PDA

Vis full versjon : Min 940 har dårlig veigrep framme.



Carpo
17/12/10, 19:55
Hei.

Har et problem med min volvo 940 på vinterføre. Jeg føler at den glipper litt nå å da når det er glatt. Hva kan dette være?

Bilen er senket endel slik at camper vinkelen er negativ. Altså hjulene står /--\ slik. Kan det være det som gjør at det kjenes slik ut? Eller kan det være andre ting som spissingen? Dette skjer bare på vinterføre når det er glatt, på bar veg kjenner jeg aldri denne glippingen.

jonass
17/12/10, 20:00
Er ikke rart du har dårlig grep om du ikke har en fjæring og demping som gjør at hjulet følger bakken.
Noe du sikkert har om fjærene er kappet slik at bilen blir spretten

Carpo
17/12/10, 20:04
Er ikke rart du har dårlig grep om du ikke har en fjæring og demping som gjør at hjulet følger bakken.
Noe du sikkert har om fjærene er kappet slik at bilen blir spretten

Så når bilene er stive så blir det dårligere veigrep? Er ikke i dumper jeg kjenner bilen glipper

kermitt
17/12/10, 20:06
selfølgelig blir det dårligere veigrep, når bilen spretter i stede for å fjøre. og du får hvertfall dårlig grep når hjulene dine har sånn camber. du bruker jo ikke hele hjulets flate.

TeamBørnOut
17/12/10, 20:07
Tror en hjulinnstilling hadde vært litt godt for den forstillinga. det må gjøres når man senker bilen. (bumpsteer er grunnen)

JørnM_940
17/12/10, 20:10
Hvor mye senking er det snakk om her da? Senket min 50mm fram, merker ingen forskjell på dette.

TeamBørnOut
17/12/10, 20:14
Noen merker ikke at de trekker henger heller :)
Men 50mm er merkbart og ja, må justeres for at det skal bli bra..

Det er en grunn til at biltilsynet vil at man skal ta 4hjulskontroll når man senker bilen..
Det som vil skje hvis man ikke gjør dette er at bilen vil understyre ganske så friskt når man presser den :)

JørnM_940
17/12/10, 20:17
Noen merker ikke at de trekker henger heller :)
Men 50mm er merkbart og ja, må justeres for at det skal bli bra..

Det er en grunn til at biltilsynet vil at man skal ta 4hjulskontroll når man senker bilen..
Det som vil skje hvis man ikke gjør dette er at bilen vil understyre ganske så friskt når man presser den :)
Man "merker" det selvfølgelig, bare å svinge helt ut til ene siden å se på hjulvinkelen det.. Men det jeg mente er at det merkes ikke i den grad at det er noe problem når det kjøres på glatta. Skulle gjerne bygget ned bærekula (og styrleddet) jeg, men det får man jo ikke godkjent...

TeamBørnOut
17/12/10, 20:20
Jeg merker forskjell ved å senke 50mm uten å justere spissinga ;) Det var det jeg mente her :)

JørnM_940
17/12/10, 20:21
Jeg merker forskjell ved å senke 50mm uten å justere spissinga ;) Det var det jeg mente her :)
Bare spissinga du mener? Den har jeg justert:) Bare camberen som er litt mer føkka enn før..

TeamBørnOut
17/12/10, 20:27
Spissinga ja :) Camber får man aldri formye av på 940 serien :) Har sett en 940 med "bmw" camber og caster en gang. Det stod et 50år gammalt grantre nesten inn i cupen :D PERFEKT :D
Når jeg gidder en dag skal jeg legge opp bilder av 940 prosjektet mitt. der har noen vært ute å flytta tårna litt vettugt :D

Carpo
17/12/10, 20:48
Hvor mye senking er det snakk om her da? Senket min 50mm fram, merker ingen forskjell på dette.

Det er snakk om endel senking ja. To runder :P
Men camber får man jo ikke justert på 940'n.

