PDA

Vis full versjon : Styring av dyser.



theoneandonlyLOFF
14/12/10, 15:31
Hei, hva er det som kontrollerer åpning av dyser på b230et med LH2,4? er det kun hjerne eller er det mer?:)

ChrML
14/12/10, 15:33
B230ET som er bygd om til LH 2.4 mener du? Er Motronic styring på B230ET mener jeg. Er kun hjernen som bestemmer åpning av dysene, ja. Men den baserer det på sensorene sine.

TeamBørnOut
14/12/10, 15:33
Er bensinhjernen som "jorder" dysene. da åpner de. så det står "strøm" TIL de hele tiden. et rele som går til dysene pleier å henge på en av sidene i motor rommet

theoneandonlyLOFF
14/12/10, 15:36
er ombygd ja, ja du skjønner det at motoren starter ikke, men når jeg kjører dyse test engang, så prøver å kjinne da tenner den. memn kjinner du uten åkjøre dysetest kan du glemme det. så det må bety at når jeg prøver og starte på vanlig mpåte åpner ikke dysene...?

ChrML
14/12/10, 15:39
At dysetesten virker utelukker feil på dyser eller dysekretsen din. Grunnen til at motoren starter litt da er fordi da ligger det masse bensin igjen i innsuget som den klarer å gå litt på.

Du har nok feil på svinghjulssensoren din eller noe lignende. Da vil ikke hjernen åpne dysene når du prøver å starte fordi den ikke vet hvor motoren er i syklusen sin. Da skal du heller ikke ha tenning.

Hvis bilen går etter dysetesten helt til du stopper den igjen, men ikke mens du bare kjører starteren uten dysetest først, så ville jeg sjekket koblinga di mot tenningslåsen. At du ikke bryter strømmen til hjernen eller noe lignende når du vrir helt over i Starter, mens den har spenning når tenninga står på.

TeamBørnOut
14/12/10, 15:39
dysetest?

ChrML
14/12/10, 15:40
dysetest?
Med litt knotting på feilkodeavleseren kan du starte en selvdiagnose. Da kjører hjernen blandt annet en dysetest som gjør at det tikker i dysene en stund.

TeamBørnOut
14/12/10, 15:41
ah, trudde han hadde funnet frem 2 kabler fra batteriet eller lignende :P

theoneandonlyLOFF
14/12/10, 16:16
men tenning finnes uansett=/ var tanken minmog det. at det ligger etoppbygd trykk i railen og når dysetesten kjøres åpner dysene og bensin sprøytes inn. Men kan svinghjulet stå feil og forårsake dette problemet, altså ingen dyseåpning men tenning erpå plass. skal sjekke tenningslåsen ja!

ChrML
14/12/10, 16:20
Svinghjulet kan stå feil, ja, men da ville tenninga vært helt på trynet og det ville nok poffet godt i potta/innsuget. Den ville fått bensin til å kunne gå siden det er ikke så farlig når i syklusen til motoren bensina blir sprutet inn.

Sebbe
14/12/10, 16:21
den gir fortsatt bensin om svinghjulet står feil, men tenner på helt feil tidspunkt. men starter motoren etter du har tatt dysetest eller tenner den bare en gang eller to?

TeamBørnOut
14/12/10, 16:21
Den ville fått bensin ja. så problemet ligger nok et annet sted
sebbe var litt raskere :P

theoneandonlyLOFF
14/12/10, 16:46
den går absolutt ikke fint, poffer og smeller å står i, høres ikke ut som alle sylinderene er med heller...får sjekke svinghjulet=) men den går på sett og vis så lenge jeg hjelper den med gass pedalen... takk for hjelp så langt=)

theoneandonlyLOFF
14/12/10, 16:48
skal og nevnes at under dysetest så kan jeg ikke kjenne at det klikker i dysene..

