er forskjellen på den kontra en standard F-motor?

Luigi
18/12/10, 10:49
136hk vs 116. Du har altså 531 topp og vx/vx3 kam :p

har samme motor i min bil.

volvoRsport
18/12/10, 11:24
136hk vs 116. Du har altså 531 topp og vx/vx3 kam :p

har samme motor i min bil.

Det er feil. B230FD er en helt vanlig F med pulsair og EGR.
B230FX har 531-topp, VX-kam og 136hk
B230FB har 531-topp, VX3-kam og 131hk.

Luigi
18/12/10, 11:28
Det er feil. B230FD er en helt vanlig F med pulsair og EGR.
B230FX har 531-topp, VX-kam og 136hk
B230FB har 531-topp, VX3-kam og 131hk.

bra noen retter opp :)

R.G
18/12/10, 11:45
fd kom i 93 med underspyling. får ikke vanlig f med underspyling, en forskjell det å:)

volvo2før
18/12/10, 13:32
Har en 745 gamle typen, men registrert i 1990. Denne har motorbetegnelse B230FS, som ifølge wikipedia; http://no.wikipedia.org/wiki/Volvo_900 skal være en 135 hk, 8v motor - samme som F motoren, med kvassere kam og annen topp. Søker jeg på reg. nr på bilen på f.k.s catalog.meca.no får jeg motorbetegnelse b230f. Er dette feil på wikipedia, eller er dette tilfelle?

volvoRsport
18/12/10, 13:34
Har en 745 gamle typen, men registrert i 1990. Denne har motorbetegnelse B230FS, som ifølge wikipedia; http://no.wikipedia.org/wiki/Volvo_900 skal være en 135 hk, 8v motor - samme som F motoren, med kvassere kam og annen topp. Søker jeg på reg. nr på bilen på f.k.s catalog.meca.no får jeg motorbetegnelse b230f. Er dette feil på wikipedia, eller er dette tilfelle?

FS er vel det samme som F, med 530-topp og M-kam.

volvo2før
18/12/10, 13:37
FS er vel det samme som F, med 530-topp og M-kam.

Tror jeg heller på ;)

larsverm
18/12/10, 17:09
FK, FT og FX er forskjeller som betyr noe, men en FD står noen steder bare ført opp som B230F fordi det egentlig ikke er noen forskjell - den har bare de der greiene (pulsair/EGR) i tillegg som så vidt jeg vet ikke har noen betydning for ytelse mv. 240 93 har det, uten at det alene gjør den nevneverdig annerledes.

Men hva med FS? Er det den typen som sitter i standard 940 (GL/SE) 130 hk 91-92 (og tidlig 95) uten lavtrykksturbo?

Og jeg kjenner ikke til at 740 skal ha en slik effekt som standard i noen aktuell versjon fra "katalysatorperioden" - er B230FS ekstrautstyr i slike tilfeller?

larsverm
18/12/10, 17:14
Eller forresten 940 130 hk - det var kanskje det som var FB...?

JørnM_940
18/12/10, 17:15
FK, FT og FX er forskjeller som betyr noe, men en FD står noen steder bare ført opp som B230F fordi det egentlig ikke er noen forskjell - den har bare de der greiene (pulsair/EGR) i tillegg som så vidt jeg vet ikke har noen betydning for ytelse mv. 240 93 har det, uten at det alene gjør den nevneverdig annerledes.

Men hva med FS? Er det den typen som sitter i standard 940 (GL/SE) 130 hk 91-92 (og tidlig 95) uten lavtrykksturbo?

Og jeg kjenner ikke til at 740 skal ha en slik effekt som standard i noen aktuell versjon fra "katalysatorperioden" - er B230FS ekstrautstyr i slike tilfeller?
Den vanligste motoren i 940 GL og SE er B230FB 131HK, vx3/531

johmolan
18/12/10, 18:01
Tusen takk for informasjonen, da får jeg begynne å lete etter en B230FX.

johmolan
18/12/10, 22:26
Eller er det andre motorer dere heller vil anbefale?

