PDA

Vis full versjon : Defekt radiator 940 automat



johmolan
14/12/10, 16:31
Jeg har fått meg en 940gl 1994 med automat.
Radiatoren er gåen, denne er nå kjøpt ny, men lurer på om jeg må tømme automatkassen for olje i samme slengen eller er det noen slags overslagsventil som forhindrer at vann kommer inn i girkassen om radiatoren ryker?

R.G
14/12/10, 16:36
er ikke sikert kjøle delen for automaten har gått dukken. så ikke sikkert det har gått vann inn i olja. kjøle opplegget for automaten sitter kun på den sida automatrøra går inn i plasten, kjølinga ligger kun bak den plasten. sjeldent det går utover automatolja

johmolan
14/12/10, 16:38
Ok, ser vel kanskje det ved å peile olja på automatkassa?

R.G
14/12/10, 16:49
ikke sikkert. men er olja blitt veldig hvit er det vann i den. men prøv å blås i ene koblinga på for automatkjøling på den defekte radiatorn, og hold foran finger på den andre så merker du om den er tett eller sprengt:) el kjør trykkluft:) virker det som det er tett og ikke tyter luft ut av slange koblinger for vannet så trenger du ikke gjøre noe med olja:)

johmolan
12/01/11, 08:59
eg byttet radiatoren og etterfylte olje ned i peilerøret, men lurer på om jeg har fått fyllt for mye for jeg synes den innimellom slår veldig når den skal fra N til D f.eks. eller P til R.

Jeg har forsøkt å titte på peilepinnen men er ikke sikker på hvor og når osv dette skal gjøres da det ikke er det samme som å peile oljen i motoren.

Skal motoren være varm / kald, evt om den er varm skal den gå eller være avslått når man peiler oljen?

Håper noen kan gi meg et lite hint her da kjøring med overtrykk i kassen vel ikke er noe gunstig?.

R.G
12/01/11, 12:00
er det alt for mye olje vil den kaste det av seg. skal peiles når den er varm,

johmolan
12/01/11, 12:03
Så det er ingen fare med å kjøre med for mye olje i kassa?

R.G
12/01/11, 12:05
nei, jo hardere kasse girer desto mindre sluring er det og sundere for kassa. men for å peile kjører du bilen skikkelig varm, og parkerer bilen plant, og kjører sagte igjennom alle gir, venter ett min og peiler, at dette men smotor går på tomgang:)

jan_m
12/01/11, 17:41
jeg monterte sep olje kjøler til kassa og satte den foran radiatorn vake no problem trur dete skal vere likt på 7/9 serie... der er kjølern delt opp med dobelt lag i mellom var det på min i vertfal

Remiix
12/01/11, 19:52
Jeg dreit i kjølinga å kobla røra sammen. hehe..