PDA

Vis full versjon : Orginal turbo på en 2.0l turbo?



DanSteffen
01/02/10, 11:36
Hva slags turbo å hvor stor er den egentlig?

Jeg har en 850 2.0l lavtrykksturbo (180hk)
Litt generell info bare om den:P

-Dan

Testdriver
01/02/10, 12:04
Tror det sitter en 13G turbo på den
Mitsubishi TD04HL-13G

Hvor mye den er god for vet jeg ikke

Morgis
01/02/10, 12:53
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=425

DanSteffen
01/02/10, 15:42
Fikk egentlig ikke så mye ut av den der, ettersom motoren min heter B5204T2
Og det den sto ikke på den lista der:S

Oog, hvis jeg skal "plumbere" turbon, slik at jeg den skjelvende lyden som gjør at lufta slår tilbake i turboen, hva må jeg gjøre da! Må jeg sette på ett dumplokk som sperre der det sitter en avlastinigsventli nå?

Her har jeg ringa rundt noe?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/31.jpg
Eller er jeg helt på jordet?

TeamBørnOut
01/02/10, 16:01
ja du er det. Men du får den lyden ved å montere et dumplokk der ja. men du får også litt feilmeldinger (kan... ofte...). ikke er det noe serlig lyd å hente ut av en sånn liten snurre heller. motoren suger til seg lufta fort...

DanSteffen
01/02/10, 16:15
ja du er det. Men du får den lyden ved å montere et dumplokk der ja. men du får også litt feilmeldinger (kan... ofte...). ikke er det noe serlig lyd å hente ut av en sånn liten snurre heller. motoren suger til seg lufta fort...

Jeg er helt på jordet ja?:p hehe. Var det jeg tenkte meg:P

Men åssen feilmeldinger kan man da få?
Aner ikke helt åssen lyden blir på ei snurre som denna jeg har jeg?

Er det jævelig skadelig for turbo'n å montere ett dumplokk der?

TeamBørnOut
01/02/10, 16:32
neida. eller, de sies jo den blir mer slitt. men hva menes med det? At den holder i 5 år isteden for 10? aner ikke :D
hvilke feilmeldinger aner jeg ikke. vet bare de dukker opp rett som det er :)

DanSteffen
01/02/10, 16:50
neida. eller, de sies jo den blir mer slitt. men hva menes med det? At den holder i 5 år isteden for 10? aner ikke :D
hvilke feilmeldinger aner jeg ikke. vet bare de dukker opp rett som det er :)

Kjenner jo en hel møkk haug som kjører med dump lokk på turbo'ene sine. Og dem holder jo:)

Nå er jo bilen min orginal. Sett bort fra 3" eksos fra Turbo og filter. Og lader 0.8bar rundom kring:)

Og den blir kjørt ganske pent egentlig.!

Er det mye jobb å montere ett dumplokk?
Hva må gjøres egetnlig?

TeamBørnOut
01/02/10, 16:59
er vell orginal biler det de andre folka du kjenner kjører også ;)

er 3skruer du må ta av for å montere lokket. så skru de på igjen. er ganske kjapt gjort.

DanSteffen
01/02/10, 17:56
er vell orginal biler det de andre folka du kjenner kjører også ;)

er 3skruer du må ta av for å montere lokket. så skru de på igjen. er ganske kjapt gjort.

Ja. Det er sant det! De fleste er orginale. En jeg kjenner kjører jo en Nissan 200sx med rundt 280hk + og plumbert turbo + dump. Og den funker kjempe bra. Men han kjører pent da:)

Å en med en A4 som har 300hk, og bare montert slik lokk. Den har holdt like fint den:)

Men den avlastningsventilen eller hva det er som sitter der nå, sitter den med noe trykk slange eller noe rør på den. Som blir kluss om jeg monterer lokk?