Sebbe
14/12/10, 16:48
Den ville fått bensin ja. så problemet ligger nok et annet sted
sebbe var litt raskere :P
morgis var enda litt raskere :p

men det kan jo høres ut som den får litt for lite bensin kansje, hvis den kun starter om det ligger bensin i innsuget fra før og den fusker og smeller slik

ChrML
14/12/10, 16:50
skal og nevnes at under dysetest så kan jeg ikke kjenne at det klikker i dysene..
Det skal høres og kjennes ganske godt i dysene... Tikker fælt.


den går absolutt ikke fint, poffer og smeller å står i, høres ikke ut som alle sylinderene er med heller...får sjekke svinghjulet=) men den går på sett og vis så lenge jeg hjelper den med gass pedalen... takk for hjelp så langt=)
Ville sjekka svinghjulet da ja :).

TeamBørnOut
14/12/10, 17:21
mulig du har "blinksa" å fått et svinghjul med "2" hull? dreit meg ut på det en gang selv...

theoneandonlyLOFF
14/12/10, 17:42
hmmm, merkelig...hører det tikker men kjenner ingenting...veldig rart...skal sjekke ut det svinghjulet ihvertfall:)

theoneandonlyLOFF
14/12/10, 20:09
vel, har da skrudd ut starteren og sjekket, når kammen står på merket sitt kan en se oppholdet i "hullene" da skal vel det være riktig? ohmèt giveren og fikk 226ohm mellom to av polene, den tredje var ikke i kontakt med de to andre. Stemmer dette? Pluggene er forøvrig svarte men tørre, tyder vel på at den får mye men forbrenner det..

TeamBørnOut
14/12/10, 20:18
Hvilket svinghjul bruker du? Du har ikke et med 2 hull=?

theoneandonlyLOFF
14/12/10, 20:24
ikke to hull nei, er vel b230et hjulet...tror jeg..

TeamBørnOut
14/12/10, 20:25
Nei ET har ikke hul :)
må være fra en bil med LH2.4

TeamBørnOut
14/12/10, 20:26
står regreima di riktig da? hvis den smeller å går som du sier så kan reima stå feil

theoneandonlyLOFF
14/12/10, 20:29
den gjør nok det, kam står på merket og syl 1 og 4 er på topp=/ er veldig rart detta!

theoneandonlyLOFF
14/12/10, 20:29
svinghjulet er til f motor forresten...

TeamBørnOut
14/12/10, 20:32
Er du 100% sikkerpå at det ikke er 2 opphold på svinghjulet? de tidlige F motorene hadde dette på lh2.2. (sorry maset :D)
Men hvis du fikk signal på 2stk av ledningene på giveren så skal det stemme. den ene er jord :)
Har du riktig rekkefølge på pluggene dine? Går bensinpumpa når starteren går? Sett + rett på bensinpumpa å prøv å start da

theoneandonlyLOFF
14/12/10, 20:36
er 99% sikker, sjekka to ganger, men kan da sjekke en tredje:) fikk målt 226ohm mellom to av kontaktene men vet ikke om det er rett verdi. tenningsrekkefølga ska være riktig (1342) om pumpa går er jeg ganske sikker på da jeg glemte å skru til fuel railen og kjinna å det var bensin overalt:P

TeamBørnOut
14/12/10, 21:11
Men har du montert kablene i riktig rekkefølge på fordeleren da? (Ofte de talla som står stemplet inn på fordelern ikke stemmer).
for den burde jo ikke gått hvis den ikke fikk noe bensin...

Noe du også kan sjekke er at dysene har bra med jord. Ta en startkabel og sett på innsuget og så over til minuspolen på batteriet.

theoneandonlyLOFF
15/12/10, 23:03
kablene er riktig prøvde det med kabel men hjalp ikke:( men
Har sjekka litt nå, tok ut fuelrailen og prøvde å kjinne å da kom det ikke en dråpe bensin, men viss jeg "tvangs" jorda ledninga til dysa som går inn i hjerna så spruta det bra med bensin. men når du har "tvinga" den litt å starter den kan du klare å holde den igang uten hjelp fra tvanhsmatinga. Noen som har en ide? Hjerne?