PDA

Vis full versjon : hjelp til og regne ut sub kasse på re12sx



jan_m
14/12/10, 20:05
hei prøver og få skrud sammen ei kasse men er jo så mye rart av qs og greier jeg ikke skjøner en drit av vet dete skal vere en heftig sak med rett forsterker det jeg har av verdier er lille broren til min re12sx rettere sakt re12se kan noen event ta seg tid til og se på kassa event med cm mål og ca hvor stor i liter den skal ha så jeg har en pekke pinn?


RE Audio SE12D2

Trykk for større bilde
RE Audio SEX 12D2.

Produkt data.

Høytalerens str: 12" (317mm).
Effekt RMS: 600watt.
Effekt MAX: 1800watt.
Følsomhet: 86.1dB (1watt/1meter).
Impedans: 2x2Ω.
Monteringsdybde: 165mm.

Høytaler data.
Talspole storlek: 3" (76.2mm).
X-Max: 18mm.
Vas: 72.9liter.
Qts: 0,44
Fs: 25.1Hz.
Sd: 480cm2.
Re: 1.8Ω
Qes: 0,49.
Qms: 4.5.
BL: 17.7.

metrakit
14/12/10, 20:13
nå gjetter eg men utifra det eg kan lese ..18mm tjukk plate(f.ex mdf)
kassevolum 72,9 liter +- ..bassport 3''(tommer) 76.2mm (mm)

ut ifra dette kan du jo bygge kasse er ikkje så vanskelig bare å regne ut volum
(huske å trekke ifra plate tjukkelse)letteste er og bruke dm iste for cm

Kodja
14/12/10, 20:57
(lxbxh)\1000 så får du jo i Liter da med cm å :)

start med å måle hvor du skal ha kassen og + på ene lengden\bredden\dybden ut fra det og eksperimenter med det 3dje målet til du finner riktig volum. :)

jan_m
14/12/10, 21:04
a mente det var no sånt hehe vurderer egentlig og bare handle nytt element og bruke den som godte skål synd egentlig da ellemente har blit spillt på 2 ganger men i alt for litten kasse eter ebay handling i fylla:S

Buoyen
14/12/10, 23:03
Du kan ikke hive dette elementet, isåfall skal jeg ha det! Disse gamle RE elementene er bombesikre og har potensiale for å spille både fint og høyt! Selv har jeg 18" versjonen i 240l kasse med 30Hz tuning, spiller helt greit :D

Her er T/S-parametre for din SX12:

Electrical Q Value -Qes: 0.32
Mechanical Q Value -Qms: 4.4
Total Speaker Q Value -Qts: 0.30
Free Air Resonance -Fs: 30.6 Hz
Equivalent Compliance -Vas: 47.6 liters
One-Way, Linear Excursion -Xmax: 22 mm
Efficiency -SPL 1W/1m: 88.1 dB SPL
Effective Piston Area -Sd: 480 cm^2
DC Resistance -Re: 1.9 ohm
Nominal Impedance -Znom: Dual 2/4 ohm
Thermal Power Handling -Pe: 1000 W
Force Factor -Bl: 21

Dette elementet fortjener portet kasse. 50-70 liter med 30-35hz tuning og du vil ha en respons som er veldig bra helt der nede også tipper jeg! Jeg anbefaler å gå for litt større port enn 3". Minst 4", men kanskje du bør gå for enda større hvis du skal mate på med mye effekt (jeg har effektivt portareal tilsvarende 7-8 slike 4" til min 18"). Husk at lengden på porten er VIKTIG for å få riktig tuningfrekvens.

Buoyen
16/12/10, 00:22
Putta noen verdier inn i winisd for deg :)

Her er graf for gain i "stort rom" med frekvens som parameter:

http://img262.imageshack.us/img262/58/kasseresx12.jpg

Her ser det ut som du får en dip rundt 60hz, men i virkeligheten vil du få mer forsterkning i det lave området pga "cabin gain". Dette vil også gi deg mer trykk nede i 30hz-området, men det er vel et pluss?

Så ser du at her har kassen 60l netto volum. 1 stk 6" port 63cm lange. Husk at du bør bruke aeroport og da regner du halve lengden av den avrundede porten. Det er uansett ikke så nøyaktig. F.eks. 65cm ende til ende med avrundinger vil være mer enn bra nok :) Med kortere port eller større portareal får du høyere tuningfrekvens, lengre port eller mindre areal gir lavere frekvens.

"Vent mach" er hastigheten til lufta (relativt til lyd) gjennom porten ved maks utslag. Etter hva jeg har forstått bør ikke denne overstige 0.1 (da kan du få blåselyder). Større portareal gir mindre hastighet. Derfor bør du ikke gå for noe mindre enn dette. Men det er også avhengig av forsterker. Går du for mindre areal er det kun ved maks pådrag at dette kan bli et problem (og på denne subben snakker vi da 1-2kW dynamisk effekt).

jan_m
19/12/10, 17:13
hmmm nice da er det jo bare får meg og få ordna en ordentlig kasse (vet dete er noe av det vassere man fikk takk på meeeen så kokkte det bort litt i kålen hvor stor amp burde jeg ha a? husker jeg prøvde med en pg 1200w sak leverte 1200 i 4ohm men hadde ikke strøm nok..

Buoyen
20/12/10, 16:17
Skal du kjøpe forsterker eller har du?

Det er egentlig ikke noe "må ha", men en større forsterker er jo å foretrekke for da får du mer å gå på.

Og hvis du f.eks. måler maks bredde, lengde, høyde du kan tenke deg i bilen din så er det en smak sak å tegne opp en kasse med riktig volum :)

jan_m
20/12/10, 16:37
den jeg har er nok forlitten i forhold til den suben var tiltenkt en kicker en mellom stor soundstream amp... har en kicker zx300,1 liggendes og det blir fort litt spett...

Buoyen
20/12/10, 16:51
Du vil få lyd ut av den Kicker-forsterkeren også da. Etter hva jeg har sett, lyver de sjelden på effekten.

Hva har du av strøm da? Det er begrenset hvor mye du kan kjøre på standard batteri og kabling også :)

jan_m
20/12/10, 16:53
har et gultop liggendes jeg skule bruke samt alt av kabler fra stinger 50kvd strøm etc

Buoyen
20/12/10, 16:56
Ok. Da kan du faktisk øke effekten litt også.

Men hvis du f.eks. ikke har penger klart til å investere i amp, så hadde jeg bare bygd kasse og kjørt på med den Kickern!

jan_m
20/12/10, 16:58
hehe er vel bare og bestile fra us det;) men leker litt med 2x12 av litt letere sort mn må vel prøve og få den til og spille litt pent også...