TeamBørnOut
01/02/10, 18:00
knekk slangen som sitter der i 2 og sett et strips på den. Da har du mulighet til å slenge den på igjen når du er lei :)

DanSteffen
01/02/10, 18:07
knekk slangen som sitter der i 2 og sett et strips på den. Da har du mulighet til å slenge den på igjen når du er lei :)

Nice:)

Da er det med andre ord en gummislange som sitter der?

(Ja, jeg spør pga er litt grønn når det gjelder detta. Men, er vel derfor dette forumet er til får å få svar) :D

TeamBørnOut
01/02/10, 18:08
Sitter en gummislange til lokket der ja :)

DanSteffen
01/02/10, 19:08
Sitter en gummislange til lokket der ja :)

Takker for svar:) Da er det ikke noe problem om det ikke fungerer å bytte tilbake til den vanlige avlastningsventilen da:) Om det ikke funker med dumplokket!

Vanskelig å komme til under der å få skrudd den av eller?

Morgis
01/02/10, 19:12
husk å blende av den gummislangen slik at det ikke oppstår falskluft

DanSteffen
01/02/10, 19:26
husk å blende av den gummislangen slik at det ikke oppstår falskluft

Da burde man bruke??:)

Morgis
01/02/10, 19:27
Mye rart man kan gjøre for å blende en slik... :)
Kjøre en skruetrekker inn i slangen.. en spiker.. glassikring..

DanSteffen
01/02/10, 19:39
Mye rart man kan gjøre for å blende en slik... :)
Kjøre en skruetrekker inn i slangen.. en spiker.. glassikring..

Hmm. Kan da ikke kjøre med en skrutrekker oppi der:P hehe:p
Er ikke det litt overkill a?..

Vil dette passe på bilen min: http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/41.jpg

Morgis
01/02/10, 20:01
hehe.
Det lokket ser veldig riktig ut ja.

DanSteffen
01/02/10, 20:28
hehe.
Det lokket ser veldig riktig ut ja.

Da kaster jeg på ei bestillig på et slik ett i morgen jeg da:)

Men er det vanskelig å komme til å få skifta det lokket? Hvor er det best å komme til? Under, over?

940pearl
01/02/10, 20:48
Når til alle skruene ovenfra, men trangt (ikke viss du har kinahender).

Tok den ene skruen underfra på min v70.

DanSteffen
01/02/10, 20:57
Når til alle skruene ovenfra, men trangt (ikke viss du har kinahender).

Tok den ene skruen underfra på min v70.

Nja. Har vel ikke akkurat Kinahender nei! Men har noen lange forlengere:P hehe
Finner det vel ut, kaster bilen på bukken så får vi se:)

Spør her jeg, ettersom jeg får hjelp av dere:

Jeg er på utkikk etter en litt større turbo, vil dette øke litt hk antall på min bil!?
Hva slags turbo burde jeg kjøpe, med tanke på orginale, råder, stempler, veivaksling osv!

TeamBørnOut
02/02/10, 07:44
Se etter en turbo med større eksoshus så vil du få fart på sakene. Det er bedre for motoren din også

Morgis
02/02/10, 08:28
kkk turboen fra S60R er fin oppgradering.
Kun downpipe og en kjøleslange som må skiftes mener jeg å huske.

DanSteffen
02/02/10, 09:06
Se etter en turbo med større eksoshus så vil du få fart på sakene. Det er bedre for motoren din også
:D Høres veldig fornuftig ut det ja:)


kkk turboen fra S60R er fin oppgradering.
Kun downpipe og en kjøleslange som må skiftes mener jeg å huske.
Mye vil en slik turbo koste da tro?
Å hva med downpipen å kjøleslangen.!? Dyrt?

Hva burde jeg kjøpe av Intercooler??