Er da på jakt etter en motor med litt mere sprut i enn en original 230F men som helt passer rett inn uten altfor mye ombygning.

kermitt
18/12/10, 23:58
da får du heller i deg manifold fra 940 med turbo på. så stikker du på tess og får i ett t-stykke som du setter der oljetrykks bryteren sitter, så tar du ut olje til turbo på den ene og setter oljetrykks bryteren i den andre. retur setter du i bunnpanna. chip i bensin hjerne vil også gjøre seg. mye mer effekt for mye mindre penger, det er lett, det gjøre mye fortere og enklere enn å bytte motor for å få skarve 20 hk mer.

Luigi
19/12/10, 12:25
kan jo nevne, at min bil ble ikke levert orginalt med FB eller FX motor, toppen er bytta til 531 topp av forrige eier.

slik at ingen missfårstår.

johmolan
19/12/10, 16:25
Da vil det med andre ord hjelpe noe å bytte til 531 topp med Vx-kam??

Luigi
19/12/10, 16:26
Da vil det med andre ord hjelpe noe å bytte til 531 topp med Vx-kam??

vil bli latere på lavt turtall, men ganske sprek etter 4500rpm.

JørnM_940
19/12/10, 16:31
vil bli latere på lavt turtall, men ganske sprek etter 4500rpm.
Synes den er sprekere allerede etter 2500 rpm jeg. Men jeg sammenligner med en 740 som har gått 100k lengre.

Luigi
19/12/10, 16:35
Synes den er sprekere allerede etter 2500 rpm jeg. Men jeg sammenligner med en 740 som har gått 100k lengre.

kapp kjørte med en ufrisk 740 med K motor, stillestående start da, han tok meg i begynnelsen, men når jeg fikk turtall på motorn dro jeg i fra ham :p

volvoRsport
19/12/10, 18:02
Da vil det med andre ord hjelpe noe å bytte til 531 topp med Vx-kam??

FX'en på 136hk har 531-topp, VX-kam og 60mm eksosanlegg. Så du vil få noe tilsvarende.

johmolan
31/12/10, 11:49
Noe som vet hva dette EGR systemet er godt for?

Nå har jeg kjøpt inn en 531 topp med Vx3 -kam i. hvordan vil det være å senere turbokonvertere denne motoren, som da har underspyling og 531 topp.
Vil den kunne holde til ca 200hk?

s4nd3r
31/12/10, 12:30
den kjøre eksos (oppbrukt luft) inni insuget... bilen blir meir miljøvenlig og går dårligere...

johmolan
31/12/10, 12:52
Hvordan er det å fjerne dette ?

eab
31/12/10, 15:52
Dersom EGR-systemet virker så vil ikke bilen gå dårligere, da det ikke slippes inn eksos ved fullgass...

Kalsn
31/12/10, 15:58
Hvordan er det å fjerne dette ?
enkelt, plugge igjen hullet i eksosen, samt få plugget igjen inntaket på innsuget :) Ellers bare å skru vekk. Skal ikke egr gjør slik at bilen skal bli mer lettstartet og?

s4nd3r
31/12/10, 16:50
Hvordan er det å fjerne dette ?

Du tar av røret som går fra EGR ventilen. og banker det flatt (tett) men en hammer og bryter det på plass i gjenn... da er det fra kobla nokk..

om du skall fjerne det. så må du plugge hullet i manefoilen. skru inn en eksostemp giver forxempel. håh.. og insuget. så limer du fast en mapsensor, og fester med med ett patentbånd.. :confused:

johmolan
31/12/10, 17:25
Men det ser ut som om det sitter en kjøler for dette systemet på fremsiden av radiatoren, kan dette stemme?

johmolan
31/12/10, 19:50
Nå har jeg kjøpt inn en 531 topp med Vx3 -kam i. hvordan vil det være å senere turbokonvertere denne motoren, som da har underspyling og 531 topp.
Hva vil man kunne dra ut av den med de hjerner og dyser som er der?

TeamBørnOut
01/01/11, 02:44
den kjøre eksos (oppbrukt luft) inni insuget... bilen blir meir miljøvenlig og går dårligere...


Ikke hør på sånt som dette....
EAB har rett

Bilen bruker mindre suppe på tomgang og lave turtall hvis du har EGR ventilen.

Man fjerner ikke ting på en bil når man ikke vet hva den er til ;)

johmolan
01/01/11, 22:52
FX'en på 136hk har 531-topp, VX-kam og 60mm eksosanlegg. Så du vil få noe tilsvarende.

Er dette med eller uten grenrør?
Vil det evt hjelpe noe?