PDA

Vis full versjon : Problemer med fjærnlys på 240



b230fd
16/12/10, 13:33
Hei.
trenger litt hjelp her..
Når jeg har lysbryteren min vridd helt til venstre virker alt som normalt, altså at det blir fjernlys hvis man holder inne fjernlysbryteren og forsvinner når man slipper.. i midten er alt også normalt. men når jeg vrir bryteren helt til høyre blir alle lysene inne i bilen og fremme helt mørk, ikke lys i noenting... å da er det også slik at når jeg tar inn fjernlysbryteren og holder den inne blir det lys i fjernlysene men når jeg slipper er det mørkt igjen.. har prøvd å skifta den vribryteren men er enda på samme visset..

alt dette ble sånn atter at jeg satt i feil pærer i baklysene, satte i 21w i stede for 5w i samtlige kjørelys bake.. har da 6 stykker så ble nok litt overbelastning der ja.. kjente at det luktet litt svidd men stoppet med en gang for å se men fant ikke noe.. sifta alle pærene tilbake til 5w iallefall..

Håper på fornuftig svar.
-b230fd

cossykiller
16/12/10, 14:02
kan være du har svidd av isolasjonen på noen ledninger eller lignende, beste er nok å kjøpe/låne et multimeter og måle seg frem for å finne ut hvor langt strømmen eventuelt går/hvor den ikke går

b230fd
16/12/10, 14:13
kan være du har svidd av isolasjonen på noen ledninger eller lignende, beste er nok å kjøpe/låne et multimeter og måle seg frem for å finne ut hvor langt strømmen eventuelt går/hvor den ikke går

Glemte å si det isted men har målt meg litt frem her og der men klarer liksom ikke å finne noe som ikke stemmer. har et dårlig koblingsskjema jeg har fulgt men er litt vanskelig å se nøyaktig hvor jeg skal måle.

gull pilen
16/12/10, 15:24
kan jo være noe så enkelt som en sikring eller et rele...

b230fd
16/12/10, 15:27
kan jo være noe så enkelt som en sikring eller et rele...

sikringene er sjekket, tipper på et rele men vet ikke hvor relenene sitter

VolvoR-Sport
16/12/10, 15:54
er et stort blankt rele i motor rommet på venstre side, ved coil.

b230fd
16/12/10, 21:27
er et stort blankt rele i motor rommet på venstre side, ved coil.

men er det ikke litt rart at alt funker når bryteren er vridd helt til venstre?

PekaillVolvo
17/12/10, 23:50
Hadde et lignende problem med lys noen steder men ikke andre... Skiftet releet som er nevnt framme i motorrommet, og alt fungerte som det skulle igjen...

ArM
18/12/10, 00:09
Du kan nok sjekke glødetrådsvakta..... Den sitter under dashbordet ved rattstammen. du har sikkert svidd trådene i den.... Da kan du få slike problemer ;)

steinar
18/12/10, 22:24
garantert glødetrådsvakt.. det var det til meg.:) akkurat samme problem!

245raggarspinn
20/12/10, 11:57
jeg hadde helt samme problem på gamle bilen min. jeg byttet det relet ved coilen og det funket ikke. så byttet jeg et lite rele inni bilen. rett inn ved høyre kne på førersiden. da funket det. var bare et vanlig arbeidsrele. men ville sjekket glødetrådvakt oxo, dette har jeg skifet på den bilen jeg har nå pga lignende problem... :)

Jonas
20/12/10, 17:12
vil satse på enten glødetrådvakta, eller selve lysbryteren, de er ikke skuddsikre de heller :)

b230fd
26/01/11, 22:36
vil satse på enten glødetrådvakta, eller selve lysbryteren, de er ikke skuddsikre de heller :)

Hår skifta både glødetrådvakta og den vribryteren uten at det ble noe forskjell..
Noen andre forslag ?

C.Erstad
26/01/11, 23:01
Sitter vel et rele i midtkonsollen og mener eg... bytta et slikt på en 240 som hadde samme problemer som du beskriver her, og da virka det!

Adrian S
27/01/11, 19:23
Eg hadde det samme problemet, men fant ut hva som var problemet.

Eg fant ut att ledningene som går inn til dette releet hadde smelta.
http://i862.photobucket.com/albums/ab188/Seppron/Volvo%20240%201987/DSC00165.jpg

Releet sitter i nærheten av der eg har tegna, vist eg ikke husker feil, litt under teppet. De avklipte ledningen på bildet, gikk til releet.
http://i862.photobucket.com/albums/ab188/Seppron/Volvo%20240%201987/DSC00163.jpg

Daniel V
28/01/11, 11:41
Høres ut som om du trenger en Haynes bok ;) Mye lettere å finne releer og sånt med den. Der står det hvor alt sitter ;)

gaupe
28/01/11, 12:08
Sjekk tråden på min classic, meinar det er bilete av plassering på dette reléet. Det sit i toppen av midtkonsollen på sein 240, saman med dei to reléa til sentrallåsen. Hadde tydelegvis vore varmeutvikling på min også der.