TeamBørnOut
02/02/10, 09:33
Gå for en med større eksoshus en kkk 24n også. den er liten.. veldig liten.
Du får mye bedre bensinøkonomi med litt større snurre også. Men alt hjelper :) du behøver ikke gå opp i "rødblokk" størrelse. du har en "bedre" motor. men større eksoshus er å foredra.. Du får ikke noe senere ladetrykk heller. med ca samme kompressor som kkk24 men med større eksoshus får du ladetrykk lenge før en hva en orginal kkk24 turbo gir også :) Men skal du ha mer effekt og kanskje ikke er så "inn" i å skru så smell på kkk24 fra nyere volvo (ikke audi).

Morgis
02/02/10, 09:35
Koster ikke mye fra sverige, som har gått lite.
Kan ofte kjøpes i kombinasjon med fordelaktig R-grenrør. Ofte lønnsomt.

Downpipen du trenger er fra 99-00modell x70 turbo.
Kjøleslangen/røret koster ikke så mye hos volvo. Dette røret hentes vel fra S60R, feks 2003mod.


Intercooler så er det ikke så mange alternativer, men BCB har vel 2 typer helsveisede alu coolere.
1 tynn som er fin solid erstatter til den originale, og en tykkere, som krever at aircondition og muligens radiator må flyttes litt framover og bakover for å få plass.

DanSteffen
02/02/10, 09:50
Gå for en med større eksoshus en kkk 24n også. den er liten.. veldig liten.
Du får mye bedre bensinøkonomi med litt større snurre også. Men alt hjelper :) du behøver ikke gå opp i "rødblokk" størrelse. du har en "bedre" motor. men større eksoshus er å foredra.. Du får ikke noe senere ladetrykk heller. med ca samme kompressor som kkk24 men med større eksoshus får du ladetrykk lenge før en hva en orginal kkk24 turbo gir også :) Men skal du ha mer effekt og kanskje ikke er så "inn" i å skru så smell på kkk24 fra nyere volvo (ikke audi).

Detta var good information:D Bensinøkonomien hadde jo ikke gjort noe om hadde gått ned litt! Det er jo bare bra egentlig:)
Som du sier så er ikke jeg noe kløpper på å skru selv. Så det hadde jo antageligvis gjort seg med en kkk24 turbo som da sitter på en s60R.
Vil sikkert hjelpe litt værtfall:)


Koster ikke mye fra sverige, som har gått lite.
Kan ofte kjøpes i kombinasjon med fordelaktig R-grenrør. Ofte lønnsomt.

Downpipen du trenger er fra 99-00modell x70 turbo.
Kjøleslangen/røret koster ikke så mye hos volvo. Dette røret hentes vel fra S60R, feks 2003mod.


Intercooler så er det ikke så mange alternativer, men BCB har vel 2 typer helsveisede alu coolere.
1 tynn som er fin solid erstatter til den originale, og en tykkere, som krever at aircondition og muligens radiator må flyttes litt framover og bakover for å få plass.

Er R.grenrøret bolt on på 850¨n?

Hadde vel blitt den som rett og slett bare erstatter den gamle! Men synes sikkert litt bedre? Eller vil den ikke synes i det hele tatt?

DanSteffen
02/02/10, 10:19
Pedersen hadde jo selvfølgelig ikke inne dumplokk til mitsu turbo da:mad:

Å han visste ikke når dem fikk igjen!

Noen som har her på forumet da? Eller vet andre plasser dem selger dumplokk?


EDIT: Ringte BCB.. Å dem hadde lokk:) Holder jo til på Brummendalen, så er ikke lange biten fra meg å inn dit:)

Morgis
02/02/10, 11:23
R grenrøret er bolt on.
Byttet akkurat ut mitt T5 grenrør med et R grenrør.
Brukte samtidig one-piece eksospakning fra en nyere volvo, fremfor de 5 stykkevise som er originalt på 850. :)

DanSteffen
02/02/10, 11:42
R grenrøret er bolt on.
Byttet akkurat ut mitt T5 grenrør med et R grenrør.
Brukte samtidig one-piece eksospakning fra en nyere volvo, fremfor de 5 stykkevise som er originalt på 850. :)
:) Høres bra ut:)

Er det noe forskjell fra T5 grenrøret å det jeg har på min lavtrykksturbo da?

