PDA

Vis full versjon : Oppkobling av voltmeter i 940



tusselaid
17/12/10, 20:04
Tenkte og koble opp voltmeter i 940in, og da lurte jeg om det går an og koble + og - på instrumentpanelet slik som det er gjort på 740 orginalt. Noen som har gjort dette før. Takker for tips og svar:)

JørnM_940
17/12/10, 20:08
Tenkte og koble opp voltmeter i 940in, og da lurte jeg om det går an og koble + og - på instrumentpanelet slik som det er gjort på 740 orginalt. Noen som har gjort dette før. Takker for tips og svar:)
Vet ikke hvordan det er gjort på 740 originalt, men det er vel egentlig bare å ta hvilken som helst +ledning, så lenge det ikke er til airbag eller noe som kan være følsomt på ekstra motstand. Jording finner du alltids. Lykke til:)

TeamBørnOut
17/12/10, 20:08
Det er bare + og - ja

Volvo-Power
17/12/10, 20:57
Vet ikke hvordan det er gjort på 740 originalt, men det er vel egentlig bare å ta hvilken som helst +ledning, så lenge det ikke er til airbag eller noe som kan være følsomt på ekstra motstand. Jording finner du alltids. Lykke til:)


Det er bare + og - ja



seff er det bare + og -. men et voltmeter skal ikke stå på konstant, da det tapper litt på batteriet.


jord finner du overalt. ta + fra tenningsnøkkelen, så har du et som fungerer når bilen går, og som ikke er i bruk, og ikke trekker spenning fra batteriet når du ikke bruker bilen.

JørnM_940
17/12/10, 21:01
seff er det bare + og -. men et voltmeter skal ikke stå på konstant, da det tapper litt på batteriet.


jord finner du overalt. ta + fra tenningsnøkkelen, så har du et som fungerer når bilen går, og som ikke er i bruk, og ikke trekker spenning fra batteriet når du ikke bruker bilen.
Ja, selvfølgelig.. tenkte litt fort.
Tennings+ finner du somregel ved spilleren, gul ledning.

TeamBørnOut
17/12/10, 21:04
seff er det bare + og -. men et voltmeter skal ikke stå på konstant, da det tapper litt på batteriet.


jord finner du overalt. ta + fra tenningsnøkkelen, så har du et som fungerer når bilen går, og som ikke er i bruk, og ikke trekker spenning fra batteriet når du ikke bruker bilen.

Jeg vet det. derfor jeg skrev "ja" til å koble det opp mot instrument panelet (som jeg tipper slår seg av når han tar med seg nøkkelen :P)

n0gga
18/12/10, 12:37
Kan det ikke også være en idé å koble opp voltmeteret gjennom et relé? At strømmen voltmeteret får kommer rett fra batteriet, mens styrestrømmen til reléet kan være en + fra instrumentet en plass?

Espen Hveding Nordgård
18/12/10, 13:36
Kan være en idé ja, men la det være med idéen.
Det er nok ikkeno vits, da et voltmeter ikke bruker spesielt mye strøm...
Hvis det var direktekoblinga til batteriet du tenkte på så tviler jeg på at det er så mye spenningsfall frem til tenninga.
Jeg har målt 14v med fultlys (org + 2x 55w) og greit med musikk på instrumentbelysninga...

boman
18/12/10, 14:07
Jeg har kobla mitt digitale voltmeter på sig. tenneren. Så sant mann ikke kobler på noe stort(som kjøleboks) så viser den ganske riktig. Tror ikke det ville vært en merkbar forskjell på å kobla måleledningene rett på batteriet..

tusselaid
18/12/10, 20:09
hmm, men det jeg tenkte på om jeg kunne koble på ledningene på + og - til turteller eller speedometer, noen som har bilde av baksiden av et 700serie innstrumentpanel med voltmeter ledningengene montert, takker nokk en gang;P

Frydenberg
19/12/10, 12:24
hvorfor på speedon eller turtellern, beste løsninga som har kommet til nå er Boman med 12v uttaket i dashen det er mye lettere å komme til også.

Luigi
19/12/10, 12:33
Hver gang jeg kobler opp noe i bilen min, så henter jeg strøm fra under sikringsboksen, der er det både jording og strøm.
Er bare jalle mekk og stjele strøm fra sig tenner og Cd spiller.

boman
19/12/10, 12:57
Det beste er helt klart å hente ifra sikringsboksen ja.
Jeg kobla på sig tenner midlertidig, men ingen ting er mer varig en noe midlertidig.. ;)

tusselaid
19/12/10, 12:58
Hver gang jeg kobler opp noe i bilen min, så henter jeg strøm fra under sikringsboksen, der er det både jording og strøm.
Er bare jalle mekk og stjele strøm fra sig tenner og Cd spiller.

Skal ta og se litt på det:)

Svirre
19/12/10, 23:36
Kan det ikke også være en idé å koble opp voltmeteret gjennom et relé? At strømmen voltmeteret får kommer rett fra batteriet, mens styrestrømmen til reléet kan være en + fra instrumentet en plass?

Et voltmeter bruker mindre strøm enn et relé gjør, så dette vil bare være bortkasta å legge opp. Ta + i fra en ledning som det går + i når tenning slås på. - kan man finne alle steder i bilen. Ikke noe farlig å koble et voltmeter på en anna ledning da det bare er minimalt med strøm den trenger. Belysningen i huset trenger stort sett mer strøm ;)

Morgis
19/12/10, 23:57
enkel løsning er vel bare å hente strøm fra radioen? den er styrt av tenningslås..

Svirre
20/12/10, 08:54
enkel løsning er vel bare å hente strøm fra radioen? den er styrt av tenningslås..

Ja, hvorfor ikke. Eller sigarettenneruttakket. Finnes mange enheter som styres av tenningslåsen.

flarssen
20/12/10, 13:23
Et voltmeter bruker mindre strøm enn et relé gjør, så dette vil bare være bortkasta å legge opp.
Poenget med å bruke et rele er å få en nær forbindelse til batteriet som bare er der når tenningen står på. Altså måle batterispenningen uten spenningstapet som forårsakes av alt som trekker støm via tenningslåsen.

VolEvo
20/12/10, 13:49
jeg kobla opp voltmeter på 740'n her får et par uker siden, og da bare fant jeg jord og + som var styrt av tenningslåsen bak dash jeg. Funker knall ;)