Synes den henger dårli på bak også, men det er sikkert dekka. Framme så er det omtrent som at den sporerer, bare at det føles ut som den glir. Kjenner ingenting på bar veg.

TeamBørnOut
17/12/10, 20:49
Kjenner hvis du presser bilen. men juster spissinga di så er nok det meste av problemet løst :)

volvoRsport
17/12/10, 20:54
Men camber får man jo ikke justert på 940'n.

Jeg får gjort det :D

Carpo
18/12/10, 10:43
Kjenner hvis du presser bilen. men juster spissinga di så er nok det meste av problemet løst :)

Trenger ikke presse bilen, den sklir til hver sin side hele tiden

TeamBørnOut
18/12/10, 10:59
da må du få noen til å justere spissinga di ;) normalt at bilen blir litt nærvøs

Carpo
18/12/10, 11:17
da må du få noen til å justere spissinga di ;) normalt at bilen blir litt nærvøs

okay, men du tror det ? Camber har ikke så mye å si?

jonass
18/12/10, 13:04
Nei camber får du nesten ikke nok av på 940, orginalt så godtas det positiv camber som er så fy fy som man kan få det. Hadde personlig ønska meg 2grader negativ forran da vil jeg tro vi hadde snakket feste. Og caster skulle det også vært mer av. hjulvinkler som passer beste far på disse bilene

kermitt
18/12/10, 13:06
veldig lett å lage justerbart. får vel kjøpt en del justerbart og.

volvoRsport
18/12/10, 13:40
Hadde personlig ønska meg 2grader negativ forran da vil jeg tro vi hadde snakket feste.

Jeg kjører med -2,16 grader, gjør mye det.

lasse940
18/12/10, 13:59
Trodde camber hadde endel å si også jeg da i og med at mye av greia med vinterdekk er kantene på dekka, holder bilen stabil og sørger for at bilen tar orntli tak i underlaget da enten rompa sklir ut og man svinger med dekket!!
Men mulig jeg tar feil??

TeamBørnOut
19/12/10, 19:51
camber har ikke mye å si nei. mer camber gjør bare bilen MYE bedre å kjøre en hva volvon er... når man svinger så kommer mer av dekket mot veien... men volvo har "gubbe" oppsett på sine biler isteden. Se på bmw. de kjører med masse camber og caster men sliter ikke ut hjula fort fordet.. er spissinga riktig så kan man legge dekka MYE MYE uten at det blir spess mer slitasje..

lasse940
19/12/10, 20:07
Ok, så selv om camber er mye negativ så vill ennå kantene ha konntakt med underlaget?

TeamBørnOut
19/12/10, 20:12
Når du svinger vil du få mer overflate kontakt og dermer få bedre grep når du legger om :)
Når man kjører rett frem så vil man jo ha minst mulig kontakt (seff greit å ha litt når man skal bremse :)). Men dette er ikke problem på volvo fordi man får ikke flytta de for mye :)

lasse940
19/12/10, 20:17
Ja skjønner man har mer overflate konntakt med underlaget, men trodde kantene på vinterdekk var rimelig avgjørende også på at bilen skal gå dit du vill på enten isføre eller løs snø/slaps.

TeamBørnOut
19/12/10, 20:21
Joda. på reklamene for dekk så ser man hvor "bra" dette fungerer.. men det bilder viser jo bare hvordan ting ser ut med stiv bakaksel :D
Men dekket kvitter seg med vann selv om du har en del camber. bare se hvordan det er på regnværs dager med toyo r888 dekk og lignende (gatesliks).

boman
19/12/10, 22:31
Hva slags dekk har du?
Har endel å si om man har tanglabangla wintertire eller Nokian Hakka ;)

Ollimo
20/12/10, 01:28
Hva slags dekk har du?
Har endel å si om man har tanglabangla wintertire eller Nokian Hakka ;)

tanglabangla :D