Morgis
02/02/10, 12:22
nei. er egentlig 3 forskjellige grenrør.
Turbo grenrøret til 850 og eldre x70.
Så er det et turbogrenrør (likt 850 kosmetisk) som var noe forbedret (større kanaler) på S60-V70N turbobilene.
Så har man R grenrøret som er å finne på S60-V70-XC90, hovedsaklig i kombinasjon med KKK turboen.

DanSteffen
02/02/10, 13:41
nei. er egentlig 3 forskjellige grenrør.
Turbo grenrøret til 850 og eldre x70.
Så er det et turbogrenrør (likt 850 kosmetisk) som var noe forbedret (større kanaler) på S60-V70N turbobilene.
Så har man R grenrøret som er å finne på S60-V70-XC90, hovedsaklig i kombinasjon med KKK turboen.

Skjønner skjønner!
Prøve å skaffe ett R-grenrør i samme slengen å da:)

DanSteffen
02/02/10, 13:48
Å en ting til, en modell tilpassa IC, vil den bli synelig i fronten? Ikke i fangern, men mellom der tutene sitter osv?

Morgis
02/02/10, 14:57
Den er så og si bare en kopi av den originale. Står plassert på samme måten, bare den er ikke sortlakkert.

Dersom du har aircondition, så vil den delen stå plassert foran ICen, og dermed vil fortsatt ikke IC bli synlig. IC står mellom radiator og AC.

DanSteffen
02/02/10, 15:12
Den er så og si bare en kopi av den originale. Står plassert på samme måten, bare den er ikke sortlakkert.

Dersom du har aircondition, så vil den delen stå plassert foran ICen, og dermed vil fortsatt ikke IC bli synlig. IC står mellom radiator og AC.

Ja. Jeg har Aircondition vettu! Så det er jo litt dritt at den ikke vil vises da!:(
Ja. For den står jo mellom Ac og radiator. Skulle gått ann å trikse litt så man fikk IC'n heelt frem! :)

treboR87
02/02/10, 17:54
knekk slangen som sitter der i 2 og sett et strips på den. Da har du mulighet til å slenge den på igjen når du er lei :)

Fungerer lite bra.. fjøren er ikke sterk nok alene til å holde stengt over ca 0,5bar.. På S70'n da jeg hadde dump på den satte jeg inn en tilbakeslan/enveis ventil på den orginale resirk ventilen.. Da fikk den trykk, men ikke vakum.. "kvittre" lyden er ganske så spinkel med så liten turbo..

DanSteffen
02/02/10, 18:30
Fungerer lite bra.. fjøren er ikke sterk nok alene til å holde stengt over ca 0,5bar.. På S70'n da jeg hadde dump på den satte jeg inn en tilbakeslan/enveis ventil på den orginale resirk ventilen.. Da fikk den trykk, men ikke vakum.. "kvittre" lyden er ganske så spinkel med så liten turbo..

Hmm. Var ikke helt med på denne her!?:confused:

Men hvis jeg plumberer den slagen som går fra avlastningsventilen med noe som tetter helt der?

Eller fortell litt mere? Vil jeg ikke få kvittre lyden om jeg blender helt av den slangen?

Men man hører kvittre lyden vel? For det vare pssssjheer i luftfiltre liksom! Men jeg vil ha litt kvittre lyd:)

treboR87
02/02/10, 21:54
Hmm. Var ikke helt med på denne her!?:confused:

Men hvis jeg plumberer den slagen som går fra avlastningsventilen med noe som tetter helt der?

Eller fortell litt mere? Vil jeg ikke få kvittre lyden om jeg blender helt av den slangen?

