PDA

Vis full versjon : Kupevifte kvitrelyd - ikke viftemotoren >Løst



khovde
16/12/10, 18:26
Har en V70N 04 modell der det høres ut som en liten fuglefamilie har flyttet inn i viftekanalene mine når det er kaldt ute.

Satte inn ny viftemotor i går kveld, men til min store overraskelse så var lyden tilbake da jeg kjørte til jobb i dag tidlig.

Kvitrelyden kommer når viften går på lave / middels turtall, men henger ikke direkte sammen med viftehastigheten. Lyden er sterekere når kupeen er kald, men kommer også sporadisk tilbake når kupeen har blitt varm.

Misstenker at viften vibrerer littegrann når den går på disse turtallene og at det så fører til at viftehuset eller noe annet i nærheten gnisser og dermed lager lyd.

Er det noen som har vært borti dette og klart å lokalisere problemet? Jeg har ligget på hue inni dashbordet for å finne lydkilden, men har ikke lyktes dessverre.:mad:

Alle tips mottas med takk.

Hilsen Kristian

coche
19/12/10, 14:15
Den samme lyden har jeg også fått på min bil. Så håper noen har noen gode tips

Morgis
19/12/10, 15:12
har du kupefilter på bilen?
om du ikke har, er det et kjent fenomen at løvblad og annet rusk legger seg inni viftekanalene og begynner å synge

Torgeirs
20/12/10, 18:18
Morgis: har kjørt en stund med feilmelding om emmisioner. Var innom volvo og de sa det var noe gærnt med lufta inne i kupeen. I tillegg har eg den samme plystrelyden som nemnt over her.
Vil det si at det bare skal være å rense, evt kjøpe nytt kupeefilter?

TeamBørnOut
20/12/10, 18:22
Kvittre lyden i min bil er der enda selv om jeg bytta filter i natt! (Jeg syns det høres ut som viftemotoren)
Kjøpte trådstarter en ny motor da? eller brukt?
er ganske sikker på at det er motoren, for den endrer litt lyd i nedbremsninger etc..

Jakobsen
12/01/11, 21:23
Ingen som har funnet ut mer her?
Har selv fått denne kvitrelyden nå i vinter,ganske irriterende.

TeamBørnOut
13/01/11, 06:09
trådstarter bør jo svare på om viften ble kjøpt ny eller brukt... jeg syns det høres ut som vifta.. er oljelagre... de kan bråke litt når de er kalde... men lydene vi har (+ ørten andre med slike biler) er irriterende...

aarnes
13/01/11, 09:28
Henger meg på her :D
har samme fuglefamilie

RazorEdge
13/01/11, 13:00
Samme driten her å. Plystrer noe forferdelig når vifta går på lav turtall og det er kaldt :(

khovde
13/01/11, 14:02
Sorry treig respons. (Har pusset opp bad og ikke prioritert vifta, men her er en oppdatering):

Har bil med kupefilter, og har bytta det uten at det utgjorde noen forskjell.

Uansett. Kjøpte ny vifte hos Mekonomen og satte inn den. Den var tydelig ikke avbalansert og hele dashbordet skranglet. Da jeg hadde den gamle viften ute så sjekket jeg den, smurte lagre og gjorde rent. Jeg fang ingen tegn til at det er viftemotoren eller lageret som er problemet her.

Da jeg satte den gamle viften inn var jeg veldig nøye med å stramme alle skruer skikkelig til (uten å dra dem over) smurte alle plastsammenføyningene med silikon for å forhindre denne lyden.

Dessverre er lyden bare delvis borte. Den kommer jevnlig tilbake og nå dukker den også opp selv om bilen er gjennomvarm. misstenker at det er noen plastdeler som gnikker litt mot hverandre og skaper lyden for når jeg holder hånden på viftehuset så kjenner jeg at det er anntydnigner til litt vibrasjoner.

Uansett når lyden oppstår, så forsvinner den når jeg skur av viften.

Merkelig feil dette her.....

Christensen
13/01/11, 17:16
Jeg har oppdaget lyden på min v70 også, men kun når det har vært skikkelig kaldt ute... veldig lav lyd som blir borte når bilen blir varm. Men er dette noe som blir værre og værre må jeg nok gjøre noe med det etterhvert. Håper noen kommer med en fasit på hva som lager lyden.

Texascom
13/01/11, 17:44
Tok netopp ut vifta på R'en min og tok ut motoren.
En oljedråpe i bakkant der akselen roterer etterfulgt av fett og en kapsel over. Dette sammen med kraftig rengjøring av vifteblader og vips så er viften som ny og LYDLØS!

TeamBørnOut
13/01/11, 17:45
typisk at man må begynne å kødde med sånt :/

Jakobsen
14/01/11, 19:17
Virker fornuftig, for smøre og rengjøre viften om det ikke blir bedre.

khovde
30/01/11, 21:19
Etter å ha blitt gal av kvitrelyden og skiftet motor nok en gang uten resultat ble jeg desperat og dusjet rikelig med silikonspray både inni viftehuset (gjennom klaffen som åpner seg når man trykker på resirkuleringsknappen mens vifta gikk på full fart) og på alle plastskjøtene utvendig på viftehuset og de ulike servomotorene som styrer luftspjelende.

Spenningen var stor da jeg kjørte en lengre tur i dag med kaldt vintervær, og det var stille og rolig hele tiden.....:)

hilsen Kristian

paravolv
15/03/11, 20:50
hadde samme problemet med min, fikk skrudd ut viftemotoren (kronglete,,,) og sprayet hjalp ikke.... Tok og banket med en nylonhammen på toppen av akselen, da kom det mye gørr ut, og etter det har den vært helt lydløs...