PDA

Vis full versjon : Montering av DEFA Smart Start - spørsmål ang. batterilader



Ottern
16/12/10, 22:21
Hei igjen!

Har gått til anskaffelse av DEFA Smart Start med full rulle. Sitter og leser i bruksanvisningen og følgende problem har dukket opp:

Det står at kabelen til batteriladeren ikke må kuttes eller for lenges, da dette ikke vil gi optimal lading. Det vil jo by på problemer, med tanke på at batteriet sitter BAK i min 2003 V70 D5.

Slik jeg ser det har jeg to muligheter:

1. Ignorere hva DEFA sier og trekke ledningen bak til batteriet, og håpe at ladingen blir god nok.

2. Beholde ledningenes originale lengde og bruke pluss polen som fins foran i panseret og finne et egnet jordingspunkt i nærheten..
Det jeg er usikker på er om det er lurt / godt nok / skadelig / e.l. å gjøre dette? Det vil jo da i prinsipper stå ladespenning på "hele" bilen.

Da er ordet fritt :o

-Fredrik

64PV
17/12/10, 01:33
Har kjøpt en Defa lader jeg også, som skal monteres i S60'n min. Denne har også batteriet bak. Jeg kommer til å montere den i motorrommet og gjøre som i ditt alternativ nr 2.
Kabelen som går fra batteriet og fram i motorrommet er TYKK og nesten ikke tap i. Så det blir det samme som å koble rett på batteriets pluss-pol.
Monterer du laderen i motorrommet og trekker en lang tynn ledning bakover til batteriet, så får du mer tap og mer spenningsfall. Men sansynligvis vil dette også fungere på et vis. Bare mer tungvint!
Og ladespenning i "hele" bilen vil du få uansett om du kobler laderen rett på batteriet.
Så det er ingen fare å koble slik.

aarnes
17/12/10, 18:29
Ottern:

Rimelig sikker på at DEFA har monteringsanvisning for akkurat din bil.. de pleier å sitte på det, sjekk med DEFA sentralt.
Sannsynligvis står det noen smarte tips om hvor det skal kobles på , sannsynligvis i det orginale sikringspanelet i motorrommet.

De sitter i hvertfall på anvisninger for montering av alarm, og hvordan koble det på korrekt slik at du kun trenger å bruke den orginale kontrollen.