Men man hører kvittre lyden vel? For det vare pssssjheer i luftfiltre liksom! Men jeg vil ha litt kvittre lyd:)

Du vil få kvittrelyd hvis du blender slangen ja.. men når du legger flat pedal så bygger det seg opp trykk på undersiden av avlastingsventilen.. vanligvis får den også samme trykket inn på oversiden slik at den holder stengt.. i tillegg ligger det en fjør som hjelper den å holde stengt. men når du tar vekk trykket på oversiden blir fjøren for svak i forhold til trykket på undersiden som da vil åpne ventilen og du mister turbotrykk.. er 3 løsninger slik jeg ser det.. montere en stk enveisventil på langen som går inn på ventilen, kjøpe blendelokk eller sette på en "T" på slangen som går fra turbo til magnetventilen som styrer turbotrykket.. Dette er før spjeldet ditt så du vil ikke få noe vakum her..

Lettere å forstå? eller ble det værre? :rolleyes:

DanSteffen
02/02/10, 22:06
Du vil få kvittrelyd hvis du blender slangen ja.. men når du legger flat pedal så bygger det seg opp trykk på undersiden av avlastingsventilen.. vanligvis får den også samme trykket inn på oversiden slik at den holder stengt.. i tillegg ligger det en fjør som hjelper den å holde stengt. men når du tar vekk trykket på oversiden blir fjøren for svak i forhold til trykket på undersiden som da vil åpne ventilen og du mister turbotrykk.. er 3 løsninger slik jeg ser det.. montere en stk enveisventil på langen som går inn på ventilen, kjøpe blendelokk eller sette på en "T" på slangen som går fra turbo til magnetventilen som styrer turbotrykket.. Dette er før spjeldet ditt så du vil ikke få noe vakum her..

Lettere å forstå? eller ble det værre? :rolleyes:
Hmm. Var med litt mere nå ja!

Men snakker du om å blende av slangen nå? Kan jeg ikke evt bare bruke ei slangeklemme å dra igjen skikklig over slangen? Er den ikke blenda igjen da.
På turbon så skal jeg jo erstatte den orginale avlastnigsventilen som sitter på turbon med dumplokket jeg skal kjøpe..

Vil jeg miste turbotrykk om jeg gjør det slik?

(som sagt, jeg er litt grønn. Derfor jeg spør):)

treboR87
02/02/10, 22:31
setter du på lokk er det ikke noe problem med at du mister trykket.. slangen som blir til overs blender du bare med å skru inn en skrue eller noe.. trenger ikke slangeklemme hvis skruen sitter litt..

Slettmyr
02/02/10, 22:33
Hmm. Var med litt mere nå ja!

Men snakker du om å blende av slangen nå? Kan jeg ikke evt bare bruke ei slangeklemme å dra igjen skikklig over slangen? Er den ikke blenda igjen da.
På turbon så skal jeg jo erstatte den orginale avlastnigsventilen som sitter på turbon med dumplokket jeg skal kjøpe..

Vil jeg miste turbotrykk om jeg gjør det slik?

(som sagt, jeg er litt grønn. Derfor jeg spør):)

Til blending av slangen kan du bruke en skru og en slangeklemme.

F.Eks om slangen er 4mm i diameter innvendig så kan du en M4 bolt for og sette/presse inn i slangen for og så sette slangeklemmen utpå der.

Vil tippe den er blendet nokk da :D

DanSteffen
02/02/10, 23:28
setter du på lokk er det ikke noe problem med at du mister trykket.. slangen som blir til overs blender du bare med å skru inn en skrue eller noe.. trenger ikke slangeklemme hvis skruen sitter litt..

jeg skal sette på ett mitsubishi dumplokk på turbo'n. Som "erstatter" avlastningsventilen som sitter der for dags dato!

Håper det blir litt kvittre lyd på min lille turbo daaa:S ?

DanSteffen
02/02/10, 23:29
Til blending av slangen kan du bruke en skru og en slangeklemme.

F.Eks om slangen er 4mm i diameter innvendig så kan du en M4 bolt for og sette/presse inn i slangen for og så sette slangeklemmen utpå der.

Vil tippe den er blendet nokk da :D

haha. Skulle tro at den var blenda nok da ja!!

Men det blir nok noe årnings på detta da tenker jeg ja :D

DanSteffen
03/02/10, 00:45
Vil den kvittre noe så man hører det inni å uten for bilen når man girer osv da? Noen som vet det?

Kalsn
03/02/10, 23:28
Vil den kvittre noe så man hører det inni å uten for bilen når man girer osv da? Noen som vet det?
ja du vill nok høre den, men lyden er vell ikke akkurat den høyeste i verden, men høres godt nok. Det sies også at denne "tilbakeslagslyden" er skadelig/sliter mer enn normalt på turboen, men dette er sikkert nevnt før! :)

DanSteffen
04/02/10, 12:03
ja du vill nok høre den, men lyden er vell ikke akkurat den høyeste i verden, men høres godt nok. Det sies også at denne "tilbakeslagslyden" er skadelig/sliter mer enn normalt på turboen, men dette er sikkert nevnt før! :)

Takk skal du ha for svar:)

Ja, Det sies at det er skadelig for turboen. Men ettersom bilen er orginal og blir kjørt rimelig pent med, så håper/tror jeg ikke at det skal gjøre så veldig mye! :)

volvoRsport
04/02/10, 12:13
Om det er veldig skadelig på turboen er det delte meninger om. De som kjører uten dump selv sier at det ikke er noen merkbar slitasje selv etter flere år, mens de som aldri har hatt noen erfaring med det sier at det er skadelig..

DanSteffen
04/02/10, 12:23
Om det er veldig skadelig på turboen er det delte meninger om. De som kjører uten dump selv sier at det ikke er noen merkbar slitasje selv etter flere år, mens de som aldri har hatt noen erfaring med det sier at det er skadelig..
Jeg personelig tror ikke at det er så skadelig. Ettersom bilen er orginal og blir kjørt pent med.
Så jeg regner med det skal gå bra jeg! Blir artig å høre lyden værtfall, på ei snurre som er like stor som en fyrstikk boks:P haha

jonass
04/02/10, 13:30
jeg kjørte en 13c med dumplokk i et år, ladet 0,9bar med den. og den funker meg bekjent den dag i dag. var ikke noe slakke på den da jeg hadde den. kjører også nå med en holset med så stram dump at den åpner først når jeg har rundt 1bar. ellers så kvitrer der. holseten har jo også 360lager.
har ikke hatt problemer med dette selv og heller ikke folk jeg vet av.

fattern hadde ikke dump på en 240 han kjørte i 10 år, med 1,3bar heller så. turboen var ferdig på slutten men har jo vart mer enn lenge nok da

DanSteffen
04/02/10, 13:49
jeg kjørte en 13c med dumplokk i et år, ladet 0,9bar med den. og den funker meg bekjent den dag i dag. var ikke noe slakke på den da jeg hadde den. kjører også nå med en holset med så stram dump at den åpner først når jeg har rundt 1bar. ellers så kvitrer der. holseten har jo også 360lager.
har ikke hatt problemer med dette selv og heller ikke folk jeg vet av.

fattern hadde ikke dump på en 240 han kjørte i 10 år, med 1,3bar heller så. turboen var ferdig på slutten men har jo vart mer enn lenge nok da

Hvordan var lyden i din med dumplokket? Min lader noe slik som 0.8 - 0.9 bar den også!

Ja, 10år da begynner vi å snakke. Modent for turbo bytte da gitt:P hehe

jonass
04/02/10, 14:28
lyden var grei den, må ha KN filter eller lignende for og høre men, folk snur seg har til og med hørt rope hva i h....... er det der

DanSteffen
04/02/10, 14:51
lyden var grei den, må ha KN filter eller lignende for og høre men, folk snur seg har til og med hørt rope hva i h....... er det der

Har BSR luftfilter kit på bilen:)

Hmm. Det høres bra ut. Gleder meg til og få prøvd det på bilen min:)
Hvordan gjorde du det med den slangen som satt der da?